تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۵۵۶۸۷
بررسی جدول پلکانی افزایش قیمت گاز:

گرانی چراغ خاموش گاز خانگی

۰
گرانی چراغ خاموش گاز خانگی
کبنا ؛
گاز براي مشترکان با رعايت سقف الگوي مصرف گران نشده است اين سخنان وزير نفت است که پس از اعلا اعمال جرايم براي مشترکان پر مصرف گاز از عدم  تغيير نرخ گاز براي مشترکانني خبر داده  که سقف الگوي مصرف را رعايت مي کنند به گفته جواد اوجي امسال در حوزه گاز براي مشترکاني که در سقف الگوي مصرف هستند که 60 تا 70 درصد مشترکان را شامل مي‌شوند هيچ‌گونه افزايش قيمتي ديده نشده.
به گزارش کبنا به نقل از آرمان ملی، در واقع اين اظهارت در حالي مطرح مي شود که بررسي جدول تعرفه هاي شرکت ملي گاز که در آن قيمت گاز مصرفي خانوارها بر اساس ميزان مصرف و اقليم جغرافيايي در آن طبقه‌بندي شده حکايت از آن دارد که اجراي اين جدول، قيمت گاز را در فصل زمستان براي بخش قابل توجهي از جامعه(شايد حدود 70 درصد خانوارها) افزايش مي‌دهد. اين افزايش در قالب تعرفه مازاد مصرف اجرايي مي‌شود و به نوعي جريمه پرمصرف بودن محسوب مي شود. بنابراين افزايش قيمت در اين قالب، يک گراني رسمي نيست و کسي نمي‌تواند اعتراض کند که دولت برخلاف وعده خود قيمت يکي از حامل‌هاي مهم انرژي را گران کرده اما در عمل همان اتفاق به نوعي افتاده است.
جدول جديد چه مي گويد؟
اين جدول به گونه اي طراحي شده که مقدار مصرف ماهانه نرمال براي اقليم 1 و 2 و 3 که بيشتر نقاط سردسير يا داراي زمستان سرد کشور مثل پايتخت و کلان شهرهايي مثل اصفهان و مشهد و شيراز و ...  تا پله چهارم که بسياري ازخانوارها را در برمي گيرد حدود 300 تا 400متر مکعب در نظر گرفته شده است و مصرف بيش از اين مقدار شامل مازاد تعرفه خواهد شد. از پله چهارم تا ششم در اين اقليم ها نيز حداکثر مصرف حدود 650 متر مکعب در نظر گرفته شده است و اين تعرفه با افزايش 30 درصدي مواجه مي شود و بيش از اين مقدار مصرف نيز با تعرفه مازاد و جرايم روبرو خواهد شد. اين جدول مشترکاني را که جزو پله هفتم تا دهم باشند و بيشتر آنها با مصرف بين 700 تا 950 متر مکعب دارند و ديگر مصرف کنندگان خانگي پرمصرف شمار مي آيند را شامل افزايش 50 درصدي تعرفه طبقه بندي کرده است.
گرانی چراغ خاموش گاز خانگی
فقط قبض پرمصرف ها گران مي شود؟
البته شرکت ملي گاز مدعي است که بر اساس جدول تعرفه جديد گاز پرمصرف ها در فصل سرد سال، قيمت گاز در سه پلکان اول يعني مصارف متعارف هيچ‌گونه تغييري نخواهد کرد اما نرخ تعرفه گاز در پلکان چهارم تا ششم 30 درصد افزايش، قيمت تعرفه گاز در پله هفتم تا دهم 50 درصد افزايش خواهد داشت و قيمت گاز در پله يازدهم و دوازدهم هم به ترتيب 5000 و 6000 تومان خواهد شد.
به بيان ديگر مسئولان شرکت ملي گاز مي گويند تعرفه‌هاي جديد گاز براي پرمصرف‌ها تصويب شده است و اين فقط پرمصرف ها هستند که تغييرات را در قبوض گاز خود خواهند ديد. به گفته آنها، در سه پلکان اول يعني مصارف متعارف هيچ‌گونه تغييري اتفاق نخواهد افتاد، اما از پلکان چهارم تا پلکان دهم يعني مشترکين پرمصرف و پلکان يازدهم و دوازدهم يعني مشترکين بسيار پرمصرف، تعرفه تقريبا به قيمت خوراک پتروشيمي‌ها يعني براساس قيمت صادراتي است که بين 5 تا 6 هزار تومان قيمت دارد.
پرمصرف کيست؟
اعلام گران شدن گاز براي پرمصرف ها درحالي صورت گرفته است که حتي برخي مسئولان شرکت ملي گاز نيز مصرف عادي خانوارها در کشور را در فصول سرد را حدود 400 متر مکعب اعلام کرده‌اند. کاملا محتمل است در صورتي که سرماي هوا کمي افزايش يابد بسياري از خانوارهايي که بر اساس جدول مذکور در پلکان اول تا سوم قرار مي گيرند و خصوصا خانوارهاي ساکن در اقليم 1 تا 3 در پلکان سوم، مصرف گاز خود را افزايش دهند و وارد پلکان چهارم و حتي پنجم شوند. در اين صورت تعرفه گاز آنها 30 درصد افزايش خواهد داشت. به همين نسبت اگر خانوارهاي پله چهارم تا ششم و خصوصا پله ششم مصرف خود را به دليل برودت هوا افزايش دهند وارد پله هفتم مي شوند و بايد با 50 درصد افزايش قبوض خود را پرداخت کنند. البته بررسي ها نشان مي دهد مصرف گاز بسياري از خانوارها در فصل زمستان بيش از 400 متر مکعب است که البته چنين مصارف بالايي مورد تاييد هيچ کارشناس و دلسوز کشور نيست اما به هر حال واقعيت موجود است. به بيان ديگر اين جدول پلکاني زمينه را براي گراني و افزايش قيمت در قبوض گاز بخش قابل توجهي از جامعه ايجاد کرده است و با توجه به اين که اخيرا اعلام شد زمستان سردي در پيش خواهيم داشت، گراني گاز رابه صورت چراغ خاموش در قالب اين جدول پلکاني شاهد خواهيم بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1