تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۴
کد مطلب : ۴۲۲۰۹۴
ادامه بررسی اعتبارنامه تاجگردون؛

سایه اعتبارنامه تاجگردون بر مجلس یازدهم

۳
۲
سایه اعتبارنامه تاجگردون بر مجلس یازدهم
کبنا ؛ اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون همچنان به عنوان معمایی در مجلس یازدهم مطرح است. روند بررسی اعتبارنامه او دیروز در کمیسیون تحقیق آغاز شد. اعتراض 9 نماینده به او به طرح اتهاماتی از تخلفات اقتصادی موجب شد تا یکی از معدود نمایندگان دوره یازدهم که همفکر با قاطبه اصول‌گرایان نیست برای حضور خود در این دوره از مجلس با چالش روبه رو شود. هرچند اعتراض نمایندگان به تاجگردون در شعبه 12 مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعتبارنامه او مانند مابقی نمایندگان در شعبه مورد نظر تایید شد اما در صحن مجلس با اخطاری که علیرضا زاکانی داد ورق برگشت! حجت‌الاسلام سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از اخطار زاکانی گفته بود: طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس، اعتبارنامه‌های غلامرضا تاجگردون و دو منتخب دیگر باقی‌مانده در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته نمی‌شود و فقط قرائت خواهد شد. نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه سه نفر از منتخبین گفت: در جلسه‌ای که هیئت رئیسه مجلس درباره این موضوع برگزار کرد، جمع‌بندی نهایی این شد که به دنبال تایید اعتبارنامه‌های منتخبین فریدن،‌ صومعه‌سرا و گچساران در شعبه مربوطه، اعتبارنامه‌های این منتخبین در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و رای‌گیری در مورد آنها انجام نخواهد شد. وی افزود: برهمین اساس به دنبال تایید اعتبارنامه‌های این منتخبین در شعب ۱۰ و ۱۲ اعتبارنامه‌های این افراد در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و نیازی به رای‌گیری نخواهد داشت. سلیمی اظهار داشت:‌ در زمان اصلاح آئین‌نامه برای این موضوع، شورای نگهبان به اینکه اعتبارنامه‌های مورد اعتراض واقع شده تنها در صحن قرائت شود ایراد گرفته بود و این موضوع در آئین‌نامه ذکر شد که نمایندگان باید در مورد آن تصمیم بگیرند. عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس دو برداشت از مواد ۲۹ و ۳۲ آئین‌نامه در این باره انجام می‌شود یکی اینکه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض واقع می‌شوند باید در صحن به رای‌گیری گذاشته شود و برداشت دوم اینکه این اعتبارنامه‌ها تنها باید قرائت شود. وی افزود: در جلسه مفصلی که در هیئت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رای‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود.
> تغییر بازی
همه این اظهارات و قول و قرارهای هیئت رئیسه مجلس اما به یکباره با اخطار زاکانی عوض شد تا سرانجام بار دیگر موضوع اعتبارنامه تاجگردون کش پیدا کند. با پذیرش اخطار از سوی قالیباف به عنوان رئیس مجلس اعتبارنامه تاجگردون با 160 رای نمایندگان مجلس در صحن علنی به کمیسیون تحقیق ارجاع داده شد. غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه 21 خرداد در صحن علنی و بعد از قرائت شعبه 121 خطاب به محمدباقر قالیباف اظهار داشت: در انصاف وعدالت شما و هیئت رئیسه شکی ندارم ولی تذکراتی هم دارم. وی افزود: انتظار داشتم که قبل از رای‌گیری عنایتی داشته باشید اما اراده شما به را‌ی گذاشتن اخطار بود که این موضوع برخلاف اظهارنظر سخنگوی هیئت رئیسه بوده است اما تا امروز توکل به خدا کردم و حرفی نزدم. وی افزود: برخلاف قوانین و آئین نامه شعبه و با گذشت تمامی زمان‌ها نایب رئیس مجلس نامه‌ای را به شورای نگهبان نوشته و در شعبه علیرغم آنکه قانون و آئین‌نامه اجازه نمی‌داد بر اساس آن عمل شد اما مشخص نیست بر اساس چه چیزی امروز شما رویکرد دیگری دارید. منتخب گچساران در مجلس گفت: تاجگردون مظلومانه در مجلس بود، من داعیه بر ماندن و اصراری بر آن ندارم و کیفم را برمی‌دارم و از مجلس می‌روم اما شما هستید که در درگاه قیامت و آخرت قرار دارید. وی گفت: از آنجا که اسم من گفته شد باید بگویم دنیا محل گوشه‌ای از آخرت است؛ من در هر مقام و منصبی باشم باید پاسخگوی هر احد الناسی باشم و حتما در شعبه رسیدگی هم حضور پیدا خواهم کرد. وی خطاب به قالیباف گفت: شما وظیفه دارید قانون و آئین‌نامه را رعایت کنید. در همان روز علی‌اصغر خانی رئیس کمیسیون تحقیق مجلس، اظهار کرد: امروز با اخطار قانون اساسی یکی از نمایندگان و وارد دانستن آن توسط مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه آقای تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع داده شد. ما از امروز آمادگی داریم کلیه مدارک را از دو طرف مورد بررسی قرار دهیم. وی تاکید کرد: کمیسیون تحقیق به صورت دقیق و کامل و فارغ از تمامی مباحث حاشیه‌ای مدارک را مورد بررسی قرار داده و حرف‌های دو طرف را می‌شنوند، اعضای کمیسیون تحقیق در فرصت ۱۵ روزه به طور جدی و با دقت بررسی‌ها را انجام داده و گزارش خود را به صحن علنی ارجاع می‌دهد. باز هم تاکید می‌کنم که گزارش نهایی ما با دقت کافی تهیه‌شده و بر مبنای شنیدن حرف‌های دو طرف و طبق قانون خواهد بود.
رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی در مورد این‌که اگر این کمیسیون اعتبارنامه تاجگردون را تایید کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ توضیح داد: در هر صورت گزارش کمیسیون تحقیق چه درباره تایید و چه درباره رد اعتبارنامه آقای تاجگردون به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، گزارشی تخصصی که می‌تواند کمک‌کننده باشد. در هر دو صورت هم باید نمایندگان رای خود را درباره گزارش کمیسیون تحقیق اعلام کنند یعنی چه در صورت تایید و چه در صورت رد اعتبارنامه در این کمیسیون تصمیم‌گیری نهایی با صحن مجلس و نمایندگان خواهد بود.
> اولین سنگ
اما از هفته گذشته تا کنون ماجرای تاجگردون بحث‌های زیادی را به همراه داشته است. در واقع اعتبارنامه تاجگردون در حالی محل تردید اصول‌گرایان شده که این نماینده سه دوره است که از فیلتر نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان عبور کرده است. در دوره اخیر نیز تاجگردون توانست از شورای نگهبان تایید صلاحیت بگیرد. جالب آنکه وقتی اسنادی را نمایندگان معترض در هفته‌های اخیر بار دیگر علیه تاجگردون به شورای نگهبان ارسال کردند این شورا در جوابیه اعلام کرد این اسناد را دیده و مشکلی از لحاظ تایید صلاحیت او ایجاد نشده است. جالب است اصول‌گرایانی که همواره در بحث تایید صلاحیت‌ها شورای نگهبان را فصل الخطاب می‌دانند اینبار زیر بار تاییده شورای نگهبان نمی‌روند! حال اگر یک نامزد اصلاح‌طلب از این شورا تایید نشود و به دنبال اعتراض باشد اصول‌گرایان در صف اول خواهند بود که بگویند هرچه شورای نگهبان بگوید همان است و حق اعتراضی نیست. احمد توکلی چهره شناخته شده اصول‌گرا که این روزها بیرون گود نشسته و بر همه چیز و همه کس انتقاد می‌کند درباره نظر شورای نگهبان گفته: «شورای نگهبان نه معصوم است و نه مقام غیرمسئول. این شورا باید به مردم توضیح دهد، باوجود جرایم متعدد و اسناد مسلم در تخلفات آقای
تاجگردون، چرا او را تایید صلاحیت کرده است؟!» عجیب است که در چنین مواردی این چنین می‌توان رای شورای نگهبان را مورد تردید قرار داد اما در سایر موارد نه! از سوی دیگر توکلی که سایت «الف» را نیز در اختیار دارد آیا در هفته‌های اخیر فرصتی را به تاجگردون برای ارائه توضیحات داده است یا تنها توپخانه‌ای یک طرفه را به راه انداخته است!؟ در واقع این هجمه‌ها درحالی بوده که طرف مقابل کمترین فرصت را به تاجگردون نداده است!
> اخطار وارد نبود!
درباره این تصمیم مجلس که هفته پیش گرفته شد و حالا روندی از بررسی‌های مجدد در صحن را آغاز کرده، گفت‌وگو کردیم با یک عضو هیئت رئیسه مجلس دهم. محمد علی وکیلی به «آفتاب یزد» گفت:«مواد 29 و 32 آیین نامه پروتکل حاکم درباره کسانی است که نتیجه اعتبارنامه آنها از شعبه به صحن می‌آید اما ابهامی در این مواد هست که در واقع به صراحت روشن نکرده است که اگر فردی که اعتبارنامه او مورد اعتراض واقع شده در شعبه تاییدیه بگیرد آیا باید در صحن دوباره رای‌گیری شود یا تنها اعلام تاییده شورا به صحن کفایت می‌کند.» او افزود:«چون چنین ابهامی وجود دارد و اساسا در هر ماده‌ای که ابهام وجود دارد تفسیر آن برعهده هیئت رئیسه است در جلسه هیئت رئیسه که یک روز قبل از جمع‌بندی شورا درباره اعتبارنامه آقای تاجگردون بوده بررسی‌هایی صورت گرفته است و چون هیئت رئیسه احتمال تایید اعتبارنامه را می‌داده است درباره ابهام مورد نظر که آیا باید نتیجه به رای گذاشته شود یا خیر بحث و جمع‌بندی شده که نیازی به رای‌گیری مجدد نیست و این خبر نیز یک روز پیش از جلسه صحن از سوی هیئت رئیسه اعلام شد.» وکیلی در ادامه گفت:«با توجه به اینکه جلسه هیئت رئیسه با ریاست رئیس مجلس انجام می‌شود بنابراین اخطار آقای زاکانی که در صحن مطرح شد به دو دلیل وارد نیست، نخست اینکه چون رئیس مجلس خود رئیس جلسه جمع‌بندی هیئت رئیسه در این موضوع بوده بنابراین ابهامی برای او وجود نداشته که بخواهد اخطار را بپذیرد و دوم اینکه با استدلال‌هایی که آقای زاکانی در این مورد مطرح کرد در واقع همه 290 نماینده‌ای که اعتبارنامه آنها در شورا تایید می‌شود بار دیگر باید در صحن مورد رای‌گیری قرارگیرد که می‌دانیم چنین نشد و برای مابقی نتیجه شورا ملاک قرار گرفت.
بنابراین پذیرش اخطار در این زمینه بدون وجه بوده است.» در همین حال دیروز سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس حجت الله فیروزی با اشاره به ارجاع پرونده غلامرضا تاجگردون به کمیسیون تحقیق و آغاز بررسی این کمیسیون گفت: ما بعد از انجام استعلام و مکاتبات و برگزاری جلسات با معترضین و منتخب گچساران، مستندات را جمع‌آوری و در چارچوب قانون بررسی خواهیم کرد. نماینده مردم فسا درباره اینکه آیا کمیسیون تحقیق با شورای نگهبان مکاتبه خواهد کرد یا نه؟ گفت: اگر مکاتبات پیشین با شورای نگهبان شفاف باشد و این برایمان احراز شود، مکاتبه مجددی نخواهیم داشت؛ در غیر این صورت به صورت جداگانه از شورای نگهبان استعلام خواهیم کرد. فیروزی با بیان اینکه «کمیسیون تحقیق فراتر از آنچه آئین‌نامه تعیین کرده و همچنین فراتر از موضوعات مورد اعتراض امکان بررسی ندارد» ادامه داد: ما نفیا یا اثباتا دیدگاهی در خصوص اعتبارنامه آقای تاجگردون نداریم و نقش بی‌طرفی خود را در جایگاه قضاوت حفظ می‌کنیم. به سایر عزیزان عضو کمیسیون تحقیق هم این تذکر را خواهیم داد که از بی‌طرفی خارج نشوند. حال باید منتظر ماند و دید اعتبارنامه تاجگردون که از قرار به موضوعی حیثیتی برای اصول‌گرایان در مجلس و خارج مجلس تبدیل شده چه سرانجامی خواهد داشت! این درحالی است که اگر قرار باشد پرونده تخلفاتی که با اگر و اما است و اسنادی تایید شده درباره آن وجود ندارد را درباره سایر نمایندگان مجلس یازدهم بررسی کنیم نیز شاید باید گفت این مجلس با بحران اعتبارنامه روبه رو می‌شود چرا که گمانه زنی و حرف و حدیث درباره تخلفات برخی از این نمایندگان در مشاغلی که قبلا عهده دار بوده‌اند کم نیست و حتی ارقامی بسیار بالا نیز در این باره شنیده می‌شود! (آفتاب یزد)
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
َسلام
واقعادیگه براشون حیثیتی شده؛ودیگه خجالت میکشندکه تاییدکنند
حبرنگار
Iran, Islamic Republic of
اینجا جنگ پایداری ها با رأی مردم است
فساد بهانه ای بیش نبوده و نیست
اقای تاجگردون امادگی کرده با رسانه ها در این مورد مصاحبه کند ولی شرط گذاشته همه قسمت های مصاحبه اش را پخش کنند
پایداری ها حتی نمی توانند یک نفر مخالف را در بین خودشان تحمل کنند!
علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی مسخره هست قالیباف با آن همه اتهامات رئیس مجلس بشود تاجگردون رد شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1