تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب : ۴۴۲۳۸۳
در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟

هدایت‌خواه: مسئولان آموزش و پرورش در حوزه حجاب و آسیب‌های اجتماعی چه کار کرده‌اند؟ / زارع‌پور: آقای هدایت‌خواه خود شما چه کرده‌اید؟ / نماینده ولی فقیه: همه مقصرند

۱۴
۴
هدایت‌خواه: مسئولان آموزش و پرورش در حوزه حجاب و آسیب‌های اجتماعی چه کار کرده‌اند؟ /  زارع‌پور: آقای هدایت‌خواه خود شما چه کرده‌اید؟ / نماینده ولی فقیه: همه مقصرند
کبنا ؛گاهاً در جامعه شاهد یک سری اتفاقات ناگوار هستیم که این پیشامدها عوامل زیادی دارد. فرهنگ اساسي‌ترين جنبه زندگي اجتماعي در جامعه به حساب مي‌آيد. در حقيقت، همان گونه که افراد شخصيت و هويت خاص خود رادارند، جامعه نيز مانند موجود زنده‌اي است که فرهنگ، شخصيت آن را مشخص مي‌کند. رهبر فرزانه انقلاب؛ فرهنگ را باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است را می‌داند و می‌فرماید؛ در حوزه‌ی اجتماعی، قانون‌گرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است و ...» بنابراین تمرکز خیرخواهان و بدخواهان هر جامعه‌ای بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. همچنین مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند که «فرهنگ هویّت یك ملّت است. ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یك ملّت است.» متأسفانه با وجود این همه تأکیدات معظم له برخی از دستگاه‌های فرهنگی کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری زیادی دارند و به جای پاسخگویی به مرض «کی بود، کی بود، من نبودم.» گرفتار شده‌اند. به طور مثال ترویج فرهنگ کار در حالی که فقر و نداری در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود، بسیار حائز اهمیت است  بر اساس گزارش‌های رسمی هر ماه 333 هزار نفر به زیر خط فقر سفر می‌کنند. [کلیک کنید]  فقر و انحرافات اجتماعی از جمله پدیده‌هایی هستند که به نظر بسیاری از صاحب نظران با هم مرتبط می‌باشند. تحقیقات و پژوهش‌ها در عین حال که مؤید وجود رابطة مستقیم بین فقر و انحرافات نیست، اما وجود همبستگی میان آن دو را تأیید می‌نماید. بر این اساس فقر به عنوان یکی از مسائل اجتماعی، در وقوع انحرافات و افزایش میزان آن به ویژه در زمینه جرائم زنان، اعتیاد و سرقت تأثیر گذار است. از این حرف‌ها که بگذریم، دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی کرده‌اند. اعتبارات فرهنگی زیادی در اختیار نهادهای غیررسمی، رسمی و دولتی و غیردولتی قرار می‌گیرد، اما هیچ آنها در خصوص هزینه‌کرد و دستاوردهای این اعتبارات برای مردم شفاف‌سازی نکرده‌اند. در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج برگزار شد، اعضای شورای فرهنگ عمومی به جای اینکه پاسخگو باشند در خصوص توسعه فرهنگ کار، کاهش آسیب‌های اجتماعی، گرایش به سبک زندگی اسلامی، گسترش احکام الهی پاسخگو باشند، همدیگر را محکوم می‌کنند تا جایی که نماینده ولی فقیه با درایت به آنها گفت؛ همه مقصریم. 
به گزارش کبنا و به نقل از خبرگزاری حوزه، نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز (سه شنبه 23 آذرماه 1400) به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی ققیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج و اعضای این نشست در دفتر امام جمعه برگزار شد که مباحث متعددی در این نشست برگزار سد.
در این نشست هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به بازماندگی از تحصیل برخی دانش‌آموزان در مناطق روستایی و عشایری استان اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف ما ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای آموزش واجدان تعلیم آن است که هیچ دانش آموز واجب‌التعلیم از تحصیل باز نماند.
 مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی ما پوشش آموزشی است که باید پوشش ۱۰۰ درصدی را برای همه دانش آموزان علی الخصوص در دوره ابتدایی داشته باشیم اما علی رغم این که از میانگین کشوری در همه دوره‌ها بالاتریم هنوز یک درصد از دانش آموزان ۶ تا ۱۱ سال ما در استان به مدرسه نیامده‌اند که به عنوان یک چالش و آسیب جدی تلقی می‌شود و باید این چالش را برطرف کنیم چون یک نفر هم نباید از آموزش و تحصیل باز بماند.
 وی در ادامه به ضعف دیگری اشاره کرد و گفت: ضعف دانش آموزان و دانشجویان ما در مهارتهای ارتباطی و حل مسئله و مهارت‌های ده گانه است که اگر آنها را در نسل جوان و نوجوان تقویت نکنیم به طور جدی آسیب خواهیم دید.
 این مسئول گفت: یکی از مهارتها مهارت نه گفتن است که جوانان و نوجوانان باید یاد بگیرند و همچنین در مهارت حل مسئله در استان ضعیف هستیم و شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های مختلف باید راهکار ارائه دهند.
 مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: آسیب‌های اجتماعی نوپدید در میان دانش‌آموزان و دانشجویان وجود دارد که این نسل را به شدت تهدید می‌کند و لازم است برای مبارزه با این آسیب‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود برای مثال فضای مجازی آسیبی جدی است و عرفان‌های کاذب که در میان نسل جوان و نوجوان شایع شده است.
وی گفت: آخرین موضوع توسعه نامتوازن رشته‌های تحصیلی است که تا ده سال آینده 70 درصد مشاغلی که داریم از بین خواهد رفت.
 این مسئول در ادامه افزود: ضرورت دارد رشته‌ها و شاخه‌های متناسب با بازار کار آینده مد نظر قرار گرفته شود رشته ریاضی در حال تعطیل شدن در کشور و عموماً در استان کهگیلویه و بویراحمد است خوشبختانه در رشته‌های انسانی و وضعیت خوبی در کشور داریم که با راهکارهای اندیشه شده وضعیت بهتر شده است.
 وی گفت: رشته‌های فنی حرفه‌ای که خیلی مهم است باید مهارت‌های عمومی آموخته شود در رشته‌های فنی پایین‌ترین میانگین را در کشور داریم که دلیل آن ضعف فرهنگی است و در شورای فرهنگ عمومی باید روی این نوع موضوعات فکر شود.
به گزارش کبنا، فارس نوشت: در این نشست ستار هدایت‌خواه دبیر جبهه فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فرهنگ نقش اساسی در جامعه داشته و به مثابه خون و روح در بدن است یادآور شد: مهم‌ترین دستگاه فرهنگی در کشور آموزش و پرورش است که می‌بایست وظایف خود را به خصوص در حوزه تربیتی آن‌چنان که در سند تحول بیان شده انجام دهد و متاسفانه به دلیل انجام ندادن همین وظایف بوده که شاهد آسیب‌های اجتماعی بی‌شمار در جامعه هستیم.
وی در ادامه با انتقاد از گزارش مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست شورای فرهنگ عمومی گفت: گزارشی که در خصوص گرایش به رشته‌های آموزشی و همچنین پوشش تحصیلی و مسائل دیگر حوزه آموزشی بیان شد ربطی به حوزه تربیتی، پرورشی و فرهنگی ندارد بلکه صرفاً مربوط به حوزه آموزشی است و نیازی نیست در نشست شورای فرهنگ عمومی مطرح شود.
همین اظهارات هدایت‌خواه موجب شد تا هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد واکنش نشان دهد؛ زارع‌پور در جواب گفت؛ شما دیواری کوتاه‌تر از آموزش و پرورش پیدا نکرده‌اید رتبه‌هایی که در حوزه‌های قرآنی و فرهنگی و هنری کسب کرده‌ایم همه نشان دهنده کار آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی است.
 هدایتخواه در جواب تصریح کرد: مسئولان آموزش و پرورش که از آمارها و رتبه‌های تعریف می‌دهند؛ جوابگو باشند که در حوزه کاری آن‌ها چند درصد از دانش آموزانی که به سن تکلیف رسیده‌اند نماز می‌خوانند.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با طرح سوالاتی در خصوص کم کاری‌ها در بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور گفت: انجمن اولیا و مربیان در چند مورد به خانواده‌ها برای رفع آسیب‌های اجتماعی کمک کرده است.
 وی گفت: البته از دولتی که می‌گفت مسئول به بهشت بردن مردم نیستیم انتظاری نیست همه مشکلات ما در حوزه پرورشی و مسائل اعتقادی است مسئولان آموزش و پرورش توضیح دهند که در حوزه حجاب و عفاف چه کاری انجام داده‌اند دلیل این همه آسیب‌ها در میان پسران و دختران چیست.
 هادی زارع پور نیز در جواب گفت: خود شما چه کرده‌اید؟ کجا آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده‌ایم که اکنون باید انتظار معجزه از آن داشته باشیم.
 زارع‌پور گفت؛ چرا فقط به ما حمله می‌کنید و هدایتخواه در جواب گفت؛ شما بیان دغدغه و نقطه نظر را با حمله کردن اشتباه گرفته‌اید.
 بلافاصله بعد از پایان مباحث میان هدایتخواه و زارع‌پور؛ پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی رشته کلام را در دست گرفت و گفت با همه سخنان هدایتخواه مخالف هستم!
 در ادامه حجت‌الاسلام سید رضا افتخاری مدیرکل تبلیغات اسلامی هم از یزدانپناه خواست تا برای مشکلات راهکار ارائه دهد.
 در ادامه یکی از مسئولان امنیتی نیز با اشاره به مشکلاتی که منشأ آن در نظام تعلیم و تربیت است؛ اظهار کرد: به مهد کودک‌های خودمان نگاه کنیم بچه‌ها را چگونه به آنجا می‌فرستیم و چگونه از آنجا بیرون می‌آیند سپس به مدارس ابتدایی نگاه کنیم؛ اگر توجه به مسائل پرورشی داشته باشیم کمترین مشکل و آسیب را خواهیم داشت.
 هرمزی معاون سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد که به نمایندگی از این سازمان حضور داشت در خصوص فرهنگ کار توضیح داد و گفت: ضعف فرهنگ کار در استان کهگیلویه و بویراحمد چه در بحث نظام اداری؛ کارکنان شاغل ضعف فرهنگ کار دارند و چه در بخش خصوصی شاهد این ضعف هستیم.
 وی گفت: در بحث نظام اداری بررسی‌ها نشان می‌دهد ساعت کار مفید اداری کمتر از دو ساعت است در حالی که باید هشت ساعت در روز باشد در حوزه بخش خصوصی هم شاهدیم تسهیلاتی که در حوزه نظام بانکی به سرمایه گذار پرداخت می‌شود منجر به تولید و اشتغال نشده و به دنبال این هستیم که تسهیلات را بگیریم و مشکلات روزمره زندگی خود را برطرف کنیم.
 هرمزی گفت: در رشد اقتصادی در استان توفیقاتی را شاهد نبودیم در سال‌های اخیر رشد ارتقای بهره وری منفی بوده در استان ما در یک نگاه کلی کاهش بهره وری بیشتری داریم. 
وی گفت: موضوع تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی را داریم در مناسبت‌های شادی و چه در دیگر مناسبت‌ها فرهنگ مصرف گرایی در استان داریم در مهمانی‌های خانوادگی میزان مصرف در استان به نسبت استانداردها انحراف بیشتری دارد.
 این مسئول گفت: در بحث عدم معرفی ظرفیت‌ها به خصوص در حوزه گردشگری و صنایع دستی این ضعف از ناحیه استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد منابع بسیاری را برای معرفی استان به کشور و خارج کشور هزینه می‌کنیم ولی اثر و نتیجه مطلوبی تاکنون نداشته است.
 وی افزود: در بحث عدم حمایت از تولید داخلی و زنجیره تولید صنایع دستی اگر موضوع تهیه مواد اولیه و بازاریابی مد نظر باشد توفیق بیشتری خواهیم داشت اما در بحث تولید مواد اولیه کاری در استان انجام نشده که یا از بیرون از استان و یا خارج از کشور وارد می‌شود و در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد.
 این مسئول گفت: در صنایع دستی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد اگر این زنجیره کامل شود میزان اشتغال و تولید در این حوزه بیشتر خواهد شد.
 هرمزی افزود: در شرکت‌های دانش‌بنیان استان چندان توفیقی در این زمینه نداشته و در میان همه استانهای کشور وضعیت خوبی نداریم جوانان فارغ التحصیل خوبی داریم که می‌توانند با تأسیس این شرکت‌ها بخشی از مشکلات آنها حل و فصل شود.
 وی تصریح کرد: پیشنهاد ما در موضوع مصرف‌گرایی و تجمل گرایی این است که به عنوان پنج مسئله اساسی استان مورد توجه قرار گیرد.
 همه مقصر هستیم 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی در این نشست بعد از شنیدن حرف‌های اعضا به مشکلات فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور پرداخت و گفت: مشکلات فرهنگی در کشور و استان ما بر کسی پوشیده نیست و خطرات آن هر روز بیشتر از دیروز است باید دقت لازم را داشته باشیم، دستگاه‌ها و مردم در قبال حوزه فرهنگ مسئولیت دارند. 
وی گفت: مردم به گونه‌ای و مسئولان به‌گونه‌ای دیگر در حوزه فرهنگی مسئولیت دارند به همین خاطر باید جلسات و نشست‌های فرهنگی را جدی بگیریم تا مردم فکر نکنند که این جلسات فرمایشی است و خروجی در آنها وجود ندارند.
 این مسئول ادامه داد: در جلسات فرهنگی حتی جدل هم ارزشمند است تا مردم بفهمند که جدیتی در کار بوده و مسئولان حوزه فرهنگی دغدغه دارند.
 وی گفت: آموزش و پرورش با بخش عظیمی از افراد سر و کار داشته و همه باید از این مجرا عبور کنند کل زندگی علمی اجتماعی اقتصادی و سیاسی ما وابسته به آموزش و پرورش است. 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود گفت: مقام معظم رهبری روی مدارس و دانشگاه‌ها دغدغه زیادی دارند یعنی هر کسی از هر جایی به آموزش و پرورش ورود نکند و به همین خاطر است که دستور راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را می‌دهند.
 حسینی تصریح کرد: سند مهندسی فرهنگی باید برای همه استانها تنظیم شود تا مشکلات و معضلات این حوزه ارزیابی شده و بتوان برای رفع مشکلات چاره‌جویی کرد.
 وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و کم کاری‌ها همه مقصر هستیم گفت: همه ما مقصر هستیم من نوعی نیز به نوبه خود در حوزه فرهنگی کوتاهی داشته‌ام شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های فرهنگی هم کار آنچنانی انجام نداده‌اند تا به مشکلات و آسیب‌های کنونی رسیده‌ایم.
 وی با انتقاد از وضعیت اعتبارات حوزه فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه اعتبارات را در مسائل اقتصادی عمرانی هزینه می‌شود در حالی که زیربنای اقتصاد و عمران فرهنگ است و متاسفانه فرهنگ را دست سوم تلقی کرده‌ایم در حالی که با فرهنگ می‌توان اقتصاد و منازعات سیاسی را برطرف کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای هدایت خواه گزینه خودتون مدیرکل میشه ببینیم چه گلی به سر فرهنگیان میزنه
Iran, Islamic Republic of
گزینه ش کیه
Iran, Islamic Republic of
میگن خیلی داره برای پارسا فعالیت میکنه
Iran, Islamic Republic of
مگه بحث فرهنگیان هست ؟
Iran, Islamic Republic of
خلقی پورتمامه
Romania
شورای فرهنگ عمومی که همدیگر را قبول ندارند پس چه فرهنگی رامیخواهند به مردم آموزش دهند.
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
گزینه هدایتخواه کیه که میخوادمدیرکل بشه.....
Iran, Islamic Republic of
اره متاسفانه
میگن خیلی داره برای پارسا فعالیت میکنه
Iran, Islamic Republic of
درود بر هدایتخواه
Romania
این ستارسالهاست ازدرگاه مردم رانده شده حالا چطور تعین تکلیف میکنه مگه کسی پیدامیشه که این راقبول داشته باشه
غرهنگي
Iran, Islamic Republic of
زارع پور ضغيف ترين مدير كل طول تاريخ آموزش و پرورش استان بود
Iran, Islamic Republic of
کی این اقا میخوادبفهمه دیگه نبایداظهارنظر کنه کسی ارزشی برای حرفت قائل نیست ۸سال تومجلس بودی غیراز به فکراشناهات بودی چه کار کردی هرچه هم انسان بتازه اخرش جایگاش یه متر قبرو بازخواست اخرت
Romania
جناب کبنا رویع ای که شما در پیش گرفتید درست نیست قبلا همین رویه را/ در پیش گرفت الان به قهقرا رفته چرا کامنت ها را درج نمیکنید چرا بعضی خبرهای مهم را زود حذف میکنید .پس کو کامنت ما .ما که پریروز کامنت گذاشتیم داره بوی طرفداری شما از طیف خاص و حاکم به مشام میاد که منزجر کننده است این رفتار شما.قرار بود فقط کامنت های حاوی توهین را حذف کنید نه همه اونها را ما داریم میبینیم.خودتون را کم ارزش نکنید مردم دارند میبینند لطفا نظرات مردم را که توهین هم نیست درج کنید.نگذارید مردم از شما ماامید شوند
Romania
آقای هدایت خواه مقصر /هم آموزش و پرورش بود یا بابای خدا بیامرزت
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1