تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۵۵۷۲۳
مدیران محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در باره وضعیت مناطق حفاظت شده می‌گویند

جولان شکارچیان متخلف در کمبود محیط بان / کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۲ محیط بان کم دارد / مردم همکاری کنند، حیات وحش در خطر است

۹
۳
جولان شکارچیان متخلف در مناطق حفاظت شده دنا
کبنا ؛آذرماه فصل خزان واپسین روز‌های خود را سپری می‌کند در قله‌های دنا برف باریده و هوا به سردی گراییده است، زمستان چند روز دیگر از راه می‌رسد و برای طبیعت سرمای بیشتری به ارمغان می‌آورد. این سرما و بوران وحوش دنا را به ناچار به سوی دامنه‌های پایین دست و مجاورت روستا‌ها کوچ می‌دهد.
به گزارش کبنا، قله‌های پرشمار دنا آغوششان را برای سرمای طاقت فرسای زمستان واکرده‌اند. زمانی نمی‌گذرد که دنا، برف و سرما جمعشان جور می‌شود اما این برف و سرما مهمانان همیشگی دنا را برای چند ماهی فراری می‌دهد.
مهمانان برای چند صباحی به سوی دامنه‌های دنا کوچ می‌کنند تا بتوانند از زمستان سرد، جان سالم به در ببرند و برای زنده ماندن علوفه و آب دست و پا کنند. در این مسیر کوتاه کوچ با خطراتی رو به رو می‌شوند یا در کمین شکارچیان غیرمجاز گرفتار می‌شوند و جان از کف می‌دهند و یا با کمبود علوفه و غدا مواجه می‌شوند.
اما در مسیر کوچ کَل و بُز‌های دنا به سوی پایین دست، محیط‌بانان یاوران همیشگی آنان با کمی فاصله گشت می‌زنند تا می‌همانان از راه رسیده طبیعت را نگاهداری کنند. می‌همانانی که این روز‌ها هم سرما و گرسنگی و هم شکارچیان غیرمجاز در کمین آنان نشسته‌اند.
در آغاز فصل زمستان، موسم شکار هم از راه می‌رسد. کل و بز‌های دنا فربه و چاق شده‌اند، شکارچیان غیرمجاز هم سلاح به دوش و دوربین به چشم رد پای کل و بز‌های دنا را دنبال می‌کنند تا با سرب داغ هم حیات وحش را نابود کنند و هم طبیعت را از زیبایی خالی.
بر خلاف قاعده؛ تجهیزات شکارچیان متخلف از محیط‌بانان وظیفه‌شناس بیشتر است و چنان مجهز به کوه می‌زنند که انگار به ماموریت نابودی طبیعیت ‌می‌روند.
محیط‌بانان هم در همه جای منطقه که از غرب تا شرق ۵۰کیلومتر طول دارد و بیش از ۵۰قله بالای چهارهزار متر ارتفاع را در خود جای داده است حضور دارند اگرچه شمارشان اندک و وسایل‌شان ناچیز است اما بی‌باکانه در نوک قله‌ها، تپه‌ها و صخره‌ها رد شکارچیان متخلف را دنبال می‌کنند. با شکارچیان این قاتلان طبیعت رو در رو می‌شوند یا آنان را از منطقه فراری می‌دهند و یا به حکم وظیفه و قانون دستگیرشان می‌کنند.
اکنون که از نخستین بارش برف در قله‌های دنا چند روزی می‌گذرد و احتمال یخ زدن مراتع و روان آب‌ها بیشتر می‌شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنه‌های دنا در حومه روستا‌ها حرکت کنند و حالا وظیفه ملی همگان ایجاب می‌کند از گونه‌های جانوری دنای سترگ نگهداری شود.
یکی از محیط‌بانان پارک ملی دنا گفت: حیات وحش با سرد شدن هوا و بارش برف در ارتفاعات به سوی پایین دست و دامنه قله‌های دنا حرکت می‌کنند اگرچه مراتع دامنه‌ها هنوز آنقدر علوفه دارد که خوراک وحوش را تأمین کند اما در روز‌های آینده اگر در پایین دست‌ها بارندگی به صورت برف باشد، کل و بز‌ها به روستا‌ها نزدیکتر می‌شوند و در آن صورت علوفه آن‌ها به صورت دستی تأمین می‌شود.
مناطق حفاظت شده دنا
روح الله خالدی تأکید کرد: اکنون بیشتر از گرسنگی و سرما باید از حیات وحش در برابر شکارچیان متخلف محافظت کرد. در این فصل کل و بز به لحاظ جسمی در بهترین وضعیت قرار دارد و شکارچیان سعی می‌کنند از این فرصت برای شکار آن‌ها استفاده کنند.
محیط‌بان دنا افزود: تعداد محیط‌بانان منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا کم است و ما مجبوریم پا به پای حیات وحش حرکت کنیم تا در کمین شکارچیان غیرمجاز گرفتار نشوند.
آخرین آمار حاکی است تنها ۳۲نفر محیط‌بان وظیفه مراقبت از مناطق حفاظت شده دنا و دنای شرقی را بر عهده دارند. براساس استاندارد‌های جهانی برای حفاظت از هر هزار هکتار منطقه حفاظت شده به یک نفر محیط‌بان نیاز است. هر محیط‌بان در منطقه حفاظت شده دنا از چهار هزار هکتار عرصه محافظت می‌کند ان هم در منطقه‌ای که تمام عرصه‌هایش کوهستانی و تردد در آن به‌سختی صورت می‌گیرد.
اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواسته در حفاظت از حیات وحش سرمازده با محیط‌بانان همکاری و همیاری کرده و از به دام انداختن و شکار آنان خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون که هوای رو به سردی رفته است و احتمال یخ زدن مراتع و روان آب‌ها بیشتر می‌شود وحوش مجبورند برای ادامه زندگی به سوی پایین دست و دامنهم‌های دنا در حومه روستا‌ها حرکت کنند و حس طبیعت دوستی ایجاب می‌کند از گونه‌های جانوری استان محافظت شود.
اسلام جاودان خرد افزود: تدابیر لازم برای ذخیره علوفه برای حیات وحش‌اندیشده شده است اگرچه تا حد امکان سعی می‌شود علوفه‌ای توزیع نگردد تا حیات وحش با شرایط طبیعت سازگاری بیشتری داشته باشند، اما محیط‌بانان شرایط فیزیکی طبیعت را رصد می‌کنند در صورت نیاز علوفه توزیع می‌کنند.
وی گفت: علوفه مورد نیاز خریداری شده است و در مواقع نیاز در نقاطی که در رصد کامل محیط‌بانان باشد توزیع خواهد شد.
جاودان خرد با قدردانی از مردم طبیعت دوست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شماره ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و مردم می‌توانند گزارش‌های زیست محیطی خود را بصورت رایگان و محفوظ به مسئولان محیط زیست اطلاع دهند.
به گفته جاودان خرد، کهگیلویه و بویراحمد برای محافظت از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده مطابق با استاندارد جهانی باید ۳۱۲ نفر محیط‌بان داشته باشد در صورتی که این همه عرضه طبیعی با ۸۰ محیط‌بان حفاظت می‌شود، این یعنی استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۲۳۲ نفر محیط‌بان دست و پنجه نرم می‌کند. سالانه از طریق آزمون بصورت محدود محیط‌بان جذب می‌شود اما باز هم تا استاندارد جهانی فاصله زیادی وجود دارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۷ روستای استان در نزدیکی زیستگاه‌های حیات وحش مناطق حفاظت شده دنا، خامی، خائیز و سرخ قرار دارند.
جمشید عبدی پور بیان کرد: منطقه حفاظت شده دنا با ۴۰ روستا، بیشترین جوامع محلی نزدیک به مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است. همچنین شهر‌های سی سخت و پاتاوه در نزدیکی ذخیره گاه حیات وحش دنا قرار دارند.
مناطق حفاظت شده دنا
ایرنا در این گزارش نوشت: هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
منطقه حفاظت شده دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان، ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری در این منطقه بکر و میراث گرانب‌های طبیعی است.
این منطقه در شانزدهم تیرماه سال ۹۰ به عنوان پانصد و شصت و یکمین ذخیره گاه زیست کره جهان در سازمان یونسکو ثبت شد. وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است.
ذخیره گاه زیست کره دنا یکی از نقاط با ارزش از منظر سیمای سرزمینی و غنای زیستی در جهان محسوب می‌شود. مناطق حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار و دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند.
چند روز دیگر زمستان با سرمای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته از راه می‌رسد، بارش برف از قله‌ها به دامنه‌های دنا می‌رسد و می‌طلبد همه طبیعت دوستان در صورت مشاهده حیات وحش آسیب دیده و سرما‌زده ضمن مراقبت، موضوع را به اداره‌های محیط زیست شهرستانی گزارش دهند و هوای می‌همانان ناخواسته زمستانی را داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام برمحیطبانان امیدوارم همیشه تندرست وسالم باشین تابتوانین ازهرگونه حیوان ایرانی دفاع کنین خسته نباشین همیشه پایداروجاویدباشین
Iran, Islamic Republic of
دمتون گرم احسنت به این همه نلاش خسته نباسین جانم را فدای همچین محیطبانان باغیرت همیشه پایدارراشین
دوست دار محیط زیست
France
سلام من حاضرم داوطلبان هفته‌ای دو روز به کمک محیطبانان بیام
Hadi
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید.
تو رو خدا یه فکری هم برای جنگل های منطقه بکنین. منطقه کاکان به طور وحشتناکی توسط چوب بر ها داره نابود میشه. براشون هم فرقی نداره چوب باغی باشه یا چوب جنگلی.
Iran, Islamic Republic of
حکم اعدام بدهید برای شکارچی هایی بی عاطفه وبی رحم و نفهم
Iran, Islamic Republic of
نفهم خودتان هستید شکارچی با شکار کش فرقی داره
Iran, Islamic Republic of
حکم تیر مستقیم به محیط بانان داده شود
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه محیط بانان سراسر کشورهمیشه جونشون به خطر میندازن تاازحیات وحش این موجودات زیبا وکم نظیرمراقبت کنن ، وباقاچاقچیان بی رحم مبارزه کنن درآخرهم مثل خیلی ازمحیط بانان به اعدام گرفتاربشن و جان خود وخانوادشون به خطربندازن خداقوت به همه ی محیط بانان زحمت کش وازجان گذشته کشورمان امیدوارم قانون دربرابرقاچاقچیان محکم به ایستد وآنهاروبه سزای کاروحشیانه شون برسانن.به امیدروزی که هیچ موجودزنده ای شکارنشود ودرآرامش زندگی کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ممنون ازاینکه این همه احساس مسئولیت دارین محیط‌بانان عزیز الهی خدا حافظتون باشه .
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1