تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۵۴۶۶۵
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد:

اعتبارات سد تنگ سرخ بویراحمد ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شد

۰
اعتبارات سد تنگ سرخ بویراحمد ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شد
کبنا ؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر، نخستین و مهم‌ترین پروژه اصلی این استان، سد تنگ سرخ می‌باشد که در سالجاری با تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف در حال احداث است.
علی شهابی نسب اظهار داشت: ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد که ۱۱ سال پیش آغاز شده بود در سالجاری با نگاه جدی دولت با جذب اعتبارات از محل‌های مختلف هم اینک با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با هدف تأمین آب شرب شهر یاسوج مرکز استان و روستا‌های حومه، آب کشاورزی و آب صنعتِ در حال ساخت می‌باشد.
وی افزود: این سد یک پروژه ملی است و هدف آن نیز فرا استانی است و علاوه بر تأمین نیازمندی‌های آبی استان کهگیلویه و بویراحمد خاصه یاسوج مرکز استان قرار است که بخشی از آب شرب شهر شیراز را هم تأمین کند ولی عمده آب این سد مربوط به استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سد تنگ سرخ آب شرب، صنعت، محیط زیست و صنعت همه و همه مربوط به استان را تأمین می‌کند و در سفر مهرماه ۱۴۰۰رئیس جمهور و هیأت دولت سیزدهم به خاطر اهمیت آن، تنها پروژه‌ای بود که توسط شخص رئیس جمهور از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت.
مجموع اعتبارات سالجاری سد تنگ سرخ بویراحمد ۴۰۰میلیارد تومان اعلام شد
شهابی نسب ابراز داشت: در روز‌های اخیر تفاهم‌نامه‌ای بین آب منطقه‌ای و بانک رفاه امضا شد که ۱۶۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ قانون تنظیم به صورت تسهیلات بانکی از طریق بانک رفاه کارگران و بانک توسعه و تعاون برای سرعت بخشیدن به این سد در اختیار آب منطقه‌ای قرار گرفت.
وی ادامه داد: این ۱۶۰ میلیارد تومان به راحتی به دست نیامده و زحمات زیادی برای آن کشیده شده و این نخستین بار است که برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح استان از بانک تسهیلات گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین امسال نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان هم در خود قانون اعتبار دارد و ۱۰۰ میلیارد تومان هم قرار است از طریق تهاتر انجام شود و از سایر منابع بر اساس گزارش وزارت نیرو این سد نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی تصریح کرد: بنابراین یکی از پروژه‌هایی که استان در پی احداث آن است سد تنگ سرخ بوده و به دنبال آن سامانه انتقال آب از سد تنگ سرخ به یاسوج است.
شهابی نسب گفت: این پروژه مطالبه به حق مردم است و سال‌ها طول کشیده است.
بنا براین گزارش، سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تأمین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعتی شهر یاسوج و روستا‌های اطراف آن، افزایش جذب گردشگر و کنترل سیلاب در حال ساخت است و تکمیل آن تأثیر گسترده‌ای بر این منطقه خواهد گذاشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی است.
این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ مطالعه و اجرای سد‌های مهم مخزنی آغاز شد که نتیجه آن ساخت و بهره‌برداری از سد‌های کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و دیگر موارد است.
سد تنگ سرخ سدی مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.
سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین‌شناسی، ژئوتکنیک، هیدرولوژی، پدافند غیر عامل، باستان‌شناسی ونیز زیست محیطی به منظور تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد.
سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم آب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.
بر اساس تخصیص ابلاغ شده توسط وزارت نیرو ازاین میزان ۲۰ میلیون مترمکعب برای شرب شهر یاسوج و روستا‌های اطراف، تیپ پیاده کوهستان ۴۸ فتح، مراکز دانشگاهی و علمی اطراف شهر، همچنین ۱۳/۳ میلیون مترمکعب جهت چهارشهرک صنعتی، کارخانه سیمان مارگون و صنایع کشاورزی و روستایی، ۳۳میلیون مترمکعب برای تأمین آب بیش از ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و نیز ۳۴/۴۵ میلیون مترمکعب در سال برای بهبود محیط زیست و افزایش دبی آب رودخانه بشار در فصول بهار و تابستان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1