تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۴۴۷۵۸۷
تحلیلگر مسائل سیاسی:

دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند

۱
۰
دولت از درگیری مردم‌ومغازه‌داران درباره گرانی استقبال می‌کند
کبنا ؛تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این روزها نوعی چالش بین مردم درباره قیمت‌ها دیده می‌شود و دولت نیز از این وضعیت استقبال می‌کند چون این چالش به جای آنکه متوجه دولت باشد، بین مردم است و مردم با مغازه داران خرده فروشی، تاکسی‌ها یا نانوایی‌ها بر سر گرانی‌ها درگبببببیر هستند.
 به گزارش کبنا، توقف مذاکرات وین از حالت موقت به وضعیتی مبهم و نامعلوم تغییر کرده است و مواضع ایران و آمریکا هم حکایت از آن می‌کند که دو طرف انگیزه‌ای برای بازگشت پشت میز مذاکرات ندارند.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی رضایتمندی دوجانبه ایران و آمریکا برای تداوم توقف مذاکرات وین گفت: توقف مذاکرات به علت رضایت دو طرف نیست چون آنها به ادامه این وضعیت راضی نیستند اما وقتی فضای غیردیپلماتیک حاکم شود، در این شرایط امکان توافق به حداقل می‌رسد.
وی ادامه داد: در فضای غیردیپلماتیک، دو طرف به جای طرح موارد قابل حل، موارد اختلافی را پیش می‌کشند و سعی می‌کنند خطوط قرمزشان را مطرح و بر آنها تأکید کنند. در چنین فضایی دیپلمات‌ها تنها نظاره گر سخنرانی مقامات مافوق خود هستند. هم اکنون درباره مذاکرات وین همین اتفاق افتاده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: برجام به وضعیت توافق نهایی رسیده بود، دو کمیته اصلی یعنی تحریم‌ها و هسته‌ای مباحثشان را در حوزه تعهدات تحریم کنندگان ایران به ویژه آمریکا و تعهدات ایران جمع بندی و متن نهایی را نگارش کرده بودند اما وقتی کار به کمیته اجرا رفت با مانع روسیه مواجه شد و بعد از آن نیز ایران موضوعات اختلافی جدیدی را طرح کرد که بعد از آن دو طرف در جهت توجیه موضع اختلافی خودشان روی آوردند.
وی افزود: حدود 6 ماه تا انتخابات کنگره زمان باقی است و دولت بایدن می‌داند وقفه در مذاکرات وین می‌تواند یکی از دستاوردهایی را که دموکرات‌ها بر آن تأکید داشتند، از بین ببرد و از طرفی امکان دارد مواضع تندی هم در ایران شکل بگیرد که نمونه‌هایش را در حال حاضر تحت عنوان "نیت ساخت بمب هسته‌ای" شاهد هستیم. این مسائل می‌تواند فضای منفی سیاسی را برای آمریکا و متحدانش ایجاد کند که ناکارآمدی سیاست‌های بایدن امکان دارد فضای هسته‌ای ایران را افراطی کند.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: ایرانی‌ها ملموس‌ترین آسیب‌ها را از تداوم تحریم‌ها می‌بینند لذا طرف ایرانی هم از وضعیت به وجود آمده در مسیر مذاکرات نمی‌تواند راضی باشد. اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در سنا نشان داد که گزینه اصلی دولت بایدن همچنان رسیدن توافق با ایران است.
وی افزود: در وضعیت برزخی اگر مذاکرات دوباره احیا شود طبیعتاً زمینه رسیدن به توافق نهایی فراهم خواهد شد اما این اتفاق نیفتد، تغییر دولت در آمریکا امکان دارد مثل دوره ترامپ منجر به اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ایران شود که به ضرر کشور ما خواهد بود.
این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: بی ثباتی‌هایی که در تصمیمات اقتصادی دولت داریم ناشی از آن است که همین دولت برخلاف ادعاهایی که داشت منتظر احیای برجام بود. امروز نوسان در قیمت‌ها بازار اقتصادی ایران بیشتر متأثر سرنوشت ارز 4200 تومان است که کاملاً با موضوع تحریم‌ها ارتباط دارد.
وی افزود: این روزها نوعی چالش بین مردم درباره قیمت‌ها دیده می‌شود و دولت نیز از این وضعیت استقبال می‌کند چون این چالش به جای آنکه متوجه دولت باشد، بین مردم است و مردم با مغازه داران خرده فروشی، تاکسی‌ها یا نانوایی‌ها بر سر گرانی‌ها درگیر هستند.
فلاحت پیشه گفت: ایران بی تردید بازنده اصلی و آمریکا بازنده دوم تداوم شرایط برزخی برای مذاکرات احیای برجام است، حال آنکه قطعاً روسیه را می‌توان برنده این وضعیت دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مگه مغازه دارا گران کردن
چرا مردم؟
مگه مسولان مرده اند
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
نامه‌ای خطرناک در راه است؟

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

‌نوشتن از اوضاع پیچیده فوتبال ایران امری تکراری شده ولی اصرار بر رفتارهای عجیب‌و‌غریب ...
1