تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۲
کد مطلب : ۴۴۲۵۸۶
یادداشت|

بلادشاهپور نامی پر افتخار

سروش درست
۱
بلادشاهپور نامی پر افتخار
کبنا ؛بلادشاهپور، نامی‌ست پرافتخار بر تارک میراث فرهنگی و تاریخی استان متمدن و کهن کهگیلویه و بویراحمد. این بافت تاریخی، یادگاری زنده، پویا و زیباست که در شمال شهر دهدشت، مقصد جدید گردشگران و جهانگردان خواهد شد.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با بررسی و آنالیز زیرساخت های این سایت پراهمیت گردشگری- تاریخی استان، فعالیت های متعددی را در راستای توسعه گردشگری در این شهرستان، به سرانجام رسانده است.
مهم‌ترین اقدامات یک سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، در این بافت پر اهمیت تاریخی، ساماندهی بافت شهری بلادشاهپور است. این شهر در دوران صفوی، شهری پر رونق و پرجمعیت بوده است. سامان‌بخشی بافت کهن کهگیلویه بزرگ، اقدامی تأثیرگذار در جذب و جلب گردشگران و مسافران به این دیار گردشگرپذیراست.  دیاری که ۳۵ هتکار از شهر ارزشمند تاریخی بلادشاپور را در خود جای داده است.
 بنا بر گفته‌ی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، در یک سال اخیر، ۱۲ اقدام شاخص برای ساماندهی این بافت تاریخی- فرهنگی در دهدشت، توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است. این بافت تاریخی بازمانده از دوران صفویه، وسعتی افزون بر ۳۵ هکتار دارد. گستره ی وسیعی برای دید و بازدید گردشگران و جهانگردانی که قدم به شهر دهدشت و شهرستان کهگیلویه می گذارند و قطعا در توسعه ی پایدار گردشگری استان تأثیر کذار است. مهندس پاک با برشمردن اقدامات شکل گرفته در این بافت تاریخی، تبیین کرد: احیای مسجد تاریخی مورک، واگذاری مجموعه کاروانسرا به بخش خصوصی، مرمت خانه تاریخی کهزادی، اجرای شش برج نوری در بافت تاریخی، کاوش و آواربرداری ارگ بافت تاریخی، کاوش و آواربرداری گذر پشت کاروانسرا، احداث پارک مسجد ابوذر (مورد)، مرمت حجره‌های کاروانسرا، مرمت حجره‌های امام زاده جابر (ع)، مرمت حجره بازار، سم‌پاشی مجموعه بلاد شاپور و تدوین و آماده‌سازی ثبت جهانی شهر تاریخی دهدشت از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته- در راستای ساماندهی بافت تاریخی دهدشت- در یک سال گذشته است.
عملکرد مثبت دیگری در اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، صورت گرفته است که شایسته و بایسته تقدیر است. دریافت نشان ملی مهر اصالت البسه ی محلی شیرزنان این دیار است. این نشان، در جلسه داوری نشان مهر اصالت که در آذر ماه امسال در خوزستان برگزار شد; مورد تأیید قرار گرفت. در همین آیین داوری، دست بافت های داری عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ، از جمله گلیم نیز، نشان ملی مهر اصالت دریافت نمود. گفتنی ست کارشناسان این اداره کل با اشراف بر کار کارشناسی، به تببین و تشریح ویژگی ها، محاسن و برجستگی های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان پرداخته و به شایانی، از صنابع دستی این سامان دفاع کردند.  
فعالیت طرح های گردشگری در استان- با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی- از دیگر اقدامات خوب این اداره کل در یک سال گذشته است که کارشناس روابط عمومی این اداره کل به آن پرداخت و یادآور شد: استان کهگیلویه و بویراحمد، در هر فصلی، رنگ، عطر، محصول و رهاورد خاصی منحصر به همان فصل دارد، در فصل سرما و زمستان، از ورزشکاران، گردشگران ورزشی، یخ نوردان، اسکی بازان و توریست های برف و شادی برفانه دعوت به عمل می آید مرکب سفر را زین و یراق کرده، پا در رکاب سفر فشرده و قدم بر کنج دیده ی میهمان نوازی مردمان باصفا و میهمان نواز کهگیلویه و بویراحمد بگذارید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1