تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : ۴۴۱۸۵۸
کبنا گزارش می‌دهد

جلوگیری از زمین خواری درخواست عشایر سرگچینه بویراحمد / اراضی ملی لقمه‌ای چرب و نرم برای سودجویان

۱
۰
جلوگیری از زمین خواری درخواست عشایر سرگچینه بویراحمد / فرماندار بویراحمد: اجازه نمی‌دهیم
کبنا ؛اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد همواره لقمه‌ای چرب و نرم برای افراد سودجو بوده تا جایی که بنام سرمایه گذاری یورد ۵۰۰ خانوار عشایری را گرفته‌اند.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن منابع طبیعی بسیار از جمله آب، نفت و گاز، معادن، جنگل‌های بلوط، گیاهان دارویی از استان‌های مستعد کشور در این زمینه به شمار می‌رود.
 اراضی ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره لقمه‌ای چرب و نرم برای افراد سودجو به شمار می‌روند و این افراد به بهانه‌های مختلف سعی در تصرف این اراضی دارند.
 واگذاری اراضی ملی به طرح‌های مختلف به ظاهر به نام توسعه و در واقع به کام سودجویان هفته گذشته داد علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد را درآورد.

بیشتر بخوانید:

دست طمع روی زمین‌های عشایری سرگچینه بویراحمد /داد عشایر بلند شد / مدد طلبی عشایر از فرمانده سپاه، دادستان یاسوج و فرماندار بویراحمد ( + فیلم و تصاویر )

فرماندار بویراحمد به سراغ عشایر سرگچینه رفت / عشایر: ناموسی بهتر از این خاک برای ما وجود ندارد / نه هدایت‌خواه و نه سید باقر هیچ کاری برای ما نکردند / احمدی: آمده‌ام که به شما بگویم نگران این قضیه نباشید

 وی نسبت به چپاول و واگذاری اراضی ملی به افراد سودجو در قالب سرمایه‌گذاری واکنش نشان داد و گفت: واگذاری اراضی ملی برای طرح‌های مختلف با نگاه کارشناسی، به میزان لازم و مشروط به فعالیت مستمر طرح انجام شود.
 بعد از هیاهوی تصرف هکتارها زمین از اراضی ملی به بهانه اجرای طرح‌های گردشگری و آلاچیق سازی در شهر یاسوج، حال مردم عشایر نشین منطقه خوش آب و هوای سردسیری «سرگچینه دشتروم» در شهرستان بویراحمد نسبت به تصرف غیرقانونی 57 هکتار از اراضی اسکان قریب 500 خانوار عشایری در فصل تابستان، معترض هستند.
 یکی از اهالی منطقه عشایری دشتروم، اظهار داشت: قریب به 500 خانوار عشایری در منطقه «سرگچینه دشتروم» دارای وُرد (محل اسکان موقت عشایر) هستند که در سال‌های گذشته فردی تحت عنوان کشت و تولید گیاهان دارویی با رأی دیوان عدالت اداری سعی دارد قریب به 500 هکتار از اراضی در این منطقه را تصرف کند.
 یکی دیگر از اهالی گفت: بارها نسبت به موضوع اعتراض نموده‌ایم و در سطح استان از مراجع مختلف نظیر منابع طبیعی هیچ‌گونه مجوزی به این فرد داده نشده، اما در دیوان رأی منوط به واگذاری صادر و هم‌اکنون نزدیک به 500 خانوار عشایری برای اسکان خود در آینده بلاتکلیف مانده‌اند.
 وی افزود: در طی این چند سال اعتراض خود را نسبت به این موضوع به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و بارها قرار بوده با برگزاری جلسه شورای تأمین نسبت به تعیین تکلیف اقدام کنند اما متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
 یکی از اهالی این منطقه با بیان اینکه منطقه سرگچینه مربوط به عشایر است، گفت: فردی که ساکن این منطقه نیست ۵۷ هکتار از اراضی این منطقه را، تصاحب کرده است.
علی یکی دیگر از مردم این منطقه هم با بیان اینکه ۴۹۷ خانوار عشاری در این اراضی سکونت دارند، گفت: از مسئولان انتظار داریم این اراضی را واگذار نکنند، زیرا به نوعی زمین خواری بوده و موجب نابودی عشایر این منطقه می‌شود.
وی افزود: در سال ۱۳۹۸ معاونت امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ارسال نامه‌ای به امور اراضی استان واگذاری هرگونه اراضی به این فرد را ممنوع اعلام کرد.
  مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، 50 هکتار از اراضی منطقه سرگچینه دشتروم در سنوات گذشته به سازمان همیاری شهرداری مشروط به ایجاد یک طرح صنعتی بزرگ با فرجه دوساله واگذار شد، که با توجه به عدم تحقق موضوع این اراضی از طرف منابع طبیعی استان بازپس گرفته شد.
اردوان یزدانپناه اظهار داشت: پس از بازپس گیری اراضی مورد نظر از سازمان همیاری شهرداری شرکت دیگری که در زمینه گیاهان دارویی فعالیت داشت تقاضای واگذاری نمود که موضوع پس از طرح در کمیته فنی به دلیل وجود معارض رد شد.
 وی افزود: فرد متقاضی با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری رأی واگذاری گرفت و موضوع از طریق واحد حقوقی سازمان مورد اعتراض قرار گرفت که هم‌اکنون در حال بررسی است.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد اظهار داشت داشت: فرد سرمایه‌گذار به هر نحو و تحت هر عنوانی مجوز این اراضی را اخذ نموده که در صورت برگزاری نشست شورای تأمین درباره این موضوع تصمیم مقتضی گرفته می‌شود.
 فرماندار شهرستان بویراحمد هم که برای رسیدگی به موضوع در میان مردم این منطقه حضور یافته بود، ادامه داد: این فرد برای تصرف این اراضی مجوز گرفته است.
  احمدی تاکید: با تصویب در شورای تأمین شهرستان اعلام می‌کنیم که این فرد به علت وجود معارض نمی‌تواند هیچ کاری در این زمینه انجام دهد.
وی ادامه داد: به علت معارضات محلی از هر گونه فعالیت این فرد جلوگیری می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ازاد
Iran, Islamic Republic of
منافع جمعی فدای منافع فردی‌.
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1