کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

نهادهای مذهبی سال ۱۴۰۱ چقدر بودجه می‌گیرند؟ + اینفوگرافیک

24 آذر 1400 ساعت 0:33

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه برخی از سازمان‌ها و مؤسسات مذهبی اعلام نشده است. بر اساس این لایحه بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.


در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه برخی از سازمان‌ها و مؤسسات مذهبی اعلام نشده است. بر اساس این لایحه بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
  به گزارش کبنا و به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس جمهوری، لایجه بودجه ۱۴۰۱ را روز یکشنبه به مجلس تقدیم کرد. در این لایحه بودجه برخی از سازمان‌ها و مؤسسات اعلام نشده است.
 بودجه کدام نهاد مذهبی بیشتر شده است؟
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه دو هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان است و در سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان بوده است.
 آنطور که در این لایحه آمده سهم بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشتر است. بودجه سازمان محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان است.
 ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه سال ۱۴۰۰، ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه گرفتند که سهم برخی از آنها به طور جداگانه بیشتر از بودجه سازمان‌هایی چون ستاد کل بحران کشور بود.

 بودجه کدام مؤسسات مذهبی اعلام نشده؟
در جدول هفتم لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه اجرایی برخی از مؤسسات و سازمان‌های مذهبی نوشته شده اما نه به طور کامل.
 در جدول زیر ۱۰ سازمان و مؤسسات مذهبی که در بودجه ۱۴۰۰ بیشترین بودجه را گرفته بودند، نوشته شده است. بودجه سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسساتی مانند جامعه‌المصطفی العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و… در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام نشده است.
به گزارش کبنا، سازمان برنامه درباره تغییرات بودجه نهادهای مذهبی توضیح داد.
سازمان برنامه اعلام کرد: با توجه به ساماندهی بودجه دستگاه‌های مشابه در یک دستگاه مادر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مقایسه بودجه این دستگاه‌ها با ردیف مشابه در سال‌های قبل نادرست است. بر اساس اعلام این سازمان دولت در راستای تمرکززدایی از روند بودجه‌ریزی و تخصیص بودجه و کاهش اثرگذاری چانه‌زنی‌ها در این زمینه، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اقدام به تجمیع بودجه دستگاه‌های مشابه در یک دستگاه بزرگ‌تر کرده است.
 رقم درج‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عنوان اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها، صرفاً مختص به این سازمان نبوده و شامل مجموع اعتبارات نهادهای تجمیعی در ردیف بودجه سازمان تبلیغات بوده است.
 مقایسه ارقام ردیف بودجه سازمان تبلیغات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بودجه‌های سال‌های قبل از اساس نادرست است.
 بدین وسیله به اطلاع مردم می‌رساند که جداول و آمار و ارقامی که مطمئناً تا روزهای آینده همچنان درباره مقایسه بودجه نهادهای مختلف با اعتبارات سال‌های قبل منتشر می‌شود و حاکی از رشدهای عجیب این نهادها است، به علت این اشتباه است.
 

 
 


کد مطلب: 442388

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/442388/نهادهای-مذهبی-سال-۱۴۰۱-چقدر-بودجه-می-گیرند-اینفوگرافیک

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1