کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی‌ها نشان می‌دهد

بیماران دیابتی کهگیلویه و بویراحمد رنج کمبود دارو دارند

8 مرداد 1400 ساعت 3:06

بیماران خاص تحت پوشش تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با وجود پرداخت حق بیمه این روزها از کمبود دارو رنج می‌برند.


بیماران خاص تحت پوشش تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با وجود پرداخت حق بیمه این روزها از کمبود دارو رنج می‌برند.
به گزارش کبنا، کمبود دارو در داروخانه‌ها همواره یکی از مشکلات اساسی در جامعه بوده و بیماران به ویژه بیماران خاص برای تهیه داروی مورد نیاز خود در صورت کمبود دارو در بازار با رنج زیادی مواجه می‌شوند.
 بیماران دیابتی در استان کهگیلویه و بویراحمد که تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی می‌باشند نسبت به عدم تأمین داروی مورد نیاز خود و کمبود آن در داروخانه‌ها گلایه‌مند هستند.
 یکی از این بیماران در این زمینه اظهار داشت: بیماران دیابتی حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌کنند و انتظار داریم داروهای لازم برای درمان با سهولت به دست ما برسد.
 وی افزود: داروهای جدید برای درمان در بازار وجود ندارد و هنوز «متفورمین» «گلی بن گلامید» برای بیماران تجویز می‌کنند این در صورتی است که متخصصان غدد می‌گویند داروهای نسل جدید باید تجویز شود.
  یکی دیگر از بیماران دیابتی نیز از افزایش قیمت داروها در بازار ابراز نگرانی کرد و گفت: دارویی مثل «گلوریپا» 10 هربسته‌ای 83 هزار تومن بوده و هم‌اکنون به 126 هزار تومان رسیده و «دیابزید» یا «گلی گازید» 30 هربسته 30 تایی بوده 6 هزار تومان بوده حالا به قیمت 12 هزار تومان رسیده و دیگر داروها نیز افزایش قیمت دو برابری داشته‌اند.
  وی افزود: این‌همه حق بیمه پرداخت می‌شود و انتظار داریم یک سهمیه دارو وآزمایش دورهای بدن و سایر خدمات برای بیماران قند خونی در نظر گرفته شود.
 یکی دیگر از بیماران دیابتی نیز نبود پزشک متخصص غدد در درمانگاه‌ها گلایه کرد و ادامه داد: یک دکتر فوق تخصص غدد در درمانگاه تأمین اجتماعی سراسر استان به ویژه شهرستان کهگیلویه بزرگ باید حضور داشته باشد تا بیماران مجبور به مراجعه به شهرهای دیگر نشوند.
 


 معاون درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: مهم‌ترین هدف سازمان تأمین اجتماعی به عنوان اولین متولی خرید خدمت کشور، رضایت‌مندی و تکریم مراجعین محترم است.
 حکمت الله نریمانی افزود: هزینه خرید دارو در درمانگاه تأمین اجتماعی دهدشت سالانه 40 درصد افزایش می‌یابد و به طور متوسط سالانه 2 میلیارد تومان هزینه خرید داروی درمانگاه دهدشت می‌شود.
 نریمانی به تسنیم گفت: داروهای دیابتی علاوه بر قرص‌های «متفورمین» و «گلی بن کلامید»، «انسولین‌های NPH» و «رگولار» به طور کاملاً رایگان در اختیار بیماران عزیز قرار می‌گیرد.
 وی یادآور شد: داروهای «گلوریپا و زیپمت» از آنجایی که داروهای جدیدی هستند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیستند اما در حال پیگیری در کل کشور هستیم تا این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
 نریمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه انسولین‌های قلمی (نورپید و لانتوس و...) که جز بهترین داروهای دیابتی محسوب می‌شود، در مراکز غیرملکی سازمان با تعرفه 90 درصدی در اختیار بیماران عزیز قرار می‌گیرد و بیمار فقط 10 درصد آن را پرداخت می‌نماید.
 وی بیان کرد: با توجه به اینکه مرکز درمانی دهدشت به عنوان درمانگاه تخصصی تعریف شده از لحاظ چارت سازمانی قابلیت بکارگیری پزشک فوق تخصص غدد را ندارد و هم‌اکنون نیز در این مرکز درمانی دو پزشک متخصص داخلی، پزشک زنان، چشم پزشک و متخصص اعصاب روان مشغول ارائه خدمت می‌باشند که البته با پیگیری‌های مدیریت درمان استان امیدواریم در آینده نه چندان دور با ارتقا درمانگاه به پلی‌کلینیک بتوانیم خدمات متنوع‌تری به بیمه شدگان عزیز ارائه کنیم.
 وی افزود: متخصصین داخلی کاملاً بر بیماری دیابت اشراف دارند و در صورت نیاز بیمار را به فوق تخصص غدد ارجاع می‌دهند.
 


کد مطلب: 437315

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437315/بیماران-دیابتی-کهگیلویه-بویراحمد-رنج-کمبود-دارو

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1