تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۱۸۷۰۰
اهالی فرهنگ و هنر کهگیلویه و بویراحمد در باره این روزهای کرونایی چه می‌گویند؟

در این روزهای کرونایی کتاب بخوانیم / من شاید، نا «دانسته» ناقل باشم، پس سعی می‌کنم «دانسته» قاتل نباشم / در خانه بمانیم و قهرمان دنیای شخصی خودمان باشیم بدون هیچ تماشاگری

۰
در این روزهای کرونایی کتاب بخوانیم / من شاید، نا «دانسته» ناقل باشم، پس سعی می‌کنم «دانسته» قاتل نباشم / در خانه بمانیم و قهرمان دنیای شخصی خودمان باشیم بدون هیچ تماشاگری
کبنا ؛
این روزها ویروس کرونا به دلیل انتقال سریع و خطراتی که برای انسان‌ها دارد، همه را درگیر خوده کرده و وقت و فکر بسیاری از افراد جامعه را نیز به خود مشغول کرده است. برخی از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک همآیش مجازی نسبت به چاره اندیشی درباره ویروس کرونا اظهارنظراتی داشته و هر کدام نکات در خور توجهی را بیان داشته‌اند.
اولین موضوع مورد توجه، انتقاد به مدیریت بحران در استان با توجه به شواهد موجود است که برخی هنرمندان به آن اشاره داشته‌اند. اسلام رسایی نسب یکی از هنرمندان استان، اشاره کرده که «برخی از کادر درمان در حال مرخصی گرفتن و تضعیف بیش از پیش نیروی انسانی خط مقابله با بیماری هستند»، موضوعی که ما هم شاهد بوده‌ایم و برخی از پرسنل نسبت به آن شکایت داشته‌اند و مسئولان بهداشت و درمان باید به ان رسیدگی بیشتری کنند و از ایجاد تبعیض بین پرسنل جلوگیری کنند، چرا برخی از کادر درمان که قدرت و نفوذ بیشتری دارند در این شرایط بحرانی مرخصی می‌گیرند و برخی دیگر باید بنا بر حس مسئولیت خود جور این افراد را بکشند؟
رسایی نسب اینگونه نوشته است: «یکی از نکاتی که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، ایجاد آمادگی واقعی در درمانگاهها و مراکز درمانی است. برخی مراکز تجهیزاتی چون کامپیوتر یا سایر دستگاههاشون دچار مشکل هست و نمی تونن سرویس دهی مناسبی داشته باشن یا به کندی کار انجام میشه».
«هنوز دیده میشه حتی کادر درمانی لباس و محافظت مناسب ندارند یا جدی نگرفته و استفاده نمی‌کنند».
«مساله بسیار مهم، آمادگی ذهنی و روانی کادر درمانی برای مواجهه با بیماران مشکوک یا مبتلا به خصوص در مراکز درمانی جز بیمارستان ویژه جلیل است. همچنین چابکی و توان پاسخگویی بالا و پرفشار در شرایط بحرانی احتمالی پیش رو در بیستر پرسنل دیده نمیشه و باید فکری به حال این مساله مهم کرد».
«چرا که شنیده میشه حتی برخی پرسنل در حال مرخصی گرفتن و تضعیف بیش از پیش نیروی انسانی خط مقابله با بیماری است».
«برخی نیروهای شرکتی با انگیزه جذب و استخدام داوطلب شده و یا در حال کار هستند که می‌بایست مساله آموزش ویژه در باره این بیماری و محافظت خودشون و بیمار و همراه بیمار به اونها داده بشه که شاید؟ تا کنون اقدامی نشده باشه».
«و نکته آخر، پیش بینی سرویس دهی به سایر بیماران اورژانسی در سایر موارد و بیماری‌ها مانند تصادفات یا سکته و ...باید در نظر گرفته بشه که در بین این جریان بحرانی قربانی نشوند».
«قرار گیری این بیماران در این بین نیاز به رعایت شرایط خاص‌تر هست و چک لیستهای دقیق ضدعفونی محیط و تجهیزات مشترکی چون رادیوگرافی و سی تی اسکن که در استان محدود هست باید پیش بینی مناسب، سریع و دقیق داشته باشه. به امید برنامه ریزی، اقدام و همکاری همه برای از سرگذراندن این بحران جهانی ملی و منطقه‌ای. اسلام رسایی نسب».

احساس نیاز به برنامه‌های شاد و مفرح شبکه‌های استانی
فریدونی یکی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی به نقش مهم صدا و سیما برای پر کردن اوقات فراغت در این روزهایی که باید بالاجبار در خانه بمانیم اشاره کرده است: «با توجه به اینکه افراد خانواده باید در خونه باشن شبکه سیمای استان و حتیا کشور با برنامه‌های شاد ومفرح میتونن به افراد خانواده کمک کنن و خانواده‌ها و و حتی همسایه‌ها یک نفرو برای کارهای ضروری بیرون بفرستن و جایگاهی هم برای ضد عفونی کردن اون شخص و تحویل گرفتن وسایل در مکان خاصی در نظر بگیرن تا همه خانواده‌ها بیرون نروند و آسیب کمتری ببینند هر چند خانواده میتونه یک نماینده داشته باشه. واگه قرار باشه دولت کمکی کنه مثلاً وسایل ضد عفونی جایگاه‌هایی را مشخص و نماینده محله‌ها یا نماینده هر چند خانواده می تونن در اونجا ضدعفونی و پاک بشن. فریدونی هنرهای تجسمی».

از ورود هم ولایتی‌های ساکن شهرهای دیگر جلوگیری شود، از راه دور تبریک عید بگوییم
نکته دیگری که مهم است و به آن اشاره شده، جلوگیری از ورود افراد بومی و ساکن در مناطق دیگر است. جالب است بدانید زمانی که کرونا در شهر ووهان چین تشخیص داده شد، با تصمیم مدیریت بحران، شهر ووهان که در تعطیلات به سر می‌برد بطور کامل قرنطینه شد، و حتی از ورود افرادی که در مدت تعطیلات به مسافرت رفته بودند جلوگیری شد. نکته‌ای که سید یونس آبسالان به آن اشاره کرده، و درباره جلوگیری از ورود افراد بومی ساکن در مناطق دیگر کشور است و می‌نویسد: «چه خوب می‌شد از هم استانی‌های مقیم تهران، قم، شهرهای شمالی خواهش کنیم در تعطیلات پیش رو از مسافرت به ولایات و شهرهای زادگاه خود خودداری کنند، برای خود من سخت و رنج آور است که در تعطیلات نوروز پیش اقوام و فامیل نباشم ولی تنها کاری که در این روزها میتونم بکنم  ماندن در خانه است، بهتر است از با تماس و پیام به استقبال عید نوروز برویم.»

با وجود مسافرت‌ها انگار مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند
در کل فرهنگ مردم ما تحت تأثیر فرهنگ نفتی و مدیریت نفتی یک فرهنگ سلبی است. بدین معنا که هنوز ما مشارکت و همدلی را نیاموخته‌ایم. همیشه فکر می‌کنیم دولت باید همه کارها را انجام دهد، دولت باید بخشنامه بدهد، قانون تصویب کند، جریمه کند تا مردم تبعیت کنند. لاله طاهری کارشناس ارشد معماری نوشته است «در حالی که در شرایط فعلی با توجه به عکس ارسالی توسط یکی از دوستان و حجم ترافیک عجیبی که مشاهده می‌شود، تدبیر جدی جهت جلوگیری از ورود مسافر به شهر؛ امری ضروریست، چرا که عواقب فاجعه باری را برای شهر کوچک یاسوج به همراه خواهد داشت (مسئله‌ای که در بسیاری از شهرهای ایران جدی گرفته شده و لحاظ نشدن آن در یاسوج امری عجیب است)».

دستگاه‌های کارتخوان عامل ویروس در فروشگاه‌ها
مسئله‌ی دیگر که به نظر حائز اهمیت است، استفاده از دستگاههای کارتخوان در فروشگاههاست، که در  اغلب موارد فروشنده دستکشی به دست دارد و کارت را تحویل گرفته و عملیات را انجام می‌دهد و این دستکش تنها فروشنده را مصون می‌دارد در حالیکه می‌تواند ویروس را به صدها نفر منتقل کند، لذا انجام  کلیه عملیات پرداخت (کشیدن کارت)، توسط مشتری باید صورت پذیرد (وارد کردن رمز توسط فروشنده انجام شود) تا ریسک ابتلا پایین بیاید، بنابراین خواهشمند است که  به صورت جدی به فروشندگان این مسئله اعلام گردد و بازرسی جهت جدی گرفتن آن انجام شود.

از فروشگاه‌های کوچک نزدیک منزل خرید کنیم
لاله طاهری همچنین پیشنهاد داده است: «بهتر است مردم خریدهای خود را از سوپرهای نزدیک منزل داشته باشند و کمتر به فروشگاههای بزرگ مراجعه نمایند (به دلیل تعدد پرسنل و در نتیجه دست به دست شدن زیاد کالا)  و فروشگاههای بزرگ مسئولیت ضدعفونی کردن سبدهای خرید مشتریان را برای هر بار خرید مشتری برعهده بگیرند، کاری که در فروشگاههای بزرگ شیراز در حال انجام است».
میوه‌ها و سیب زمینی و پیاز را چطور نگهداری کنیم؟
و مطلب دیگر اینکه از طریق فیلمهای آموزشی به مردم یادآوری کرد که فرض شود هر عاملی که از خارج وارد خانه می‌شود عاملی آلوده است، پس حتماً شست وشو با مواد شوینده الزامیست، ودر بین اقلام خریداری شده، میوه‌ها بسیار پر ریسک هستند و تک تک آنها باید با مواد شوینده شسته شوند، و پیاز و سیب زمینی که امکان شست وشو یکباره ندارند، در پلاستیکی در جایی محفوظ قرار داده شوند (گرچه بهتر است از همان ابتدا شسته شوند و خشک شوند) و هنگام استفاده حتماً با مواد شوینده و با دقت شست وشوی کامل شوند. لاله طاهری کارشناس ارشد معماری».

در این روزهای کرونایی کتاب بخوانیم
ایمان محمدپور فعال فرهنگی و سیاسی به همدلی جامعه تاکید کرده است و پس از این در پیامی شهروندان و هم استانی‌ها را به کتاب خواندن در این روزهایی که باید در خانه بمانیم دعوت کرده: «با هم بودن و با هم از جامعه دفاع کردن را تمرین کنیم و یاد بگیریم. کرونا ما را نخواهد کشت، آن چنان که وبا و طاعون نیز چنین نکرد. آنچه ما را ویران خواهد کرد انکار زندگی است و انکارِ سرنوشتِ مشترکی که زندگیِ ما را به هم گره زده است. مراقبت از بدنِ خود یک چیز است و مراقبت از بدن‌های به هم متصل «ما» چیز دیگر. بدنِ ما بدونِ اتصال با بدن‌های دیگر نابود خواهد شد. باید به دیگری زندگی بخشید تا زنده ماند. با همبستگی و به یاری ِ همدیگر شتافتن، باید آنچه را که ویران شده است را ساخت. کرونا با اتحاد ما شکست خواهد خورد». «من شهروند مسئولی هستم و هموطنانم را دوست دارم، پس ضمن رعایت بهداشت فردی، در خانه می‌مانم و کتاب می‌خوانم. ایمان محمد پور». می‌توانیم برنامه ریزی کنیم و چند کتاب در این یکی دو ماه بخوانیم، از اهالی کتاب و کسانی که کتابخوان های ماهری هستند نام چند کتاب خوب را بگیریم، زندگی نامه‌های مشاهیر ایرانی و خارجی گذشته و حال و رمان‌ها از جذاب‌ترین کتاب‌هایی هستند که می‌توانیم بخوانیم، ضمن آنکه فراموش نکنیم کتاب باید آموزنده باشد. اگر دسترسی به کتاب کاغذی ندارید می‌توانید اپلیکیشن های موبایلی که کتاب عرضه می‌کنند را دانلود کنید و کتاب بخرید که این روزها تعدادشان هم کم نیست، برخی‌ها کتاب‌ها را ارزان‌تر در اختیار می‌گذارند، و برخی‌ها کتاب‌ها را کمی با قیمتی بالاتر.
 
کاش فرصتی پیش می‌آمد در خانه می‌نشستیم و فکر می‌کردیم
بهنام نوروزی کارگردان معروف کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌نویسد: می‌گویند سخت‌ترین کار دنیا ان است که ادمی بتواند کاری نکند.
یعنی ما همه روز خودمان را درگیر کارهایی می کنیم که گاهی اوقات ۸۰ درصدان بیهوده است. بهمین دلیل هم یکی از تفریح‌های ما ایرانی‌ها خیابان گردی و دور دور است یا اصطلاحاً می گوییم یک دوری بزنیم ببینیم چه خبره! یا چه می‌شود!
اما شاید این ویروس با تمام بدی‌هایش می‌خواهد به ما آموزش دهد که کمی هم آگاهانه عمل کنیم و اینهمه باری به هر جهت نباشیم و از ان مهم‌تر اینهمه خودخواه نباشیم. روزی در مورد کار سختی با استادی صحبت می‌کردم به او گفتم کار سختی است گفت: یاد بگیر کارهای سخت انجام بدهی و یاد بگیر کارهای سخت را اسان انجام بدهی و از ان لذت ببری. اکنون اگر خانه نشستن سخت است سعی کن همو طن عزیز کمی کار سخت انجام بده اینهمه سال می‌گفتیم ای کاش فرصتی پیش می‌آمد فقط استراحت می‌کردیم فقط فکر می‌کردیم فقط به کارهام تو خونه می‌رسیدم فقط می‌نوشتم فقط کتاب می‌خواندم فقط در کنار خانواده‌ام بودم, فقط فیلم می‌دیدم! حالا که تغییری رخ داده هر چند اجباری به یک فرصت تبدیلش کن استاد تغییر باش نه قربانی تغییر.
من دو سال پیش در زلزله کرمانشاه شاهد مردمی بودم که در چادر و کانکس بدون گاز و برق نمی‌توانستند از چادرهایشان یا کانکس‌ها بیرون بیایند چرا که شرایط سرمای بیرون یا باران به ان ها اجازه چنین کاری را نمی‌داد.
حالا اگاهانه انتخاب کنیم که در خانه بمانیم و اگر کار سختی است در خانه ماندن بیاید انرا به اسانی و با لذت انجام دهیم و رکوردار در خانه ماندن باشیم تا بهار را با هم جشن بگیریم
ما که همگی بدنبال رکورد زدن در زندگی هستیم بیشترین سختی‌ها را در ورزش می‌کشیم که قهرمان شویم. حالا قهرمان خودمان و وجدانمان باشیم. مایی که ماه‌ها از خانه بیرون نمی‌رویم که رتبه دار کنکور باشیم حالا رتبه یک زندگی خودمان باشیم. و کارهای سخت دیگری از قبیل روزه گرفتن و قله‌های دیگر را فتح کردن!! حالا فاتح پا گذاشتن بر خواهش و منیت خودمان باشیم و قطعاً اگر هر هموطنی بر این هدف دست یازد و بتواند اگاهانه انتخاب نماید که علیرغم میل باطنی‌اش در خانه بماند قهرمان. پیروز بر خود خواهی و منیت خویش است.
در خانه بمانیم
و قهرمان دنیای شخصی خودمان باشیم
بدون هیچ تماشاگری
کار سختی است اما زمان آن رسیده که کارهای سخت انجام دهیم.»

قدرت اله سلیمانی فر پیشنهادی دارد، اما پیشنهادش به طوری است که انگار باید همه کارها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنیم.
سلیمانی فر می‌نویسد: «پیشنهاد می‌شود در هر خانواده یک نفر که بیشتر مقید به اصول بهداشتی است مأمور خرید باشد و در طول روز یا هر چند روز یکبار برای خرید بیرون برود و همه کارهای اداریشان را کنار بگذارند و در خانه بمانند، دیدو بازدیدها به کل لغو شود، و کمیته کرونا در استان در هر شهر یک پک بهداشتی (ماسک، دستکش. الکل یا ژل ضد عفونی) درب خانه‌ها توزیع کنند؛ ارادتمند قدرت الله سلیمانی فر مسئول انجمن سینمای جوانان استان».
با هم بودن و با هم از جامعه دفاع کردن را تمرین کنیم و یاد بگیریم.

احسان گنجی کاریکاتوریست بین المللی کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد داده گروه‌های تخصصی‌تر و با هدف مشخص‌تری دور هم جمع شوند و ایده‌هایی برای مقابله با کرونا بدهند. گنجی می‌نویسد: «یه نکته اینکه همه ما قهرا" یا اختیارا" در گروههای مختلفی عضو شدیم و این گروهها و عضویت‌ها تحت تأثیر بحران اخیر بیشتر هم شده که در اغلب موارد نتیجه ش شده آشفتگی و تضارب سلایق و فرسایش اعصاب و وقت کاربران و نهایتاً" بدون حصول نتیجه مشخصی معمولاً" محتوای گروهها میره به سمت کپی کردن مطالب گروههای دیگه. معتقدم آگه میخوایم برنامه‌ای رو به نتیجه برسونیم باید چند عضو مثلاً" به عنوان هیآت مرکزی و ایده ساز طرح مسئله کنن، موضوع و هدف رو چارچوب بندی کنن و به عنوان یه فرضیه و طرح به گروه بزرگتری از دوستان ارائه بدن و نهایتاً" حمایت و پشتیبانی اونا رو خواهان بشن».

فیروز حسنی، هنرمند شاهنامه خوان هم استانی نیز شعری سروده:
کرونا روح سازش انسان با تغییرات جغرافیایی..
کرونا خط بطلان برجهل بت پرستی ست.
کرونا پاک کردن ژن معیوب ناسازگار با محیط است.
کروناتعیین حدود زندگی فیزیکی درکلونی انسانی است
کرونا بالابر زندگی بدوی به زندگی مدرن است..
اورنگ نارکی کارگردان و فعال فرهنگی گچسارانی تلاش خود را در قالب یک پوستر در معرض دید گذاشته است:



کرونا سوژه‌ای خوب برای ساختن فیلم‌های مستند و غیرمستند
فیلم، عکس، مطالب همگی تاریخ یک ملت و مرز و بوم را می‌سازند، یکی از هنرمندان با قصد روحیه بخشی و قدردانی از کادر درمان نوشته است: «بنده حقیر سعی دارم با تولید کلیپ‌هایی از خط مقدم مبارزه با کرونا. در استان یعنی بیمارستان شهید جلیل، علاوه بر ارائه توصیه‌های پزشکی متخصصین این مرکز، به اتفاقات خاص اونجا پرداخته و  قهرمانان عزیزمون یعنی کادر درمان رو هم معرفی کنیم جهت روحیه بخشی و قدر دانی از این عزیزان».

قرنطینه نظامی را اجرا کنیم
یکی از هنرمندان نیز اینگونه نوشته است: بیماری بی قانونی خیلی خیلی خیلی به مراتب بدتر و کشنده‌تر و آزاردهنده‌تر از هزاران اپیدمی کرونا است!  بهتر نیست به مسئولین فشار بیارین قرنطینه‌ی نظامی رو اجرا کنن (که البته به احتمال زیاد تا چند روز آینده فرماندهان نظامی مجبور میشن اعلام کنن). قراره فرهنگ آنتی کرونا رو بسط بدیم و بس.
دوستان راهی هست که به داد بعضی کسبه برسیم؟ بعضی تولیدکننده‌ها در معرض خطر ورشکستگی هستند. مثلاً یه دوستی ما داریم کلی قارچ پرورش داده الان بازار کلاً قفل شده.
داریوش ارجمند فعال اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تعبیری قابل تأمل نوشته است:
«من شاید، نا «دانسته» ناقل باشم، پس سعی می‌کنم «دانسته» قاتل نباشم.
انتشار آگاهانه‌ی ویروس کرونا با عدم رعایت توصیه‌های پزشکی، با کشیدن اسلحه فقط یک تفاوت دارد
مقتول شاید فرزند، خواهر، برادر یا والدین خودمان باشد».
رضا گشتاسب نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نیز تعبیری هنرمندانه داشته و اینگونه پیام خود را انتقال داده است: «گاهی خواب می‌بینم و در بیداری از رفتاری که در خواب انجام داده‌ام شرمنده می‌شوم. برای خوابی که هیچ کنترلی روی آن نداشتم شرمنده می‌شوم. در بیداری می‌پرسم چرا در خوابم دروغ گفتم؟ چرا ترسیدم؟ چرا جا زدم؟
کرونا کابوسی است که تمام می‌شود. اختیارمان در دست خودمان است. در بیداری خودمان را ملامت نکنیم که چرا جان خانواده‌ام را به خطر انداختم! چرا در خانه نماندم؟».
از شخصیت‌های کاریزماتیک و هنرمندان برای مدیریت کرونا استفاده کنیم
یکی از هنرمندان بر استفاده از ظرفیت هنرمندان و شخصیت‌های کاریزماتیک برای مدیریت بهتر جامعه تاکید کرده است: «با توجه به شرایط حاد و بحرانی موجود و پیام‌های چند گانه ای که به جامعه مخابره می‌شود (از یک طرف عادی نمایی و سفید نمایی شرایط تا حدی که گفته می‌شود کرونا در حد سرماخوردگی ست و از یک طرف گفته می‌شود باید در خانه بمانیم) این پیام‌های متناقض باعث سردرگمی جامعه و در نهایت بی مسئولیتی و بی خیالی  مردم  می‌شود».
«اگر قرار به فعالیتی اثر بخش و تأثیر گذار هست به نظر بنده سیاست واحد با پیام و  زمانبندی مشخص پی ریزی شود تا بشود با توان رسانه‌ای و هنری اساتید و هنرمندان عزیز قدمی هرچند کوچک برداریم. در ثانی در کنار محتوای نوشتاری پیشنهاد میشه از ظرفیت کاریزماتیک و قدرت بیان هنرمندان و فرهنگیان عزیز  استفاده و با ساخت کلیپ‌های کوتاه موبایلی، پیام‌ها به جامعه منتقل شود».

 ------------------------------------------
 تنظیم کننده: سیده زهرا حسینی فر
-------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1