کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت‌وگوی کبنانیوز با فرماندار شهرستان لنده؛

پیامد حضور یک‌ساله دانش در فرمانداری، برای لنده چه بوده است؟ / بودجه باید هدفمند و مسأله‌محور توزیع شود /سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید بر اساس نظر فرمانداران بودجه را ببندد / رودخانه مارون عایدی برای مردم لنده ندارد / بی‌انضباطی بسیار شدید و وضعیت آشفته اداری در لنده حاکم بود / هنر دانش برای رهایی یک جاده مهم از غل و زنجیر تعطیلی

22 اسفند 1401 ساعت 20:54

جلال دانش در اتاق کارش که در طبقه سوم فرمانداری لنده قرار دارد، نه در پشت میز که در صندلی‌ای که روبروی ارباب رجوع قرار دارد نشسته بود و به مطالبات شهروندان پاسخ می‌داد؛ ریز و درشت از او درخواست داشتند. تا جایی که حتی برخی از شهروندان پیشنهاد عزل برخی از مدیران را نیز به او دادند. ولی دانش فرماندار جوان لنده با صعه صدر پای درد دل همه آنها می‌نشست.


به روزهای پایان سال که نزدیک می‌شویم، ترافیک کار پایگاه‌های خبری بیشتر می‌شود. درج و انتشار گفت‌وگو و گزارش عملکرد یک سال اخیر مدیران و مسئولین استانی در این روزها تیتر یک اخبار کهگیلویه و بویراحمد شده است.
ما نیز از تیم تحریریه کبنانیوز مسافتی سه‌ساعتی را از یاسوج به سمت لنده در این روز بارانی طی کردیم تا گفت‌وگویی خودمانی و مفصل با فرماندار لنده داشته باشیم.
جلال دانش در اتاق کارش که در طبقه سوم فرمانداری لنده قرار دارد، نه در پشت میز که در صندلی‌ای که روبروی ارباب رجوع قرار دارد نشسته بود و به مطالبات شهروندان پاسخ می‌داد؛ درخواست‌های ریز و درشت از او داشتند. تا جایی که حتی برخی از شهروندان پیشنهاد عزل برخی از مدیران را نیز به او می‌دادند. ولی دانش فرماندار جوان لنده با صعه صدر پای درد دل همه آنها می‌نشست.
دانش که بیش از یک سال است فرمانداری لنده را بر عهده دارد، معتقد است عمق محرومیت شهرستان لنده بیش از آن چیزی بوده که تصورش را می‌کرده است.
وی در گفت‌وگو با کبنانیوز با انتقاد از نظام بودجه‌ریزی عنوان کرد: بودجه باید هدفمند و مسأله‌محور توزیع شود؛ در واقع هر ساله باید بودجه برای چند پروژه مهم در بین شهرستان‌ها توزیع شود.
وی معتقد است: اما برخلاف این، بودجه‌ها بین پروژه‌های ریز تقسیم می‌شوند و در نهایت از اثرگذاری لازم می‌افتند.
دانش عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید بر اساس نظر و دیدگاه فرمانداران بودجه را ببندد تا از پراکندگی بودجه جلوگیری شود؛ چرا که فرماندار می‌داند مشکل اساسی مردم در چه بخشی است و کدام پروژه می‌تواند موجب به حرکت درآمدن سایر پروژه‌ها شود و به نوعی حرکت شهرستان را به سمت توسعه شتاب ببخشد.
وی در ادامه به وضعیت شهرستان لنده پیش از ورودش اشاره کرد و گفت: نوعی بی‌نظمی فراگیر در شهرستان حاکم بود که فقط ساماندهی به آن بیش از دو ماه به طول انجامید.
فرماندار لنده معتقد است با وجود بی‌نظمی‌هایی که در نظام اداری این شهرستان وجود داشته، توانسته است چندین پروژه زیرساختی و بسیار مهم را پیش ببرد. هر چند به گفته خود او، تنها پروژه‌های اساسی در نظر او اهمیت ندارند، بلکه اقدامات ریز هم برای مردم دارای اهمیت هستند. چرا که همین اقدامات جرئی می‌تواند در بین مردم امیدآفرین باشد و اعتماد به نظام سیاسی را بیشتر کند.
برق شهرستان لنده پایدار می‌شود
دانش اظهار داشت: برق شهرستان لنده به شدت ناپایدار بود و مشکلات فراوانی داشت و البته هنوز هم دارد. این شهرستان به دلیل توپوگرافی خاصش، در تابستان دمای هوا بسیار گرم است. خط برقی که قبلا برای لنده در نظر گرفته بودند، کابل آن در بسیاری موارد کمتر 240 قدرت داشت و بنابراین آن خطی نبود که بتواند در پیک مصرف، تحمل بار را داشته باشد.
دانش ادامه داد: با پیگیری‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، در حال حاضر 400 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه برق لیر در نظر گرفته شده است.

دانش تصریح کرد: 77 دکل در مسیر باید ایجاد شود که همه آنها خریداری شده‌اند؛ ترانس خود ایستگاه که حدود 40 میلیارد تومان قیمت دارد، آماده شده است.
فرماندار لنده گفت: با خرید این وسایل و لوازم می‌توان گفت کار 75 درصد پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: با اتمام این پروژه همه شهرستان لنده برق پایدار و بدون مشکلی را خواهند داشت و از این به بعد زیرساخت برق برای سرمایه‌گذاری فراهم است. اما در گذشته به دلیل نوسانات برقی، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود در اینجا کار کند؛ مثلاً کارخانه یخ به خاطر نبود برق پایدار سال‌ها خوابیده است.
پروژه‌های راه شهرستان لنده
دانش گفت: روزی که ما آمدیم پروژه جاده لنده_تراب با پیشرفت 13 تا 15 درصدی تعطیل بود.
وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی پروژه، معارضات بود؛ باغدارانی که در مسیر بودند به مدت 5 سال اجازه نمی‌دادند جاده از این مسیر عبور کند. ما از همان ابتدا به سمت رفع معارضات حرکت کردیم؛ با آن مردم نشستیم؛ حرف زدیم؛ و در نهایت، طی دو ماه با رفت و آمد زیاد، تقاضاهای مردم را حل کردیم. کمی جلوتر رفتیم به بنیاد علوی گفتیم تسهیلاتی به آنها بدهند. به مردم گفتیم اگر این راه از مسیر شما عبور کند ملک شما هم گرانتر می‌شود، ما هم درخت شما را خرید می‌کنیم و هم زمین شما را با قیمت بیشتر می‌خریم. تا اینکه اعتماد مردم جلب شد.
وی گفت: در نهایت با این پیگیری‌ها هم پول خوبی گیر مردم آمد که در راهداری تأمین اعتبار شده و هم این جاده در حال کار است.
دانش اظهار داشت: مسیر از لنده تا تونل پات 54 کیلومتر است، اگر این مسیر ایجاد شود، تبدیل به 11 کیلومتر می‌شود. یعنی 43 کیلومتر از مسیر پرپیچ و خم حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: پیمانکاران از 13 پلی که در مسیر بود یک پل را کار نکرده بودند. اما ما هیچ تعارفی با پیمانکاران نداریم؛ اگر اعتبار داشته باشند، باید کار کنند.
وی ادامه داد: الأن 13 پل مسیر تقریباً حدود 85 درصد تمام شده و خود راه هم حدود 85 درصد پیشرفت دارد، اما آن 5 کیلومترِ مانده مشکل داریم. برای این قطعه دوم هیچگونه اعتباری در نظر نگرفته بودند؛ چون یک بی‌انضباطی بسیار شدید و وضعیت آشفته اداری در لنده حاکم بود.
وی افزود: قطعه دوم حدود پنج و نیم کیلومتر است؛ سه و نیم کیلومتر را با اعتبار 96 میلیارد تومان پیگیری کرده‌ایم.
دانش ادامه داد: مجوز شروع این پروژه را گرفتیم؛ فعلاً با 30 میلیارد تومان پروژه را شروع کرده‌ایم. فتاح رئیس بنیاد مستضعفان را به لنده دعوت کردیم که در آن جلسه دستور دادند اعتباری به این پروژه تزریق شد. امیدواریم در بازه زمانی که تعریف شده، این پروژه به سرانجام برسد.
وی گفت: راه لنده به بهمئی یکی از مسیرهای بسیار پرخطر و ناایمن است. با پیگیری‌هایی که کردیم40 کیلومتر از این راه را رئیس سازمان راهداری پذیرفتند. محمدی هم قول دادند تا اواخر فرودین ماه کار را شروع کنند.
وی عنوان کرد: راه لنده_تشان یک پروژه ملی و در دالان شهرضا_بهبهان تعریف شده است.
وی عنوان کرد: تمرکز دولت بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است؛ تا پروژه پاتاوه_دهدشت تمام نشود، این پروژه را نمی‌توانیم شروع کنیم.
دانش گفت: این جاده حدود 100 تا 110 کیلومتر مسیر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود لنده از بن‌بست دربیاید و از یک شهر بن بست تبدیل به یک شهر سرراهی شود. اما این پروژه اعتبار سنگینی می‌خواهد و از عهده پیمانکاران جز برنمی‌آید. از ستاد کل که پیگیری‌هایی انجام شده، گویا حدود چهار هزار میلیارد تومان این پروژه پول می خواهد. بنابراین باید عزم ملی پشت این پروژه باشد.
پروژه‌های آب شهرستان لنده
دانش در خصوص وضعیت آب شهرستان لنده گفت: در خود شهر لنده، حدود 26 خیابان داریم که شبکه توزیع آب ندارند و وضعیت بسیار ناجوری بر آن حاکم است. استاندار که تشریف آوردند با حضور ایشان چشمه‌های موگرمون را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که شهرستان لنده از چشمه‌های موگرمون بهره‌مند شود.
وی ادامه داد: ما نیز پیشنهاد دادیم که آب منطقه‌ای تمرکزش را بر روی انتقال آب از موگرمون به لنده بگذارد. چرا که این آب خیلی پایدارتر و بهتر است.
دانش افزود: طرح مطالعاتی آن شروع شده است تا ما بتوانیم آب پایدار لنده را از چشمه‌های موگرمون تأمین کنیم.
وی افزود: با استفاده از آب چشمه‌های موگرمون، حدود 60 تا 70 درصد صرفه جویی در هزینه انتقال آب رخ می‌دهد.
تحول در نهضت طرح هادی
فرماندار لنده گفت: پیش از حضور ما، در اکثر روستاها حتی یک متر آسفالت نیز کار نشده بود. اما با پیگیری‌هایی که انجام شد، چهره روستاهای شهرستان لنده کاملاً تغییر کرده است.  
وی ادامه داد: روستا از وضعیت بسیار ناجوری برخوردار بودند؛ تابستان‎‌ها گرد و خاک و زمستان گل و لای مردم روستایی را اذیت می‌کرد.
دانش افزود: شاید بین 40 تا 50 میلیارد تومان تنها در حوزه طرح هادی در نظر گرفته شده است.
وی تأکید کرد: الان سهم دولت از اقدمات عمومی بیشتر از بنیاد علوی شده است. در حالی که قبلاً همه کارها را بنیاد علوی در لنده انجام می‌داد؛ اما الأن حدود 90 درصد را دولت انجام می‌دهد.
شبکه تلفن در لنده ساماندهی شد
دانش گفت: موقعی که ما آمدیم در کل یک شهر تنها یک سایت وجود داشت و اغلب نقاط شهر لنده آنتن‌دهی نداشت.
شهرک‌هایی که بعد از سیل به شهر اضافه شده بودند، نه تنها از برق محروم بودند، بلکه آنتن‌دهی نیز نداشتند.
وی گفت: فقط در این یک سال 30 میلیارد تومان برای نیوسایت و ارتقا سایت هزینه شده است.
دانش ادامه داد: در حالی که اینترنت برای بسیاری از مردم این بخش‌ها تبدیل به یک رویا شده بود، آن را ارتقا دادیم و در واقع تحول بسیار خوبی در حوزه ارتباطات داشته‌ایم.
پروژه‌های پیشران کشاورزی
فرماندار لنده گفت: رودخانه مارون که کمترین استفاده از آن برای لنده است، تاکنون عایدی آنچنانی برای مردم این شهرستان نداشته است.

وی ادامه داد: روزی که آمدیم از هفت پمپ تنها یک پمپ کار می‌کرد؛ پیگیری کردیم و در نهایت توانستیم چهار پمپ را تعمیر کنیم.
وی عنوان کرد: پروژه پیشران ما در این حوزه پروژه دشت بن است؛ که حدود 520 هکتار از اراضی دشت بن بایستی آبیاری شود.
دانش عنوان کرد: زمانی که ما آمدیم پروژه تعطیل و وجب به وجبِ آن معارض بود و به دلیل عدم اعتماد بین مردم و جهاد کشاورزی و عدم پیگیری، این معارضات مانده بود. اما باز هم به سراغ مردم رفتیم و با آنها گفت‌وگو کردیم. الأن همه معارضات حل شده‌اند.
فاز اول پروژه دشت بن رو به اتمام است. فاز دوم به مناقصه رفته و پیمانکار هم انتخاب شده است. با این حال امیدواریم در سال 1402 این پروژه به اتمام برسد.
وی ادامه داد: با پیگیری‌ای که انجام شد، پیمانکار 26 میلیارد تومان برنده شد. پمپاژ آن هم با 5 میلیارد تومان به مناقصه رفت و امیدواریم به همین زودی پیمانکار آن مشخص شود.
تحول در بهداشت و درمان لنده
فرماندار لنده گفت: روزی که ما آمدیم بیمارستان لنده خوابیده بود و تنها دو کارگر در آن مشغول به کار بودند. در حالی که پیمانکار هم حدود 20 میلیارد تومان هم پول داشت.
وی گفت: نزدیک بود که حدود 8 میلیارد تومان از این پول برگشت بخورد، اما با پیگیری ما نزدیک سه اکیپ اضافه شد و حالا هر دو طبقه بیمارستان در مرحله سفت‌کاری تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه بیمارستان لنده را با بیمارستان چرام مقایسه کنید گفت: در حال حاضر این بیمارستان 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: درمانگاهی را از تعاونی سپاه درخواست دادیم. اگر زمین آن را تأمین کنیم یک درمانگاه فول تجهیزات را می‌سازیم که همه نیازمندی‌های مردم در آن تأمین می‌شود.
پروژه‌های ورزشی لنده در یک سال اخیر
دانش عنوان کرد: علاوه بر سه چمن مصنوعی در شهر، سه چمن مصنوعی هم در مدارس احداث کرده‌ایم.
وی گفت: خود مجموعه ورزشی لنده چند سال، به خاطر 250 متر کابل و عدم نصب ترانس معطل مانده بود. اما با فشار پیگیری کردیم، الان ترانس آن نصب شده و برقش هم پایدار است.
دانش گفت: استخر با اینهمه هزینه و نیازمندی چهار سال تعطیل بوده است. ورزش و جوانان لنده نیز حدود دو سال رئیس نداشت و اصلاً همه چیز رها شده بود. اما ما آمدیم گفتیم باید استخر راه بیفتد.
دانش گفت: الأن به دنبال این هستیم که برج‌های نوری ورزشگاه را حل کنیم تا جوانان شب هم بتوانند از آن استفاده کنند.
وی به جوانان لنده‌ای این امید را داد که استخر لنده بعد از سه سال بازگشایی خواهد شد.
هماهنگی‌های لازم برای ایام نوروز انجام شده است
فرماندار لنده در خصوص ایام نوروز عنوان کرد: جلسه ستاد سفر را یکی دو بار تشکیل دادیم و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.
دانش گفت: کارهای لازم پیش‌بینی شد و با کمک آموزش و پرورش، خوابگاه‌هایی در اختیار مسافرین قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه هماهنگی و آمادگی لازم انجام شده است، گفت: اورژانس، هلال احمر و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز پای کار هستند.


کد مطلب: 459751

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/459751/پیامد-حضور-یک-ساله-دانش-فرمانداری-لنده-بوده-بودجه-باید-هدفمند-مسأله-محور-توزیع-شود-سازمان-مدیریت-برنامه-ریزی-اساس-نظر-فرمانداران-ببندد-رودخانه-مارون-عایدی-مردم-ندارد-بی-انضباطی-بسیار-شدید-وضعیت-آشفته-اداری-حاکم-هنر-رهایی-یک-جاده-مهم-غل-زنجیر-تعطیلی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1