تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۴۴۹۷۸۳
کبنا از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

بخش نهم) تازیانه سوءمدیریت بر تن نحیف تولید در کهگیلویه و بویراحمد / شهرک‌های صنعتی همچنان بدون فریادرس

۳
۱
بخش نهم) تازیانه سوءمدیریت بر تن نحیف تولید در کهگیلویه و بویراحمد / شهرک‌های صنعتی همچنان بدون فریادرس
کبنا ؛
سوءمدیریتی که همچنان با فراغ بال بر تن نحیف صنعت استان در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد می‌تازد و اقدامی اثرگذار در راستای رفع مشکلات آن دیده نمی‌شود. 
پایگاه خبری کبنا نیوز در راستای حمایت از شعار سال به نقد عملکرد نهادهای اقتصادی و تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخته است. یکی از این نهادها که عملکرد آن بارها از سوی این پایگاه خبری مورد نقد و بررسی قرار گرفته، شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت، معاونت صنایع کوچک است. وظیفه این معاونت بنا به آن چیزی در وبسایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان شده، انجام خدمات حمایتی واحدهای واحدهای کوچک و متوسط با اجرای برنامه‌های حمایتی و خدمات‌ مشاوره‌ای در عرصه متفاوت تولید از فرآیندهای آغازین تولید، از تهیه مواد اولیه تا تولید محصول در واحدهای تولیدی است. در واقع این معاونت وظیفه حمایتی دارد و که ضمن کمک به ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی در مقیاس‌های کوچک و متوسط می‌بایست  واحدهای تولیدی‌ای که راکد هستند را با اجرای سیاست‌های حمایتی به چرخه تولید برگرداند و در مقابل، به آن واحدهایی که ظرفیت پایین دارند نیز کمک کند که ظرفیت تولید آنها افزایش یابد. اما متأسفانه به دلیل بخشی‌نگری‌ها و سوءمدیریت‌هایی که در جای‌جای این شرکت وجود دارد، و نیز عدم اطلاع‌رسانی عام و همچنین عدم استفاده از توان تمامی نخبگان، نتوانسته‌اند از ظرفیت آن استفاده بهینه کنند.

بیشتر بخوانید: 

بخش اول) در شهرک‌های صنعتی استان چه می‌گذرد؟ / از استخدام‌های بی‌رویه تا تعاملات سیاسی نامتعارف

بخش دوم) هدررفت بیت‌المال در شرکت‌ شهرک‌های صنعتی / کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز فلاکت اقتصادی / فرصت‌های سرمایه‌گذاری که به سهولت از بین می‌روند
 
بخش سوم) سوء مدیریت در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند / آقای استاندار فکری به حال شهرک‌‌های صنعتی کنید
 
بخش چهارم) مدیریت خاله خرزویی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان / علت انحلال شرکت‌های خدماتی چیست؟ / در واگذاری انشعابات آب این شرکت شفافیتی نیست
 
بخش پنجم) میلیاردها تومان اعتبار که بر باد رفت / بانیان وضع موجود پاسخگوی وضعیت حاکم بر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد باشند
 
بخش ششم) آخرین تلاش‌های یک مدیر برای ابقاء / قراردادهایی که بدون نتیجه می‌مانند / شهرک‌های صنعتی با این وضعیت، بهره‌وری نخواهند داشت / ضرورت تغییر بانیان وضع موجود
 
بخش هفتم) آقای معاون اقتصادی شهرک‌های صنعتی بیمار هستند، به فکر درمان باش / این وضعیت دستپخت مدیران فعلی است / استفاده از متخصصین تنها راه درمان است

بخش هشتم) ذبح تولید در قربانگاه شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد / مدیری که تولید را پس می‌زند تا خود بماند؟

طبق بررسی این پایگاه خبری، متاسفانه در تمام شهرک‌های صنعتی استان، برخی واحدهای راکد به جای بازگردان به چرخه تولید صنعتی با تغییر کاربری کاملا سر خود و با شائبه حمایت مدیریت شهرک‌های صنعتی استان به واحدهای خدماتی گاهاً بنکدار یا سایر فعالیت‌های غیرصنعتی از جمله انبارها و مراکز پخش موادغذایی، تولیدات لبنی، دارویی، کاشی و سرامیک و ... تبدیل شده‌اند.
در حالی‌که شهرک‌های صنعتی برای تولید صنعت بوده و برای کارهای خدماتی نیاز به دریافت مجوز بوده و این امر مصداق عینی حیف و میل بیت المال در استفاده نادرست از زیرساخت‌های  صنعت است.
همچنین معاونت صنایع کوچک بر خلاف آن چیزی که موسوی مدیرعامل شرکت و تیم او، در محافل و اذهان عمومی اعلام می‌کنند که ما فقط وظیفه فراهم‌ساختن زیرساخت‌ها را داریم، باید موضوعات حمایتی و مشکلات فرآیندی تولید را مرتفع کند؛ این حمایت‌ها منجر به ازسرگیری فعالیت واحد و جلوگیری از تعطیلی آن واحد می‌شود.
بر اساس مطالعات انجام شده، یک فصل حمایتی تحت عنوان توسعه خوشه‌های کسب و کار در مجموعه سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی تعریف شده  علیرغم اختصاص بودجه و عقد قراردادهای متعدد تاکنون هیچ بازخورد و اثری از آن در توسعه و  اشتغال جوانان این استان مشاهده نشده است.
از سوی دیگر، در ساختمان کسب و کار شهرک صنعتی یاسوج 3 که قبلا هم به آن پرداخته شد و داری مشکلات عدیده‌ای است در حالی‌که باید مرکز حل معضلات تولید با مشاورین مستقرش باشد.
افزون‌براین، در زمینه معرفی ظرفیت های استان حوزه تولید که می‌بایست زمینه‌ساز حضور فعالین اقتصادی در این استان باشد تاکنون اثر محسوس و مناسبی از اقدامات انجام شده در زمینه جذب سرمایه‌گذار، تولید و اشتغال از طریق برنامه‌های این معاونت دیده نشده است در حالی که از رسالت‌های مهم معاونت صنایع کوچک در شرکت شهرک‌های صنعتی می‌باشد.
یکی دیگر از رسالت‌های معاونت صنایع کوچک بنا به آن چیزی در برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تعریف شده، انجام خدمات کلینیک صنعت است؛ در حالی که کلینیک صنعت در همه استان‌های کشور با هماهنگی اتاق بازرگانی، سازمان صمت و ... تشکیل شده و خدمات مشاوره و کلینیکی به  واحدهای تولیدی ارائه می دهد، اما در کهگیلویه و بویراحمد،  تشکیل این کلینیک و روند ادامه کار آن مشخص نبوده اقدام مؤثری نیز از فعالیت و اثر بخشی آن هم دیده نشده است و از ظرفیت تحصیل‌کردگان اساتید دانشگاهی و نخبگان به صورت عام استفاده نشده است. در حالی که با استفاده از افراد متخصص و مشاورین کارآمد و توانمند می‌توان بار مشکلات حوزه تولید را کاهش دهند. 
همان‌طور که گفته شد، کهگیلویه و بویراحمد از نظر شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. شاخص‌های مختلف این حوزه از جمله تورم، اشتغال، تولید و شاخص کلی‌تر فلاکت اقتصادی همگی نشان می‌دهند، کهگیلویه و بویراحمد در سراشیبی سقوط اقتصادی قرار دارد و چنانچه مشکلات حوزه تولید از جمله مسأله جذب سرمایه‌گذار حل نشود، آینده روشنی در انتظار این استان نیست. از این رو، شرکت شهرک‌های صنعتی که یکی از بال‌های اصلی تولید در استان است، اگر به همین روال ادامه دهد، نمی‌توان به پیشرفت اقتصادی امیدی داشت. ضرورت تغییر در مدیریت این مجموعه کمترین انتظاری است که در وضعیت موجود می‌توان از تیم اقتصادی دولت در استان انتظار داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند شرکت شهرکها
Iran, Islamic Republic of
آقای موسوی خدایی برای چی موندی با آبروی خوب برو و خودتو خراب نکن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اقای موسوی بازنشسته شده تاقبل ازشهریورمیره جایگزینش هم مشخص شده بزاریدایشون بادلخوش خداحافظی کنه مردم روخراب نکنیدلطفا
صنعتگر
Iran, Islamic Republic of
دقیقا سرگذشت اقای ..که میگفت من جام خیلی خوبه واز صندلیم راضی هستم ولی از بیرون شهرک صنعتی خبر نداره که روز به روز شهرکها داره فرسوده میشه ومشکلات صنعتگرا بیشتر
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1