تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۴
کد مطلب : ۴۴۷۱۳۴
حکایت این روز‌های سازمان نظام پزشکی چیست؟ آیا دغدغه مردم را دارند؟

جدول غیرانسانی تعرفه‌های پزشکی!

۰
جدول غیرانسانی تعرفه‌های پزشکی!
کبنا ؛
ضرب‌المثل «به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند» حکایت این روز‌های سازمان نظام پزشکی است! خروجی دوازدهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی و محاسبه بهای تمام‌شده خدمات پزشکان در سال ۱۴۰۱ حکایت همین ضرب‌المثل است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، اواخر دی ماه سال گذشته هم صفحه اینستاگرام سازمان نظام پزشکی با انتشار جدولی مشابه همین جدول تلاش کرد تا رأی خودش را درباره رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌های درمان به کرسی بنشاند. حالا هم با زمزمه‌های رشد ۵/۲۸ درصدی مزد درمان برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی نظام پزشکی در جلسه‌ای همان جدول نجومی را با امضای چهار تن از اعضای شورای عالی خود منتشر کرده‌است؛ جدولی که اگر طبق آن عمل شود، برای یک سرماخوردگی ساده باید ۱۸۵ هزار تومان برای ویزیت پزشک عمومی پرداخت کرد. در بخش هتلینگ یا همان بستری در بیمارستان هم، بابت هر شب اقامت در اتاق خصوصی ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و چیزی حدود دو تا سه برابر قیمت یک شب اقامت در هتلی پنج ستاره باید هزینه کرد!
قیمت‌های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های سال جاری در حالی است که طبق آمار‌ها سالانه ۶۰۰ هزار نفر بر اثر هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌روند و نبود منابع و عملکرد ضعیف بیمه‌ها موجب‌شده بر خلاف تأکید قوانین سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه و اسناد بالادستی نظام در بخش سلامت، پرداخت از جیب بیماران به جای کاهش به زیر ۳۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد رسیده‌است و بار اصلی افزایش تعرفه‌ها بر دوش بیماران می‌افتد. تعرفه‌های پیشنهادی نظام پزشکی هر چند از سوی رئیس سازمان بیمه سلامت تکذیب شد، اما حتی همان افزایش ۵/۲۸ مصوب شورای عالی بیمه برای تعرفه‌ها هم برای قاطبه مردم که از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند، چالش‌برانگیز خواهد بود. تعیین میزان رشد تعرفه‌ها و مزد درمان چالش همه ساله نظام سلامت است و چانه‌زنی و مناقشات زیادی بین نظام پزشکی و بیمه‌ها بر سر تعرفه‌ها وجود دارد. حتی سال ۹۳ و با اجرای طرح تحول سلامت و رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی مزد درمان با اجرای این طرح ماجرای چانه‌زنی سر تعیین تعرفه‌ها ادامه داشت. تعرفه‌های امسال هم اگر چه هنوز نهایی و اعلام نشده، اما از اواخر سال گذشته چالش‌زا شده‌است. دی ماه سال گذشته بود که سازمان نظام پزشکی ضمن طرح پیشنهاد رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌ها، جدول بهای تمام‌شده را منتشر و همه را شوکه کرد. در این جدول ویزیت پزشک متخصص ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده‌بود. حالا یک‌بار دیگر با پیشنهاد شورای عالی بیمه برای رشد ۵/۲۸ درصدی تعرفه‌ها، شورای عالی نظام پزشکی هم در جلسه‌ای همان نرخ‌های پیشنهادی قبل از عید را این بار با امضای اعضای شورای عالی منتشر کرده تا به گفته خودشان دولت در تعیین تعرفه‌های ۱۴۰۱ به آن توجه کند و از سوی دیگر برای کاهش پرداخت ازجیب مردم ما‌به‌التفاوت تعرفه مصوب با این قیمت را پرداخت کند. قیمت‌های پیشنهادی سازمان نظام پزشکی آنقدر بالاست که واکنش‌های متعددی را در پی داشته‌است.
تکذیب جدول نجومی تعرفه‌ها
محمد ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت افزایش ویزیت پزشک عمومی به قیمت ۱۸۴ هزار و متخصص به قیمت ۲۴۵ هزار تومان را تکذیب کرد. به گفته وی تعرفه‌های پزشکی سال جدید هنوز اعلام نشده‌است و باید تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تعیین و به تصویب هیئت وزیران برسد و جلسه تعیین تعرفه‌های پزشکی این هفته یا هفته آینده تشکیل می‌شود.
بنابر روال قانونی تعرفه‌های پزشکی در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان نظام پزشکی، رؤسای بیمه‌ها و رئیس شورای عالی بیمه تشکیل و تعرفه پیشنهادی تعیین و به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود، پس از آن در جلسه هیئت وزیران تعرفه‌های پزشکی تعیین و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
شورای عالی بیمه جلسه‌ای در پایان سال ۱۴۰۰ تشکیل داد و بر این اساس افزایش ۵/۲۸ درصدی تعرفه‌ها تصویب شد و پیشنهاد این میزان افزایش به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد تا بررسی‌ها انجام و جلسه هیئت وزیران برای تعیین تعرفه‌ها تشکیل شود. به مرگ گرفتن نظام پزشکی هدف نظام پزشکی از انتشار جداول قیمت تمام‌شده و تأکید رئیس این سازمان بر رشد همان حکایت ضرب‌المثل قدیمی به مرگ گرفتن برای به تب راضی شدن است. پیشنهاد رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌ها از سوی این سازمان در حالی مطرح می‌شود که همان رشد ۵/۲۸ درصدی هم می‌تواند سلامت را از سبد هزینه‌های بسیاری از افراد حذف کند. واقعیت این است که بیمه‌ها کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند و از آن مهم‌تر بسیاری از خدمات سلامت و تقریباً اغلب پزشکان متخصص و فوق تخصص با بیمه‌ها قرارداد ندارند و این یعنی هر میزان رشد تعرفه‌های درمان به طور مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود و این شاخص را بر خلاف تکالیف قانونی و سند‌های بالادستی بالا و بالاتر می‌برد.
این در حالی است که به گفته ﻣﻬﺪﯼ ﺭﺿﺎﯾﯽ، ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺑﯿﻤﻪ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﻪﺳﻼﻣﺖ اﯾﺮﺍﻥ، در حال حاضر سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های سلامت حدود ۶۰ درصد است، در حالی که طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور، هدف‌گذاری شده‌بود تا در هزینه‌های سلامت سهم مردم به ۲۵‌درصد و سهم دولت و بیمه‌ها به ۷۵درصد برسد، اما عکس این موضوع در حال حاضر رخ داده است. کاری غیر‌اخلاقی و غیر‌انسانی در چنین شرایطی پیشنهاد ویزیت ۲۴۵ هزار تومانی برای پزشک مختصص پیشنهادی غیر‌اخلاقی و حتی غیر‌انسانی است، چراکه بیماری که چنین پولی را ندارد، درمانش را به تأخیر خواهد انداخت و ممکن است این تأخیر در درمان برایش گران تمام شود و کار را به جای باریک بکشاند. از سوی دیگر دولت هم نباید در برابر چنین فشار‌هایی تسلیم شود. هر صنفی می‌کوشد تا ترازوی تعیین قیمت‌ها را به سمت خودش سنگین‌تر کند، اما در این میان باید میانگین درآمد عمومی و شرایط اقتصادی در نظر گرفته شود تا آمار سقوط به زیر‌خط فقر بر اثر هزینه‌های کمرشکن سلامت بیش از این افزایش نیابد.
نام شما

آدرس ايميل شما

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1