تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۴۳۱۳۰
کبنا گزارش می دهد؛

ازدواج اجباری و فقر به آسیب های اجتماعی در دیشموک دامن می زند

۰
ازدواج اجباری و فقر به آسیب های اجتماعی در دیشموک دامن می زند
کبنا ؛دیشموک شهری آرمیده بر کوه مُمبُل، آنجا که آسمانش آبی و دل مردمانش آبی تر، با طبیعتی زیبا که این شهر سردسیری را در دل خود جای داده است.
به گزارش کبنا نیوز، آنچه که بخاطر سهل انگاری که در سالهای گذشته در حق مردمان این دیار روا داشته شده طعم فقر و محرومیت و وجود معضلات اجتماعی و شاید جبر فرهنگی حاکم بر باورها، رسوم منطقه هنوز و آنچه که بیش از هر خبری دلمان را می آزارد خودکشی و خودسوزی زنان و دختران این دیار است.

هرچه از نعمت های خدادادی این دیار بنویسیم کم است اما وجود خرده فرهنگهای ایلی و پدرسالاری موجب شده که هرازگاهی خبر بسیار نگران کننده ای از این شهر بشنویم.
آنچه که باعث شد به دنبال تهیه این گزارش باشم، شاید گزارشاتی از برخی مسئولان شهرستانی و استانی در زمینه های مختلف از دیشموک در فضای رسانه ای استان تهیه و پخش شده باشد اما حرف های ریاست دادگاه عمومی بخش دیشموک هم خواندنی است.
به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان، سید مصطفی حائری چند ماهی است که به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و موافقت ریاست معزز قوه قضائیه به ریاست جدید دادگاه عمومی این بخش منصوب شده است.
قبل از آنکه سؤالات خود را در خصوص موارد قضایی طرح کنم به موضوعات اجتماعی پرداختیم.

حائری در خصوص جمعیت شهری و روستایی این بخش اظهار داشت: حوزه قضایی دیشموک دارای جمعیتی 23 هزار نفری است که 8 هزار نفر آن شهری و 15 هزار نفری در روستاها ساکن هستند.
رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک از عدم توسعه زیر ساخت ها در این شهر گفت و افزود: علی رغم آنکه این شهر و همه ی بخش دیشموک در زیرساخت هایی مانند حوزه ارتباطات اعم از اینترنت و شبکه های مربوط به اپراتورهای تلفن همراه و فیبر نوری که می تواند در خصوص سرعت خدمات قضایی و اداری تأثیرگذار باشد، برخوردار نیست و در آستانه شهرستان شدن است و این مشکلات مناسب یک شهرستان نیست.
وی بیان داشت: جاده ارتباطی برخی مناطق روستایی به سبب عدم برخورداری از زیر ساخت مناسب، با اولین بارش های زمستانی، قطع شده و فاقد مسیر ارتباطی می شوند و سایر جاده ها نیز وضعیت مناسبی ندارند.
حائری افزود: مناسب نبودن جاده های ارتباطی از آسفالت مناسب و وجود چاله ها و دست اندازهای فراوان، موجب خسارات زیادی به خودروها می شود.
حائری در ادامه از وجود مشکلاتی در حوزه آبرسانی شهری و روستایی خبر داد.
رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک با اظهار اینکه برای برقراری نظم و اعمال قانون نیروی انتظامی بخش نهایت تلاش و زحمت را می کشند، گفت: در 2 مرکز انتظامی شهری و روستایی پرسنل خدوم انتظامی مشغول خدمتگزاری هستند و نیازمند توجه و افزایش نیروهای بیشتری هستند.
حائری با اشاره به اینکه پوشش جنگل بخش را بیشتر درختان بلوط تشکیل می دهد، تصریح کرد: متأسفانه عده ای از افراد سودجو بصورت شبانه ی اقدام به قطع درختان برای تهیه زغال می نمایند و آنرا بصورت قاچاق به خارج از بخش و استان انتقال می دهند که بیشترین پرونده های حوزه ی منابع طبیعی در همین زمینه بوده که منتهی به صدور رأی شده اند.

رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک در خصوص ابلاغ الکترونیک در حوزه قضایی بیان کرد: همان طور که در بالا اشاره کردم ضعف زیر ساخت های مخابراتی، موجب کندی سرعت اینترنت شده است و به واسطه فاصله زیاد و صعب العبور روستاها با بخش، از دلایل عدم ابلاغ 100 درصدی ابلاغ الکترونیک است اما در 2 ماه اخیر میانگین وقت رسیدگی 40 روز کاهش یافته و به 80 روز رسیده است.
سید مصطفی حائری رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک کثرت موارد خودکشی در این بخش را از نگاه دیگری مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
وی با نگرانی از اینکه تا کنون برنامه و ساز و کاری مناسب از سوی نهادهای حمایتی و تبلیغی و مسئولان اتخاذ نشده است، افزود: در نگاه اول فقر مالی یکی از دلایل این پدیده ی شوم در دیشموک است.
حائری گفت: ازدواج اجباری موجب شده که خیلی از زنان از زندگی خود رضایت نداشته باشند و فقر فرهنگی از جهت نگاه به موقعیت اجتماعی زنانی که عده ای از مردان خانوار می پندارند که فقط باید مردان برای زنان تصمیم بگیرند و نگاه سنتی به این قشر جامعه موجب بروز ناهنجاری اجتماعی در قالب خودکشی شده است.

وی در این خصوص در بخش دیگری از سخنان خود از وجود زندگی های متعدد مشترک در یک منزل مسکونی خبر داد و افزود: در برخی جاها مشاهده می شود که مردی که چند همسر دارد در یک منزل مسکونی با هم زندگی کرده و این مسئله باعث می شود که بین زنان نزاع رخ دهد و شاید زنی خودکشی نماید.
رئیس دادگاه عمومی بخش دیشموک همچنین گفت: به علت وجود حاکمیت پدر بر فرزندان و خانواده و زندگی خانوادگی، چند برادر که متأهل هستند در یک مکان زندگی کرده که موجب درگیری بین هم عروسان شده و ممکن است به خودکشی هم بیانجامد.
حائری در پایان با اظهار این که، دیشموک نیازمند توجه ویژه و فوق العاده در همه ی بخش های نظام است، از عوامل دیگری که در خودکشی مؤثرند از قبیل؛ ترک تحصیل زود هنگام دختران و اجبار آنان به ازدواج زودرس یا ازدواج با مردی که علاقه ای به وی ندارد، عدم آموزش صحیح و نیازمندی آنان به آموزش های فرهنگی از طریق مُبلغان دینی و اجتماعی و نبود هرگونه مشاوره روانشناختی و اورژانس اجتماعی نام برد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
1