تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۴۵۵۶۸
کبنا گزارش می دهد؛

وقتی دلالان برای بازار میوه کهگیلویه و بویراحمد تصمیم می‌گیرند و مسئولان تماشاچی! / سخنان ناامیدکننده مدیران استانی در برنامه تلویزیونی / آیا مردم مزه شیرین میوه با کیفیت و ارزان را می‌چشند؟

۸
۱
وقتی دلالان برای بازار میوه کهگیلویه و بویراحمد تصمیم می‌گیرند و مسئولان تماشاچی! / سخنان ناامیدکننده مدیران استانی در برنامه تلویزیونی / آیا مردم مزه شیرین میوه با کیفیت و ارزان را می‌چشند؟
کبنا ؛پس از سالها انتظار مردم و مشکلات گرانی میدان میوه و تره بار یاسوج در آذرماه 1400 راه اندازی شد. اما از روز اول این بازار نه برای غرفه داران سودی داشت و نه برای مردم. یاسوج که تولیدکننده میوه‌های زیادی از جمله دارای رتبه‌های 1 تا 8 در تولید میوه‌هایی از جمله سیب، آلو، هلو، انگور در کل کشور است، اما مردم مجبورند همان میوه‌ها را با قیمت‌های گران خریداری کنند چرا که این میوه‌ها به بازار میوه و تره بار شیراز فروخته می‌شود و میوه فروشان یاسوجی از شیراز خرید می‌کنند.
دلال‌ها میدان میوه و تره بار یاسوج را تهدیدی برای سود و منافع مالی خود می‌دانند و همین باعث شده میوه فروشان یاسوجی را به خرید میوه از شیراز ترغیب می‌کنند.
به گزارش کبنا نیوز، امروز در برنامه شبکه دنا که به مشکلات میدان میوه و تره بار یاسوج پرداخت، ویسی پور خبرنگار صداوسیما در خصوص مشکلات این میدان گفت: «حیاط تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به دلال بازار شده است، دلال‌ها میوه‌های سردخانه تعاون روستایی را می‌خرند و پورسانت هم می‌دهند، میوه یاسوج را به شیراز و بازار کازرون و دیگر مناطق می‌برند و دوباره به یاسوجی‌ها می‌فروشند».
گرانفروشی و اعتراض مردم
روز گذشته میوه و تره بار در بازار یاسوج با یک کیفیت از 14 هزارتومان تا 23 هزار تومان وجود داشته است، این نشان می‌دهد جدای از قیمت خرید، گرانفروشی وجود دارد ولی متأسفانه نظارت‌های پی در پی در بازار صورت نمی‌گیرد.
با وجود راه اندازی میدان میوه و تره بار، مردم در این چند ماه گذشته تفاوتی در قیمت‌ها احساس نمی‌کنند و همچنان میوه با قیمت‌های گران فروخته می‌شود، این در حالی است که یاسوج قطب تولید میوه است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی: حمایت‌های کوتاه مدت مسئولان جوابگوی مشکلات نیست
معتمدی پور خود اذعان می‌کند که پرتقال و میوه با قیمت‌های 20 هزار تومان و بیشتر به فروش می‌رسد و گرانفروشی وجود دارد، او همچنین گفت: «رقابت‌های کاذب در بازار وجود دارد»، اما در خصوص حمایتی که باید از بازار شود اعتقاد دارد حمایت‌های  مسئولان تأثیر بلندمدت ندارد و باید بازار توسط خود بازار تنظیم شود.
سخن معتمدی پور قابل قبول است، اما میدان میوه و تره بار یاسوج مدت کوتاهی است که راه اندازی شده و نیاز به حمایت دارد، اگر مسئولان بخواهند در چندماهگی میدان، این نوزاد را تنها بگذارند، قطعاً این میدان سر راست نمی‌کند و خیلی از دلالان از سخن او سود می‌برند.
معتمدی پور اظهار کرد: باید امیدوارانه به این موضوع نگاه کرد. بخشی از مشکلات میدان میوه و تره بار به جامعه هدف و  مدیریت بازار میوه و تره بار بر می‌گردد.

وی گفت: حمایت‌های کوتاه مدت مسئولان جوابگوی مشکلات نیست و امروز می‌بینیم که رقابت‌های کاذب در بازار وجود دارد.
معتمدی‌پور سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بخشی از دلال‌هایی که به دنبال سودهای کلان هستند می‌خواهند میدان میوه و تره بار پا نگیرد.
وی در انتقاد به سرمایه گذار گفت: ارتباط میان سرمایه گذار میدان میوه و تره بار با خرده فروش‌های بازار یاسوج شکل نگرفته است. اعتقاد من این است که اگر اطلاع رسانی شود که کیفیت میدان یاسوج بهتر از میدان شیراز است استقبال می‌شود. سرمایه گذار باید با جامعه هدف ارتباط برقرار کند.
اطلاع رسانی؟
قطعاً از روز اول راه اندازی میدان، میوه فروش‌ها از راه اندازی آن باخبر شده‌اند. اطلاع رسانی‌های وسیع صورت گرفته است، اما دلالان نیز بیکار ننشسته‌اند.
یکی از میوه فروش‌ها در همین خصوص گفت: عموماً دلال‌ها خبررسانی می‌کنند که کسی از میدان یاسوج میوه خریداری نکند، می گویند میدان یاسوج گرانفروشی می‌کند.
یکی دیگر از میوه فروش‌ها اظهار کرد: دلال‌ها بین همه پخش کرده‌اند که کسی از میدان میوه یاسوج میوه نخرد.
مسئولان میدان میوه و تره بار از دست دلالان و عدم حمایت و نظارت مسئولان گلایه مند هستند.
اگر مدیران همکاری کنند، نتیجه آن خوشحالی و رضایت مردم است
عوض‌پور نماینده شرکت سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج نیز در خصوص مشکل اصلی این میدان گفت: فضای بازی را ایجاد کردیم برای اینکه هر فردی بصورت مستقیم بتواند میوه با قیمت مناسب و ارزان خریداری کند و باغداران و میوه فروش‌ها بتوانند بطور مستقیم میوه خود را در این میدان عرضه کنند.
     
عوض پور به مشکل اصلی میدان یاسوج اشاره کرده و  افزود: میدان متضرر شده، دلایلی دارد، از جمله دلایل این است که مهمترین مصوبات راه اندازی میدان اجرایی نشد.
عوض پور گفت: قرار بر این بود که پس از راه اندازی میدان، هر سه روز یکبار ستاد تنظیم بازار برگزار شود و مشکلات میدان میوه و تره بار حل شود، اما این جلسات بصورت دست و پا شکسته برگزار شد و افرادی در جلسه حاضر می‌شدند که مدیر نبودند و مشکلی هم حل نمی‌شد.
عوض پور بیان کرد: بستن گلوگاه‌ها یکی از مهمترین مصوبات بود که عملی نشد، همه مسئولان اطلاع کامل دارند و می‌دانند که یک سری مسائل پشت پرده وجود دارد که موجب می‌شود مشکلات میدان میوه و تره بار حل نشود.
وی گفت: پیش بینی شد که اگر سرمایه گذار نتواند سرمایه لازم را تأمین کند، اصناف و اتحادیه به کمک سرمایه گذار بیاید، اما این اتحادیه و اصناف به کمک که نیامده اند هیچ، سنگ اندازی نیز می‌کنند، همه میوه فروش‌ها عزمشان جزم است که از میدان یاسوج خرید نکنند.
عوض پور گفت: چطور است که استان‌های همجوار، و یا شهر دهدشت و شهرستان‌های مختلف از ما خرید می‌کنند، این نشان می‌دهد که قیمت در میدان میوه و تره بار یاسوج ارزان‌تر از شیراز است.
             
وی گفت: کیوی در میدان میوه یاسوج با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروشنده عرضه می‌کنیم. فروشنده این میوه را باید در بازار ۱۷ هزار و 500 تومان به مشتری بدهد. یعنی ۳۰ درصد سود ببرد. اما می‌بینیم کیوی در بازار ۲۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد چرا چون نهادهای مربوطه اینجا سهل انگاری دارند.
عوض پور گفت: بنده فرزند استان کهگیلویه و بویر احمد هستم و می‌دانم که این استان مهمل محصولات کشاورزی آن هم با بهترین کیفیت می‌باشد به طور مثال سیب کاکان، انگور سی سخت و سایر محصولات استان مثال زدنی است. اما از آن طرف می‌بینیم که این مردم فهیم با گران‌ترین میوه‌ها در بازار دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی گفت: متاسفانه علی رغم در جلسات متعدد و با وجود تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اشتغالزایی و متاسفانه بعضی از مسئولان در راه‌اندازی این میدان همکاری لازم را نمی‌کنند و اراده‌ای ندارند که میوه ارزان و خوب به دست این مردم بزرگوار برسد. چرا؟ مگر ما چه هدفی داریم، هدف ما این است که این مردم میوه ارزان خرید کنند آن هم با بهترین کیفیت، این میدان حداقل برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است
وی گفت: چرا عده‌ای نمی‌خواهند میوه ارزان به دست مردم برسد. مسئولان اگر می‌توانند و اراده‌ای دارند. بسم الله. کمک کنند تا این میدان سرپا بماند و خدمات به مردم بدهد.

عوض پور بیان کرد: اگر مدیران همکاری کنند و فاکتور میدان میوه و تره بار این شهر را از میوه فروش درخواست کنند این ابهامات همه برچیده می‌شود و نتیجه آنها خوشحالی و رضایت مردم خواهد بود.
فرماندار شهرستان بویراحمد: راه اندازی میدان میوه و تره بار یاسوج به سختی انجام گرفت
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: راه اندازی میدان میوه و تره بار یاسوج به سختی انجام گرفت، در شرایطی که دلالان جولان می‌دادند، قطعاً راه اندازی آن به سختی انجام گرفت.
           
وی گفت: بستن گلوگاه‌ها یک مُسکن است، اما کارهای دیگری در حال انجام است، بطور مثال بازار در روز دوشنبه، زیر قیمت بازار میوه و تره بار شیراز قیمت گذاری شد. این یکی از راه‌هایی است که میوه فروشان را به این بازار ترغیب می‌کند.
مهدوی مطلق گفت: بسیج اصناف به تنظیم بازار و قیمت‌ها ورود کرده و با تک به تک وانت بارها صحبت می‌شود.
میدان، عزم جزم مسئولان را می‌طلبد
در شرایطی که نظارت‌ها بر بازار به درستی صورت نمی‌گیرد و میوه فروشان گرانفروش با جریمه دستگاه‌های نظارتی مواجه نمی‌شوند، میوه فروش‌ها هم ترجیح می‌دهند از همان منابعی که قبل از این خرید می‌کرده‌اند، خرید کنند. از طرفی، با صحبت‌هایی که سرپرست سازمان جهاد کشاورزی در برنامه رودرو داشت، تصور می‌رود جهاد کشاورزی قصد حمایت از سرمایه گذار و پا گرفتن میدان را ندارد. در سالی که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد بر حمایت سرمایه گذاران تأکید می‌کنند، سخنان معتمدی پور، چندان امیدوارکننده نبود. از طرفی وجود دلالان و ارتباط آنها با سازمان تعاون روستایی که جزو نهادهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد هستند و عملاً باید از منافع استان حمایت کنند، چندان امیدی ایجاد نمی‌کند. از این رو، انجام وظیفه‌های نظارتی دستگاه‌ها بسیار مورد اهمیت است و در صورتی که مسئولان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی عزم جزمی برای کمک به سرمایه گذار نداشته باشند و نهادهای نظارتی به گرانفروشی و دیگر مسائل بازار بصورت مداوم ورود نکنند، همچنان مردم نمی‌توانند مزه شیرین میوه‌های ارزان و با قیمت مناسب را در بازار یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد بچشند.

بیشتر بخوانید:
 
مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توان سر پا نگه‌داشتن یک میدان را ندارند؟

بازدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد از میدان میوه و تره بار یاسوج + تصاویر / قیمت میوه و تره بار در یاسوج 20 درصد کاهش یافت / فرماندار بویراحمد: سرمایه گذاران با خیال راحت می توانند در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند
 
موانع پیش روی میدان میوه و تره‌بار یاسوج / تعلل برخی از دستگاه در انجام وظیفه پذیرفتنی نیست
 
چه کسانی از نبود میدان میوه و تره‌بار در یاسوج سود می‌برند؟ / مافیا تا سرمایه‌گذار را زمین نزند، دست‌بردار نیست / فرش‌ قرمز‌تان پیش‌کش، سنگ‌اندازی نکنید / آقای استاندار ورود کنید
نام شما

آدرس ايميل شما

اکبر
Romania
واقعا اقای ویسی پور دمت گرم خبرنکار نترس وشجاع کبنا واقعا ممنونم از مطالبتون
حسن
Romania
واقعا من این برنامه رو دیدم تعاونی روستایی . صدا وسیما هم با این مستند امیدوارمون کرد مارو به خودش. احسنت به دوستان کبنا نیوز
فاطمه
Romania
مایع خجالته. همین اخرش اقای ویسی پور
زادمهر
Romania
اقای ویسی پور داریم برات
محمد رضایی
Romania
تاسف تاسف دلال بازار واقعا تاسف
ارسلان
Romania
من این برنامه رودیدم تعاونی روستایی تو سالهای قبل ده بار خودم ازشون خریدم بردم شیراز
رحیم فارسی
Iran, Islamic Republic of
منم این برنامه رو دیدم متاسفم برای تعاون روستایی. ممنونم از اقای ویسی پور خبرنگار صدا وسیما وسایت کبنا نیوز که این معضلات رو نشون میده
زهرا
Iran, Islamic Republic of
فقط مایع خجالته. مردم ما ارزش رفتار خوب رو ندارند
خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
جراحي ارزي در اختيار پاستور

جراحي ارزي در اختيار پاستور

​​​​​​​بدين‌ترتيب درحالي‌كه از ماه‌ها پيش نيز هر گاه بحث از حذف ارز ترجيحي به درازا مي‌كشيد ...
1