تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۴۴۳۶۸۷
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

گسل میشان مسبب زلزله چرام کهگیلویه و بویراحمد / ضرورت مقاوم‌سازی ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی فاقد اسکلت استان

۰
گسل میشان مسبب زلزله چرام کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه گسل میشان گسل مسبب زلزله چرام کهگیلویه و بویراحمد است بر لرزه‌خیزی منطقه و ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت تاکید کرد.
به گزارش کبنا نیوز، امروز چهارشنبه (29 دی ماه 1400) علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله امروز ۲۹ دی ماه ساعت ۹:۳۵ با بزرگی ۴.۴ را در نزدیک شهر چرام استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله امروز در استان کهگیلویه و بویراحمد از شهر چرام ۱۰ کیلومتر و از دهدشت ۲۹ کیلومتر فاصله داشت، گفت: ارزیابی‌ها حاکی است که روستاهای نزدیک را مرکز این زلزله همچون رودبار، اسلام‌آباد نازمکان، نازمکان علیا و نیم گل هستند که بر اساس بررسی‌ها آسیبی به سکونتگاه های شهری و روستایی وارد نشد.
بیت‌اللهی ادامه داد: طبق بررسی‌ها، گسل مسبب این زمین‌لرزه گسل‌میشان است که این گسل قطعه‌ای از گسل پیشانی کوهستان است که در پهنه لرزه زمین‌ساختی زاگرس گستردگی دارد.

بیشتر بخوانید
زلزله 4.4 ریشتری چرام را لرزاند

وی توضیح داد: این منطقه که زمین لرزه در آن رخ داده است منطقه ای با لرزه خیزی فعال است. به طوریکه از حدود ۱۶ سال پیش تاکنون ۲۵۵۰ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در ۱۰۰ کیلومتر اطراف این زلزله رخ  داده که نشان از لرزه‌خیزی بالای منطقه دارد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: از زلزله‌های رخ داده در منطقه طی ۱۶ سال گذشته نزدیک به ۱۹ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر بودند. با این وضعیت لرزه‌خیزی و با توجه به کیفیت ساخت و سازهای روستایی و سکونت ۱۲۰ هزار نفر در شعاع ۷۰ کیلومتری از تعداد ۲۹ هزار واحد مسکونی روستایی ۲۱ هزار واحد فاقد اسکلت و ناایمن در برابر زلزله‌های احتمالی هستند که ضرورت دارد مقاوم‌سازی شوند.
وی توصیه کرد: با توجه به لرزه‌خیزی بالای منطقه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در این منطقه موردتوجه قرار بگیرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1