تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب : ۴۴۹۸۹۴
در نشست شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

درخشان: نماز جماعت موجب استحکام پیوند اجتماعی و وحدت و یکپارچگی در جامعه می‌شود / نماینده ولی فقیه: تضعیف نماز جمعه از توطئه‌های دشمنان است

۰
درخشان: نماز جماعت موجب استحکام پیوند اجتماعی و وحدت و یکپارچگی در جامعه می‌شود / نماینده ولی فقیه: تضعیف نماز جمعه از توطئه‌های دشمنان است
کبنا ؛
پیش از ظهر امروز (13 تیرماه 1401) نشست شورای فرهنگی عمومی کهگیلویه و بویراحمد در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.
به گزارش کبنا، درخشان دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: اقدامات خوبی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها آغاز شده است و از حیث اجرایی و سیاستگذاری کارهای خوبی شروع شده است. نیاز است این جلسات تداوم داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه اولین سالگرد اقامه نماز جمعه در سراسر کشور هستیم، موضوع جلسه امروز را هم‌اندیشی در خصوص اولین سالگرد نماز جمعه کشور انتخاب کردیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نماز جمعه بزرگترین قرارگاه فرهنگی کشور است که در تقویت بعد معنوی و اجتماعی و سیاسی جامعه بسیار اثرگذار است.
وی گفت: نماز جمعه به عنوان یک قرارگاه فرهنگی، موجب استحکام پیوند اجتماعی و وحدت و یکپارچی در جامعه می‌شود.
ستار هدایتخواه دبیر جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی در این نشست گفت: اگر بخواهیم چند مورد از مهمترین دستاوردهای انقلاب را نام ببریم، یکی از مهمترین آنها نهاد نماز جمعه است. اعتقاد من این است بزرگترین تجمع هفتگی هر شهر هم نماز جمعه است.
وی افزود: توفیق بود اولین نماز جمعه 1401 در نجف اشرف بودم. حضور مردم در نماز جمعه نجف کمتر از یک دهم شهر یاسوج بود.

هدایتخواه گفت: معتقدم نماز جمعه یکی از مهمترین نهادهای فرهنگ ساز است چون مردم داوطلبانه در آن حاضر می‌شوند. مومنانه است، مداومت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد باید بیش از این به نماز جمعه توجه شود.
وی افزود: برای حضور بیشتر مردم باید جذابیت های بیشتری ایجاد شود. این جذابیت ها را می‌توان در خطبه ها ایجاد کرد. شیوه بیان، مکان مناسب، زمان خطبه‌ها و ... خیلی مهم هستند.
هدایتخواه عنوان کرد: در مدارس نیاز به کار وجود دارد. در ستادها هیئت‌های اندیشه ورز وجود داشته باشد. در عوامل اجرایی جوانگرایی صورت بگیرد و توانایی لازم را برای جذب مردم داشته باشد. تمام این موارد در نظر گرفته شود تا جذابیت‌های خاص خود را داشته باشند. نماز جمعه همچنان آن تأثیرگذاری خود را دارد و می‌تواند خنثی کننده شبهات و توطئه‌ها باشد. در خطبه اول باید موضوعات اخلاقی عمیق‌تر بحث شود.
اندرزیان معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج در ادامه گفت: از ظرفیت نماز جمعه خیلی خوب استفاده نمی‌شود. در سطح استان امام جمعه های انقلابی داریم ولی لازم است خطبه‌ها پربارتر از اینی که هست شوند. وی تأکید کرد: خطبه اول یاد خدا و یاد معاد باشد. قبل از خطبه ها فقط از مسئولین استفاده نشود. برنامه های ویژه تربیتی در نظر گرفته شود. مطالبات حضرت آقا بیشستر محور باشد؛ مثلاً جهاد تبیین. حضور دانش‌آموزان در نماز جمعه همیشه تأثیرگذار بوده است. گاهی خطبه ها طولانی است اما نماز کوتاه است، اما نماز خیلی مهم است. در حالی که نماز اصل است. ارتباط مردمی باید سازوکار آن به روز تبیین شود.
معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد: یکی از اجتماعات مهم مردم اینجاست. امام جمعه های ما ساده زیست هستند اما باید این ساده زیستی را حفظ کنند. همچنین امام جمعه ها باید مخاطب شناسی داشته باشند.
وی در پایان گفت: بعضی از مسئولین ما شاید هفته ها بگذرد و در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند. بعضی امام جمعه های موقت هم باید تغییر کنند تا حرف جدیدی زده شود.
اخلاقی‌نیا مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برای ترویج حضور کودکان و نوجوانان در نماز جمعه به صورت نمادین اولین افرادی که به سن تکلیف رسیده‌اند بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند و در کنار آن برنامه های ترویجی هم داشته باشیم. این حرکت می تواند در روز جهانی کودک انجام شود.
وی افزود: حتی می‌توانیم مسابقات متن ادبی در خصوص اولین نماز جمعه من یا حضور من در اولین در نماز جماعت برگزار شود تا هم حالت هنری ادبی داشته باشد و هم مقصود ما که حضور در نماز جمعه است، برطرف شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما یک کتاب خوب داریم به نام چلچراغ. این کتاب را می‌توانیم برای بچه‌ها معرفی کنیم.
اخلاقی‌نیا گفت: گاهاً لازم است که در ورودی‌های مصلی تابلوهایی که شکل صحیح نماز جماعت را آموزش دهند وجود داشته باشد که افرادی که تاکنون شرکت نکرده‌اند بتوانند به درستی نماز خود را اقامه کنند.

در ادامه، آیت الله سید نصیر حسینی اظهار داشت: دلیل طراحی چنین توطئه ای از سوی دشمنان آن است که متوجه اهمیت و اثرگذاری برگزاری آیین های سیاسی، عبادی نماز جمعه در ایران اسلامی شده اند.
وی افزود: باید به کوری چشم دشمنان جایگاه مهم نماز جمعه روز به روز در کشور تقویت شود و یکی از راهکارهای آن نیز حضور هر چه  گسترده تر مردم است. 
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج بیان کرد: برگزاری آیین سیاسی، عبادی نماز جمعه در کشور از برکات مهم انقلاب اسلامی است. 
آیت الله حسینی عنوان کرد: فلسفه برگزاری آیین های سیاسی، عبادی نماز جمعه در کشور شامل ایجاد وحدت، بیان معارف دین و احکام اسلامی، مطرح شدن مسائل روز جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به آنها است. 
وی ابراز داشت: رسانه ها و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد تاکنون به نحو مطلوب اخبار مربوط به آیین های سیاسی، عبادی نماز جمعه در شهرهای مختلف این استان را پوشش و بازتاب داده اند. 
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج گفت: تمامی خواسته ها و مطالبه های به حق مردم این استان در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عمرانی قابل مطرح شدن از طریق تریبون های نماز جمعه نیست. 
آیت الله حسینی اظهار داشت: برخی از این دغدغه ها از سوی ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد بیان و علاوه بر دادن تذکرهای لازم به مدیران کم کار مربوطه پیگیری هایی نیز برای رفع آنها انجام می شود. 
وی افزود: تاکنون رایزنی هایی به منظور تأمین اعتبار لازم برای طراحی معماری اسلامی - ایرانی در مصلاهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله در شهر یاسوج انجام شده اما متولیان امر و مسئولان اجرایی استان با وجود دادن قول های مساعد همکاری چندانی نداشته اند. 
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج بیان کرد: انتظار می رود که چند دستگاه اتوبوس برای شهولت در رفت و آمد ساکنان محله های مختلف و مناطق حاشیه ای یاسوج به مصلای امام خمینی (ره) این شهر برای شرکت در آیین سیاسی، عبادی نماز جمعه از سوی شهرداری آن اختصاص یابد. 
آیت الله حسینی عنوان کرد: چنین امری در افزایش میزان حضور مردم در آیین سیاسی، عبادی نماز جمعه شهر یاسوج و برگزاری هر چه  باشکوه تر آن تأثیر بسزایی دارد. 
وی با تذکر به برخی مدیران کل کهگیلویه و بویراحمد که در نشست های شورای فرهنگ عمومی این استان شرکت نمی کنند، ابراز داشت: این امر رنج آور بوده و نه تنها شایسته مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست بلکه بیانگر کم توجهی آنان به حوزه مهم فرهنگ است. 
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اولین آیین سیاسی، عبادی نماز جمعه کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) و به امامت آیت الله طالقانی روز پنجم مردادماه ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران برگزار شد. 
حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی اظهار داشت: نماز جمعه یک پایگاه دینی و مردمی و جزو ارکان نظام بوده و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان اجرایی است. 
وی افزود: برگزاری آیین های سیاسی، عبادی نماز جمعه در کشور عامل ترویج روزافزون معارف دینی بوده و خواسته ها و مطالبه های به حق مردم نیز در آنها از سوی ائمه جمعه مطرح می شود. 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کشور دارای پنج شهید محراب بوده و هم اینک نیز ۱۵ پایگاه نماز جمعه در این استان وجود دارد. 
حجت الاسلام عبودی عنوان کرد: بازه زمانی ۳۱ تیرماه تا هفتم مردادماه امسال فرصتی مناسب به منظور بیان اهمیت و ضرورت برگزاری آیین های سیاسی، عبادی نماز جمعه در کشور و معرفی آثار و برکات متعدد آن برای قشرهای مختلف مردم و به ویژه نسل جوان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی ابراز داشت: برنامه هایی برای گرامیداشت پنجم مردادماه سالروز برگزاری اولین آیین سیاسی، عبادی نماز جمعه کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده که برخی از آنها شامل غبار روبی و عطرافشانی گلزار شهدا، ارائه گزارش عملکرد یک ساله از سوی ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد در صداوسیمای مرکز این استان، نصب بنرهای تبلیغاتی در شهرهای استان حاوی روایاتی در مورد نماز جمعه، راه اندازی میزهای خدمت در مصلاها، برگزاری همایش پیاده روی و مسابقه نقاشی، تجلیل از رؤسا و اعضای ستادهای نماز جمعه و برپایی نمایشگاه با موضوع احکام و فضایل نماز جمعه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1