تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۴۳۷۲۴۴
سلامتی و تندرستی؛

خواص شگفت‌انگیز زیتون که بیشتر افراد نمی‌دانند

۰
خواص شگفت‌انگیز زیتون که بیشتر افراد نمی‌دانند
کبنا ؛خواص زیتون بی‌شمار و برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است. با دانستن خواص زیتون این میوه را در وعده‌های غذایی‌تان از یاد نبرید.
به گزارش کبنا به نقل از باشگاه خبرنگاران، زیتون یک میوه فوق العاده مفید و مغذی است که در قرآن نیز به عنوان یک میوه بهشتی از آن یاد شده. این میوه برای سلامتی انسان خواص متنوعی دارد. در ادامه مهمترین خواص زیتون را می‌خوانید.
تاثیر خواص زیتون بر سلامتی پوست و مو
وجود اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها در زیتون‌های سیاه باعث مرطوب ماندن پوست و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود، همچنین روغن زیتون با دارا بودن ویتامین E پوست شما را در برابر اشعه‌های خطرناکی هم چون UV محافظت می‌کند، در این صورت پوست دیرتر پیر می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست نیز کاهش پیدا می‌کند، علاوه بر اینها روغن زیتون به بهبود سریع زخم، سرکوب عفونت‌ها در مبارزه با بیماری‌هایی مثل آکنه، اگزما نیز کمک شایانی می‌کند.
از روغن زیتون به جای کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، چراکه در آخر با سوختگی پوستتان مواجه خواهید شد.
برای تقویت موهای خود از ترکیب روغن زیتون با یک زرده تخم مرغ کمک بگیرید. کافی است این ترکیب پنج دقیقه بر روی موهایتان بماند و بعد آن را شست و شو دهید.
خواص روغن زیتون بر بینایی انسان
ویتامین A مورد نیاز روزانه برای بدن توسط یک کاسه کوچک زیتون تامین می‌شود، ویتامین آ در سلامت بینایی و تقویت آن بسیار مهم و موثر است. با مصرف به اندازه ویتامین A از آب مروارید، دژنراسیون، ماکولا، گلوکوم و سایر بیماری‌های چشمی نیز جلوگیری می‌شود.
رفع التهاب از خواص شگفت‌انگیز زیتون
انواع مختلف زیتون با داشتن پلی فنول‌ها برای کاهش التهاب مزمن با ممانعت از آغاز آسیب‌های بافتی در اندام‌ها بسیار موثند. زیتون در رژیم‌های مدیترانه‌ای بر مبنای سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید حتما از زیتون به عنوان میان‌وعده یا یک وعده غذایی کامل استفاده کنید.
بهبود جریان خون از خواص زیتون
زیتون دارای ترکیبات گیاهی خاصی است که می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند، بدین صورت با افزایش اکسید نیتریک عملکرد عروقی با افزایش جریان خون به سمت عضلات بدن بهبود پیدا می‌کند، این خاصیت زیتون اثر فوق العاده‌ای بر سلامتی درازمدت و کوتاه‌مدت شما خواهد داشت. چراکه گردش خون بهتر می‌تواند تمامی چیزها را به خوبی تحت شعاع قرار دهد، این تاثیر در دویدن‌های ورزشگاهی تا کاهش خطر بیماری‌های مزمن به چشم می‌خورد، همچنین بعضی از زیتون‌ها توانایی تامین ۲۵ درصد از آهن بدن را دارند.
بهبود سلامت مغز از دیگر خواص زیتون
با توجه به این که میوه زیتون می‌تواند در کاهش استرس اکسیداتیو التهاب موثر واقع شود، توانایی این را هم دارد که از بافت‌های اندام‌های حیاتی مانند مغز انسان در مقابل آسیب‌های مضر و غیر قابل برگشت حفاظت کند، همچنین از خاصیت‌های دیگر زیتون می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با دارا بودن ویتامین E خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی را کاهش می‌دهد، علاوه بر موارد گفته شده در رژیم‌های حاوی روغن زیتون خطر ابتلا به آلزایمر نیز کاهش پیدا می‌کند.
تقویت استخوان‌ها با خوردن زیتون
پلی فنول‌ها در زیتون با کاهش دادن تخریب بافتی موجب افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شوند. با این حال خطر شکستگی استخوان در کهنسالی نیز کمتر می‌شود.
خاصیت معجزه‌آسای زیتون در تنظیم قند خون
از دیگر خواص زیتون می‌توان به تنظیم قند خون پرداخت. مصرف روغن زیتون باعث کاهش قند خون شود. همچنین اسیدهای چرب اولئیک می‌توانند باعث حفظ سلامتی قلب شوند. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام یافته رژیم‌های غذایی دربرگیرنده چربی‌های تک غیر اشباع بالا و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.
حفظ سلامتی قلب با مصرف زیتون
میوه زیتون با داشتن اسیدهای چرب تک غیر اشباع باعث کاهش LDL کلسترول بد و عین حال حفظ کلسترول HDL خوب می‌شوند، همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی بسیاری قوی پلی فنول‌های زیتون از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن که باعث مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند، محافظت می‌کنند، با مصرف روغن زیتون نیز کمتر در معرض مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشارخون بالا و... خواهید بود.
با مصرف این میوه بهشتی در وعده‌های غذایی از خواص زیتون بهره‌مند شده و زندگی سالمی را تجربه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1