تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۴۶۲۷۶
یادداشت|

آوار خانه‌ی ایلی

سروش درست
۸۵
۲۲
آوار خانه‌ی ایلی
کبنا ؛نیمه شب ۲۸ بهمن ۱۴۰۰خ. خانه ایلی، با بولدزور کژاندیشی آوار شد. این اجرای حکم در نیمه‌ی شب و در حالی که مردمان روستا در خواب بودند؛ جای بسی تعجب و سؤال دارد. 
با شنیدن این موضوع، به عنوان یک ژورنالیست بختیاری زاده، راهی منطقه و با صحنه‌ی تلخ آوار و تخریب «خانه ایلی» روبه رو شدیم. 
اشک قلم سرازیر شد و در سکوت، در دامان بازفت، به تبیین گزارشی از ماجرای تخریب خانه‌ی ایلی پرداخته است که از مخاطبین و کبنا نیوزی‌های عزیز دعوت می‌نمایم به شنیدن این حقیقت تلخ: روستای «ڪَچُوزْ» از توابع بخش بازفت، شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری در ۱۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان کوهرنگ و در فاصله‌ی ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال بختیاری (شهرڪرد) واقع شده است. این منطقه‌ی زیبا، گلستانی شورانگیز و بوستانی دل‌انگیز از انواع درختان بلوط، جنگلی و باغی ست. اکوتوریسمی چشم نواز، کم نظیر و بکر دارد. بهشت آمال گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی ست.
       
از سویی، توسعه صنعت گردشگری در استان چهارمحال بختیاری، نیاز به زیرساخت‌های تفریحی-رفاهی دارد. با توجه به نبود امکانات و کمبود بسترهای زیراساس گرشگری، یکی از فرزندان بخت یار بختیاری، عالیجناب پرفسور پورمقدم- ساکن کالیفرنیای آمریکا- آستین همت بالا زد. همیشه یک نفر باید به پا خیزد! این مهندس دلسوز، ستون‌های «خانه ایلی» را در روستای «ڪچور» استوار ساخت. خانه‌ای مفرح را در چهار طبقه؛ با امکانات تالار همایش، اتاق‌های متعدد استراحت، سرویس‌های بهداشتی - رفاهی لوکس، آشپزخانه مجهز، تالار سخنرانی، سوئیت و امکانات روز دنیا مجهز نمود. این بختیاری نیک نهاد، پنجره‌های خانه ایلی را مطابق اصول مهندسی، با طرحی از چوقای بختیاری، طراحی و اجرا کرد. گویا با این معماری، نیازی به وسایل سرمایشی نبوده است. پرفسورپور مقدم پس از تکمیل و تجهیز این مکان گردشگری، بر سردرِ آن، بر روی تابلویی زیبا، با دستخطی روحنواز از مهرآیینیِ بختیاری، نگاشت: 

«خانه ایلی» 
ورودیه اقامت در خانه ایلی، رسم خاصی دارد. تنها هزینه ورودیه، احترام به طبیعت منطقه است. 
این خیر نیک اندیش، برای اقامت در خانه‌ی ایلی، تاکنون، حتی یک ریال از هیچ احدی دریافت نکرده است. به عبا تی به طور رایگان، در اختیار گردشگران، مسافران و طبیعت گردانی قرار می‌گرفت که به کچور قدم می‌گذاشتند. 
روزگاری که هر کسی در فکر خود است
دیدن و ساختنِ خانه ایلی [الحق!] هنر است 
در طول تاریخ قهرمانان و نیک اندیشان بسیاری در بختیاری به پا خاسته است. پرفسور نیک اندیش بختیاری، عالیجناب پورمقدم، با این کار بزرگ، نام خویش را در بین نیک اندیشان بختیاری ثبت کرده است. 
وی با نظارت کامل، کاشانه‌ای را طراحی که گردشگران از سفر به بازفت لذت ببرند و رهآورد سفرشان، آرامش و رامش باشد و این را در دفترچه‌ی خاطرات خویش، به یادگار، خواهند نگاشت. 
این مکان، پس از راه اندازی، مأمن امن گردشگران داخلی و خارجی از هر نقطه‌ای بود. این خانه ییلاقی با چشم‌انداز و ویوی چشم نوازی که دارد، مکان مناسبی برای تجدید خاطرات مسافران و توریست هاست. 
خانه ایلی، اتفاقاً به توسعه و تقویت صنعت گردشگری، توسعه‌ی اقتصاد و بالطبع توسعه‌ی پایدار شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال بختیاری، کمک نموده و باز کمک خواهد نمود. به طوری که در شش ماه اخیر، در اختیار اکیپ مهندسان فعال پروژه‌ی «تنگ هونی» در ساخت و احداث جاده‌ی اصفهان- بازفت- خوزستان بوده است. به عبارتی محل بیتوته و زندگی آن‌ها بوده است. 
بنا بر گفته‌ی اهالی کچور، در نیمه شب ۲۲بهمن ۱۴۰۰خ. بدون اطلاع قبلی، عده‌ای با بولدزور و گریدر افتادند به جان خانه‌ی ایلی. 
«خانه‌اش خراب که خانه یِ ایلی را خراب کرد.» این سخن بانویی از ڪچوری هاست. خانم مُهمَدی ڪَرتَلایی، از محلی‌های کچور، گفت: «من و عده‌ی کمی از ساکنین روستا، نیمه شب خبردار شده و متحیر از وجود عده‌ای ناشناس، شاهد تخریب خانه‌ی ایلی بودیم». 
این ایلبانوی بختیاری، افزود: «آوار خانه‌ی ایلی، برازنده‌ی نام استان چهارمحال بختیاری نیست. معلوم نیست چه دست‌هایی در پشت پرده است که از خرابیِ آبادی و آبادانی، سود می‌برند.» 
خانم مهمدی کرتلایی، در ادامه با اظهار تأثر از چنین برخورد بد با خانه‌ی ایلی، تأکید کرد: «مهندسینی در خانه ایلی ساکن بودند؛ به اتفاقِ آن‌ها، با شنیدن جمله‌ای از مهاجمین، که «خانه را وقف دولت کنند تا آسیبی نبیند!»؛ این واقعیت، تأمل برانگیز‌تر است و تألم بر انگیز! 

آوار ستون‌های استوار خانه ایلی، چند نکته را در ذهن افکار عمومی بی‌پاسخ گذاشته است: 
۱- اگر ساخت چنین مهمی مشکلی داشت، چرا در بدو ساخت، از ساخت این بنای گردشگری جلوگیری نشد؟! 
۲- خانه‌ای که به عنوان زیر ساخت گردشگری به توسعه‌ی صنعت گردشگری استان کمک می‌کند، چه زیانی برای دولت یا ملت داشته، که چنین باید با تیشه‌ی جهل به جان ریشه‌ی آن بیفتند؟! 
۳- اگر معارضی بوده و به فرض حکمی هم صادر شده- فارغ از حقّ یا ناحقّ بودن حکم صادره- چرا بعد از ساعت ۱۲ شب، مجریان برای اجرای حکم تشریف آوردند؟! 
۴-تخریب خانه‌ی ایلی، تخریب فرهنگ نوعدوستی بختیاری ست. امری خیرخواهانه که بدون انتفاع، در اختیار مردم شهیدپرور این سامان قرار گرفته است. مردمان غیوری که برای وطنشان جان نثار می‌کنند و خون! 
۵- آوار خانه‌ی ایلی، دهان کجی به مردمان غیور شهرستان کوهرنگ، مردم اصیل بازفت، عشایر بختیاری، جامعه ایثارگران، خانواده شهدا و مردم- لطفا بخوانید ولی نعمتان مسئولین- است. 
مردمان بختیاری و انجمن بختیاری‌های ایران در باب این کژاندیشی، پیگیر و از مجمع نمایندگان استان، استاندار محترم، مسئولین عالی و نهادهای نظارتی و امنیتی، ائمه جماعات استان استدعا دارند که با تدبیر لازم در مدیریت این موضوع و در جهت جلوگیری از ترویج و تقویت فرهنگ آوار زیرساخت ها، تخریب و تخدیش مأمن امن مردم، از تداوم تخریب «خانه ایلی» جلوگیری نمایند. 
”ولعاقبة للمتقین“

سروش درست 
بیست- بیست و سه 
اسفند ۱۴۰۰خ
بازفت دل انگیز، 
روستای ڪَچُور
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
حیف این بنای قشنگ که براثرلجبازی عده ای تخریب گردید.مامردم این منطقه خودمون سرمایه دارنیستیم ولی یکی که ازیه کشوردیگه ،قاره دیگه میاد برای ما سرمایه گذاری کنه عده معدودی آدمای حسودوترسوبه دنبال تخریب وکارشکنی هستند.ما تا کی باید گول این ندونم کاری ها را بخوریم.بااین وضع نباید منتظرباشیم سرمایه گذاربیاد توی مناطق محروم ودوردست .واقعا همه ازاین تخریب ناراحت هستن .ولی افسوس ...!!!
دلسوز و از اهالی قلم
Iran, Islamic Republic of
تشکر ویژه از نگارنده محترم استاد سروش که با قلم پر توان خود در جهت حمایت از منافع ملی قلم فرسایی می کنند.
در خصوص تخریب و از بین رفتن اماکن گردشگری در سطح گسترده لازم است که عوامل اجرایی و دستگاه های نظارتی و تمامی مسئولین خدوم و دلسوز نسبت به توسعه این اقدامات زشت که ضربه ای هولناک به فرهنگ و سنت یک منطقه را دنبال می کند واکنش حقوقی و قضایی انجام دهند و اجازه تخریب امکان گردشگری را به سودجویان ندهند. باتشکر مجدد از جناب استاد سروش
Iran, Islamic Republic of
تشکر ویژه از نگارنده محترم استاد سروش که با قلم پر توان خود در جهت حمایت از منافع ملی قلم فرسایی می کنند.
در خصوص تخریب و از بین رفتن اماکن گردشگری در سطح گسترده لازم است که عوامل اجرایی و دستگاه های نظارتی و تمامی مسئولین خدوم و دلسوز نسبت به توسعه این اقدامات زشت که ضربه ای هولناک به فرهنگ و سنت یک منطقه را دنبال می کند واکنش حقوقی و قضایی انجام دهند و اجازه تخریب امکان گردشگری را به سودجویان ندهند. باتشکر مجدد از جناب استاد سروش .
Iran, Islamic Republic of
فقط میتونم بگم متاسفم😔😔😔😔😔😔😔😔
وحید بهروزی
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد


امیدوارم هر چه سریعتر باعث‌و بانی این کار‌‌بسیار ناپسند که نه در شأن ایران و‌ایرانی است و‌نه در منزلت قوم عزیز بختیاری ،به سزای عملش برسد و هر چه زودتر جبران مافات کند...
Iran, Islamic Republic of
ساخت و ساز غیر مجاز باید تخریب شود بخصوص مالِ آدم های بی صَحاب . شما چرا آسمان و ریسمان می بافید و حرف صد من یَه غاز می زنید ؟؟
Romania
فکر نمی‌کنم بختیاری باشید
بقول امام حسین آزاده باشید
یک بنا خیریه وسط بیابان چه ضرری برای کی داره. حریم رودخانه بوده یاجاده یا چهره ‌هرو بهم زده یا ترافیک مسکونی... ایجاد کرده قبل از نظرموصف باش حتی نظراتمان شاید حق الناس برایمان شوند. زنده باشید
مهران
United Arab Emirates
واقعا تاسف اوره😭
Khosravi. Ph@gmail.com
Romania
آفرین بر قلم شیوا و اندیشه سبز و پویایتان!
هزاران آفرین بر تعهد دلسوزی غیرتمندی و احساس مسولیت منتقد گرانقدر!
کاش هنوز دلی بی بغض، آزاده، خداجو، منصف، منطقی، و خلاصه علی گونه دربین مسولان استان و کشور باشد تاپیگیر ترمیم بنا و مرهم نهادن بر دلهای ناامیداز عدالت و مجروح محرومان منطقه شود آن شاء الله
انسان به امید زنده است!
رضا سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
جای تأسف دارد. واقعاً شرم آور است ، کاش کمی بیشتر و خردمندانه تر در مورد خانه ایلی تصمیم گرفته میشد.
اصغر
United States
نه به خراب کردن خانه ایلی
خانه ایلی یک‌ نماد هست باید دوباره درست بشه
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
مرضیه مهمدی
Iran, Islamic Republic of
واقعا تاسف آور است بسیارناراحت شدیم
Iran, Islamic Republic of
متاسفم جایی تاسف داره😒
امیر
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی ناراحت شدم خانه ایلی افتخار ما بود
Iran, Islamic Republic of
جای بسیارتاسف هست چرا از اول وهنگام ساخت اگرغیرقانونی بودگرفته نشده چراگذاشتن به اینجا کشیده بشه چ ا نیمه شب تخریبش کردن وهزاران چرای دیگر.....‌
جمشید
Iran, Islamic Republic of
مایه تاسف است
علیرضا سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
ازتخریب این بنای مجلل بسیارمتاثرشدم،کاش بجای تخریب این خانه ایلی جلوی دزدی واختلاس درکشور گرفته می شد
بابادی
Iran, Islamic Republic of
موضوع تخریب خانه راشنیدم واقعا مایه وموجب تاثروتاسف است این ساختمان زیبانماد هویتی وملی بودوسرپناهی برای مسافرین ورهگذران چگونه وباچه تصمیمی این بنای یادبودی رابه چنگال ویرانی سپردند انهم شبانه قابل تامل است
کیانی
Iran, Islamic Republic of
اول خانه ایل را خراب کردند.بعد خانه ایلی....
همایون
United Arab Emirates
واقعا جای تأسف دارد
بلیوند
Iran, Islamic Republic of
خانه ایلی اعتبار منطقه بازفت و بختیاری است باید این خانه مجدد بازسازی شود
صادق
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
درود بر شما 🌺
Iran, Islamic Republic of
ردپای طوفان جز ویرانی نیست
Iran, Islamic Republic of
آخه چرا ؟واقعا متاسفم براشون
زهرا مهمدی کرتلایی
Iran, Islamic Republic of
جای بسی تاسف داره
Iran, Islamic Republic of
بایددیدعلت تخریب ازمنظرقانون چی بوده
United Kingdom
ای کاش خرابش نمیکردن 😭😭😭
علی اکبرمهمدی
Iran, Islamic Republic of
خانه ایلم نماد ایلن راشبانه برسرایلم اوارمردن ،خانه تان خراب مافیای رستورانهای متطقهنه فراموش میکنینم نه میبخشیم،خانع ایلی رااستوارترمیسازیم وخسارتش رامخلین آسایش ایل کوچنده وکردشگران خواهمد پرداخت ،ننگتان بادمقصرین
سمیرا ضرابی
Iran, Islamic Republic of
درودها پیشکش پیشگاه همایونی جناب سروش درست ، خوشحالم و مسرور از این همه غیرت و احساس پاک که در این نوشتار و مرقومه ی زیبا و تبیین و واکاوی موضوع لحاظ شد.و فرمایش زیبای سازنده ی خانه ی ایلی که :تنها هزینه ی استفاده از ابن خانه ، احترام به طبیعت است واقعاً حظ بردم.مثل همیشه عالی

مانا باشید و بمانید

و کاش در آستانه ی روز طبیعت قدر طبیعت زیبا ابن نعمت خدادادی را بدانیم و جهت حفظ محیط زیست کوشا باشیم
تا بتوانیم زندگی کنیم در هوا ی پاک و سرزمینی پاک
Nahid
Canada
بسيار جاى تاسف أست كه چنين اقدام بي خردانه اي را انجام دادند ، مامن و خانه ايلي كه به همت مردمى براى مردمان ساخته شده بود تا در مواقع لزوم از آن استفاده شود را آوار كرديد .
رضا مقدم
United States
تخریب خانه ایلی تخریب ایل بختیاری بود
ننگ‌ و. شرم ابدی
Iran, Islamic Republic of
واقعا به شدت ناراحت کننده و دردناک بود قلبمان از این خبر به درد آمد کاش تصمیم خردمندانه ای گرفته میشد
Soraya
Netherlands
همیشه برای خرابکاری اینهمه عجله میکنید؟! دست تون بشکنه 😡
Soraya
Netherlands
دست تون بشکنه
Iran, Islamic Republic of
چقد بد واقعا ناراحت شدم
Iran, Islamic Republic of
خوب
Iran, Islamic Republic of
یعنی چه؟ این عمل نابخردانه را تایید میکنید یا متاسفید؟
reza
Iran, Islamic Republic of
خیلی بد شد که خرابش کردن
داریوش قاسمی
United Kingdom
واقعا تاسف باره ،
بهناز ایل بیگی پور
France
واقعا تاسف بر انگیز هست این اتفاق منحوس
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف دارد
علیرضا آذین
United States
باعث تاسف برای این حرکت ضد مردمی و ناشایست
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
Germany
جای بسی تاسف است که چه کسانی بر سرنوشت ما حاکمند؟
صیدال بختیاریان
Iran, Islamic Republic of
تخریب این خانه ایلی شرم آور بوده با توجه به ساخت کاخ هایی که با تخریب جنگل ها ساخته شده
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف داره
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
اصولا هیچکس وهیچ چیزی/ نباید موجودیت داشته باشد
این ساختمان و خدمات آن هویتی عرفی داشته و به مذاق عده ای خوش نیامده است
این تخریب هیچ مبنای قانونی نداشته و ندارد و چون خود توان ساختن و ارائه خدمات و ایجاد محبوبیت ندارند نمی‌توانند ببینند که کسانی دیگر چنین کاری را انجام می‌دهند
من لازم می‌دانم که به مسئولین محلی یاد آور شوم که اینهمه خوش رقصی برای چه و آیا در میان آنها کسی نبود که با این موضع اعتراض کند
رضا
Iran, Islamic Republic of
جای تأسف دارد. تصمیم گیری ها
داود سليماني کرتلایی
Netherlands
واقعا متاسفم 😞
قلب آدم درد میگیره با دیدن این صحنه...
ای کاش یک در صد ف میکردن ب آبادی اون منطقه‌،ب فقر و عقب افتادگی منطقه و اینکارو نمیکردن تا اینکه باعت بشن انگیزه ای آبادانی هم اگر وجود داشت هم از بین بره..
فقط تاسف وتاسف وتاسف....
داود
Netherlands
متأسفم برای اینچنین بی تدبیری.... 😞
اسما
Netherlands
متاسفانه حال آدم بد میشه..
کاش باز سازی بشه دوباره..
Iran, Islamic Republic of
خیلی متآسفم
Iran, Islamic Republic of
ای کاش کمی تدبیرانه می اندیشیدن!!
omid
Iran, Islamic Republic of
در کمال ناجوانمردی این تخریب صورت گرفت.......بسیار تاسف برانگیز و ناراحت کننده.
Iran, Islamic Republic of
خیلی‌خیلی متآسفم
ناصر
Iran, Islamic Republic of
واقعآ ناراحت شدم چون خانه ایلی مال همه ایرانیان بود وجایی بود که در زمستان جانه خیلی از مردم ایران نجات میداد کاش دولت وملت باهم همفکری میکردن که خانه ایلی چقد به همه کمک میکرد
داریوش
Iran, Islamic Republic of
این تخریب مغرضانه و بدون دلیل و از سر خصومت انجام شد و آمران و عاملان آن باید شدیدا بازخواست مجازات و محاکمه شوند ووبنا مجددا با هزینه همان‌تخریب چی های بازسازی شود
Iran, Islamic Republic of
سلام نگرش بنیانگذارخانه ایلی .درراستای اتحادویکپارچگی بختیاریهاونشان دادن زیباییهای طبیعت بکر.منطقه وگسترش صنعت گردشگری بودکه تمامادرحیطه،قانونی انجام گرفت .حالااگرساخت فیزیکی بناباقانون راه وشهرسازی بقول وزارت جهادکشاورزی یامنابع طبیعی .منع قانونی داشته . باتوجه به نیت سازنده(ماهیت کار)بایستی دولت اقدام به تخریب نمیکردوبادریافت حق وحقوق قانونی ساخت بنابه اومجوزمیداد چون اسقراراین بنابه نسبت بیشتربناهای احداث شده درمناطق خوش آب وهوابهترومثمرثمرتربود
حسن احسان بخش
Iran, Islamic Republic of
از کژ اندیشی و بی خردی نا بخردان متاسفم
Iran, Islamic Republic of
حیف شد خانه ایلی
Iran, Islamic Republic of
خانه ایلی 😟
علی موری
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره که این بنای زیباراخراب کردن
Iran, Islamic Republic of
. دستاوردی جزویرانی وتخریب به دنبال نخواهدداشت در۵۰۰بالاترازخانه ی ایلی خانه ای که نماد تزویراست مانند یک گیاه سمی برقراراست ولی ایمن ازهر ممنوعیتست ......
Iran, Islamic Republic of
خیلی جای تاسف دارد. اگر ساخت و احداث این بنا ایراد قانونی داشت چرا از همان ابتدای کار جلوش را نگرفتند؟ یقینا حفظ آن راه حل هم داشت امان از بی خردی
آرش مهدی پور.
Iran, Islamic Republic of
درود بر ایل سرافراز بختیاری.
جای بسی افسوس دارد .چرا باید خانه ای که باعث دلگرمی وآسایش خاطر هر رهگذری،چه بومی و چه غیربومی بود تخریب شود.ایل گپم همت کنین وخانه ایلی نه مرمت کنین.
اقدس مهرابی
Iran, Islamic Republic of
سلام
بنده دبیر آموزش و پرورشم.بسبار متاسفم برای دولتی که داعیه حمایت از مستضعفان دارد و بجای کار برای محرومان زیر ساخت های رفاهی آنها را که نه خودش بلکه دیگر خیران ساخته اند را نابود میکند.اگر به صاحب زمان و نظارت حضرت اعتقاد دارند باید شرم کرده در پی جبران و ترمیم بنا برآیند بلکه موجب آرامش اهالی و رضایت امام زمان واقع گردند.
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
بسیار متاسف شدم
وحید
Seychelles
متاسفم از این بی خردی
در راه گشایش مشکلات مردم چه فرق دارد امامزاده و مسجد و
خانه ایلی...
لیلا
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف است که خانه ایلی که نماد فرهنگ وانسان دوستی بختیاری وایران است به جای تبت تخریب می شود در حالیکه شعار فرهنگ دوستی وملیت سر می دهند
اصغر
United States
واقعا متاسفم
به به خراب کردن خانه ایلی
Hadi
Iran, Islamic Republic of
این اقدام بیشرمانه بود
Hadi
Iran, Islamic Republic of
واقعا این اقدام تاسف بار و بی شرمانه بود...
Hadi
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره
برای ویرانی خیلی قوی عمل میکنند
ولی برای ساختن و اباد کردن...
دستگردی
Romania
واقعا باورم نمیشه
تنها امکان رفاهی یک روستای محقررا نابود کنند. واقعا پشت پرده چه می‌گذرد؟؟!!
فرزند خلف ایل
Romania
از دولت مستضعفان چنین عملی پسندیده نیست اگر واقعا کمر به نابودی محرومان نبسته دولت ربیسی بهتر است برای ترمیم آن اقدام کند منتظریم.
احمد آسترکی
Iran, Islamic Republic of
از مشاهده ویرانه ی خانه ایلی خیلی تاسف خوردم. این تخریب توجیح نداره . اولا با موضوع تخریب طبیعت و یا تصرف فضاهای عمومی منافات دارد . اولا این بنا و این خانه ایلی در منطقه ای دور افتاده و بدون امکانات بر سر راه عبور مسافرین و مردم بختیاری که محل عبورشان از آن منطقه است بنا شده و یک نیاز ضروری بوده و رایگان از آن استفاده می شده برای رفا و آسایش مردم . این اقدام که باعث تخریب این خانه ایلی شده نوعی خیانت است به مردم بختیاری .
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
حیف که خانه ایلی ویران شد
یوسف
Iran, Islamic Republic of
آیا با تخریب خانه ایلی دیگر کسی جرات می‌کند بفکر آبادی منطقه محروم بازفت باشد، شما تفکر سازندگی را خراب کردید، خانه ایلی فصلی نو بود و هست از بازگشت به اصالت خویش.
خانه ایلی دوباره برخواهد خواست ولی رو سیاهی به زغال هایی میمونه که در این کار دست داشتند، حال در هر رده و هرلباسی...
U3f
Iran, Islamic Republic of
با توجه به بافت فرسوده و خانه های که با مصالح سنگ و گل ساخته شده و زلزله خیز بودن منطقه، سیل های فصلی، خانه ایلی در مواقع بحرانی پناهگاهی بود امن برای مردم مظلوم بازفت... خانه ات ویران باد تخریبگر
محمدطهماسبی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
ایل من خانه ایلی حق ماست!
ماه نسا
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهی بجا نشانه خردمندی است !
با ترمیم خانه ایلی جوانه شادی و امید را در دل آزرده بختیاری شکوفا کنید
سبزوار
Iran, Islamic Republic of
صبر لربختیاری حدی دارد/زیاد با لر و بختیاری
ور نرید عاقبت خوبی نداره
اسفندیار جمشیدی
Romania
قلمت مانا استاد
ولی استاد ایندها با زیر ساخت ایران وایرانی مشکل دارند
هر آنچه باعث افتخار وقوت قلب ایرانی ها واتحاد ایرانی گردد
علت ترس ودلهره اینان پوچی وجودشان است،
خانه ایلی نماد است ،وباید باقی بماند،
این تخریب گران باید مجازات گردند،
ومردم باید با اتحاد واطلاع رسانی به همه مردم
تا حصول نتیجه وحفاظت وراست از آن آگاه وبیدار باشند
هر چند باید آگاه باشید ،با سرگرم کردن مردم منطقه ،
دنبال برنامه خاص دیگری هستند ،
پس اطلاع رسانی گردد ، تا بیدار باشند تا برنامه های آن ها
را شناسایی وخنثی گردانند،
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
فایل های مرتبط
1