تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۸
کد مطلب : ۴۰۹۲۴۴
حرف‌هایی که فرماندار بویراحمد در باره «سمن‌ها» زد

نظام خاله خُروزیی در ادارات کهگیلویه و بویراحمد / دلیل عجیبی که فرمانداران با امور اجتماعی و فرهنگی استانداری رابطه ندارند

۲
۰
نظام خاله خُروزیی در ادارات کهگیلویه و بویراحمد / دلیل عجیبی که فرمانداران با امور اجتماعی و فرهنگی استانداری رابطه ندارند
کبنا ؛نظام اداری در استان کهگیلویه و بویراحمد پیچیدگی خاص خودش را دارد، از مردم عادی، سرمایه‌گذار تا فعالین فرهنگی و سمن‌های مردمی در پیچ و خم راهروهای اداری استان گم می‌شود، جریان عجیبی در اداره امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد برای شهروندی اتفاق افتاد که تعریف آن را برای بعدا می‌گذارم. همانطوری که بیان شد، مشکلات پیچیده‌ای در نظام اداری این استان هست و آداب خاص خودش را دارد، گاهی بعضی کارها به واسطه خُرزوها، و گاهی هم به واسطه دایی‌ها رتق و فتق می‌شود. البته مهمترین گره‌ها هم با آوردن نام حاجی‌ها گشوده می‌شود و این رسم‌های غلط سبب شده تا حدودی بی‌اعتمادی به نظام اداری را افزایش دهد. مدیران به میزان جایگاه بالادستی‌هایشان از آنها حساب می‌برند، اگر سفارش کننده نماینده باشد، مدیران چنان خم و راست می‌شوند و کارها را جلو می‌برند که تا چند سال دیگر پست‌های مدیریتی‌شان تضمین خواهد شد. گاهاً مدیران هم ادارات کم اهمیت حساب که نمی‌برند، هیچ. حتی کارها را هم پشت گوش می‌اندازند. واقعیتی که حجت‌الاسلام میرمحمدی مدیرکل امور اجتماعی از آن پرده برداشت و گفت: «فرمانداران ارتباطی با حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری ندارند.» او در ادامه بیان کرد: «فرمانداران احتمالاً به این دلیل به ما اهمیت نمی‌دهند که حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در عزل و نصب آنها نقشی ندارند.» شاید منظور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری این باشد، فرمانداران به نامه‌های کسانی بیشتر توجه دارند که می‌دانند در عزل آنان نقش بیشتری دارند، مثل؛ استاندار، معاون سیاسی و نمایندگان.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد که روز (سه‌شنبه 10 اردیبهشت ماه 98) برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت و ارزش مسائل در حوزه های فرهنگی و اجتماعی کمتر از عمرانی و بخش اقتصادی نیست و باید غیرتمندانه به آنها توجه شود.
استاندار با اشاره به اینکه، مسائل فرهنگی و اجتماعی از اولویت های اساسی جامعه و کشور است، افزود: اگر همه بخش های عمرانی، زیربنایی و اقتصادی رشد و توسعه یابند اما به حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه نشده باشد ما توفیقی نداشته ایم.
احمدی با تاکید به اینکه، باید در چشم‌ انداز برنامه ها توجه به اصول سیاست‌های فرهنگی اجتماعی باشد و به موازات  سایر بخش‌ها نیز راهبرد فرهنگی اجتماعی داشت، اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی، نهادها و سمن ها به عنوان  مهمترین بخش تاثیر گذار که نقش کلیدی در تولید و بازآفرینی برنامه های فرهنگی اجتماعی دارند، باید پای کار بیایند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط بد مالی دولت سال قبل ۱۴میلیارد ریال به مسائل اجتماعی کمک کرد که اعتباری مکمل است، افزود: این کمک  با این منظور که دستگاه های اجرایی و فرهنگی معبری ایجاد کنند تا با برنامه، جمعیت هدف و افراد آسیب پذیر، آسیب دیده و در معرض آسیب شناسایی و اقدامات پیشگیرانه و مددکاری انجام شود.
استاندار به آگاهی فرمانداران از برنامه های فرهنگی اجتماعی و موضوعات آن تاکید کرد و ابراز داشت: فعالیت و برنامه‌هایی که سمن ها در این رابطه انجام می دهند همراه با گزارش عملکردی باشد و کمک ها هم مشوقی است که این تشکل ها و نهاد ها با انگیزه پای کار بیایند.
از عدم همکاری سمن‌ها در سیل اخیر تا انتقاد مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری از فرمانداران
در ادامه این نشست شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد با بیان اینکه فرمانداران وظایف خود در حوزه فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به خوبی انجام می‌دهند، گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری، فرمانداری‌ها را در جریان اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌ها و سمن‌ها قرار دهد.
وی افزود: در سیل و بحران ابتدای سال به کمک سمن‌ها نیاز داشتیم اما از مجموعه ۴۰-۵۰ سمن که در استان است یک سمن با ما تماس نگرفت و وقتی خودمان به انها گفتیم با ما همکاری نکردند.
فرماندار بویراحمد گفت: وقتی اعتباری به سمن‌ها داده می‌شود انها باید اقدام و برنامه‌ای اجرا کنند، برای مثال اجرای برنامه برای جلوگیری از ترک تحصیل کودکان یکی از مصوبات است در حالی که اقدامی انجام نشد و در همین شهرستان بویراحمد رقم قابل توجهی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند.
این مسوول از وضعیت اوژانس اجتماعی هم انتقاد کرد و افزود: اورژانس اجتماعی خود وضعیت مناسبی ندارد.
حجت‌الاسلام علی‌فتح میرمحمدی هم در پاسخ به صحبت‌های فرماندار بویراحمد خطاب به استاندار گفت: هیچ یک از فرمانداران با حوزه فرهنگی و ارتباطی در ارتباط نیستند و تعامل ندارند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماع استانداری خاطرنشان کرد: این حوزه در عزل و نصب فرمانداران نقشی ندارد و شاید به همین دلیل انها ارتباطی با حوزه فرهنگی و اجتماعی ندارند.
احمدی به حضور موثر و مفید شخص مدیر با داشتن ایده و برنامه سازنده در جلسات فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: فرمانداران و مدیران همه توان خود را صرفا بر روی پروژه های عمرانی و طرح های اقتصادی متمرکز نکنند چون حوزه  فرهنگی و اجتماعی در راس همه مسائل است.
استاندار تاکید کرد: سنجش و ارزیابی برنامه های فرهنگی اجتماعی به لحاظ هزینه ای و محتوایی در سال جاری به خوبی به عمل آورده شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری هم گفت: جلسات فرهنگی و اجتماعی جلسات محوری است و باید موضوعات آن اصل باشد و مورد توجه جدی قرار گیرند چرا که اگر تخریب فکر؛ فرهنگ و باورهای دینی گریبانگیر فرد، خانواده، اجتماع و جامعه شود، بسیار شرایط را سخت و پیچیده خواهد کرد و جبران آن بسیار سنگین و زمان بر است.
حجت الاسلام میرمحمدی با تاکید بر اینکه، مسائل فرهنگی و اجتماعی باید در همه فرمانداری ها با جدیت پیگیری شوند، افزود: تفکر، اندیشه و دیدگاه ها باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی تغییر کند و برنامه های آن مطالعه شده و با شیوه های نو اجرا شوند.
وی با تاکید به اینکه، نظارت ها بر برنامه های فرهنگی و اجتماعی بیشتر خواهد شد، افزود: ارائه برنامه ‌های کارشناسی شده و براساس نیاز استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی از اهداف اصلی این شوراست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اینکه فزماندار یا مدیری به موضوع فرهنگی وکار فرهنگی بی توجهی می کنند اینه تفکری اون مدیر میرساند نمی دانند که مدیر انقلاب باید نگاهش مثل اصل انقلاب فرهنگی باشد کار عمرانی تا با فرهنگ و فرهنگ سازی اون کار توی جامعه جا نیافتد امکان به نتیجه رسیدن اون کار عمرانی صفر است
Iran, Islamic Republic of
احسنت به اين فرماندار
كه قبل از هرچيز واقعا شناخت كاملي از بويراحمد دارد همه جا همين طوره دانشگاه ، مدرسه
مخصوصا پشت گوش انداختن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1