تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۴۱۵۸۱۲
معاون وزیر کار؛

دولت بحران دستاورد دارد

۰
دولت بحران دستاورد دارد
کبنا ؛ دیروز که معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی گفته «دولت روحانی با بحران دستاورد روبه‌روست»، وزیر راه هم گفت «مردم ما می‌روند و توسعه‌ها را می‌بینند و هر چه به ما نثار می‌کنند حق‌مان است». وزیر بهداشت هم همین دیروز گفت «درباره روان‌های گرفتار و بحران افسردگی شدید اعلام خطر می‌کنم»! فحوای صحبت وزیر بهداشت هم به گونه‌ای است که مشکلات روانی مردم را ناشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌داند و نسبت به آن هشدار جدی می‌دهد. همه این موارد باعث شده که به قول معاون وزیر رفاه، حتی سرسخت‌ترین طرفداران دولت هم به صف منتقدانش بپیوندند و درست در چنین شرایطی است که دولت از طریق وزیر بهداشت «به سوی جامعه دست تمنا دراز می‌کند» تا خود مردم مسائل‌شان را حل کنند!
اینها همه در حالی است که دولت این روز‌ها با چالش بزرگ نداشتن هیچ دستاوردی در برجام روبه‌روست و البته اگر بخواهیم فهرستی از «فقدان دستاوردها» را از زبان صریح و کنایه و اشاره تلویحی و غیرتلویحی خود مسئولان دولتی، جمع‌آوری کنیم، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.
هر دولتی برای جلب سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم می‌کوشد دستاورد‌هایی داشته باشد و با برجسته‌سازی این دستاورد‌ها رضایت عامه مردم را به‌دست آورد، اما گویا دولت‌های یازدهم و دوازدهم نه تنها در جلب رضایت مردم موفق نبوده، بلکه در این رابطه با بحرانی جدید، اما قریب‌الوقوع و قابل پیش‌بینی هم روبه‌رو شده است.
بنا به تعبیر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه کار و امور اجتماعی «دولت روحانی با بحران دستاورد روبه‌روست». همین مسئله هم موجب شده تا طرفداران پیشین دولت هم به صف طویل منتقدانش بپیوندند و این صف هر روز طولانی‌تر از دیروز شود.
از نگاه میدری حوادث سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ عنصر مشترکی داشتند. هر دو از پیامد‌های سیاست آزادسازی نرخ بهره و آزادسازی قیمت انرژی در بستر یک نظام اداری ناکارآمد هستند. اندیشه‌ای که فکر می‌کند مسئله ایران آزاد کردن نرخ بهره و بانکداری خصوصی است، نتیجه آن مؤسسات مالی - اعتباری و نرخ‌های بهره‌ای است که به کشور آسیب می‌زند. نتیجه این تفکر در آزادسازی قیمت سوخت هم این شکل از کار است. این اندیشه به جای اینکه انضباط مالی را نقطه نخست اقتصاد ایران در نظر بگیرد، آزادسازی قیمت‌ها را نقطه نخست در نظر می‌گیرد. بعد از آن با یک بروکراسی معیوب مواجهیم که سیاست‌ها را منحرف می‌سازد.
طرح تحول سلامت شکست خورد
معاون وزیر کار در گفتگو با «فارس» با طرح این سؤال که چرا دولت با وجود انتقاد به دولت قبل، مجدداً یارانه نقدی داد، می‌گوید‌: همین دولت در سال ۱۳۹۳ هم قیمت بنزین را آزاد کرد و درآمد حاصل از آن را به بخش بهداشت برد. اگر توانسته بودیم طب را واقعاً ملی کنیم و مسئله بهداشت از دغدغه ایرانی‌ها خارج می‌شد، مطمئن هستم این بار آقای روحانی می‌گفت آموزش و پرورش را درست کنیم. اما روحانی دید هر چقدر پول به بخش بهداشت می‌برد، باز هم کم می‌آید و وعده‌هایی داده که محقق نمی‌شود.
رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت و وزارت رفاه اعتماد کرد. آن‌ها گفتند این پول را به بخش بهداشت بدهید، اما نتیجه چه شد؟ بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، همه از دولت طلبکار شدند. وضعیت درمان هم به شرایط قبل از آقای روحانی برگشت. طرح تحول سلامت شکست خورد، آن هم با وجود اینکه درآمد یارانه‌ها را جذب خود کرده بود. پس دولت این بار گفت من که نمی‌توانم خدمت عمومی را درست کنم، حداقل دل مردم را شاد کنم.» میدری با اعتراف به شکست طرح تحول سلامت می‌افزاید: «با ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم دغدغه سلامت مردم ایران را حل کنیم، اما چه اتفاقی افتاد؟ این پول را در میان طبقه ممتاز پزشکان تزریق کردیم و هم از جیب مردم و هم از جیب بخش عمومی پرداخت کردیم، اما نتوانستیم تحولی ایجاد کنیم.»
گفتنی است، دعوای دو وزارتخانه بهداشت و کار بر سر طرح تحول از همان ابتدای دولت یازدهم شکل گرفته بود و در نهایت هم منجر به استعفای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت شد.
وزیر راه: مردم هرچه بگویند حق‌مان است!
روز گذشته همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: چرخ حرکت توسعه در دنیا رو به رشد است، ما هنوز فرودگاه بین‌المللی درخور و شأن ملت ایران نداریم. مردم ما می‌روند و [توسعه‌ها را]می‌بینند و هر چه به ما نثار می‌کنند حق‌مان است!
محمد اسلامی که در مراسم معارفه محمدمهدی کربلایی مدیر عامل جدید شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: بیش از این نمی‌توانیم تأخیر کنیم و باید زمینه را برای اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان فراهم کنیم. کم‌کاری‌های دولتی‌ها طی شش سال گذشته حالا صف انتقادات جدی از دولت را به خود کابینه کشانده است. باید از این وزرا پرسید، شما که می‌دانید اقداماتی در خور شأن ملت ایران انجام نداده‌اید، چرا همچنان با همان مؤلفه‌های ابتدای دولت که وافی به مقصود نیست ادامه مسیر می‌دهید؟! لااقل در فرصت باقی‌مانده اقدامات در خور شأن انجام دهید تا شرمندگی همیشگی برای‌تان باقی نماند و مردم هم چیزی نثارتان نکنند!
اعلان خطر وزیر بهداشت نسبت به روان مردم اما ظاهراً نباید به این بهبود امیدی داشت، چون وزیر بهداشت دولت هم وضعیت روان مردم را بحرانی می‌داند و نسبت به آن هشدار می‌دهد. سعید نمکی گفته است: شیوع افسردگی و روان‌های گرفتار زنگ خطری برای متخصصان عرصه سلامت است که متأسفانه در حال حاضر در حوزه بهداشت روان در جامعه به شدت دچار مشکل هستیم و من به عنوان وزیر بهداشت در این رابطه اعلان خطر می‌کنم!
وی که در آیین بهره‌برداری از بخش موقوفه شادروان نظام مافی در بیمارستان روانپزشکی رازی شهرری صحبت می‌کرد، اظهار داشت: تلخ است که بگویم ما نیازمند تخت بستری بیماران دچار اختلالات روانی و همچنین نیازمند تخت برای درمان بیماران قلبی و عروقی هستیم، زیرا این اظهارات نشانگر عملکرد ناکافی و غیرقابل قبول در حوزه بهداشت و درمان است. به گزارش تسنیم، وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: در صورتی که عملکرد بهتری در امر پیشگیری و بهداشت داشتیم در حال حاضر تا این حد نیازمند تخت‌های بستری در کشور نبودیم. وی با تأکید بر اینکه باید به شدت به عرصه اجتماعی بپردازیم، گفت: چرا شهری مملو از پریشانی و افسردگی و دلمردگی داشته باشیم؟ چرا شهری شاد و بانشاط نداشته باشیم؟!
نمکی بیان کرد: زمانی که یک بیمار در تخت بیمارستان روانپزشکی بستری می‌شود ابتدای ماجرای سخت ما و آغاز یک پروسه بسیار پیچیده است لذا همه دست‌اندرکاران باید به فکر بهداشت روان جامعه باشند و این کار تنها در وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.
وزیر بهداشت در پایان تأکید کرد: در شرایط فعلی برای اصلاح بهداشت روان جامعه دست تمنا به سوی همگان دراز می‌کنیم تا بتوانیم امید و نشاط را به مردم باز گردانیم و دلمردگی و افسردگی را از جامعه بزداییم. (روزنامه جوان)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1