کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در ستاد بحران شهرستان گچساران مطرح شد

پای کار

26 تير 1400 ساعت 2:59

ستاد بحران شهرستان گچساران به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور فرمانده سپاه فتح،  دادستان یاسوج و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.


ستاد بحران شهرستان گچساران به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور فرمانده سپاه فتح،  دادستان یاسوج و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
به گزارش کبنا، روز جمعه ( 25 تیرماه 1400) جلسه ستاد بحران شهرستان گچساران با حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد و به ریاست حسین کلانتری استاندار این استان، سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح و سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
علیرضا اتابک فرماندار شهرستام گچساران در این جلسه اظهار داشت: در آتش سوزی‌های نارک و خامی تمامی دستگاه‌های امنیتی و اداری و نیروهای مردمی همه با هم پای کار آمدند.
وی بیان کرد: اگر در لحظات اولیه بحران همکاری صورت گیرد و دستگاه‌های شهرستان‌تقویت شوند فشار کمتر می‌شود.
فرماندار گچساران تصریح کرد: در این آتش سوزی دادستان و رئیس دادگستری شهرستان و دیگر اعضای شورای تأمین جزو نفرات اول صف مهار حضور داشتند.
اتابک با اشاره به مهار آتش در گرمای بالای ۵۰ درجه که سخت و دشوار بود، عنوان کرد: برای مهار آتش تمام امکانات را همزمان با نیروی انسانی در حد توان به کار بردیم.
وی گفت: این آتش سوزی اخیر در وسعت بالا در مناطق فتح، باشت، نارک، دیل، مارین، نیمدور و کوه خامی رخ داد که با همکاری همه نهادها و تشکل‌های مردمی با تلاش شبانه روزی مهار گردید.
فرماندار گچساران اظهار کرد: باید در بحران‌ها ظرفیت سازی ایجاد کرد و از مسائل حاشیه‌ای دور ماند.
اتابک بیان کرد: باید برای نگهداری از منابع ملی و طبیعی که خود ثروت همگانی می‌باشد فرهنگ سازی شود.
وی افزود: جا دارد از تمام‌ن هادها و تشکل‌های مردم نهاد و تمام کسانی که ما را در این‌عملیات گسترده یاری کرند تقدیر و تشکر کرد.
رضا کاکاوند مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هم بیان کرد: سامانه‌ای در قالب افزایش ابر و به صورت بارش در بخش‌هایی استان از فردا شنبه عصر فعالیت آن آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: انتظار می‌رود این سامانه تا دوشنبه به فعالیت خود ادامه دهد.
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با وجود این سامانه دمای هوا در مناطق سردسیر و گرمسیر استان چند درجه کاهش پیدا خواهد کرد.
کاکاوند عنوان کرد: در این سامانه سرعت وزش باد دور از انتظار نخواهد بود.
وی گفت: در زمان آتش سوزی در مناطق درگیر سرعت باد ۱۵ کیلومتر در ساعت بود، که کار را برای فرود و هلی برد با مشکل مواجه می‌کرد.
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه آتش سوزی‌های اخیر در کوه خامی و نارک توان زیادی از ما را گرفت، خاطرنشان کرد: یک جلسه اضطراری در اداره منابع طبیعی گچساران تشکیل و تجدید قوا در تیم‌های مهار صورت گرفته است.
وی بیان کرد: قرار شد تا از ظرفیت دهیاران و تشکل‌های مردم نهاد در عملیات‌ها استفاده شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد با عنوان اینکه ۱۰ دستگاه دمنده به زودی به استان اعزام می‌شود، ادامه داد: تا سال ۹۸ در سطح استان بالغ بر ۴۳ دستگاه دمنده وجود داشت که در حال حاضر با تلاش استاندار این میزان به ۲۷۰ دستگاه رسیده است.
حکمتیان بیان کرد: انتظار می‌رود تا دوماه آینده تعداد دستگاه‌های دمنده استان به ۳۰۰ عدد برسد.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه افزود: تا قبل از سال ۹۸ افزون بر ۱۲ دستگاه دمنده در محیط زیست استان وجود داشت که در حال حاضر تعداد ۶۰ دستگاه خریداری شده و بالغ بر ۱۵ دمنده را به دهیاران اهدا کردیم.
هاشمی با اشاره به آمادگی بستن قرارداد با تشکل‌های مردمی در استان، اظهار کرد: برای اولین بار محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با تشکل‌های مردم نهاد قرار داد بسته است.
وی با عنوان اینکه تمام نیروهای محیط زیست آماده هستند، گفت: تمام نیروهای محیط زیست بجز خانم‌ها در اداره کل همه بر ای مهار آتش سوزی‌های اخیر در خامی و نارک پای کار آمدند.
جهانبخش وحدت نژاد سرپرست اورژانس کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در این استان بالغ بر ۴۸ پایگاه وجود دارد که از این تعداد افزون بر ۴۷ پایگاه زمینی و ۱ پایگاه هوایی می‌باشد و در گچساران ۸ پایگاه زمینی و باشت نیز ۳ پایگاه زمینی وجود دارد.
امان اله جهانبین مدیر کل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این استان ۱۰ پایگاه ثابت و موقت وجود دارد.
وی عنوان کرد: از این‌تعداد ۶ پایگاه ثابت و ۴ پست نیز موقت هستند. جهان بین بیان کرد: در محور باشت و چرام نیز که فاقد پایگاه امداد جاده‌ای بود، کار ساخت یک‌پایگاه در این محور به اتمام رسیده و به زودی افتتاح می‌شود.
محمد محمدی مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌های یک سال اخیر استان انسانی بوده است.
وی عنوان کرد: در همین‌مدت زمان با پیگیری‌های استاندار در راستای اعزام بالگرد توانستیم برای مهار آتش در مناطق صعب العبور ۴ فروند بالگرد را اعزام و بیش از ۷۰ شورای پرواز را انجام دهیم.
محمدی با اشاره به مشارکت خوب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و زلزله نگاری، گفت: در عملیات مهار آتش سوزی اخیر بیش از ۴۰۰ نیرو با بالگردهای جابه جا شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خاطر نشان کرد: این دستگاه تا کنون مانند هرسال با تمام توان در مهار آتش سوزی‌های شهرستان همکاری‌های لازم را انجام داده است.
هوشنگ صیدالی اظهار کرد: از ۷ ماه گذشته تا کنون به دلیل انتقال فرودگاه گچساران به سازمان هوایی برای پروازهای کوپتر با محدودیت و گاه مشکل مواجه شدیم.
وی افزود: در این‌مدت متاسفانه برای پرواز بهانه آوردند که ساعت پرواز شما به اتمام رسیده و اگر می‌خواهید پرواز انجام شود باید با نرخ ۱۰ برابر آن را انجام دهید.
صیدالی با تاکید بر این که در تمام شرایط کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: با توجه به گرمای هوا در گچساران نیاز می‌باشد یک دستگاه‌های کوپتر در ۳ ماه تابستان در این شهرستان برای کمک به اطفا حریق آتش سوزی‌ها حضور داشته باشد.


هشدار دادستان کهگیلویه و بویراحمد به رسانه‌ها و فعالان مجازی
دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد
گفت: با کسانی که قصد خدشه دار کردن زحمات نظام را در آتش‌سوزی‌ها دارند برخورد می‌شود.
سید علی ملک‌حسینی نیز در این جلسه اظهار کرد: پس از پشت سر گذاشتن عرصه بزرگ انتخابات مردم با تمام توان در کنار مسئولین برای مهار آتش پای کار آمدند.
وی بیان کرد: در استان‌های همجوار نیز آتش سوزی رخ می‌دهد ولی در استان ما از سوی برخی فعالان فضای مجازی یا برخی رسانه‌ها زحمات شبانه روزی مسئولان و نظام نادیده گرفته می‌شود.
دادستان کل کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مهار آتش سوزی‌ها رشادت‌ها صورت گرفته و همه باهم پای کار بودند ولی برخی در فضای مجازی نکات خوب را گزارش ندادند.
ملک حسینی با اشاره به اینکه نقد منصفانه باید وجود داشته باشد عنوان کرد: در برخی از جاها بوی خصومت‌های شخصی و غرض ورزی می‌آید، اینگونه افراد از نظر قانون حاشیه امن نخواهند داشت.
وی گفت: قطعاً اگر بخواهند این همه زحمات را در فضای مجازی تخریب کرده و در مردم بذر نا امیدی ایجاد کنند با اینگونه افراد به طور یقین به صورت قانونی برخورد می‌شود.
دادستان کل کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نباید زحمات نظام را خدشه دار کرد با اینگونه افراد برخورد خواهد شد.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی این جلسه اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و پوشش منطقه هر سال شاهد آتش سوزی‌های مختلفی هستیم.
وی بیان کرد: اشیای رها شده در طبیعت بر اثر حرارت در برخی مواقع آتش ایجاد می‌کنند.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گاه برخورد و استحکام شاخه‌ها در گرمای خود باعث آتش سوزی می‌شود، تصریح کرد: در برخی مواقع علت آتش سوزی‌ها انسانی است.
کلانتری عنوان کرد: جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های ارزشمند است که جایگزینی آنها در طبیعت بسیار طول می‌کشد.
وی گفت: باید یک برنامه‌ریزی کلان ملی و استانی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی صورت گیرد.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید در کنار آموزش و استفاده از ظرفیت‌ها، برنامه‌های پیشگیری و پیش بینی با مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از منابع ملی را در دستور کار قرار دهیم.
کلانتری بیان کرد: ما توانستیم امکانات و تجهیزات را ۱۰ برابر ۴۰ سال گذشته در استان ارتقا دهیم.
وی افزود: در حال حاضر توانستیم مجوز آشیانه و استقرار بالگرد و مجوز ملکی بالگرد اورژانس را دریافت کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هر جا مردم پای کار باشند نتیجه بهتر می‌شود، ادامه داد: جنگل‌ها ملی هستند و با مشارکت مردمی می‌توان در مراقبت از آنها بهتر عمل کرد.
کلانتری اضافه کرد: در مهار آتش سوزی اخیر بالغ بر ۵۰۰ نیرو اعم از سپاه، بسیج، منابع طبیعی ومحیط زیست و ادارات، تشکل‌های مردم نهاد همه حضور داشتند.
وی با عنوان اینکه نقد منصفانه خوب و مؤثر است، افزود: باید به مردم آرامش داد و خدمات نظام را نباید نادیده گرفت.
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه با هدف نادیده گرفتن خدمات نظام و مسئولان خبر آتش سوزی استان را با عکسی از کشور دیگر ادغام کرده و آن را منتشر می‌کنند.
کلانتری ادامه داد: تمام کارها و زحمات رصد می‌شود و اجازه نخواهیم داد کسی زحمات نظام را خدشه دار کند.
وی گفت: در آتش سوزی اخیر گچساران افزون بر ۵۰۰ نیرو به کار گرفته شد و ۶۹ هزار بطری آب معدنی استفاده گردید. [رقیه رحمانی یکی از زنان فعال زیست محیطی بطری‌های رها شده در طبیعت را خیلی برای جنگل‌ها خطرناک دانست و می‌گفت: هر لحظه احتمال دارد بر اثر گرمای شدید آتش بگیرند.]
استاندار کهگیلیویه و بویراحمد اظهار کرد: باید کاری کرد تا همکاری مردم تداوم داشته باشد.
کلانتری بیان کرد: با انتشار خبرهای کذب چه چیزی عایدتان می‌شود پس با نقد منصفانه فضای استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت خوب هدایت کنید.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: به زیر سؤال بردن خدمات در فضای سایبری اصلاً قابل گذشت نیست، نباید دشمن را شاد کنید.
کلانتری ادامه داد: اعتباری به همکاری نیروهای محلی برای پایش جنگل‌ها و عرصه‌های ملی اختصاص داده می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: باید ۸ استخر آب در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در نزدیک مناطق کوه‌ها جهت آب گیری ضروری توسط بالگردهای احداث شود.
کلانتری بیان کرد: این اقدام باید اول از گچساران و کهگیلویه آغاز شود.


کد مطلب: 436901

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/436901/پای-کار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1