تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۴۶۲۹۸۹
در گفت‌وگو با مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

راستا: بانک‌ها یکی از موانع پیشرفت در مسکن ملی هستند / جاده پاتاوه-دهدشت مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد / عملیات اجرایی پل بزرگ ورودی سیسخت به زودی شروع می‌شود / شرکت‌های هواپیمایی به دو دلیل از فرودگاه یاسوج استقبال نمی‌کنند

۳
۰
راستا: بانک‌ها یکی از موانع پیشرفت در مسکن ملی هستند / جاده پاتاوه-دهدشت مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد / عملیات اجرایی پل بزرگ ورودی سیسخت به زودی شروع می‌شود / شرکت‌های هواپیمایی به دو دلیل از فرودگاه یاسوج استقبال نمی‌کنند
کبنا ؛
محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با حضور در دفتر کبنا نیوز به ارائه گزارشی از عملکرد این اداره‌کل در یک سال اخیر پرداخت.
به گزارش کبنا، محمد راستا _مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا نیوز عنوان کرد: نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد حدود 60 هزار متقاضی داشته است که 17 هزار نفر از آن‌ها تأیید شده‌اند و از این تعداد، 9 هزار نفر در یاسوج ثبت نام کرده اند.
وی با بیان این‌که در دیگر شهرها به اندازه متقاضیان مؤثر ساخت‌وساز را شروع کرده‌ایم و مشکل خاصی نداریم، گفت: در شهرهای زیر 25 هزار نفر هم زمین تحویل بنیاد مسکن داده‌ایم و متقاضیان به‌صورت یک و یا دو واحدی واحدهایشان را می‌سازند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی ما در شهر یاسوج است که زمین وجود ندارد.
راستا با بیان این‌که چند طرح شروع کرده‌ایم و پیشرفت آنها به نسبت خوب است، گفت: دنبال حل مشکل هستیم ولی چون اطراف یاسوج محصور به جنگل و رودخانه است، تعرض به حریم آنها هم  امکان ندارد و مجوز الحاق و تغییر کاربری آنها را هم نداریم.
وی افزود: با مالکین اطراف شهر چندین جلسه داشتیم و به توافق نرسیدیم؛ برای خرید نیز وجهی از طرف وزارت‌خانه پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: در حال رایزنی با یکی از مالکین هستیم؛ چنانچه وزراتخانه موافقت کند، آن را عملیاتی می‌کنیم و اگر این مورد عملیاتی شود فتح بابی خواهد بود تا دیگر مالکین نیز برای توافق با راه و شهرسازی مشارکت کنند.
راستا ادامه داد: در گچساران، دهدشت و .. بیش از دو واحد جدید شروع خواهیم کرد. اما مشکل اساسی ما آب و برق در سایت‌های مسکن بود؛ این مشکل باعث کندی پروژه‌ها شده بود.
وی افزود: در جلسات متعدد این موضوع مطرح شده، بخشی حل شد؛ اما بیشتر مشکلات حوزه زیرساختی به قوت خود باقی است.
راستا گفت: اخیراً مصوبه‌ای در شورای عالی مسکن گذرانده شد که این هزینه‌ها را به صورت یک سوم استان، یک سوم صندوق مسکن و یک سوم دستگاه متوالی پرداخت کنند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که یکی دیگر از مشکلات ما قرارداد بانک‌ها بود، گفت: این قراردادها به کندی انجام می‌شود و بانک‌ها از زیر کار درمی‌رفتند. ولی با پیگیری این مشکل حل شد و مشخص شد این‌ها نوعی بهانه است تا تسهیلات را پرداخت نکنند.
راستا ادامه داد: بیش از هزار واحد همین دو هفته پیش به بانک معرفی شد که هنوز قرارداد آنها منعقد نشده است و ما از سیستم بانکی تقاضا داریم که این مشکل را حل کند.
راستا با بیان این‌که من از بانک‌ها خواهش دارم زودتر اقدام کنند و قرارداد منعقد نمایند، گفت: اخیراً هم مبلغ وام را از 300 میلیون تومان به 550 میلیون تومان افزایش داده‌اند.
وی تأکید کرد: بانک‌ها دیر پای کار آمدند؛ به همین خاطر  لازم است همه مسئولین فشار بیاورند تا دستورالعمل نهضت ملی را اجرا کنند.
راستا در ادامه به ثمره حضور بازرسان به استان برای پیگیری نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: آنها به استان آمدند و متوجه شدند تقصیر از استان نیست؛ بلکه بالای 50 درصد از متقاضیان در شهر یاسوج هستند و ما زمین نداریم.
راستا با بیان این‌که سالانه باید 10 هزار واحد بسازیم، گفت: با احتساب خودمالک، روستایی، گروه ساخت و ... قریب به 17 هزار واحد در استان در حال ساخت است؛ بنابراین ما از برنامه سالی 10 هزار واحد عقب نیستیم و اگر در یاسوج گشایش شود، حتی از برنامه جلو می‌زنیم.
وی در ادامه به دیگر پروژه‌های راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: پروژه جاده پاتاوه_دهدشت، جز پنج پروژه اول در سطح کشور است که باید تکمیل و بهره‌برداری شود.  
وی گفت: در دو-سه سال اخیر بیشترین حجم کار انجام شده و پروژه پیشرفت خیلی خوبی دارد؛ البته به استثنای تونل شماره چهار که ریزش کرده، بقیه مسیر آماده بهره‌برداری و شاید کمتر از 30 متر آن مانده است
وی با بیان این‌که قریب به دو هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز است، افزود: پیش‌بینی ما این است که حداکثر تا چهار ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.
کمربندی یاسوج یکی دیگر از پروژه‌های راه و شهرسازی است که پنج کیلومتر آن قبل از عید افتتاح شده و 14 کیلومتر آن باقی مانده است.
وی با بیان این‌که سرعت پروژه خیلی خوب است، گفت: شش کیومتر دیگر هم در حال اجرای لایه‌سازی است و پیش‌بینی ما این است  تا مهر ماه حداقل دوزاده کیلومتر به بهره‌برداری برسد.
وی بیان کرد: مشکل ما در این پروژه پل وسط کمربندی است که مطالعات، اسناد و مناقصه آماده شده، اما به دلیل اینکه هزینه‌ها بالاست تلاش داریم اول خود جاده را به جایی برسانیم بعد پل را به مناقصه ببریم.
وی تصریح کرد: 300 میلیارد تومان اعتبار این پروژه با احتساب پل است.
وی با اشاره به این‌که این پروژه در محور یاسوج_بابامیدان_سمیرم است، گفت: پروژه به تنهایی دارای اعتبار نیست و در سال گذشته 47 میلیارد تومان پیوست و 100 میلیارد تومان هم از محل متمم سفر ریاست جمهوری داشته است.
راستا تصریح کرد: تخصیص پروژه تاکنون بالای 50 میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص پل سریز گفت: پیمانکار در حال کار، تجهیز کارگاه انجام شده و مصالح مورد نیاز نیز به محل آمده و پیمانکار در حال اجرای پروژه است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد جاده یاسوج_سیسخت را یکی دیگر از پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: این پروژه مجموعاً 35 کیلومتر است که 11 کیلومتر آن کار شده و هشت کیومتر هم سال گذشته تکمیل شده است.
وی ادامه داد: دو حلقه تونل در حال اجرا به صورت رفت و برگشت نیز در این پروژه داریم که از خرداد 1401 عملاً عملیات اجرایی تونل‌ها شروع شد و در حال حاضر یکی از تونل‌ها بالای 310 متر و یکی دیگر هم 160 متر حفارش شده است.
وی افزود: در ابتدای کار مشکلاتی با محیط زیست داشتیم که اجازه کار را ندادند و باعث شد نقشه جابجا شود، به همین خاطر پروژه کمی به تأخیر افتاد.
وی گفت: پل بزرگ ورودی سیسخت را هم شروع کردیم؛ در حال تجهیز کارگاه است و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی در مورد تقاطع غیرهمسطح مهریان گفت: قرارداد آن در سال 1399 منعقد شد و موقعی که ما آمدیم هیچ کار نشده بود که دلیل آن وجود معارض زیاد بود
وی با بیان این‌که بیش از 70 مورد معارض داشتیم گفت: یک ماه کار کردیم تا بخشی از معارض را حل کردیم.
وی افزود: در حال حاضر پیشرفت پروژه بالای 35 درصد است.
وی گفت: علاوه بر وحود معارض که مشکل اصلی ما در این محور است، بخشی از زمین‌ها ملی هستند و منابع طبیعی هم به صراحت جواب نمی‌دهد که این کار را سخت کرده است.
وی عنوان کرد: تخصیص اعتبار به این پروژه بد نبوده است؛ با وجود این‌که پیمانکار طلب دارد اما او را تشویق کرده‌ایم کار را ادامه دهد.
راستا گفت: بخشی از معارضات حاضر نیستند کارشناس زمین را ارزیابی کند؛ بنابراین ما با دادگاه مکاتبه کردیم  و دادگاه ارزیابی را انجام داد و در حال حاضر بیشتر این معارضات حل شده است.
 وی بیان کرد: در کنار همین پروژه، یک پل طراحی کرده‌ایم تا مشکل عبور و مرور از سمت جاده اصفهان به فرودگاه حل شود.
وی تصریح کرد: یک طرح جامع و کامل برای این تقاطع داریم که هم نما خوب می‌شود و هم مشکل ترافیک دیگر نداریم.
راستا عنوان کرد حوزه ریلی نیز جز پیشنهادات ما است؛ اما آن زمان ریل در استان ثمر و ارزش دارد که از استان عبور کند؛ ولی این‌که تنها به یاسوج برسد و برگردد، خیلی سودی ندارد.
وی با بیان این‌که همه مسئولین استان پیگیر هستند که ریل از استان رد شود، گفت: ساخت راه‌آهن هزینه بسیار بیشتری از راه‌سازی دارد و این پروژه از سمت استان فارس به یاسوج شروع شده، اما پیشرفت آن کم است و کمبود اعتبار دارد.
با وجود این‌که فرودگاه یاسوج به گفته رئیس فرودگاه، ایمنی 99/35 درصدی دارد، اما تعداد پرواز آن کم است؛ چون شرکت‌ها استقبالی ندارند.
وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی برخی به دلیل ترس و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیط‌ها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمی‌کنند.
وی تأکید کرد: ما به رئیس فرودگاه گفتیم در مورد قیمت خیلی سخت نگیرید؛ چرا که بعضی راضی هستند همان قیمت بالا را بدهند و با پرواز یاسوج به تهران بروند.
وی با بیان این‌که در حوزه راه و شهرسازی تمامی پروژه‌های ما فعال هستند، گفت: هم در پروژه‌های راه و هم در مسکن، پروژه تعطیل نداریم، اما چون اعتبار نیست معمولاً به درازا می‌کشند.
وی ادامه داد: قریب به 6 هزار و 200 کیلومتر راه و 20 کیلومتر تونل در استان داریم که عمر احداث اکثر آنها بعد از انقلاب است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیسخت
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید قسمت باقی مانده جاده کریک بیاره که آسفالت نشده چرابایدبخاطریک معارض سالها اینجوربمونه وخون به دل ملت کنه؟اگه تونستیدهمین قسمت درست کنید...دشتک سیسخت به روستای توت نده حتمآ بایدتونل احداث بشه...گردنه بیژن هم همینطور....جاده بیاره کریک به جاده اصلی یاسوج اصفهان هم تردد زیاده وحتما بایدتعریض بشه وخیلی بهتراز جاده یاسوج سیسخته...
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
تمام جاده هایی که شروع به ساخت بوده اند:::: الان همان قسمتهای ساخته شده::فرسوده شده اند:::: جاده های استانی وبین استانی «::: فقط لایق احشامند::: نه مردم بزرگ این استان کهبایک سفر ماشینهایشان تکه پاره می شوند
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب راستا مسیر نور الدین عباس جاورده چی شددر این خصوص نظری ندادی و اطلاعی ندادی
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1