تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۴۲۰۱۰۰
واکنش سخنگوی دولت به گزارش دیوان محاسبات؛

در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ همه‌جانبه‌بینی نبود

۰
در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ همه‌جانبه‌بینی نبود
کبنا ؛
روزنامه شرق نوشت: سخنگوی دولت نشست خبری خود را با حضور خبرنگاران برگزار می‌کند؛ اما اعلام می‌کند: چیزی به نام «عادی‌شدن شرایط» نداریم. با شیوع کرونا در کشور نشست‌های خبری علی ربیعی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شد؛ اما روز گذشته تعدادی از خبرنگاران در پاستور حضور پیدا کردند تا سؤالات خود را از سخنگو بپرسند. ربیعی در این نشست، از طرح فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند دفاع کرد و گفت: «دولت باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیرمستقیم کرونا از‌جمله فقر و بی‌کاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. امروز در دنیا هیچ جامعه کرونا‌‌زده‌ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی‌ای روبه‌رو شده باشد؛ بنابراین اتخاذ سیاست فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند، راه‌حلی برای پاسخ‌گویی به این معضل جهانی چندجانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن دیگر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود». او تأکید کرد: «چیزی فعلا به نام عادی‌شدن شرایط نداریم و باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم تا زمانی که وزیر بهداشت اعلام کنند کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم. کماکان باید شرایطی برای زندگی روزمره داشته باشیم که کمترین فشار را به نظام سلامت وارد کند».
ربیعی البته درباره تناقض‌ها میان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت اجتماعی مردم هم سخن گفت. او گفت: «ما نباید این را تعارض ببینیم. یک سیاست یک استراتژی است که باید دو سمت داشته باشند. ما می‌گوییم افرادی باید در خانه بمانند؛ اما حفظ اشتغال و جلوگیری از بی‌کاری سیاست ماست؛ والا در طولانی‌مدت بی‌کاری جامعه تحمل‌پذیر نیست. باید سعی کنیم یک استراتژی واحد را جلو ببریم. ما هم باید جان مردم را حفظ کنیم، هم اشتغال را. امروز بخش‌ بزرگی از مردم در خانه‌های‌شان هستند. اگر سیاست حفظ جان و اشتغال را جلو نبریم، بعدها با یک جامعه بحران‌زده رو‌به‌رو خواهیم بود». او همچنین درباره خرج‌کردن یک میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارز، عنوان کرد: «ابتدا ما این پول را به ارز نیمایی تبدیل خواهیم کرد. سپس ۱۲ میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تولید دارو و واردات آن هزینه خواهد شد و تجهیز تخت‌های آی‌سی‌یو انجام خواهد شد. هر مقدار باقی بماند، به صندوق بیمه بی‌کاری خواهیم ریخت تا کسانی که از کرونا بی‌کار شدند، از آن استفاده کنند». ربیعی همچنین از اثرات تحریم بر روی کمک‌های بشردوستانه گفت و عنوان کرد: «به‌تازگی مشاهده کردم که رئیس‌جمهور آمریکا موضعی در‌این‌باره گرفته که این مسئله را به یک خط عملیات روانی تبدیل می‌کند. پول‌های ما را آزاد نمی‌کنند و می‌گویند ما جاهای دیگر خرج می‌کنیم. ما خواهیم گفت پولی که از صندوق بین‌المللی پول گرفتیم کجا خرج شده است. امروز همه ایرانیان درک می‌کنند اگر یک شهروند ایرانی بخواهد صادرات دارو انجام دهد، با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. از نقل‌و‌انتقالات بانکی محروم هستیم. آنهایی که با وجود این شواهد تحریم‌ها را انکار می‌کنند، بگویند چرا واردات دارو برای ما مشکل می‌شود».
عدم همه‌جانبه‌بینی در گزارش تفریغ بودجه ۹۷
گزارش تفریغ بودجه در سال 97، موضوع داغ این روزهای دولت است. هفته گذشته دیوان محاسبات کشور در گزارشی دولت را متهم کرد که در تفریغ بودجه 97 تخلف انجام داده است که با واکنش رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور مواجه شد. حتی معاون‌اول رئیس‌جمهوری نیز از نحوه پرداختن به اخبار این گزارش انتقاد کرد و آن را پاس گل به رسانه‌های بیگانه تعبیر کرد. سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود درباره واکنش‌ها به گزارش تفریغ بودجه گفت: «همه اهل رسانه هستیم. این دولت جزء نظارت‌پذیرترین دولت‌ها بوده است. آیا سراغ داریم دولتی که چنین در اتاق شیشه‌ای باشد؟ در کدام‌ دوره، آن‌قدر در فضای مجازی دولت نقد می‌شد؟ البته دولت اصلا اقدام به محدودسازی فضای مجازی هم‌ نکرد». او افزود: «در این دوره نظارت‌ها بر دولت بیش از دوره‌های دیگر سامان‌ گرفته است. از کارکنان دیوان‌ محاسبات سپاسگزاری می‌کنم؛ اما نوع انتشار گزارش شائبه‌های زیادی را ایجاد کرد و شکل بیان، طوری بود که افکار عمومی برداشت کردند پولی گم شده است و موضوعات زیادی درباره آن شکل گرفت. می‌توانست این گزارش غیر‌عجولانه، با توصیه همراه باشد. این حرف درستی است که نامه به رئیس‌جمهور داده شده و او هم در همان آذرماه، دستور بررسی لازم را داده است. بهتر بود از دولت خواسته می‌شد که بعد از آن دستور رئیس‌جمهور چه اتفاقی افتاده است تا افکار عمومی روشن می‌شد. دولت پس از دریافت گزارش، تخلفات را رسیدگی کرده و به افراد مهلت داده است». ربیعی گفت: «اشکال در این بود که یک همه‌جانبه‌بینی در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ نبود. مردم مطمئن‌ باشند که دولت تکلیف یک دلار ارز را هم دنبال خواهد کرد». 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1