تاریخ انتشار
جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۱۳۲۱۰
کبنا گزارش میدهد
تذکر به رئیسجمهور و سوال از وزیر راه در خصوص قطع درختان بلوط جاده یاسوج-سیسخت / «شروه» ساختگی در باره «بلاد شاپور»
۰
کبنا ؛قطع درختان بلوط زاگرس در مسیر پروژه جاده یاسوج - سی سخت در سطح ملی بازتاب گستردهای داشته است. بخشی از این پروژه از محدوده ده برآفتاب به سمت سیسخت به دلیل قطع بیشتر درختان بلوط 100 تا 300 ساله متوقف شد تا این موضوع رسیدگی و بر روی آن کار کارشناسی شده، انجام بگیرد.
سیده فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که همزمان با تقدیم تذکر خود به رئیس جمهوری درباره قطع درختان بلوط زاگرس، سؤال از وزیر راه و شهرسازی را نیز به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده است.
حسینی میگوید: سوالی را از وزیر راه درباره بی توجهی این وزارتخانه به اصول 40 گانه زیست محیطی در طراحی و اجرای طرح تعریض جاده یاسوج به سی سخت که به قطع هزاران اصله درخت بلوط منجر شد، مطرح کردم که امروز تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید درباره اجرای این طرح غیرکارشناسی، پاسخگو باشد، افزود: وزیر راه و شهرسازی باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا علیرغم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در حفظ و نگهرداری جنگلها و اراضی، و همچنین اصل 7 و 8 اصول 40 گانه زیست محیطی در طراحی و اجرای راههای کشور، وزارت راه و شهرسازی اقدام به تعریض جاده یاسوج به سی سخت کرده که به قطع هزاران اصله درخت بلوط و در نتیجه آسیب به محیط زیست و ایجاد خطر برای گونههای جانوری شده است؟
حسینی با بیان اینکه آسیب به بخشهایی از جنگلهای زاگرس ازجمله پارک ملی دنا که یازدهمین ذخیرهگاه زیستکره ایران در منطقه زاگرس است، مغایر با حقوق ملت است، گفت: وزیر راه همچنین باید پاسخ دهد که چه برنامهای برای رفع مشکل و عدم تداوم قطع درختان منطقه دارد؟
سیده فاطمه حسینی همچنین گفت: در جلسه امروز مجلس، تذکر کتبی خود به رئیسجمهوری مبنی بر ضرورت صدور دستور توقف طرح تعریض جاده یاسوج به سی سخت را که به قطع هزاران درخت بلوط و از بین رفتن بخشی از یازدهمین ذخیرهگاه زیستکره ایران در منطقه زاگرس منجر شده را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردم.
وی با یادآوری اینکه این تذکر کتبی خطاب به رئیس جمهوری به امضای 14 نماینده مجلس رسیده، توضیح داد: گزارشها از منطقه حاکی از اجرای طرح غیرکارشناسی تعریض جاده یاسوج سی سخت بدون لحاظ کردن ارزش ایدئولوژیک جنگلهای بلوط زاگرس است.
حسینی افزود: در اجرای این طرح غیرکارشناسی، جنگلهای پارک ملی دنا که یازدهمین ذخیره گاه زیست کرده ایران است نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است حال آنکه در این پارک ملی گونههایی از حیوانات ازجمله پلنگ، خرس، بز و ... زندگی میکنند که قطع هزاران اصله درخت بلوط، حیات آنان را در معرض خطرات جدی قرار میدهد.
نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که در این تذکر به رئیس جمهوری، از ایشان خواستیم که دستور توقف این طرح مغایر با حقوق ملت را هرچه زودتر صادر کنند.
این در حالی است که «سید محمد پژمان» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری 0چهارشنبه 3 مهرماه9 به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود، دریغ از اینکه مسئولان این استان سخنی در رابطه با قطع این درختان به او گفته باشند که مردم بشنوند. اگر چه موضوع راه و جاده در حیطه کاری «پژمان» نبود و نیست، اما در هر صورت او به وزیر راه و شهرسازی نزدیک بود و میتوانست برای جاده یاسوج و سی سخت با وزیر راه صحبتی میکرد هم برای اعتبارات بیشتر، هم فکری به حال درختان بلوط میکرد. افسوس، از هر دری سخنی به میان آمد، جزء قتل عام بلوطهای 100 تا 300 ساله. برای بلادشاپور «شروه» ساختگی خواندند، اما اهمیتی به نابودی درختان منطقه حفاظت شده دنا داده نشد. بیخیال این صحبتها؛ متأسفانه بعضی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تمام اهداف شان را در مناقع سیاسی خودشان جستجو میکنند.
سیده فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که همزمان با تقدیم تذکر خود به رئیس جمهوری درباره قطع درختان بلوط زاگرس، سؤال از وزیر راه و شهرسازی را نیز به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده است.
حسینی میگوید: سوالی را از وزیر راه درباره بی توجهی این وزارتخانه به اصول 40 گانه زیست محیطی در طراحی و اجرای طرح تعریض جاده یاسوج به سی سخت که به قطع هزاران اصله درخت بلوط منجر شد، مطرح کردم که امروز تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید درباره اجرای این طرح غیرکارشناسی، پاسخگو باشد، افزود: وزیر راه و شهرسازی باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا علیرغم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در حفظ و نگهرداری جنگلها و اراضی، و همچنین اصل 7 و 8 اصول 40 گانه زیست محیطی در طراحی و اجرای راههای کشور، وزارت راه و شهرسازی اقدام به تعریض جاده یاسوج به سی سخت کرده که به قطع هزاران اصله درخت بلوط و در نتیجه آسیب به محیط زیست و ایجاد خطر برای گونههای جانوری شده است؟
حسینی با بیان اینکه آسیب به بخشهایی از جنگلهای زاگرس ازجمله پارک ملی دنا که یازدهمین ذخیرهگاه زیستکره ایران در منطقه زاگرس است، مغایر با حقوق ملت است، گفت: وزیر راه همچنین باید پاسخ دهد که چه برنامهای برای رفع مشکل و عدم تداوم قطع درختان منطقه دارد؟
سیده فاطمه حسینی همچنین گفت: در جلسه امروز مجلس، تذکر کتبی خود به رئیسجمهوری مبنی بر ضرورت صدور دستور توقف طرح تعریض جاده یاسوج به سی سخت را که به قطع هزاران درخت بلوط و از بین رفتن بخشی از یازدهمین ذخیرهگاه زیستکره ایران در منطقه زاگرس منجر شده را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردم.
وی با یادآوری اینکه این تذکر کتبی خطاب به رئیس جمهوری به امضای 14 نماینده مجلس رسیده، توضیح داد: گزارشها از منطقه حاکی از اجرای طرح غیرکارشناسی تعریض جاده یاسوج سی سخت بدون لحاظ کردن ارزش ایدئولوژیک جنگلهای بلوط زاگرس است.
حسینی افزود: در اجرای این طرح غیرکارشناسی، جنگلهای پارک ملی دنا که یازدهمین ذخیره گاه زیست کرده ایران است نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است حال آنکه در این پارک ملی گونههایی از حیوانات ازجمله پلنگ، خرس، بز و ... زندگی میکنند که قطع هزاران اصله درخت بلوط، حیات آنان را در معرض خطرات جدی قرار میدهد.
نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که در این تذکر به رئیس جمهوری، از ایشان خواستیم که دستور توقف این طرح مغایر با حقوق ملت را هرچه زودتر صادر کنند.
این در حالی است که «سید محمد پژمان» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری 0چهارشنبه 3 مهرماه9 به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود، دریغ از اینکه مسئولان این استان سخنی در رابطه با قطع این درختان به او گفته باشند که مردم بشنوند. اگر چه موضوع راه و جاده در حیطه کاری «پژمان» نبود و نیست، اما در هر صورت او به وزیر راه و شهرسازی نزدیک بود و میتوانست برای جاده یاسوج و سی سخت با وزیر راه صحبتی میکرد هم برای اعتبارات بیشتر، هم فکری به حال درختان بلوط میکرد. افسوس، از هر دری سخنی به میان آمد، جزء قتل عام بلوطهای 100 تا 300 ساله. برای بلادشاپور «شروه» ساختگی خواندند، اما اهمیتی به نابودی درختان منطقه حفاظت شده دنا داده نشد. بیخیال این صحبتها؛ متأسفانه بعضی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تمام اهداف شان را در مناقع سیاسی خودشان جستجو میکنند.
این جاده جاده مناسب واستانداردی نیست
تصادفات زیادی در آن اتفاق می افتد
وجود یک جاده,مناسب بدون پیچ های خطر آفرین,از خواسته های به حق ودیرین مردم شهرستان,دنا بوده است.
بعد از این همه سال قسمتی از جاده تعریض گردیده
آیا بغد از این همه سال وجود این حاده این همه اعتراض باید,داشته باشد چه دست هایی در کار است
شعرستان دنا وشهر سی سخت صرف,نظر از بحث,گردشگری جهت رفاه وتوسعه به جاده نیاز دارند وجزو خواسته های اولیه ودیرینه آنهاست.
چرا آمار ها غلط داده می شود ودر زمینه منابع طبیعی ومحیط زیست از اینجا تا تهران و به دولت ومجلس آمار کذب داده می شود وبزرگ نمایی می شود
پیشنهاد بهتر وعملیاتی برای احداث این جاده چه هست نمی شود که فقط صورت مسأله را پاک کرد.
شهرستان دنا ومرکز شهرستان شهر سی سخت به این جاده نیاز دارند وخواسته به حق واصلی آنهاست خوب آن را از یاسوج تا سی سخت با پل در آسمان یا با تونل در زمین ببرند مثل خیلی کشور ها
فقط با انتقعد واعتراض ومشکل تراشیدن برای مردم وصورت مسأله را پاک کردن که مشکلی حل نمی شود.
این چاده,در ادامه مسیر وعبور از شهر سی سخت می تواند به اصفهان وصل شود ومسیر دواستان را حتی جنوب به شمال را بسیار نزدیک نماید واز تخریب منابع طبیعی ومحیط زیست در مسیرهای طولانی دیگر جلوگیری نماید.
به هر حال این جاده از ضروریات است وبه هر حال زده خواهد شد. چون حیاتی است ومانع تراشی وسنگ اندازی در اجرای,آن عاقلانه نیست
لطفارهمکاری نمایید کعر شکنی نکنید