تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۵
کد مطلب : ۴۳۶۰۱۲

عبدی در المیادین: دوره رئیسی قطعا مثل احمدی‌نژاد نمی‌شود؛ اصلاح‌طلبان مثبت نگاه کنند

۰
عبدی در المیادین: دوره رئیسی قطعا مثل احمدی‌نژاد نمی‌شود؛ اصلاح‌طلبان مثبت نگاه کنند
کبنا ؛فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب با حضور در ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه المیادین،‌ ضمن بیان اینکه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌توانند ادامه پیدا کنند، از اصلاح‌طلبان خواست به دولت ابراهیم رئیسی مثبت بنگرند.
به گزارش کبنا نیوز، «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز سه‌شنبه میهمان استودیو تهران شبکه خبری المیادین بود.
عبدی در این برنامه که در قالب ویژه‌برنامه‌های این شبکه برای انتخابات ایران پخش می‌شد، درباره نتیجه انتخابات گفت، این نتیجه برای ما کاملا قابل‌پیش‌بینی بود و چیز جدیدی رخ نداد. چرا که نظرسنجی‌ها همین را نشان می‌دهد و تحلیل‌ها نیز همینطور بود. کار من تحلیل نشانه‌ها و نظرسنجی‌هاست و این نتیجه مشخص بود. دولت و اصلاح‌طلبان در تعامل با این انتخابات به تناقض رسیدند. تناقض دولت از این جهت بود که از یک سو تکیه به مردم دارد اما از سوی دیگر مسئولیت خواسته‌های مردم را بر عهده نمی‌گرفت.  از طرفی دیگر هم شورای نگهبان صلاحیت شماری از نامزدها را رد کرد و میزان مشارکت کاهش یافت. جریان اصلاح‌طلب هم دچار تناقض داخلی بود. از یک سو رسما از نامزدی حمایت نکرد اما در عین حال میخواست از تنها نامزد باقی‌مانده حمایت کند. برای نمونه آقای روحانی چهار سال پیش خیلی جدی وارد انتخابات شدند و آراء خاکستری به پای صندوق رأی کشیده شدند.
عبدی در پاسخ به این سوال که شما پیشتر دوره ریاست دکتر احمدی‌نژاد را فاجعه توصیف کرده بودید و الان دوره ریاست روحانی نیز به پایان رسیده است و اولا شما این دوره را چطور توصیف می‌کنید و دوره ریاست آقای رئیسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟، گفت: دوره آقای رئیسی قطعا مثل دوره آقای احمدی‌نژاد نخواهد بود، به دلایل متعدد. اصلاح‌طلبان باید با دید مثبت به دولت آقای رئیسی نگاه کنند. آقای احمدی‌نژاد درآمد نفتی هنگفتی در اختیارش بود و برای مدیریت آن نیازمند مدیران شایسته بود که در اختیار نداشت. او می‌توانست خیلی کارها انجام دهد اما برنامه لازم را برای آن نداشت.  اما آقای رئیسی دستش خالی است و باید خیلی در انتخاب مدیران شایسته دقت به خرج بدهد. لذا او خیلی نیازمند دقت در سیاست خارجی است.
احمدی‌نژاد سیاست خارجی بدون منطق داشت و سبب شد تا مردم تاوان سنگینی بدهند. فکر می‌کنم که رئیسی ابدا این کار را انجام نخواهد داد و نشانه آن هم صحبت‌های دیروزش [در کنفرانس خبری] درباره توافق هسته‌ای است... علاوه بر این شخصیت و رفتار رئیسی از احمدی‌نژاد کاملا متفاوت است لذا معتقدم که اساساً دولت رئیسی با دولت احمدی‌نژاد تفاوت خواهد داشت.
المیادین پرسید، امروز روزنامه آفتاب‌یزد نیز به سخنان رئیسی درباره تشکیل دولت ائتلافی [یا فراجناحی] پرداخت. خود آقای رئیسی هم گفت که وابسته به هیچ حزبی نیست و آیا می‌توان احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از او را داد اگر ببینند که برنامه‌هایش در راستای برنامه‌های آنان باشد؟ و عبدی پاسخ داد: من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی بتواند بخشی از وعده‌هایش را عملی کند، همه از او حمایت خواهند کرد نه فقط یک یا دو حزب و جریان. اما من در این تردید دارم زیرا که شرط نخست این [عمل به وعده‌‌ها] حل موضوع توافق هسته‌ای است. بدون حل این موضوع نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند. شرط دوم به کاری گیری نیروهای تکنوکرات مستقل است. من نمی‌دانم که او می‌خواهد همه وزارتخانه‌ها را به دوستان هم‌حزبی‌اش بدهد یا به افراد شایسته دیگر. من اطمینان ندارم و این مسئله مثل هندوانه دربسته است و باید باز شود تا ببینیم داخلش چیست. بنابراین ما روی شعارها حساب نمی‌کنیم و منتظریم در عمل ببینیم چه می‌شود. از طرفی مطمئنم که اصلاح‌طلبان از رئیسی حمایت می‌کنند و از تکرار دوره احمدی‌نژاد می‌ترسند و تکرار این مسئله ضرر زیادی به کشور می‌زند. اصلاح‌طلبان تا آخر سال صبر می‌کنند تا عملکرد آقای رئیسی را ببینند و سپس حمایت خواهند کرد.
من که گفتم که جریان اصلاح‌طلبی نمی‌تواند ادامه پیدا کند و جریان اصولگرایی هم رو به اضمحلال است. مطمئن باشید که اینها فرزندانشان هم با آنها مخالفت خواهند کرد چرا که این اندیشه‌ها با زندگی جدید و الزامات آن همخوانی ندارد. لذا می‌بینیم که آرایشان نه در انتخابات شوراهای شهر و نه در ریاست جمهوری زیاد نمی‌شود... انتخابات کنونی هم مسیر اصلاح‌طلبی کنونی را قطع کرد و آنها نمی‌توانند با این ساختار ادامه دهند.
عبدی در پاسخ به سوالی درباره شکست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر با وجود دعوت سران اصلاحات از جمله محمد خاتمی برای رأی دادن، گفت علتش خود جریان اصلاح‌طلبی است یا عملکرد دولت روحانی سبب این شکست شده، گفت: آقای روحانی نامزد اصلاح‌طلبان نبود... اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند. من آن زمان هم گفتم که اصلاح‌طلبان نباید از عارف حمایت کنند و باید از آقای روحانی حمایت کنند... روحانی در دولت اول موفق بود اما در دولت دوم بخصوص بعد از آمدن دونالد ترامپ ناموفق بود چرا که همه اساس سیاست خود را بر اساس توافق هسته‌ای قرار داده بود و به نظر من بهتر بود که بنا را بر سیاست داخل می‌گذاشت.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
1