رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مطرح کرد
جزئیاتی از رتبهبندی مدارس/ طراحی الگوی مدرسه در تراز سندتحول بنیادین
18 آذر 1401 ساعت 12:12
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از طراحی الگوی «مدرسه تراز سندتحول بنیادین» خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کار ما در دوره ابتدایی انجام شده و تا پایان آذرماه نهایی میشود. در این سند مدرسه در تراز سندتحول از حیث کتاب درسی، مدیریت، معلم، والدین، فضای تربیتی و فیزیکی و هرآنچه به مدرسه برمی گردد تبیین میشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از طراحی الگوی «مدرسه تراز سندتحول بنیادین» خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کار ما در دوره ابتدایی انجام شده و تا پایان آذرماه نهایی میشود. در این سند مدرسه در تراز سندتحول از حیث کتاب درسی، مدیریت، معلم، والدین، فضای تربیتی و فیزیکی و هرآنچه به مدرسه برمی گردد تبیین میشود.
علی محبی با اشاره به تدوین سند راهبردی پژوهشگاه مطالعات و تلاش برای محقق کردن بُعد پژوهشی سندتحول بنیادین تا سال ۱۴۰۵ اظهار کرد: یکی از چالشهای ما عدم توجه به پژوهش محوری در سطوح مدیریتی مدارس است. هرچند سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چرخش از حافظه محوری به سمت شایستگی محوری را آغاز کرده اما این مهم هنوز نهایی نشده است.
وی افزود: یکی از اولویتهای پژوهشی ما، « مدرسه تراز سندتحول بنیادین» است. مسئولیت پژوهشگاه طراحی الگویی برای مدرسه در تراز سندتحول است و باید مشخص کند مدرسه در تراز سند تحول بنیادین از چه ابعاد و مولفههایی برخوردار است و برای هر مولفه چه شاخصها و استانداردهایی وجود دارد که بعد بتوانند بر اساس آنها رتبهبندی مدارس را انجام دهند.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کار ما در دوره ابتدایی انجام شده و تا پایان آذرماه نهایی می شود گفت: بر این اساس مدرسه در تراز سندتحول از حیث کتاب درسی، مدیریت، معلم، والدین، فضای تربیتی و فیزیکی و هرآنچه به مدرسه برمی گردد تبیین می شود.
وی افزود: مطالعات بین المللی در این زمینه انجام شده و اسناد تحولی نیز بسیار دقیق مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و الگوی کاملی است که میتواند راهگشا باشد.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش از رتبه بندی مدارس خبر داده و در این باره گفته بود: باید تحول را از مدرسه شروع کنیم. اکنون به دنبال آن هستیم که الگوی رتبهبندی مدارس را آماده و مدارس را رتبهبندی کنیم. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مرکز سنجش آموزش و پرورش مشغول کار بر روی این الگو هستند.
وی همچنین گفته بود: رتبه بندی، مدارس یکی از گامهای تحقق سندتحول بنیادین است که تکلیف شده و باید انجام دهیم. پژوهشهای میدانی نیز در حال انجام است تا الگوی رتبه بندی مدارس شاخص سند احصاء شود.
کد مطلب: 455424