تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۴۱۱۸۷
نشست مدیریت پسماند شهرستان گچساران؛

کم کاری دستگاه های اجرایی گچساران در خصوص سلامت مردم گچساران و استان های همجوار / خدری: شیرابه زباله ها سرطان زا هستند، سالانه بالاتر از 500 کیلو اجسام شناور از سطح سد کوثر جمع آوری می کنیم/ رضایی: بر اساس اصل 688 قانون اساسی از محیط زیست شکایت می کنیم / وضعیت دیوار حائل محل دفن زباله های چمشیر همچنان بلاتکلیف!

۳
۰
کم کاری دستگاه های اجرایی گچساران در خصوص سلامت مردم گچساران و استان های همجوار / خدری: شیرابه زباله ها سرطان زا هستند، سالانه بالاتر از 500 کیلو اجسام شناور از سطح سد کوثر جمع آوری می کنیم/ رضایی: بر اساس اصل 688 قانون اساسی از محیط زیست شکایت می کنیم / وضعیت دیوار حائل محل دفن زباله های چمشیر همچنان بلاتکلیف!
کبنا ؛نشست مدیریت پسماند شهری شهرستان گچساران به ریاست معاون فرماندار برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، امروز شنبه (۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰) رئیس سازمان محیط زیست شهرستان گچساران گفت: دفن غیربهداشتی پسماند شهرستان گچساران خطری جدی برای سلامت مردم ایجاد کرده است. در سال 97 در فرمانداری مصوب گردید که دیوار حائل و محصور نمودن جایگاه زباله منطقه چمشیر انجام گیرد ولی تاکنون این مصوبه انجام نگرفته است.
رمضانی اظهار کرد: روزانه 100 تن زباله در شهرستان گچساران، اعم از زباله های شهری، زباله های منطقه شرکت نفت، زباله های صنعتی و بیمارستانی تولید می شود.
رمضانی اظهار کرد: تاکنون نسبت به نهادهای مربوط از جمله شهرداری شکایت کرده ایم ولی اقدامی نکرده است.
شکوهی رئیس شورای شهر گچساران گفت: انتظار داریم مسئولان در این جلسه که اهمیت زیادی دارد حضور داشته باشند.
شکوهی افزود: کشتارگاه دامی ۷ ماه تعطیل بوده و حدود ۴ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت آن هزینه شده است.
وی بیان کرد: ۳۰ تن از زباله های شهرستان گچساران مربوط به شرکت نفت و گاز گچساران است، انتظار هست که شرکت نفت در زمینه اعتبارات توجه بیشتری داشته باشند.
شکوهی افزود: در رابطه با سگ های ولگرد اقداماتی انجام گرفته، مکان یابی محل استقرار سگ ها مشخص شده، پیمانکار نیز مشخص شده است و جمع آوری سگ های ولگرد انجام خواهد گرفت.
شکوهی گفت: محل دفن زباله ها در منطقه چمشیر تا یک سال دیگر فقط ظرفیت زباله ها را دارد و باید جای دیگری را برای محل دفن زباله تعیین کنیم.
استلاحی بخشدار گچساران گفت: محل پسماند تمام روستاهای گچساران ساماندهی شده و فقط چند روستای استر و آرو و شامبراکان که نزدیک به سد کوثر هستند محل پسماند مناسبی ندارند و هنوز محلی تعیین نشده است.
افضلی رئیس منابع آب شهرستان گچساران گفت: جلسات عمدتا تشکیل می شود ولی شاهد هستیم که همیشه شیرابه ها در آب های سطحی و زیرزمینی ما نفوذ و سلامت مردم را تهدید می کنند.
افضلی اظهار کرد: طی یک تحقیق انجام گرفته، هر یک لیتر شیرابه زباله ها 4 هزار لیتر آب را آلوده می کند. وقتی همه از وضعیت موجود آگاه هستیم چرا مصوبات عملیاتی نمی شود؟
وی بیان کرد: در حال حاضر نیز در فصل بارش هستیم و خطر نفوذ شیرابه ها به روان آب ها خیلی بیشتر از قبل است.
رئیس اجرایی سد کوثر گچساران نیز گفت: سد مخزنی کوثر آب شرب 2 میلیون و 500 هزار نفر از هموطنان ما را تأمین می کند ولی پسماندها و زباله های بویراحمد گرمسیر آب مخزن را تهدید می کند، شیرابه زباله ها عناصر سنگینی دارند که از نظر سلامتی سرطان زا هستند، هر محلی که به عنوان محل پسماند مشخص می شود باید دارای دیوار حائل باشد و ساماندهی شود چون شیب هیدرولیکی منطقه به سمت دریاچه سد کوثر است.
خدری اظهار کرد: سالانه بالاتر از 500 کیلو اجسام شناور از سطح دریاچه جمع آوری می کنیم و تفکیک می کنیم و بطری های پلاستیکی را برای بازیافت می فرستیم.
محمدصادق رضایی سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: این جلسه در دل خود باید کارگروه های دیگری داشته باشد ولی متأسفانه به دلیل اینکه کارگروه ها تشکیل نشده کاری انجام نگرفته است.
وی گفت: ساماندهی زباله ها شامل چهار مرحله جمع آوری، حمل و نقل، دفن و دفع است.
رضایی اظهار کرد: حمل و نقل زباله ها ایراد دارد. در زمان عبور و مرور زباله ها و شیرابه ها از ماشین حمل زباله بیرون ریخته می شوند. ورودی های شهر مملو از زباله و نخاله های ساختمانی است. اگر شهرداری محلی برای نخاله های ساختمانی درنظر بگیرد، نخاله ها از زباله های عفونی و غیرعفونی تفکیک شود.
رضایی بیان کرد: مطب ها و آزمایشگاه ها و مطب های دندانپزشکی زیر نظر نظام پزشکی است، فقط 42 درصد از مطب ها زباله های تولیدی خود را بی خطرسازی می کنند و بقیه این کار را نمی کنند، کارگرهای شهرداری نباید این زباله ها را جمع آوری کنند، بلکه بر اساس قانون وظیفه مطب است که این زباله ها را بی خطرسازی کند و پس آن شهرداری ان را جمع آوری کند.
وی گفت: بیمارستان های زیر نظر شبکه بهداشت و درمان، بی خطرسازی زباله های عفونی خود را در محل بیمارستان انجام می دهند.
رضایی گفت: ماده 688 قانون مجازات اسلامی گفته است که نهادهای نظارتی از جمله محیط زیست و بهداشت و درمان باید تذکرات لازم را به نهادهای مربوطه بدهند.
وی بیان کرد: اگر سازمان ها به وظایف خود عمل نکرده اند چرا محیط زیست این نهادها را به دادگاه نکشانده است؟ چرا شهرداری را موظف نکرده که ماشین حمل و نقل زباله را ساماندهی و مناسب سازی کند؟
وی گفت: ما مسئولیم که به قانون عمل کنیم، بر اساس اصل 688 قانون اساسی ما همه این نهادها را به دادگاه می فرستیم، اول از همه از محیط زیست شکایت می کنیم. چرا شهرستان های دیگر در خصوص ساماندهی و دفن زباله موفق هستند و ما نیستیم؟
وی گفت: در استان های دیگر از جمله خوزستان، زباله ها دفن می شود و خاک روی آن ریخته می شود. جایگاه دیگری برای زباله ها تعیین نمی شود. اگر جایگاه دیگری بخواهیم درنظر بگیریم آنجا هم نیاز به حصارکشی و دیوارکشی دارد.
رضایی افزود: اینها مسائل حقوقی است و ادارات مختلف باید پای کار بیایند و نظرات کارشناسی بدهند تا مسئله حل شود.
مرادی کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز گفت: 10 سال پیش طرح جامع مدیریت پسماند شروع شده و فردی به نام آقای فردوسی پیمانکار این طرح (دفن زباله های در چمشیر) است، ایشان 10 سال پیش به گچساران آمد و دیگر خبری از ایشان نیست، چرا نباید این طرح به چالش کشیده شود و از ایشان جواب خواهی نمی شود؟ 
مرادی گفت: 2 هزار و 500 نفر از سد کوثر استفاده می کنند و محل دفن زباله ها این آب را آلوده می کند، بعد از 10 سال هنوز هم می گوییم جایگاه دفن زباله مشخص نشده است. بیش از 30 بار برای جایگاه دفن زباله بویراحمد گرمسیر از طرف اداره بهداشت رفته ایم ولی اجازه نمی دهند محلی تعیین شود و هر بار مانعی ایجاد می کنند. زباله 20 روستا وارد سد کوثر می شود.
وی افزود: یکی از عاملان اصلی آلودگی زباله ها، زباله گردهایی هستند که بصورت غیراصولی زباله ها را در کنار خیابان ها می ریزند و آنها را تفکیک می کنند.
نشاطی فر معاون فرماندار در خصوص مصوبات جلسه گفت: کارگروهی تشکیل شود و محل دفن زباله شامبراکان و دیل و اسپر و آرو تعیین شود.
وی گفت: کارگروهی تشکیل شود مطب هایی که بی خطرسازی زباله های خود را انجام نمی دهند، اخطار داده شود و برخورد شود، جلسه آینده رئیس نظام پزشکی دعوت شود و پاسخگو باشند.
وی گفت: جایگاه دفن زباله چمشیر برای ۳۰ سال تعیین شده است و شهرداری نمی تواند بدون حرف کارشناسی بگوید این محل ظرفیت دفن زباله ندارد، اگر شهرداری کار اصولی انجام نداده، اشکال از این نهاد است، باید این موضوع را حل کند.
نشاطی فر در گفت و گو با خبرنگار کبنا اظهار کرد: مسئله دیوار حائل محل دفن زباله های منطقه چمشیر مسئله بسیار مهمی است و نیاز به هزینه و اعتبار دارد.
وی افزود: متأسفانه مدیران ادارات این  جلسه را جدی نگرفته اند و لازم است در جلسات مهم شرکت داشته باشند. دیوار حائل نیز باید در جلسه دیگری و با حضور مسئولان ادارات به آن پرداخته شود، طرح مطالعاتی آن مشخص شود، پیمانکار و اعتبار آن مشخص و مصوب شود. کما اینکه مصوبه آن موجود و مربوط به سال 97 است ولی به درستی به آن پرداخته نشده بود.





خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزادی ریس شورای دیل
Iran, Islamic Republic of
مدیریت پسمانده شهرستان روستای دیل جایگاه زباله دارد ومورد تایدکار گروه شهرستان از جمای میط زیست وجهاد کشاورزی وشبکه بهداشت واب منطقه ای ومنابع طبیعی وفرمانداری وشورای اسلامی ودهیاری میباشد شورای اسلامی دیل ودهیاری دیل از روزی که تاسیس شده است نسبت به جمع اوری زباله میتوان گفت اولین شورا ودهیاری بوده که در استان انجام داده وسطل های زباله با نظارت شبکه بهداشت نصب کرده لذا از مدیریت محترم پسماند گله مند هستیم که علاوه بر اینکه شورا ودهیاری دیل را به عنوان الگو معرفی کنند در جلسه روستای دیل را جز دهیاریهای که جایگاه ندارند نام میبرند لذا خواهشمندیم اصلاح کنند اسم دیل را
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
برادر جان کجایید شما؟؟خوش بحالتان. کل اب یاسج الوده به شیر ابه زباله هست از بس کلر زدن دیگه اب هم نمیتونیم بخوریم. خدا لعنت کند خودش خانواده اش جد ابا اش را بانی این مصیبت در دوپشته دشتروم شد
Iran, Islamic Republic of
با توجه به جامعه ، مشکلات اقتصادی و بیکاری ،بیماری و مرگ میر و... که مردم اعصاب درست حسابی ندارن به ویژه پرسنل بهداشت و درمان گذاشتن شخصیت مثل رضایی که رو اعصاب و روان است کار اشتباهی بود
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1