تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۲
کد مطلب : ۴۵۰۳۷۳
کبنا گزارش می‌دهد

آغاز سریال آتش‌سوزی در کهگیلویه و بویراحمد؛ آتش به جان کوه خائیز افتاد

۲
۰
آغاز سریال آتش‌سوزی در کهگیلویه و بویراحمد؛ آتش به جان کوه خائیز افتاد
کبنا ؛سریال آتش‌سوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. سال‌ گذشته جنگل‌های کوه‌های دیل، خائیز، خامی وکوه‌های لوداب بی‌رحمانه در آتش سوختند. تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای مردمی و ادارات هم چندان کارساز نبود و صدها هکتار جنگل‌های این استان نابود شد. خبر آتش سوزی درختان کوه خائیز کهگیلویه دقایقی پیش توسط سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد داده شد.
به گزارش کبنا، سعید جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد در این باره گفت: با توجه به حجم بالای آتش در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه، خواستار حضور نیروهای مردمی برای مهار آتش‌سوزی شد.
سعید جاویدبخت در ادامه اظهار داشت: این آتش‌سوزی از ساعاتی قبل شروع شده و آتش همچنان ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و حجم آتش‌سوزی، خواستار حضور نیروهای انسانی در این منطقه برای مهار آتش شد.

وی با بیان هنوز علت آتش‌سوزی مشخص نیست، گفت: به احتمال زیاد عوامل انسانی باعث آن شده است.
جاویدبخت افزود: هم‌اکنون نیروهای مردمی، هلال احمر، فرمانداری و برخی دستگاه‌های شهرستان کهگیلویه در تلاش برای مهار این آتش در منطقه حفاظت شده خائیز حضور دارند.
همچنین فرماندار شهرستان کهگیلویه از آتش سوزی جنگلها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز این شهرستان خبر داد و گفت: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه از طرف روستای «پیربادامی» آغاز و در ابتدا با تلاش نیروها مهار شد.
وی اظهار کرد: اما متاسفانه به علت وزش باد شدید حدود اذان مغرب مجددا آتش شعله ور و گسترده شد و همچنان ادامه دارد.
فرماندار شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: هم اکنون استاندار و معاون عمرانی استانداری، دستگاههای خدمات رسان و نیروهای مردمی در منطقه حضور دارند.
موسوی تصریح کرد: نیروها با دستگاههای دمنده در تلاش برای کنترل و مهار آتش بودند که بنزین دستگاههای دمنده تمام شد و با توجه به سخت گذر بودن منطقه منتظر پشتیبانی هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه خائیز حفاظت شده و صعب‌العبور است در صورتی که تا فردا آتش مهار نشود و گسترده تر شود درخواست بالگرد خواهیم داد چرا که کنترل و مهار آتش در این شرایط و وضعیت سخت است.
فرماندار شهرستان کهگیلویه در خصوص علت آتش سوزی عنوان کرد: علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما احتمالاً عامل انسانی باشد.
موسوی تاکید کرد: تاکنون آتش به زیستگاه حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز نزدیک نشده است.
وی اظهار کرد: هنوز میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست اما برآورد اولیه نشان می دهد که حدود سه چهار هکتار تاکنون خسارت دیده است و آتش در دو سه نقطه است.
فرماندار شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی پیگیر وضعیت و جزئیات آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز هستند تا اگر پیگیری و رایزنی نیاز باشد کمک کند.
گفتنی است که منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.پوشش گیاهی منطقه بلوط گونه غالب بنه، کَلخُنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خائیز کَل و بُز وحشی است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کَل و بُز کشور قرار داده است.
یادآور می شود که روز پنجشنبه ۸ خردادماه ۱۳۹۹ منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه دچار آتش سوزی شده بود که پس از تلاش های حدود ۵ شبانه روز از هوا و زمین و بکار گیری چند فروند بالگرد مهار و خاموش شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین تانگو
Iran, Islamic Republic of
خدا جنگل را افرید تا مذدم استفاده کنند واز درختان بلوط زغال واز زغال کباب درست کنند خدا وکیلی خودت کباب با زغال میخوری یا با دستگاه کباب پز......
زنبور
United States
مدیران استان وشخص استاندار را میشود با همین رخدادها ارزیابی کرد ونمره داد
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1