تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۷:۳۱
کد مطلب : ۵۰۵۰۵۳
در گفت و گوی اختصاصی با کبنانیوز؛
مهدی نوریپور، رئیس دانشگاه یاسوج: دانشگاه به جایگاه واقعی خود بازگردد، جایی که علم، گفتوگو و احترام متقابل محور باشد / دانشگاه را بر سه محور عدالتمحوری، قانونمحوری و اخلاقمحوری پیش میبریم / من اطمینان میدهم هیچ استادی یا دانشجویی به خاطر نقد منصفانه یا بیان نظر مخالف، مورد برخورد قرار نمیگیرد، فضای گفتوگو و مناظره در دانشگاه یاسوج آزاد است / جریمه یک کار چند میلیونی در سال 96 تبدیل به 10 میلیارد تومان در 1404شده! / بیشاز 200 میلیارد تومان بدهکاریم / نگاه من به مجموعه دانشگاه، نگاه پدرانه است / جذب و همراه کردن منتقدان بهتر از طرد آنهاست
۰
کبنا ؛
دانشگاه یاسوج بهعنوان مهمترین مرکز علمی و دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد، نقشی محوری در تربیت نیروی انسانی، توسعه پژوهشهای کاربردی و پیوند علم و صنعت ایفا میکند. این دانشگاه که امروز پس از سه دهه فعالیت، به یکی از دانشگاههای معتبر جنوب کشور تبدیل شده، محل حضور هزاران دانشجو در رشتههای گوناگون است. در گفتوگویی با دکتر مهدی نوریپور، رئیس دانشگاه یاسوج به بررسی مشکلات، ظرفیتها و برنامههای پیشروی حوزههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ارتباط با صنعت این دانشگاه پرداختیم.
به گزارش کبنا نیوز، رئیس دانشگاه یاسوج با تأکید بر اهمیت ارتباط میان دانشگاه و رسانهها، گفت: ارتباط بین دانشگاه و رسانهها باید بیش از آنچه که هست باشد و همواره از این تعامل استقبال کردهایم. گاهی موضوعات و مشغلههای کاری، زمانبندی جلسات را دچار تأخیر میکند، اما تلاش ما بر حفظ این ارتباط مستمر است.
وی درباره وضعیت بودجهای دانشگاه توضیح داد: امسال باتوجهبه شرایط مالی و محدودیتهای اعتباری و همچنین پیامدهای جنگ 12 روزه، بسیاری از سازمانها و دانشگاهها با کمبود منابع مواجه هستند. بیش از نیمی از وقت من در دو ماه اخیر صرف پیگیری مسائل بودجهای دانشگاه در نهادهای ملی شده است.
۶ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه یاسوج
نوریپور افزود: دانشگاه یاسوج دارای 6 دانشکده در پردیس مرکزی شامل کشاورزی، ادبیات و علومانسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی است و دو دانشکده اقماری در شهرهای چرام (صنعت و معدن) و گچساران (نفت و گاز) دارد. تعداد دانشجویان فعلی دانشگاه حدود 6 هزار نفر است و تاکنون نزدیک به 9 هزار و 800 نفر فارغالتحصیل شدهاند.
وی با اشاره به سابقه سه دههای دانشگاه، گفت: دانشگاه ابتدا بهصورت دانشکده فنی مهندسی و مجتمع آموزش عالی زیرمجموعه دانشگاه شیراز تأسیس شد و سپس به یک دانشگاه مستقل ارتقا یافت. در حال حاضر، حدود ۲۶۰ عضو هیئتعلمی، ۱۸۰ نفر کارمند رسمی و ۲۲۰ نفر کارمند شرکتی در دانشگاه فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه یاسوج درباره ظرفیت رشتهها بیان کرد: دانشگاه دارای ۳۰ رشته کارشناسی، ۵۵ رشته گرایش کارشناسیارشد و ۲۴ گرایش دوره دکتری است. پذیرش دانشجویان جدید در مقاطع مختلف در حال انجام است و پیشبینی میکنیم حدود هزار و 700 نفر در دوره کارشناسی و حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر در دوره کارشناسیارشد ثبتنام کنند. پذیرش دکتری نیز با ۶۰ نفر آغاز به کارکرد.
بدهیهای دانشگاه به اداره آبوفاضلاب و شهرداری موجب مسدودشدن حسابها شده بود که با رایزنی به طور موقت برخی از این مشکلات رفع شد.
وی ادامه داد: از ابتدای مدیریت خود، تلاش کردهایم با صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع موجود، دانشگاه را اداره کنیم و هیچ هزینه اضافی برای دانشگاه ایجاد نکردهایم.
اجرای طرح مهاد و کهاد آموزشی
نوریپور در خصوص برنامههای آموزشی گفت: یکی از برنامههای مهم دانشگاه، اجرای طرح مهاد و کهاد است که به دانشجویان امکان میدهد در کنار رشته اصلی خود، مهارتهای فرعی مرتبط یا کاربردی نیز بیاموزند. همچنین توسعه رشتههای نوظهور و پرتقاضا از اولویتهای دانشگاه است، مانند بایو انفورماتیک، مدیریت منابع آب و رشتههای میانرشتهای مردم - گیاهشناسی.
وی افزود: در زمینه پژوهش، دانشگاه از سالهای گذشته به طرح گرنت جامع یا پژوهانه توجه ویژه دارد که به اعضای هیئتعلمی اعتبارات پژوهشی اختصاص میدهد و زمینه ارتقای علمی و کاربردی تحقیقات را فراهم میکند، اخیراً نیز این گرنت جامع به ابعاد مختلف آموزشی و فرهنگی نیز اختصاص داده میشود.
رئیس دانشگاه یاسوج درباره تعمیرات تابستانی خوابگاهها مطالبی را بیان کرد و گفت: بودجه تعمیر و تجهیز خوابگاهها امسال با تأخیر به دانشگاه رسید؛ اما ما پیش از آن در حد امکان کارهای ضروری را آغاز کرده بودیم. تلاش کردیم تعمیراتی انجام دهیم که بیشترین تأثیر را بر زندگی دانشجویی داشته باشد؛ از جمله اصلاح حمامها و سرویسهای بهداشتی، تعویض اجاقگاز و یخچالها و رفع مشکلات فرسودگی فضاها. همچنین ایستگاهها و دیوارنویسیها موردتوجه قرار گرفت تا سال تحصیلی را با شرایط مناسب آغاز کنیم.
وی در ادامه به چالشهای دانشگاه یاسوج گریزی زد و گفت: چند چالش اساسی داریم که بخشی از آنها همیشگی است. وسعت دانشگاه یاسوج تنها ۳۲ هکتار است و تقریباً هیچ فضایی برای احداث دانشکده یا خوابگاه جدید باقی نمانده است. درحالیکه در سایر استانها دانشگاهها 200 هکتاری و بیشتر وسعت دارند. علاوه بر محدودیت فضا، ما برخلاف بسیاری از دانشگاههای قدیمی، امکانات مسکن برای اساتید و کارکنان نداریم. این موضوع همواره مورد پیگیری مسئولان بوده و هست.

بلوکهشدن 7 میلیارد بودجه دانشگاه توسط بانک صادرات
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: چالشهای خاص سال جاری نیز وجود دارد. جنگ 12 روزه شرایط را تاحدی تغییر داد و بسیاری از سازمانها با محدودیتهای بودجهای روبرو هستند و این موضوع روی دانشگاه یاسوج نیز اثرگذار است. همچنین بدهیهای سنوات گذشته دانشگاه، از جمله بدهیهای ارزی برای تجهیزات آزمایشگاهی و مطالبات کارکنان پیشین، موجب مسدودشدن بخشی از حسابهای دانشگاه شده که ما در حال پیگیری آنها هستیم. مثلاً سال 1381 دانشگاه از اعتبارات ارزی تجهیزات آزمایشگاهی خریداری کرده، بانک صادرات حدود 7 میلیارد بودجه دانشگاه را به همین دلیل بلوکه کرده است. یا اینکه سال 96 فردی برای دانشگاه کار انجام داده و کار چندمیلیونی این فرد تسویهحساب نشده، این مبلغ با جریمهاش الان بیشتر از 10 میلیارد تومان است.
پژوهش و گرنتهای دانشگاه
نوریپور درباره فعالیتهای پژوهشی گفت: دانشگاه طرح گرنت جامع یا پژوهانه جامعه را دنبال میکند که اعتبارات پژوهشی را به اعضای هیئتعلمی اختصاص میدهد و در ابعاد مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به بهرهبرداری میرسد. هدف این است که دانشگاه در ابعاد مختلف ارتقا یابد و فعالیتها محدود به پژوهش صرف نباشد.
ارتباط با صنعت و ایجاد دفاتر تخصصی نفت و آب و سایر صنایع
وی با اشاره به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: ما قصد داریم حوزه ارتباط با صنعت را از حالت سنتی خارج کنیم. برای هر واحد صنعتی اتاقی در دانشگاه در نظر گرفته میشود که بهعنوان هماهنگکننده فعالیتهای دانشگاه و صنعت عمل کند و طرحهای پژوهشی مربوط به این حوزه توسط هیئتعلمی دانشگاه اجرا شوند. بهعنوانمثال، با شرکت نفت و گاز منطقه جنوب خوزستان تفاهمنامهای امضا شده است تا هیئتعلمی دانشگاه پروژههای پژوهشی مرتبط با صنایع نفت و گاز را انجام دهد. یکی از این پروژهها، حفاظت از لولههای انتقال در مقابل خوردگی است که هم مشکل صنعت را حل میکند و هم بودجه و فعالیت پژوهشی دانشگاه را ارتقا میدهد.
اتاق پژوهش «آب» افتتاح میشود
وی ادامه داد: این الگو در دیگر سازمانها نیز پیگیری میشود. هفته گذشته تفاهمنامه همکاری با آب منطقهای امضا شد و برنامهریزی برای اتاق پژوهش آب انجام شده است. هدف کلی این است که اعضای هیئتعلمی با تخصصهای خود به حل مسائل و چالشهای سازمانها کمک کنند و پژوهشهای کاربردی انجام دهند.
تأکید بر عملگرایی
نوریپور در ادامه با تأکید بر اهمیت عملگرایی گفت: هدف ما این است که تفاهمنامهها و قراردادها تنها در حد حرف باقی نماند و به اجرا برسد. همکاران ما برای پیگیری پروژههای مشترک با صنعت حضوری اقدام کردهاند و اتاقهای پژوهشی ایجاد خواهند شد تا ارتباط عملی دانشگاه با صنعت و جامعه به شکل ملموس و پایدار برقرار شود.
قانون جهش تولید دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای مالیاتی:
نوریپور توضیح داد: طبق قانون جهش تولید دانشبنیان، ادارات، سازمانها و نهادهایی که سالانه مالیات پرداخت میکنند، میتوانند بخشی از این هزینهها را بهجای پرداخت مستقیم مالیات، بهصورت طرح پژوهشی با دانشگاهها همکاری کنند.
وی افزود: فرض کنید یک مؤسسه 10 میلیون تومان مالیات دارد، میتواند دو میلیون تومان آن را بهصورت طرح پژوهشی با دانشگاه انجام دهد و هشت میلیون باقیمانده را مالیات بدهد.
وی گفت: حتی بخش باقیمانده مالیات میتواند شامل معافیتهای مالیاتی شود و این ظرفیت در بودجه امسال پیشبینی شده است. نوریپور تأکید کرد که استفاده از این ظرفیتها میتواند در شرایط محدودیت نقدینگی سال جاری، بسیاری از مشکلات دانشگاه را کاهش دهد.
جایگاه دانشگاه در شوراها و نشستها
رئیس دانشگاه یاسوج در پاسخ به سؤال کبنا نیوز مبنی براینکه بهنظر میرسد که به جایگاه دانشگاهها بهویژه دانشگاه یاسوج در سطح جلسات مهم اداری کمتوجهی میشود و این درحالیاست که دانشگاه باید محور جلسات و توسعه باشد، بیان کرد: این موضوع بیشتر به مسئولان دستگاههای اجرایی مربوط است؛ اما دانشگاه جایگاه خود را در نشستها و شوراهای استانی حفظ کرده است، بهویژه دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم پزشکی که جایگاهی شبیه دانشگاه مادر دارند.
وی افزود که اگرچه در محل نشستها افراد شرکتکننده و جایگاه افراد در سالن معمولاً از پیش تعیین شدهاند، اما بازخوردهای حاصل از حضور دانشگاه در این جلسات همچنان مثبت است.
فعالیتهای فرهنگی و علمی
نوریپور بر بازگرداندن شور و نشاط به دانشگاه تأکید کرد و افزود: سه دهه پیش خودمان دانشجو بودیم و فضای دانشگاه خیلی فعالتر بود. از حوزه فرهنگی انتظار دارم آن حال و هوای شور و نشاط قدیمی به دانشگاه بازگردد.
وی به برگزاری همایشها و گردهماییها بهعنوان ابزار معرفی دانشگاه به استان و کشور اشاره کرد و از برگزاری کنفرانس ملی فیزیک و کنگره آیتالله ملکحسینی (ره) نام برد.
پذیرش دانشجویان خارجی و آموزش زبان فارسی
رئیس دانشگاه یاسوج به پذیریش دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: دانشگاه در چند سال اخیر به پذیرش دانشجوی خارجی توجه ویژه داشته و در سال گذشته حدود ۲۶۰ دانشجوی خارجی پذیرش شدهاند و پیشبینی میشود امسال حدود ۲۰۰ دانشجو پذیرش شود.
وی افزود که باتوجهبه اینکه قبلاً خیلی به دانشجویان خارجی سخت گرفته نمیشد، چون به زبان فارسی مسلط نبودند، اما به دلیل اینکه برخی دانشگاههای کشور در لیست سیاه کشور عراق قرار گرفتهاند و از نظر کیفیت آموزش مورد تردید واقع شدهاند، دانشگاه یاسوج تمرکز بیشتری روی این موضوع کرده و مرکزی به نام «آسفا» (آموزش زبان فارسی) ایجاد کرده تا در ترم اول دانشجویان خارجی تمرکز بیشتری بر فراگیری زبان فارسی داشته باشند. همچنین حوزه فرهنگی و اطلاعرسانی نسبت به قوانین و مقررات برای این دانشجویان فعالتر شده است تا مشکلات احتمالی کاهش یابد.
آقای دکتر، برخی از استادان و دانشجویان نگرانیهایی درباره آینده دانشگاه یاسوج مطرح میکنند. از سوی دیگر، گاهی گفته میشود ارتباط مستقیم با مدیریت دانشگاه بهمنظور تبادل نظر، پیشنهاد یا نقدهای دلسوزانه دشوار است و تصمیمها در یک حلقه خاص گرفته میشود. پاسخ شما چیست؟
نگرانی نسبت به آینده دانشگاه طبیعی است و مشخص است که دغدغه دارید و این نشانه دلسوزی است. در مراسم بزرگداشت روز معلم به دستاندرکاران برنامه گفتم وقتی برای افرادی که نقدی بر مدیریت دانشگاه دارند تعیین کنید که اگر نقدی دارند بگویند، و این کار را هم کردیم و عدهای هم نقد داشتند. این موضوع دو بعد دارد، اول اینکه طبیعتاً من در دوره تحصیل و دوره کاری خود در دانشگاه با یک سری افراد بیشتر ارتباط داشتهام و آشنا شدم و ممکن است بر اساس شناختی که دارم از آنها در مدیریت بیشتر استفاده کنم؛ اما این نشانه این نیست که به سمت خاصی گرایش دارم. این به تیپ شخصیتی افراد نیز مرتبط است، اینکه فرد بهصورت شخصیتی فرد بیطرفی است یا خیر؟ برای من همه اساتید، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان قابلاحترام هستند و رفتار من با آنها بر اساس اخلاق، قانون و عدالت است. انشاءالله. مثلاً تعدادی از همکاران تازهکار ما به دلیل اینکه روال استخدام آنها حدود یکی دو سال طول میکشد حکم استخدامی ندارند، و تعدادی از این افراد درخواست قرارداد داخلی دادند، و قانون هم این اجازه را به دانشگاه داده است. من نمیتوانم بگویم از این 12 نفر برای یک نفر حکم میزنم، یا برای همه حکم میزنیم یا نمیزنیم. فرقی نمیکند چپی باشند یا راستی.
*ساختار جذب هیئتعلمی در کشور چندلایه است. از هیئت عالی جذب در شورایعالی انقلابفرهنگی گرفته تا هیئت مرکزی در وزارت علوم و در نهایت هیئت اجرایی جذب در دانشگاهها. ما تابع ضوابط هستیم. در مواردی که تأییدیهها زمانبر بوده، از اختیار قانونی استفاده کردیم تا برای همه متقاضیان در شرایط برابر قرارداد داخلی ببندیم. تأکید کردهام که هیچ تفاوتی میان گرایشهای فکری و سیاسی افراد نیست؛ اصولگرا یا اصلاحطلب، همه در حقوق خود برابرند.
*همچنین در مورد پرداخت حق مدیریتها نیز گفتهام که اگر قرار است افزایشی لحاظ شود، باید برای همه مدیران در شرایط مشابه اعمال شود. اینها نشانه رویکرد عدالتمحور ماست.
*گاهی در یک دانشکده برای انجام یک کار با 15 نفر مشورت میکنیم. از طرفی با افراد معتبر و جاافتاده دانشگاه نیز همواره ارتباط و مشورت داریم. حتی همین الان که برخی از مدیران سیستم مدیریتی گذشته را نگه داشتهایم؛ چون میدانیم خوب کار میکنند. سعی دارم از نقطهنظرات همه اساتید استفاده کنم و مدیریت دانشگاه بر اساس شفافیت، اخلاقمداری و تعامل سازنده با اعضای دانشگاه است، در مورد تصمیمگیریها، تأکید من همیشه بر عدالت و مشورت جمعی بوده است. من در مسائل مختلف با مدیران دانشکدهها و استادان مشورت میکنم. گاهی شخصاً با استادان باتجربه در دانشکدهها گفتوگو میکنم تا از نظرات مختلف آگاه شوم. اینگونه نیست که فقط گروه یا باند خاصی تصمیمگیر باشد.
یکی از دغدغههایی که برخی از اساتید داشتهاند، این است که بعضی از آنها اذعان میکنند که از اظهارنظرهای آزادانه؛ البته در چارچوب در فضای نقد و کرسیهای آزاداندیشی و جمعهای دانشجویی ترس دارند، نظر شما در این باره چیست؟ آیا افراد میتوانند در این دوره به راحتی اظهارنظر کنند؟
شاید شعاری به نظر بیاید، اما با شواهد و قرائن میگویم، اگر عضو هیئتعلمی یا دانشجویی اظهارنظری بکند، چه کسی ممکن است پیگیر این اظهارنظر باشد؟ یکی ممکن است سیاستهای وزارتی باشد، که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیر محترم علوم در بیشتر جلسات خود بر بازگشت شور و نشاط فرهنگی و تقویت فضای گفتوگو در دانشگاهها تأکید دارد. حتی در جلسات رسمی به ما گفته میشود که در برخورد با دانشجویان، مراقب باشیم حساسیت بیمورد ایجاد نشود.
*از سوی دیگر، نهادهای نظارتی در این 6 ماهه بارها به بنده گفتهاند جذب و همراه کردن منتقدان بهتر از طرد آنهاست. بنابراین، من اطمینان میدهم هیچ استادی یا دانشجویی به خاطر نقد منصفانه یا بیان نظر مخالف، مورد برخورد قرار نمیگیرد. فضای گفتوگو و مناظره در دانشگاه یاسوج آزاد است و در آینده نزدیک ترویج و پررنگتر هم خواهد شد.
بیشتر بدانید | جنگ 12 روزه نشان داد که جنگ علم و تکنولوژی است...
آقای دکتر، برخی معتقدند در دانشگاه نیروهایی وجود دارند که گاهی مانع فعالیتهای فرهنگی یا فکری میشوند. آیا چنین دیدگاهی را میپذیرید؟
با رویکرد فرهنگی که الان داریم شاید اصلاً چنین اتفاقی پیش نیاید، اما بهطورکلی چنین رفتارهایی قابلقبول نیست و با آن برخورد میشود. دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد، نه میدان تنش. ما با هر جریان یا فردی که بخواهد نظم دانشگاه را برهم بزند یا مانع برگزاری قانونی برنامهها شود، برخورد میکنیم. من هیچوقت از عبارت «نیروی سرکوب» استفاده نمیکنم. نگاه من به مجموعه دانشگاه، نگاه پدرانه است. در یک خانواده ممکن است فرزندان متفاوت باشند؛ یکی آرامتر و یکی پرانرژیتر، اما همه عزیزند. رسانهها و دانشجویان هم بخشی از همین خانوادهاند. ما هیچکس را بیرون از این دایره نمیدانیم، اما اگر فرد یا گروهی بخواهد اصول و هنجارهای دانشگاه را زیر پا بگذارد، طبیعتاً با او برخورد قانونی خواهد شد.
بهطورکلی دانشگاه جایی برای گفتوگو و رشد فکری است، نه برای بینظمی. اما نقد، پرسشگری و حتی هیجان فکری اگر در مسیر درست باشد، نهتنها ایرادی ندارد؛ بلکه لازمه پویایی دانشگاه است.
ارزیابی خودتان از فضای کنونی دانشگاه چیست؟
بله، به لطف خدا و همکاری همه همکاران، اکنون فضای دانشگاه یاسوج نسبت به گذشته آرامتر و صمیمیتر شده است. البته طبیعی است که برخی استادان گلایههایی داشته باشند؛ ما همواره آماده شنیدن نظرات و انتقادات آنها هستیم. هدف من این است که دانشگاه یاسوج به جایگاه واقعی خود بازگردد، جایی که علم، گفتوگو و احترام متقابل محور باشد.
سفر رئیسجمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در پیش است. دانشگاه یاسوج چه مطالبات و برنامههایی را در این سفر دنبال میکند؟
بدهی ۲۰۰ میلیاردی؛ بزرگترین چالش دانشگاه
سه محور اصلی برای پیگیری در این سفر داریم: رفع بدهیهای دانشگاه، تأمین اعتبار پروژههای عمرانی، و حمایت از طرحهای خوابگاهی و فناوری. متأسفانه اکنون دانشگاه یاسوج بیشاز ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی از آن مربوط به مالیات و بخشی مربوط به پیمانکاران است. حتی در مقاطعی انسداد حسابهای دانشگاه را شاهد بودیم. من بارها گفتهام که باید قبل از وقوع بحران، به فکر حل مسئله باشیم. همانطور که جاده حادثهخیز را پیش از تصادف اصلاح میکنیم، باید پیش از بروز بحران مالی هم چارهجویی کنیم.
متأسفانه در برنامههای اولیه سفر هیئت دولت، فعلاً ردیف مشخصی برای تسویه بدهیها در نظر گرفته نشده، اما ما این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم.
وضعیت ساختمان دانشکده فنی و مهندسی بعد از 9 سال
ما پروژههای متعددی داریم که سالهاست نیمهتمام ماندهاند. به عنوان نمونه، ساختمان دانشکده فنی و مهندسی از حدود ۹ سال پیش آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است. طبق برنامه باید تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل شود، اما اکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه در ورودی مجموعه در حال ساخت است. این پروژه با منابع داخلی دانشگاه شروع شد و هنوز ردیف اعتباری ملی ندارد. در تلاشیم از طریق سفر رئیسجمهور برای آن اعتباری جذب کنیم.
در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ساخت ۲۳۰ واحد خوابگاه متأهلی برای دانشگاه یاسوج مصوب شده است که تاکنون ۷۰ واحد از آن آغاز شده. یکی از بلوکها حدود ۷۰ درصد و دیگری حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.
بخشی از تأمین مالی از طریق وزارت علوم، بخشی از نهادهایی مانند وزارت نفت و بخشی نیز از منابع محدود خود دانشگاه خواهد بود. همچنین در دانشکده نفت و گاز گچساران، پروژه ساخت خوابگاه دخترانه آغاز شده و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت دارد، اما خوابگاه پسرانه هنوز شروع نشده است.
بلاتکلیفی پروژه برج فناوری دانشگاه یاسوج
پروژههای دیگری نیز در مرحله طراحی و کلنگزنی داریم، از جمله برج فناوری دانشگاه یاسوج که در ورودی اصلی دانشگاه واقع شده است. امیدواریم در سفر رئیسجمهور و با حمایت دستگاههای ملی، بخشی از این طرحها فعال و بودجهدار شوند تا دانشگاه یاسوج بتواند نقش خود را به عنوان دانشگاه مادر استان بهدرستی ایفا کند.
بیشتر بدانید | در سفر ریاستجمهوری و هیئت دولت سه محور اصلی را دنبال میکنیم؛ اول، بدهیهای دانشگاه است که متأسفانه هنوز برنامه مشخصی برای تسویه از آن وجود ندارد. دوم، پروژههای عمرانی است که به ما اعلام شده فقط پروژههایی که دارای کد هستند، مانند دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاههای متأهلی، مورد حمایت قرار میگیرند و فعلاً بیش از این مقدور نیست. محور سوم نیز مسائل و مشکلات دانشگاه است که امیدواریم با پیگیری در سفر، بخشی از آنها رفع شود.
.jpeg)
به موضوع توسعه فضاهای دانشگاه اشاره کردید. لطفاً بیشتر توضیح دهید؟
دانشگاه یاسوج در محدودهای قرار دارد که اطراف آن بین نهادهای مختلف تقسیم شده است؛ از صداوسیما گرفته تا اداره آب و گردشگری. اگر دولت بتواند حمایت کند، شاید بتوانیم بخشی از زمینهای اطراف را باز پس بگیریم تا بتوانیم سایت دانشگاه را توسعه دهیم. یکی دیگر از مشکلات ما نبودِ کوی اساتید است. در ضلع جنوبی دانشگاه، زمینهایی با کاربری آموزشی وجود دارد که در اختیار مردم است و قیمت بالایی دارد. اگر اعتباراتی اختصاص داده شود، میتوانیم این زمینها را خریداری کنیم و به ساخت کوی دانشگاه و توسعه فضاهای آموزشی و خوابگاهی بپردازیم.
زیرساختهای فناوری و آیتی دانشگاه در چه وضعی قرار دارد؟
متأسفانه زیرساختهای فناوری اطلاعات در سالهای گذشته نوسازی نشده است. حوزه آیتی نیازمند بهروزرسانی دائمی است، اما در طول سالها این اتفاق نیفتاده و اکنون در این بخش با کمبودها و فرسودگیهایی روبهرو هستیم. یکی از مطالبات جدی ما در سفر استانی، حمایت برای نوسازی زیرساختهای اینترنتی است.
شما در آغاز مسئولیت خود بر عدالتمحوری و اخلاقمداری تأکید داشتید. این رویکرد در مدیریت دانشگاه چگونه نمود دارد؟
همانطوری که پیشتر گفتم، تلاش من این است که دانشگاه را بر سه محور عدالتمحوری، قانونمحوری و اخلاقمحوری پیش ببریم. این موضوع برای من صرفاً شعار نیست. بهعنوانمثال، در هیئت ممیزه دانشگاه، نگاه ما به پروندهها صرفاً علمی است، بدون توجه به گرایشهای سیاسی یا شخصی افراد. اگر روزی برای من ثابت شود مدیری منافع شخصی را بر مصالح مجموعه ترجیح داده، در همان روز تصمیم به قطع همکاری با او میگیرم. معتقدم رشد و بالندگی در هر سازمانی وقتی رخ میدهد که عدالت در رفتارها حاکم باشد.
برخی از منتقدان نگران سیاسی بودن انتصابات هستند. پاسخ شما به این نگرانی چیست؟
انتصابات در دانشگاه یاسوج بر اساس شایستگی و توانایی انجام کار صورت میگیرد، نه وابستگی سیاسی. ممکن است دیدگاههای مختلفی در دانشگاه وجود داشته باشد، اما ما با یک نگاه واحد به همه نیروها مینگریم. دانشگاه متعلق به همه است و باید فضای آن را از هرگونه دستهبندی دورنگه داریم.
بهعنوان پرسش پایانی، در دوران مدیریت خود چه میراث یا رویکردی را میخواهید برای آیندگان در دانشگاه یاسوج پایهگذاری کنید؟
دوست دارم در پایان دوره مسئولیتم، اگر روزی داوری شد، بگویند دانشگاه یاسوج در این دوران بر پایه اخلاق، قانون و عدالت حرکت کرده است. البته قضاوت نهایی با گذر زمان مشخص میشود. ما میخواهیم دانشگاهی پویا و متعلق به همه مردم استان داشته باشیم. از رسانهها، خیرین و همه دلسوزان استان دعوت میکنم که در مسیر رشد دانشگاه کمک کنند. همانطور که خیرین سلامت در حوزه بهداشت اثرگذار بودند، باید فرهنگ حمایت از آموزش عالی هم نهادینه شود. دانشگاه یاسوج سرمایهای استانی و ماندگار است، و همه ما در قبال رشد آن مسئولیم.
بیشتر بدانید| سعی کردهایم که همه را با یک نگاه یکسان ببینیم
به گزارش کبنا نیوز، رئیس دانشگاه یاسوج با تأکید بر اهمیت ارتباط میان دانشگاه و رسانهها، گفت: ارتباط بین دانشگاه و رسانهها باید بیش از آنچه که هست باشد و همواره از این تعامل استقبال کردهایم. گاهی موضوعات و مشغلههای کاری، زمانبندی جلسات را دچار تأخیر میکند، اما تلاش ما بر حفظ این ارتباط مستمر است.
وی درباره وضعیت بودجهای دانشگاه توضیح داد: امسال باتوجهبه شرایط مالی و محدودیتهای اعتباری و همچنین پیامدهای جنگ 12 روزه، بسیاری از سازمانها و دانشگاهها با کمبود منابع مواجه هستند. بیش از نیمی از وقت من در دو ماه اخیر صرف پیگیری مسائل بودجهای دانشگاه در نهادهای ملی شده است.
۶ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه یاسوج
نوریپور افزود: دانشگاه یاسوج دارای 6 دانشکده در پردیس مرکزی شامل کشاورزی، ادبیات و علومانسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی است و دو دانشکده اقماری در شهرهای چرام (صنعت و معدن) و گچساران (نفت و گاز) دارد. تعداد دانشجویان فعلی دانشگاه حدود 6 هزار نفر است و تاکنون نزدیک به 9 هزار و 800 نفر فارغالتحصیل شدهاند.
وی با اشاره به سابقه سه دههای دانشگاه، گفت: دانشگاه ابتدا بهصورت دانشکده فنی مهندسی و مجتمع آموزش عالی زیرمجموعه دانشگاه شیراز تأسیس شد و سپس به یک دانشگاه مستقل ارتقا یافت. در حال حاضر، حدود ۲۶۰ عضو هیئتعلمی، ۱۸۰ نفر کارمند رسمی و ۲۲۰ نفر کارمند شرکتی در دانشگاه فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه یاسوج درباره ظرفیت رشتهها بیان کرد: دانشگاه دارای ۳۰ رشته کارشناسی، ۵۵ رشته گرایش کارشناسیارشد و ۲۴ گرایش دوره دکتری است. پذیرش دانشجویان جدید در مقاطع مختلف در حال انجام است و پیشبینی میکنیم حدود هزار و 700 نفر در دوره کارشناسی و حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر در دوره کارشناسیارشد ثبتنام کنند. پذیرش دکتری نیز با ۶۰ نفر آغاز به کارکرد.
بدهیهای دانشگاه به اداره آبوفاضلاب و شهرداری موجب مسدودشدن حسابها شده بود که با رایزنی به طور موقت برخی از این مشکلات رفع شد.
وی ادامه داد: از ابتدای مدیریت خود، تلاش کردهایم با صرفهجویی و استفاده بهینه از منابع موجود، دانشگاه را اداره کنیم و هیچ هزینه اضافی برای دانشگاه ایجاد نکردهایم.
اجرای طرح مهاد و کهاد آموزشی
نوریپور در خصوص برنامههای آموزشی گفت: یکی از برنامههای مهم دانشگاه، اجرای طرح مهاد و کهاد است که به دانشجویان امکان میدهد در کنار رشته اصلی خود، مهارتهای فرعی مرتبط یا کاربردی نیز بیاموزند. همچنین توسعه رشتههای نوظهور و پرتقاضا از اولویتهای دانشگاه است، مانند بایو انفورماتیک، مدیریت منابع آب و رشتههای میانرشتهای مردم - گیاهشناسی.
وی افزود: در زمینه پژوهش، دانشگاه از سالهای گذشته به طرح گرنت جامع یا پژوهانه توجه ویژه دارد که به اعضای هیئتعلمی اعتبارات پژوهشی اختصاص میدهد و زمینه ارتقای علمی و کاربردی تحقیقات را فراهم میکند، اخیراً نیز این گرنت جامع به ابعاد مختلف آموزشی و فرهنگی نیز اختصاص داده میشود.
رئیس دانشگاه یاسوج درباره تعمیرات تابستانی خوابگاهها مطالبی را بیان کرد و گفت: بودجه تعمیر و تجهیز خوابگاهها امسال با تأخیر به دانشگاه رسید؛ اما ما پیش از آن در حد امکان کارهای ضروری را آغاز کرده بودیم. تلاش کردیم تعمیراتی انجام دهیم که بیشترین تأثیر را بر زندگی دانشجویی داشته باشد؛ از جمله اصلاح حمامها و سرویسهای بهداشتی، تعویض اجاقگاز و یخچالها و رفع مشکلات فرسودگی فضاها. همچنین ایستگاهها و دیوارنویسیها موردتوجه قرار گرفت تا سال تحصیلی را با شرایط مناسب آغاز کنیم.
وی در ادامه به چالشهای دانشگاه یاسوج گریزی زد و گفت: چند چالش اساسی داریم که بخشی از آنها همیشگی است. وسعت دانشگاه یاسوج تنها ۳۲ هکتار است و تقریباً هیچ فضایی برای احداث دانشکده یا خوابگاه جدید باقی نمانده است. درحالیکه در سایر استانها دانشگاهها 200 هکتاری و بیشتر وسعت دارند. علاوه بر محدودیت فضا، ما برخلاف بسیاری از دانشگاههای قدیمی، امکانات مسکن برای اساتید و کارکنان نداریم. این موضوع همواره مورد پیگیری مسئولان بوده و هست.

بلوکهشدن 7 میلیارد بودجه دانشگاه توسط بانک صادرات
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: چالشهای خاص سال جاری نیز وجود دارد. جنگ 12 روزه شرایط را تاحدی تغییر داد و بسیاری از سازمانها با محدودیتهای بودجهای روبرو هستند و این موضوع روی دانشگاه یاسوج نیز اثرگذار است. همچنین بدهیهای سنوات گذشته دانشگاه، از جمله بدهیهای ارزی برای تجهیزات آزمایشگاهی و مطالبات کارکنان پیشین، موجب مسدودشدن بخشی از حسابهای دانشگاه شده که ما در حال پیگیری آنها هستیم. مثلاً سال 1381 دانشگاه از اعتبارات ارزی تجهیزات آزمایشگاهی خریداری کرده، بانک صادرات حدود 7 میلیارد بودجه دانشگاه را به همین دلیل بلوکه کرده است. یا اینکه سال 96 فردی برای دانشگاه کار انجام داده و کار چندمیلیونی این فرد تسویهحساب نشده، این مبلغ با جریمهاش الان بیشتر از 10 میلیارد تومان است.
پژوهش و گرنتهای دانشگاه
نوریپور درباره فعالیتهای پژوهشی گفت: دانشگاه طرح گرنت جامع یا پژوهانه جامعه را دنبال میکند که اعتبارات پژوهشی را به اعضای هیئتعلمی اختصاص میدهد و در ابعاد مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به بهرهبرداری میرسد. هدف این است که دانشگاه در ابعاد مختلف ارتقا یابد و فعالیتها محدود به پژوهش صرف نباشد.
ارتباط با صنعت و ایجاد دفاتر تخصصی نفت و آب و سایر صنایع
وی با اشاره به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: ما قصد داریم حوزه ارتباط با صنعت را از حالت سنتی خارج کنیم. برای هر واحد صنعتی اتاقی در دانشگاه در نظر گرفته میشود که بهعنوان هماهنگکننده فعالیتهای دانشگاه و صنعت عمل کند و طرحهای پژوهشی مربوط به این حوزه توسط هیئتعلمی دانشگاه اجرا شوند. بهعنوانمثال، با شرکت نفت و گاز منطقه جنوب خوزستان تفاهمنامهای امضا شده است تا هیئتعلمی دانشگاه پروژههای پژوهشی مرتبط با صنایع نفت و گاز را انجام دهد. یکی از این پروژهها، حفاظت از لولههای انتقال در مقابل خوردگی است که هم مشکل صنعت را حل میکند و هم بودجه و فعالیت پژوهشی دانشگاه را ارتقا میدهد.
اتاق پژوهش «آب» افتتاح میشود
وی ادامه داد: این الگو در دیگر سازمانها نیز پیگیری میشود. هفته گذشته تفاهمنامه همکاری با آب منطقهای امضا شد و برنامهریزی برای اتاق پژوهش آب انجام شده است. هدف کلی این است که اعضای هیئتعلمی با تخصصهای خود به حل مسائل و چالشهای سازمانها کمک کنند و پژوهشهای کاربردی انجام دهند.
تأکید بر عملگرایی
نوریپور در ادامه با تأکید بر اهمیت عملگرایی گفت: هدف ما این است که تفاهمنامهها و قراردادها تنها در حد حرف باقی نماند و به اجرا برسد. همکاران ما برای پیگیری پروژههای مشترک با صنعت حضوری اقدام کردهاند و اتاقهای پژوهشی ایجاد خواهند شد تا ارتباط عملی دانشگاه با صنعت و جامعه به شکل ملموس و پایدار برقرار شود.
قانون جهش تولید دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای مالیاتی:
نوریپور توضیح داد: طبق قانون جهش تولید دانشبنیان، ادارات، سازمانها و نهادهایی که سالانه مالیات پرداخت میکنند، میتوانند بخشی از این هزینهها را بهجای پرداخت مستقیم مالیات، بهصورت طرح پژوهشی با دانشگاهها همکاری کنند.
وی افزود: فرض کنید یک مؤسسه 10 میلیون تومان مالیات دارد، میتواند دو میلیون تومان آن را بهصورت طرح پژوهشی با دانشگاه انجام دهد و هشت میلیون باقیمانده را مالیات بدهد.
وی گفت: حتی بخش باقیمانده مالیات میتواند شامل معافیتهای مالیاتی شود و این ظرفیت در بودجه امسال پیشبینی شده است. نوریپور تأکید کرد که استفاده از این ظرفیتها میتواند در شرایط محدودیت نقدینگی سال جاری، بسیاری از مشکلات دانشگاه را کاهش دهد.
جایگاه دانشگاه در شوراها و نشستها
رئیس دانشگاه یاسوج در پاسخ به سؤال کبنا نیوز مبنی براینکه بهنظر میرسد که به جایگاه دانشگاهها بهویژه دانشگاه یاسوج در سطح جلسات مهم اداری کمتوجهی میشود و این درحالیاست که دانشگاه باید محور جلسات و توسعه باشد، بیان کرد: این موضوع بیشتر به مسئولان دستگاههای اجرایی مربوط است؛ اما دانشگاه جایگاه خود را در نشستها و شوراهای استانی حفظ کرده است، بهویژه دانشگاه یاسوج و دانشگاه علوم پزشکی که جایگاهی شبیه دانشگاه مادر دارند.
وی افزود که اگرچه در محل نشستها افراد شرکتکننده و جایگاه افراد در سالن معمولاً از پیش تعیین شدهاند، اما بازخوردهای حاصل از حضور دانشگاه در این جلسات همچنان مثبت است.
فعالیتهای فرهنگی و علمی
نوریپور بر بازگرداندن شور و نشاط به دانشگاه تأکید کرد و افزود: سه دهه پیش خودمان دانشجو بودیم و فضای دانشگاه خیلی فعالتر بود. از حوزه فرهنگی انتظار دارم آن حال و هوای شور و نشاط قدیمی به دانشگاه بازگردد.
وی به برگزاری همایشها و گردهماییها بهعنوان ابزار معرفی دانشگاه به استان و کشور اشاره کرد و از برگزاری کنفرانس ملی فیزیک و کنگره آیتالله ملکحسینی (ره) نام برد.
پذیرش دانشجویان خارجی و آموزش زبان فارسی
رئیس دانشگاه یاسوج به پذیریش دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: دانشگاه در چند سال اخیر به پذیرش دانشجوی خارجی توجه ویژه داشته و در سال گذشته حدود ۲۶۰ دانشجوی خارجی پذیرش شدهاند و پیشبینی میشود امسال حدود ۲۰۰ دانشجو پذیرش شود.
وی افزود که باتوجهبه اینکه قبلاً خیلی به دانشجویان خارجی سخت گرفته نمیشد، چون به زبان فارسی مسلط نبودند، اما به دلیل اینکه برخی دانشگاههای کشور در لیست سیاه کشور عراق قرار گرفتهاند و از نظر کیفیت آموزش مورد تردید واقع شدهاند، دانشگاه یاسوج تمرکز بیشتری روی این موضوع کرده و مرکزی به نام «آسفا» (آموزش زبان فارسی) ایجاد کرده تا در ترم اول دانشجویان خارجی تمرکز بیشتری بر فراگیری زبان فارسی داشته باشند. همچنین حوزه فرهنگی و اطلاعرسانی نسبت به قوانین و مقررات برای این دانشجویان فعالتر شده است تا مشکلات احتمالی کاهش یابد.
آقای دکتر، برخی از استادان و دانشجویان نگرانیهایی درباره آینده دانشگاه یاسوج مطرح میکنند. از سوی دیگر، گاهی گفته میشود ارتباط مستقیم با مدیریت دانشگاه بهمنظور تبادل نظر، پیشنهاد یا نقدهای دلسوزانه دشوار است و تصمیمها در یک حلقه خاص گرفته میشود. پاسخ شما چیست؟
نگرانی نسبت به آینده دانشگاه طبیعی است و مشخص است که دغدغه دارید و این نشانه دلسوزی است. در مراسم بزرگداشت روز معلم به دستاندرکاران برنامه گفتم وقتی برای افرادی که نقدی بر مدیریت دانشگاه دارند تعیین کنید که اگر نقدی دارند بگویند، و این کار را هم کردیم و عدهای هم نقد داشتند. این موضوع دو بعد دارد، اول اینکه طبیعتاً من در دوره تحصیل و دوره کاری خود در دانشگاه با یک سری افراد بیشتر ارتباط داشتهام و آشنا شدم و ممکن است بر اساس شناختی که دارم از آنها در مدیریت بیشتر استفاده کنم؛ اما این نشانه این نیست که به سمت خاصی گرایش دارم. این به تیپ شخصیتی افراد نیز مرتبط است، اینکه فرد بهصورت شخصیتی فرد بیطرفی است یا خیر؟ برای من همه اساتید، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان قابلاحترام هستند و رفتار من با آنها بر اساس اخلاق، قانون و عدالت است. انشاءالله. مثلاً تعدادی از همکاران تازهکار ما به دلیل اینکه روال استخدام آنها حدود یکی دو سال طول میکشد حکم استخدامی ندارند، و تعدادی از این افراد درخواست قرارداد داخلی دادند، و قانون هم این اجازه را به دانشگاه داده است. من نمیتوانم بگویم از این 12 نفر برای یک نفر حکم میزنم، یا برای همه حکم میزنیم یا نمیزنیم. فرقی نمیکند چپی باشند یا راستی.
*ساختار جذب هیئتعلمی در کشور چندلایه است. از هیئت عالی جذب در شورایعالی انقلابفرهنگی گرفته تا هیئت مرکزی در وزارت علوم و در نهایت هیئت اجرایی جذب در دانشگاهها. ما تابع ضوابط هستیم. در مواردی که تأییدیهها زمانبر بوده، از اختیار قانونی استفاده کردیم تا برای همه متقاضیان در شرایط برابر قرارداد داخلی ببندیم. تأکید کردهام که هیچ تفاوتی میان گرایشهای فکری و سیاسی افراد نیست؛ اصولگرا یا اصلاحطلب، همه در حقوق خود برابرند.
*همچنین در مورد پرداخت حق مدیریتها نیز گفتهام که اگر قرار است افزایشی لحاظ شود، باید برای همه مدیران در شرایط مشابه اعمال شود. اینها نشانه رویکرد عدالتمحور ماست.
*گاهی در یک دانشکده برای انجام یک کار با 15 نفر مشورت میکنیم. از طرفی با افراد معتبر و جاافتاده دانشگاه نیز همواره ارتباط و مشورت داریم. حتی همین الان که برخی از مدیران سیستم مدیریتی گذشته را نگه داشتهایم؛ چون میدانیم خوب کار میکنند. سعی دارم از نقطهنظرات همه اساتید استفاده کنم و مدیریت دانشگاه بر اساس شفافیت، اخلاقمداری و تعامل سازنده با اعضای دانشگاه است، در مورد تصمیمگیریها، تأکید من همیشه بر عدالت و مشورت جمعی بوده است. من در مسائل مختلف با مدیران دانشکدهها و استادان مشورت میکنم. گاهی شخصاً با استادان باتجربه در دانشکدهها گفتوگو میکنم تا از نظرات مختلف آگاه شوم. اینگونه نیست که فقط گروه یا باند خاصی تصمیمگیر باشد.
یکی از دغدغههایی که برخی از اساتید داشتهاند، این است که بعضی از آنها اذعان میکنند که از اظهارنظرهای آزادانه؛ البته در چارچوب در فضای نقد و کرسیهای آزاداندیشی و جمعهای دانشجویی ترس دارند، نظر شما در این باره چیست؟ آیا افراد میتوانند در این دوره به راحتی اظهارنظر کنند؟
شاید شعاری به نظر بیاید، اما با شواهد و قرائن میگویم، اگر عضو هیئتعلمی یا دانشجویی اظهارنظری بکند، چه کسی ممکن است پیگیر این اظهارنظر باشد؟ یکی ممکن است سیاستهای وزارتی باشد، که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیر محترم علوم در بیشتر جلسات خود بر بازگشت شور و نشاط فرهنگی و تقویت فضای گفتوگو در دانشگاهها تأکید دارد. حتی در جلسات رسمی به ما گفته میشود که در برخورد با دانشجویان، مراقب باشیم حساسیت بیمورد ایجاد نشود.
*از سوی دیگر، نهادهای نظارتی در این 6 ماهه بارها به بنده گفتهاند جذب و همراه کردن منتقدان بهتر از طرد آنهاست. بنابراین، من اطمینان میدهم هیچ استادی یا دانشجویی به خاطر نقد منصفانه یا بیان نظر مخالف، مورد برخورد قرار نمیگیرد. فضای گفتوگو و مناظره در دانشگاه یاسوج آزاد است و در آینده نزدیک ترویج و پررنگتر هم خواهد شد.
بیشتر بدانید | جنگ 12 روزه نشان داد که جنگ علم و تکنولوژی است...
آقای دکتر، برخی معتقدند در دانشگاه نیروهایی وجود دارند که گاهی مانع فعالیتهای فرهنگی یا فکری میشوند. آیا چنین دیدگاهی را میپذیرید؟
با رویکرد فرهنگی که الان داریم شاید اصلاً چنین اتفاقی پیش نیاید، اما بهطورکلی چنین رفتارهایی قابلقبول نیست و با آن برخورد میشود. دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد، نه میدان تنش. ما با هر جریان یا فردی که بخواهد نظم دانشگاه را برهم بزند یا مانع برگزاری قانونی برنامهها شود، برخورد میکنیم. من هیچوقت از عبارت «نیروی سرکوب» استفاده نمیکنم. نگاه من به مجموعه دانشگاه، نگاه پدرانه است. در یک خانواده ممکن است فرزندان متفاوت باشند؛ یکی آرامتر و یکی پرانرژیتر، اما همه عزیزند. رسانهها و دانشجویان هم بخشی از همین خانوادهاند. ما هیچکس را بیرون از این دایره نمیدانیم، اما اگر فرد یا گروهی بخواهد اصول و هنجارهای دانشگاه را زیر پا بگذارد، طبیعتاً با او برخورد قانونی خواهد شد.
بهطورکلی دانشگاه جایی برای گفتوگو و رشد فکری است، نه برای بینظمی. اما نقد، پرسشگری و حتی هیجان فکری اگر در مسیر درست باشد، نهتنها ایرادی ندارد؛ بلکه لازمه پویایی دانشگاه است.
ارزیابی خودتان از فضای کنونی دانشگاه چیست؟
بله، به لطف خدا و همکاری همه همکاران، اکنون فضای دانشگاه یاسوج نسبت به گذشته آرامتر و صمیمیتر شده است. البته طبیعی است که برخی استادان گلایههایی داشته باشند؛ ما همواره آماده شنیدن نظرات و انتقادات آنها هستیم. هدف من این است که دانشگاه یاسوج به جایگاه واقعی خود بازگردد، جایی که علم، گفتوگو و احترام متقابل محور باشد.
سفر رئیسجمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در پیش است. دانشگاه یاسوج چه مطالبات و برنامههایی را در این سفر دنبال میکند؟
بدهی ۲۰۰ میلیاردی؛ بزرگترین چالش دانشگاه
سه محور اصلی برای پیگیری در این سفر داریم: رفع بدهیهای دانشگاه، تأمین اعتبار پروژههای عمرانی، و حمایت از طرحهای خوابگاهی و فناوری. متأسفانه اکنون دانشگاه یاسوج بیشاز ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی از آن مربوط به مالیات و بخشی مربوط به پیمانکاران است. حتی در مقاطعی انسداد حسابهای دانشگاه را شاهد بودیم. من بارها گفتهام که باید قبل از وقوع بحران، به فکر حل مسئله باشیم. همانطور که جاده حادثهخیز را پیش از تصادف اصلاح میکنیم، باید پیش از بروز بحران مالی هم چارهجویی کنیم.
متأسفانه در برنامههای اولیه سفر هیئت دولت، فعلاً ردیف مشخصی برای تسویه بدهیها در نظر گرفته نشده، اما ما این موضوع را با جدیت دنبال میکنیم.
وضعیت ساختمان دانشکده فنی و مهندسی بعد از 9 سال
ما پروژههای متعددی داریم که سالهاست نیمهتمام ماندهاند. به عنوان نمونه، ساختمان دانشکده فنی و مهندسی از حدود ۹ سال پیش آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است. طبق برنامه باید تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل شود، اما اکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه در ورودی مجموعه در حال ساخت است. این پروژه با منابع داخلی دانشگاه شروع شد و هنوز ردیف اعتباری ملی ندارد. در تلاشیم از طریق سفر رئیسجمهور برای آن اعتباری جذب کنیم.
در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ساخت ۲۳۰ واحد خوابگاه متأهلی برای دانشگاه یاسوج مصوب شده است که تاکنون ۷۰ واحد از آن آغاز شده. یکی از بلوکها حدود ۷۰ درصد و دیگری حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.
بخشی از تأمین مالی از طریق وزارت علوم، بخشی از نهادهایی مانند وزارت نفت و بخشی نیز از منابع محدود خود دانشگاه خواهد بود. همچنین در دانشکده نفت و گاز گچساران، پروژه ساخت خوابگاه دخترانه آغاز شده و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت دارد، اما خوابگاه پسرانه هنوز شروع نشده است.
بلاتکلیفی پروژه برج فناوری دانشگاه یاسوج
پروژههای دیگری نیز در مرحله طراحی و کلنگزنی داریم، از جمله برج فناوری دانشگاه یاسوج که در ورودی اصلی دانشگاه واقع شده است. امیدواریم در سفر رئیسجمهور و با حمایت دستگاههای ملی، بخشی از این طرحها فعال و بودجهدار شوند تا دانشگاه یاسوج بتواند نقش خود را به عنوان دانشگاه مادر استان بهدرستی ایفا کند.
بیشتر بدانید | در سفر ریاستجمهوری و هیئت دولت سه محور اصلی را دنبال میکنیم؛ اول، بدهیهای دانشگاه است که متأسفانه هنوز برنامه مشخصی برای تسویه از آن وجود ندارد. دوم، پروژههای عمرانی است که به ما اعلام شده فقط پروژههایی که دارای کد هستند، مانند دانشکده فنی و مهندسی و خوابگاههای متأهلی، مورد حمایت قرار میگیرند و فعلاً بیش از این مقدور نیست. محور سوم نیز مسائل و مشکلات دانشگاه است که امیدواریم با پیگیری در سفر، بخشی از آنها رفع شود.
.jpeg)
به موضوع توسعه فضاهای دانشگاه اشاره کردید. لطفاً بیشتر توضیح دهید؟
دانشگاه یاسوج در محدودهای قرار دارد که اطراف آن بین نهادهای مختلف تقسیم شده است؛ از صداوسیما گرفته تا اداره آب و گردشگری. اگر دولت بتواند حمایت کند، شاید بتوانیم بخشی از زمینهای اطراف را باز پس بگیریم تا بتوانیم سایت دانشگاه را توسعه دهیم. یکی دیگر از مشکلات ما نبودِ کوی اساتید است. در ضلع جنوبی دانشگاه، زمینهایی با کاربری آموزشی وجود دارد که در اختیار مردم است و قیمت بالایی دارد. اگر اعتباراتی اختصاص داده شود، میتوانیم این زمینها را خریداری کنیم و به ساخت کوی دانشگاه و توسعه فضاهای آموزشی و خوابگاهی بپردازیم.
زیرساختهای فناوری و آیتی دانشگاه در چه وضعی قرار دارد؟
متأسفانه زیرساختهای فناوری اطلاعات در سالهای گذشته نوسازی نشده است. حوزه آیتی نیازمند بهروزرسانی دائمی است، اما در طول سالها این اتفاق نیفتاده و اکنون در این بخش با کمبودها و فرسودگیهایی روبهرو هستیم. یکی از مطالبات جدی ما در سفر استانی، حمایت برای نوسازی زیرساختهای اینترنتی است.
شما در آغاز مسئولیت خود بر عدالتمحوری و اخلاقمداری تأکید داشتید. این رویکرد در مدیریت دانشگاه چگونه نمود دارد؟
همانطوری که پیشتر گفتم، تلاش من این است که دانشگاه را بر سه محور عدالتمحوری، قانونمحوری و اخلاقمحوری پیش ببریم. این موضوع برای من صرفاً شعار نیست. بهعنوانمثال، در هیئت ممیزه دانشگاه، نگاه ما به پروندهها صرفاً علمی است، بدون توجه به گرایشهای سیاسی یا شخصی افراد. اگر روزی برای من ثابت شود مدیری منافع شخصی را بر مصالح مجموعه ترجیح داده، در همان روز تصمیم به قطع همکاری با او میگیرم. معتقدم رشد و بالندگی در هر سازمانی وقتی رخ میدهد که عدالت در رفتارها حاکم باشد.
برخی از منتقدان نگران سیاسی بودن انتصابات هستند. پاسخ شما به این نگرانی چیست؟
انتصابات در دانشگاه یاسوج بر اساس شایستگی و توانایی انجام کار صورت میگیرد، نه وابستگی سیاسی. ممکن است دیدگاههای مختلفی در دانشگاه وجود داشته باشد، اما ما با یک نگاه واحد به همه نیروها مینگریم. دانشگاه متعلق به همه است و باید فضای آن را از هرگونه دستهبندی دورنگه داریم.
بهعنوان پرسش پایانی، در دوران مدیریت خود چه میراث یا رویکردی را میخواهید برای آیندگان در دانشگاه یاسوج پایهگذاری کنید؟
دوست دارم در پایان دوره مسئولیتم، اگر روزی داوری شد، بگویند دانشگاه یاسوج در این دوران بر پایه اخلاق، قانون و عدالت حرکت کرده است. البته قضاوت نهایی با گذر زمان مشخص میشود. ما میخواهیم دانشگاهی پویا و متعلق به همه مردم استان داشته باشیم. از رسانهها، خیرین و همه دلسوزان استان دعوت میکنم که در مسیر رشد دانشگاه کمک کنند. همانطور که خیرین سلامت در حوزه بهداشت اثرگذار بودند، باید فرهنگ حمایت از آموزش عالی هم نهادینه شود. دانشگاه یاسوج سرمایهای استانی و ماندگار است، و همه ما در قبال رشد آن مسئولیم.
بیشتر بدانید| سعی کردهایم که همه را با یک نگاه یکسان ببینیم