تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب : ۴۳۲۹۹۰
تلاش اسرائیل برای شکست مذاکرات هسته‌ای وین؛

جزئیات انفجار در تأسیسات نطنز

۱
۰
جزئیات انفجار در تأسیسات نطنز
کبنا ؛ یک روز پس از اعلام حادثه در مرکز غنی‌سازی نطنز حالا جزییات بیشتری از آن منتشر شده است. این حادثه بنا به گفته مقامات سازمان انرژی اتمی در سیستم برق یکی از مهمترین مجتمع‌هایی نطنز رخ داده است.
به گزارش کبنا، بامداد امروز حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داد که صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. برخی شبکه‌های رژیم اسرائیل مدعی شده‌اند این خرابکاری کار آنها بوده است.
سخنگوی وزیر امور خارجه ایران در این زمینه گفت: فردا وزیر خارجه روسیه در تهران با همتای ایرانی خود رایزنی خواهد کرد.
 سعید خطیب زاده در نشست خبری این هفته خود اعلام کرد: در جریان این سفر توافق‌نامه جامع بین دو کشور امضا خواهد شد با توجه به این که مدت ده ساله قبلی این توافق در فروردین منقضی شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت: در روز شنبه نیز وزیر خارجه صربستان به تهران می‌آید.
 خطیب زاده با اشاره به حادثه روز گذشته در مجتمع هسته‌ای نطنز و اخبار منتشر شده در مورد نقش رژیم صهیونیستی در این حادثه گفت: این حادثه خوشبختانه هیچ خسارت انسانی و محیط زیستی نداشته است، البته می‌توانست به یک فاجعه بینجامد. این جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی دور از ذات رژیم صهیونیستی نیست.

 وی ادامه داد: اگر در این ماجرا هدف این بوده که توان هسته‌ای ایران محدود شود، باید اعلام کنم که برعکس است. تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند، از نوع IR ۱ بوده‌اند و با نوع پیشرفته سانتریفیوژها جایگزین خواهند شد.
 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: پاسخ ایران، انتقام از رژیم صهیونیستی خواهد بود در زمان وجای خود.
 وی افزود: وزارت خارجه مسئولیت دارد که در چارچوب سیاست‌های نظام در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران اقدام کند و هم‌زمان نیز اسراییل پاسخ خود را از مجاری خود خواهد گرفت.
 خطیب زاده تاکید کرد: آن چه که در نطنز رخ داد نمی‌تواند صنعت هسته‌ای کشور را به عقب برگرداند چراکه این صنعت در کشور تبدیل به یک دانش بومی پیشرفته شده است.
 وی تصریح کرد: پرونده هسته‌ای ایران، یک پرونده ملی است که با اجماع از سوی نهادهای حاکمیتی پیگیری می‌شود و با تحولات داخلی کشور مرتبط نیست.
 در نطنز چه اتفاقی رخ داده است؟
 فرارو، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان روز گذشته در این رابطه گفت: «در بخشی از قسمت‌های برق مجتمع شهید احمدی روشن قطع برق رخ داده و حادثه‌ای اتفاق افتاده است که این امر در دست بررسی است.»
او تاکید کرد که این حادثه تلفات انسانی نداشته اما درباره آن که این اتفاق ناشی از خرابکاری بوده گفت باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
 این حادثه در شرایطی رخ داد که روز شنبه در مرکز هسته‌ای نطنز مجتمع مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته افتتاح شد.
 مرکز تازه افتتاح شده جایگزین تاسیساتی شده بود که سال گذشته در عملیات خرابکارانه آسیب دید.
 این شائبه وجود داشت که اتفاق تازه هم خرابکارانه بوده باشد. ساعتی پس از تائید حادثه در نطنز سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس این شائبه را تقویت کرد.
 مالک شریعتی در توئیتی نوشت: «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریمها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.»
 همزمان رسانه‌های اسرائیلی از احتمال نقش موساد در این حادثه خبر دادند. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که این حادثه در نتیجه "حمله سایبری" بوده است.
 حمله سایبری به مراکز هسته‌ای ایران موضوع تازه‌ای نیست. چند سال پیش ویروس استاکس نت لطمه زیادی به تاسیسات هسته‌ای ایران زد.

 روزنامه جروزالم پست مدعی شده است اتفاقی که در تاسیسات نطنز افتاده "حادثه" نبوده و خسارات آن "بسیار سنگین‌تر" از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند.
 جروزالم‌پست افزود بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد این حادثه در پی یک حمله سایبری، و احتمالاً از سوی اسرائیل، صورت گرفته باشد.
 در همین حال نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین اظهارات خود درباره ایران، گفت که بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این کشور مقابله با ایران است.
 نتانیاهو فیلمی از دیدار خود با مقام‌های موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه)، شین‌بت، (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی)، و ارتش اسرائیل، را منتشر کرده است. او در متنی که برای این ویدیو نوشته، از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مقابله با ایران تشکر کرده است.
 نهایتاً شب گذشته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی بحث "خرابکارِی" را تائید کرد و آن را نمونه "تروریسم هسته‌ای" دانست.
 صالحی گفت: «ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت بر خورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید می‌کند.»
 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌داند، افزود: «ایران همچنین برای ناکام گذاشتن چنین تحرکات مذبوحانه‌ای، با جدیت گسترش صنعت هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه را پیگیری می‌کند.»
 در همین حال محسن رضایی نیز در توئیتی خبر از آتش سوزی در نطنز داده، البته مقامات رسمی تاکنون این موضوع را تائید نکرده‌اند.

 از سوی دیگر سرپرست گروه فنی بررسی حادثه به «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: "اخباری که از سوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز در مجتمع غنی‌سازی نطنز منتشر شده صرفاً فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد."
 او تاکید کرد احتمالات ممکن درباره این حادثه در دست بررسی است.
در همین راستا روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی مدعی شد که حادثه نطنز یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به کلی از کار انداخته است.
 این گزارش که بر پایه اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی بدون اشاره به نام آنها منتشر شده است، حادثه مورد اشاره در تاسیسات هسته‌ای ایران را به اسرائیل نسبت می‌دهد و ادعا می‌کند بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده است.
 ارزیابی این مقامات حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.
تلاش برای توقف مذاکرات هسته‌ای؟
 با وجود اینکه هنوز دقیقاً روشن نیست که پشت پرده این حادثه چه بوده است اما تحلیلگران سیاسی اسرائیل را عامل آن می‌دانند.
 ناظران این اقدام را مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در وین می‌دانند. مذاکراتی که میان ایران و قدرت‌های جهانی از هفته پیش آغاز شده و آمریکا نیز به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد. گزارش‌هایی از پیشرفت در مذاکرات نیز منتشر شده است.
 احمد زیدآبادی در تحلیلی در این رابطه این حادثه را مرتبط با مذاکرات اخیر هسته‌ای دانست و نوشت: "اسرائیل به طور علنی و آشکار از مذاکراتی که در وین در جریان است، اظهار ناخشنودی می‌کند، زیرا از آن بیم دارد که سیاست دولت جو بایدن به احیای برجام بدون تغییرات اساسی در محتوای آن منجر شود."
 به نوشته زید آبادی "اسرائیلی‌ها به خلاف برخی مقام‌های آمریکایی، ایران را در آستانه‌ی نقطه‌ی گریز هسته‌ای نمی‌دانند و تخمین آنان را در این باره اغراق‌آمیز تلقی می‌کنند.»
 او افزود: «فعلاً سخن دولت اسرائیل این است که هنوز وقت کافی برای تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی و وادارسازی آن به پذیرشِ صورت متفاوتی از برجام وجود دارد و از این جهت دولت بایدن برای معامله نباید عجله به خرج دهد.»
زید آبادی با اشاره به سفر رییس موساد به آمریکا برای متقاعد کردن مقامات آمریکایی نوشت: «او در سفرش احتمالاً توانایی و نقشه‌های اسرائیل برای خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران را به منظور طولانی کردن روند دسترسی جمهوری اسلامی به نقطه‌ی گریز هسته‌ای، به تیم بایدن گوشزد خواهد کرد و حادثه‌ی اخیر نطنز هم چنانچه کار اسرائیلی‌ها باشد، به عنوان شاهد مثال به آمریکایی‌ها ارائه خواهد شد.»
 در کنار این دیدگاه اما برخی اصولگرایان می گویند ایران باید به خاطر همین حمله مذاکرات وین را متوقف کند.
 عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در این باره در توئیتی نوشت: «اگر بنده کاره‌ای در تصمیمات نظام بودم بعد از خرابکاری اخیر در نطنز دستور لغو مذاکرات وین را صادر می‌کردم. چه معنا دارد هنگامی که متعهد می‌شویم به عقب برگردیم و تعطیل کنیم خرابکاری می‌کنند؟ نباید هم چوب را خورد و هم پیاز را. این تقسیم کار هویچ و چماق آمریکا با صهیونیست‌هاست.»
 در واکنش به این توئیت عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیلگر اصلاح طلب معتقد است: «اتفاقاً اسراییلی‌ها با همین منظور این کارها را می‌کنند چون اگر از مذاکرات راضی بودند اقدامی نمی‌کردند.»
نطنز انفجار سال گذشته در نطنز خسارات سنگینی به بار آورد
لزوم پاکسازی امنیتی؟
 حادثه نطنز باز هم بحث‌های امنیتی را زنده کرده است. پس از عملیات خرابکارانه سال گذشته در این مرکز غنی سازی که خسارت سنگینی به تاسیسات اتمی ایران زد و همچنین ترور شهید فخری زاده در دماوند، بحث درباره نفوذ در ساختارهای امنیتی مطرح شده بود.
 پس از حادثه جدید در نطنز محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه در توئیتی نوشت: «آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، آن هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار. کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد.»
 البته درباره این که حادثه در نطنز "آتش سوزی" بوده باشد اطلاعات رسمی در دست نیست و این خبری است که رضایی داده است.
 واکنش ظریف به حادثه نطنز: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام بگیرند

وزیر امور خارجه گفت: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقاً این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.
شنیده‌های خبرنگار ما از جلسه امروز ظریف با کمیسیون امنیت ملی مجلس حاکی از این است که در این جلسه محمد جواد ظریف گزارش کاملی از مذاکرات هفته گذشته در وین ارائه داده و نحوه پیگیری مواضع قطعی کشور در این مذاکرات را تشریح کرده است.
 به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در این نشست با اشاره به حادثه دیروز در نطنز بر ضرورت حفاظت مناسب از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای در این شرایط حساس تاکید کرد.
ظریف گفته است که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتاً گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.
 وزیر امور خارجه اضافه کرد: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقاً این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.
 ظریف در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی، گفته صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.
 جروزالم پست: موساد عامل حمله به نطنز بوده است
منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که موساد در حمله سایبری به تاسیسات نطنز نقش داشته است.
 به گزارش المیادین، پایگاه صهیونیستی واللا گزارش داد که اسرائیل عامل ایجاد خلل در تاسیسات اتمی نظنز بوده است.
جروزالم پست نیز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی نوشت موساد در حادثه امروز نطنز دست داشته است.
 این در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز در نشست کابینه امنیتی این رژیم که با موضوع ایران برگزار شد، مدعی شد: مبارزه با ایران، همپیمانانش و پروژه اتمی آن‌ها مأموریت بسیار بزرگی برای ما محسوب می‌شود و شرایط فردا قطعاً مانند امروز نخواهد بود.
 واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به حادثه امروز نطنز
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز را نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای دانست
 علی اکبر صالحی در واکنش به حادثه امروز نطنز گفت: اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای است.
وی تاکید کرد: این اقدام همچنین نشان دهنده ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

 صالحی افزود: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه بر ضرورت بر خورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید می‌کند.
 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران همچنین حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌داند، تصریح کرد: ایران همچنین برای ناکام گذاشتن چنین تحرکات مذبوحانه‌ای، با جدیت گسترش صنعت هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه را پیگیری می‌کند.
اولین اظهارنظر سرپرست گروه فنی بررسی حادثه سایت نطنز
 در همین حال عصر امروز سرپرست گروه فنی بررسی حادثه بامداد امروز در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز به «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: اخباری که از سوی برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز در مجتمع غنی‌سازی نطنز منتشر شده صرفاً فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد.
 او افزود: گروه فنی بررسی سانحه از ابتدای وقوع حادثه در مجتمع نطنز در محل حاضر شده و در حال بررسی علت رخداد بامداد امروز هستند. در حال حاضر مجموعه احتمالات ممکن در خصوص بروز این حادثه به دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.
 بامداد امروز حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داد که خوش‌بختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.
 شبکه دولتی کان اسرائیل روز یکشنبه، مدعی‌شده «حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسراییل و نتیجه «حمله جدید سایبری این رژیم به ایران» بوده است. این شبکه اسراییلی ذکر کرده چندسال پیش «کرم رایانه‌ای استاکس‌نت» در تاسیسات اتمی ایران هم «کار اسراییل» بوده است.

هدف قراردادن تعمدی تاسیسات هسته‌ای جنایت جنگی است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رشته توئیتی از نامه خود به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تروریسم هسته‌ای و خرابکاری در مرکز غنی‌سازی نطنز خبر داد.
 ظریف در این رشته توئیت افزود: خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتم که هدف قراردادن تعمدی یکی از تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان — با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو — یک تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.
او ادامه داد: اسرائیل در خصوص اقدام برای جلوگیری از احیای برجام بعد از انتخابات ایالات متحده تهدید کرده بود و هم اکنون به رخ می‌کشد.
 وی افزود: اگر ایالات متحده خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه است، باید از استفاده از تروریسم اقتصادی که از سوی ترامپ اجرا شد یا تروریسم هسته‌ای اخیر به عنوان اهرم مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم‌های اعمال شده، مجدداً اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.
ظریف تصریح کرد: پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم‌های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته‌ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گاندو
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1