تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۳۶۲۰۴

(تصاویر) مهکیا صادقی منفرد نخستین زن دریانورد ایرانی

۰
نخستین زن دریانورد ایرانی + تصاویر
کبنا ؛‌مهکیا صادقی منفرد متولد ۱۳۷۸ در زنجان است و اردیبهشت امسال رسما به عنوان کارآموز افسری کارش را روی کشتی آغاز کرده است. او نخستین زن ایرانی دریانورد کشتی باری در دریای خزر است و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی با کشتی تجاری، سفر کاری ۳۵ روزه بین‌المللی را تجربه کرده و دو ماموریت به بندر آکتاو در قزاقستان رفته است.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، خانم صادقی منفرد در مورد چالش‌های این حرفه در ایران گفته است: در کلاس‌های ملوانی فقط من دختر بودم و فضا خیلی مردانه بود. عمدتا طوری نگاه می‌کردند که حس اضافه بودن به من دست می‌داد، اما تمام تلاشم این بود که بگویم تفاوتی با آقایان ندارم و خانم‌ها هم می‌توانند دریانورد باشند. 
وی هم‌اکنون به دنبال شرکت در دوره‌های افسری کشتی‌های تناژ نامحدود و اقیانوس‌پیما در خارج از ایران است. او در همین مورد گفته است: افسر‌های زن ما که تعدادشان زیاد نیست در رده کشتی‌های زیر ۳ هزار تن فعال هستند. متأسفانه به بانوان دریانورد کشتی نمی‌دهند. مشکل دیگر این که در کشور‌های دیگر هم نمی‌توانیم با پاسپورت ایرانی در این صنعت وارد فعالیت شویم. به همین دلیل یک راه می‌ماند و آن هم دریافت تابعیت یک کشور دیگر و گذراندن دوره‌های افسری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در کشوری دیگر است. 
طبق اعلام اداره دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ۳۴۷ زن دریانورد در بخش‌هایی مانند ملوان صیاد، ملوان عمومی و ملوان عرشه در بخش شناور‌های مسافری فعالیت می‌کنند و تعداد انگشت‌شماری از این افراد نیز در رده افسری مشغول فعالیت هستند. اما حضور زنان در رده افسری در کشتی‌های تجاری باری یک سنت‌شکنی است و برای همین، کار صادقی برجسته شده است.

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)

(تصاویر)
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1