کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلامتی و تندرستی؛

چطور از بوی بد دهان خلاص شویم؟

23 دی 1400 ساعت 16:52

دهان هر کسی ممکن است در زمانی از روز بوی بد بدهد، مثلا هنگام برخاستن از خواب، اما بوی بد دهان ممکن است به مشکلات دهان و دندان یا بیماری‌هایی در جاهای دیگر بدن هم مربوط باشد.


دهان هر کسی ممکن است در زمانی از روز بوی بد بدهد، مثلا هنگام برخاستن از خواب، اما بوی بد دهان ممکن است به مشکلات دهان و دندان یا بیماری‌هایی در جاهای دیگر بدن هم مربوط باشد.
بوی بد دهان همچنین ممکن است به علت خوردن برخی از غذاها و عادات ناسالم بدتر شود.
برای اینکه مطمئن شوید دهانتان بوی بد می‌دهد یا نه، بهترین راه این است که از یکی از نزدیکان یا دوستانتان سؤال کنید، چرا که خودتان معمولاً نمی‌توانید آن را تشخیص دهید. یک راه دیگر این است که نخ دندان استفاده شده‌تان را نگاه یا بو کنید. اگر نخ دندان‌تان بو دهد یا خونی باشد، دهانتان هم بوی بد خواهد داد.
تأثیر غذاهایی که می‌خورید
تجزیه غذاهایی که می‌خورید از  همان دهان شما آغاز می‌شود، اگر غذاهایی که می‌خورید بوی تندی داشته باشند (مانند سیر یا پیاز) مسواک زدن و نخ دندان کشیدن- حتی استفاده از دهان‌شویه- صرفاً به طور گذرا بوی بد دهان را برطرف می‌کنند بوی این مواد غذایی تا زمانی که آن‌ها از بدنتان دفع نشده باشند، از دهانتان به مشام خواهد رسید.
تأثیر بهداشت دهان
اگر به طور مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا ممکن است در دهانتان باقی بمانند، رشد باکتری‌ها در بین دندان‌ها، دور لثه‌ها و روی زبان تشدید می‌شود و به بوی بد دهان می‌انجامد.
دهان‌شویه‌های ضد میکروبی نیز می‌توانند به کاهش باکتری‌ها کمک کنند.
تجمع باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد و ذرات غذایی روی دندان مصنوعی هم در صورتی که آن را به درستی تمیز نکنید، می‌توانند بوی بد دهان ایجاد کنند.
سیگار کشیدن نیز می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند و همچنین باعث تغییر رنگ دندان و کاهش توانایی در احساس مزه غذا و تحریک لثه‌ها شود.
بیماری‌های عامل بوی بد هان
 بوی بد دهان یا مزه بد در دهان اگر به طور مداوم باشد، ممکن است نشانه بیماری لثه و بافت‌های اطراف دندان (پریودنتال) باشد.
سایر علل دندانی بوی بد دهان شامل شامل تجهیزات دندانی با اندازه نادرست، عفونت‌های قارچی دهان و پوسیدگی دندان می‌شوند.
عارضه پزشکی خشکی دهان نیز می‌تواند به ایجاد بوی بد دهان بینجامد. بزاق برای مرطوب کردن دهان ضروری است، اسیدهای تشکیل‌شده به وسیله پلاک میکروبی روی دندان را خنثی می‌کنند و سلول‌های مرده‌ای را که روی زبان و لثه‌ها و در داخل دهان تجمع می‌یابند را می‌شوید. اگر این سلول‌ها شسته نشوند، پس از تجزیه شدن می‌توانند بوی بد ایجاد کنند. حشکی دهان ممکن است به علت مشکلات غده‌های بزاقی یا تنفس مداوم از راه دهان باشد. همچنین بسیاری از داروها می‌توانند باعث خشکی دهان شوند.
بسیاری از بیماری‌های دیگر هم ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شوند، از جمله عفونت‌های تنفسی مانند ذات‌الریه یا برونشیت، عفونت مزمن سینوس، ترشح پشت حلق، دیابت، ریفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) و مشکلات کلیوی و کبدی. التهاب لوزه‌ها، اجسام بیضی‌شکل که در دو طرف عقب گلوی شما قرار دارند، نیز ممکن است بوی بد دهان ایجاد کند. ذرات غذایی که در شیارهای لوزه گیر می‌کنند، با تأثیر باکتری‌های تجزیه می‌شوند و بوی بد به وجود می‌آورند. 
برطرف کردن بوی بد دهان
این اقدامات می‌تواند به شما کمک کند تا از بوی بد دهانتان خلاص شوید.
۱- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دو با در روز با خمیردندان فلوراید دار مسواک بزنید تا دهان و دندان‌هایتان از ذرات غذایی و پلاک‌های میکروبی پاک شوند. پس از خوردن غذا مسواک بزنید (یک مسواک و خمیردندان در محل کار یا تحصیلتان نگهدارید تا پس از ناهار مسواک بزنید). فراموش نکنید که زبانتان را هم مسواک بزنید.
 هر دو تا سه ماه یک بار یا پس از یک دوره بیماری مسواکتان را عوض کنید. برای برطرف کردن ذرات غذایی و پلاک‌های میان دندان‌ها هر روز مسواک بزنید. دهانتان را با یک دهان‌شویه ضد باکتریایی دو بار در روز دهانتان را بشویید. دندان مصنوعی را باید در شب از دهانتان خارج کنید و پیش از گذاشتن مجدد آن درون دهان در صبح، به طور کامل پاک کنید.
۲- به طور مرتب- دست کم دو بار در سال- به نزد دندان‌پزشکتان بروید. دندان‌پزشک دهانتان را معاینه خواهد کرد، در صورت لزوم جرم‌گیری انجام خواهد داد و بیماری بافت‌های اطراف دندانی، خشکی دهان و سایر مشکلات عامل ایجاد بوی بد دهان را تشخیص خواهد داد و درمان خواهد کرد.
۳- سیگار را ترک کنید. از دندان‌پزشکتان برای ترک این عادات کمک بخواهید.
۴- مقدار زیادی آب بنوشید. اگر نمی‌توانید پس از خوردن غذا مسواک بزنید، نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند روند پاک شدن باکتری‌های مضر و ذرات غذایی در میان دندان‌ها کمک کند. حتی نوشیدن شیر  می‌تواند برخی از بوهای بدن دهان را برطرف کنید. از نوشیدن نوشابه‌های شیرین شده پرهیز کنید. همچنین این کار دهانتان را مرطوب نگه خواهد داشت.
۵- زیاد قهوه ننوشید. نوشیدن قهوه ممکن است دلپذیر باشد، اما بوی تندی در عقب زبان شما به جای می‌گذارد. اگر دچار بوی بد دهان هستید می‌توانید به نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی یا چای سبز روی آورید. شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهند که پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری کنند.
۵- آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات بدون قند ترشح بزاق را تحریک می‌کند و به زدودن ذرات غذایی و باکتری‌ها یاری می‌رساند. آدامس‌های و آب‌نبات‌های نعنایی حاوی شیرین‌کننده زایلیتول برای این منظور بهتر از همه هستند و می‌توانند به کاهش پوسیدگی دندان هم کمک کنند.
۵- غذاهایی را که در طول روز می‌خورید، یادداشت کنید. اگر فکر می‌کنید که این غذاها عامل بوی بد دهانتان هستند، فهرست غذاها را به نزد دندان‌پزشک ببرید تا او آن‌ها را مرور کند. به طور مشابه، فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید، تهیه کنید. برخی از داروها ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.
تغییرات در تغذیه
غذاهایی که می‌خورید بر بوی دهانتان تأثیر می‌گذارند. علت این است پس از هضم مواد غذایی در معده و روده و راه یافتن ترکیبات آن‌ها به جریان خون، مواد رایحه دار موجود در آن‌ها از طریق ریه‌هایتان دفع و وارد هوای بازدمی شما می‌شوند.
رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید و وعده‌های غذایی منظم داشته باشید. برخی از رژیم‌های غذایی مانند روزه‌داری شدید و رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.
خوردن گوشت قرمز می‌تواند بوی بد دهان شما را بدتر کند و خوردن کمتر گوشت می‌تواند بوی دهانتان را بهبود بخشد. تجزیه ذرات پروتئینی باقیمانده از گوشت و پنیر در دهانتان می‌تواند عامل ایجاد بوی بد باشد.
به عنوان میان وعده هویج، کرفس یا سیب خام بخورید. مصرف میوه‌های و سبزی‌های آبدار مانند کرفس به پاک کردن ذرات غذایی از دهانتان کمک خواهد کرد.
از خوردن مواد غذایی بودار و برخی غذاهای ادویه‌دار پرهیز کنید. مصرف مرتب سیر نه تنها بوی بد دهان ایجاد خواهد کرد، بلکه اغلب بوی بد بدن را هم باعث خواهد شد.


کد مطلب: 443476

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/443476/چطور-بوی-بد-دهان-خلاص-شویم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1