تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۴۴۶۵۶۲
در گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

کاظم حاجی‌پور: سرمایه‌گذارها رغبت کمی برای سرمایه‌گذاری در استان دارند / صندوق، افرادی را پوشش می‌دهد که از جانب بانک‌ها طرد شده‌اند / این افراد نه تنها وام‌گیرنده، بلکه دوست و شریک ما هستند / صندوق سه سیاست روستای بدون بیکار، روستای محصول محور و صندوق‌های خرد محلی را دارد / تمام تسهیلات صندوق، قرض‌الحسنه است / شناسایی افراد با استفاده از ظرفیت خود اهالی و معتمدین مناطق روستایی صورت می‌گیرد / در سال جاری افزایش 40 درصد تسهیلات را داشته‌ایم

۰
کاظم حاجی‌پور: سرمایه‌گذارها رغبت کمی برای سرمایه‌گذاری در استان دارند / صندوق، افرادی را پوشش می‌دهد که از جانب بانک‌ها طرد شده‌اند / این افراد نه تنها وام‌گیرنده، بلکه دوست و شریک ما هستند / صندوق سه سیاست روستای بدون بیکار، روستای محصول محور و صندوق‌های خرد محلی را دارد / تمام تسهیلات صندوق، قرض‌الحسنه است / شناسایی افراد با استفاده از ظرفیت خود اهالی و معتمدین مناطق روستایی صورت می‌گیرد / در سال جاری افزایش 40 درصد تسهیلات را داشته‌ایم
کبنا ؛
یکی از مسائل اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد گرفتاری در چنگال چرخه توسعه نیافتگی است. توسعه ابعاد مختلفی دارد و برای برون‌رفت از این وضعیت، باید از رویکردهای مختلف به وضعیت موجود نگاه کرد. از این رو در رسانه کبنا نیوز برای بررسی وضعیت توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیران مختلف استانی گفت‌وگوهایی را ترتیب داده‌ایم که در فروردین ماه امسال به تدریج منتشر می‌شوند. پنجمین گفت‌وگو از این سلسله‌گفت‌وگوها با کاظم حاجی‌پور مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد.

کبنا نیوز: استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ شاخص‌های توسعه در چه وضعیتی قرار دارد؟
حاجی‌پور: مسائل متعددی درشکل گیری وضعیت موجود تأثیر داشته‌اند؛ از مسائل اجتماعی و فرهنگی گرفته تا مسائل مدیریتی و اقتصادی. این پکیجی است که باعث شده استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث توسعه جز استان‌های آخر در کشور باشد. نرخ رشد سرمایه‌گذاری در استان بسیار پایین است. سرمایه‌گذارها رغبت کمی برای سرمایه‌گذاری در استان دارند. حتی افراد بومی که در استان سرمایه‌گذاری می‌کنند، بعد از مدتی به هر دلیلی معمولاً استان را ترک می‌کنند و به استان‌ها و حتی کشورهای همجوار می‌روند. ما داریم افرادی را که بومی منطقه هستند ولی در کشور عمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در واقع مجموعه عواملی باعث می‌شود که کهگیلویه و بویراحمد توسعه پیدا نکند.
 
کبنا نیوز: مشخصاً صندوق کارآفرینی امید برای برون‌رفت از این وضعیت چه اقداماتی انجام داده است؟
حاجی‌پور: یکی از شعارهای صندوق، توجه به مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته است. ما افرادی را پوشش می‌دهیم که از جانب بانک‌ها طرد شده‌اند؛ قشر ضعیف و کم برخوردار جامعه و افرای که دسترسی کمتری به امکانات دولتی داشته‌اند. در کنار فعالیت‌هایی که داریم، مناطق کمترتوسعه‌یافته و روستایی را نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم. ما برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی داریم. بعضی از برنامه‌های ضربتی را شروع کرده‌ایم. یکی از اولین کارهایی که کرده‌ایم با توجه به اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی ممکن است در بحث توسعه استان تأثیر داشته باشد، ما کمیته فرهنگی و اجتماعی صندوق کارآفرینی را راه‌اندازی کرده‌ایم. در واقع سعی کرده‌ایم تمام طرح‌های اشتغالزایی ما پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. هر جا که وارد شده‌ایم، سعی کرده‌ایم نگاه فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم؛ نمونه آن شهرستان مارگون است. روستاهای شهرستان مارگون، چیتاب و دیشموک که یکی از مناطق هدف ماست. بیش از هفت مأموریت به منطقه دیشموک داشته‌ایم. در آن منطقه کانون کارآفرینی مادران دیشموک را راه‌اندازی کردیم. جشنواره توانایی، کارآفرینی و دانایی را برگزار کردیم.
یکی از مسائل مهم در بحث اشتغال و توسعه مطرح است، بحث مشارکت و توانمندسازی است. ما سعی کردیم که مردم آن منطقه را در بحث‌های اقتصادی مشارکت دهیم. یکی از کارهایی که انجام شد، پرداخت تسهیلات بعد از این بود که افراد محلی آموزش داده شوند و توانمند گردند. وفق همین روال کاری، در منطقه دیشموک افرادی را شناسایی کردیم و آموزش دادیم. قرار شد صندوق‌های خرد محلی در روستاها راه‌اندازی شود. مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم. خدا را شکر بحث آموزش تعدادی از صندوق‌ها تمام شد. اتفاق مهم آن رغبت و شور و شوقی است که بین بانوان منطقه ایجاد شده است. بعد از اینکه آموزش‌ها کامل شد ما پرداخت تسهیلات را شروع می‌کنیم.


البته در منطقه دیشموک به خاطر حساسیت خاصی که در آن وجود دارد، کارهای دیگری را نیز انجام داده‌ایم. در این منطقه، روستاهایی را شناسایی کرده‌ایم تحت عنوان روستاهای محصول‌محور. افرادی هم شناسایی شدند. در حوزه کاشت کرفس کوهی و موسیر توسط جهاد کشاوزی آموزش داده شدند و از محل اعتبارات صندوق، تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شد. 52 نفر شناسایی شدند؛ از این تعداد، افرادی تسهیلات دریافت کردند و تعدادی هم در حال اخذ تسهیلات هستند.
ما در راستای همان شعارمان سعی کردیم میزهای خدمتمان را در مناطق محروم برپا کنیم. ما در منطقه لوداب میز خدمت بر پا کردیم. به جای آنکه افراد روستایی به محل صندوق مراجعه کنند، ما به روستاها رفتیم و در آنجا میز خدمت را بر پا کردیم. تا انشاالله برای آن افرادی که واجد شرایط هستند، پرداخت تسهیلات صورت بگیرد. آخرین فعالیت هم که انجام دادیم در بخش کبگیان شهر چیتاب بود که میز خدمت را در آنجا بر پا کردیم. قریب به 65 نفر شناسایی شدند. در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات افرادی متقاضی تسهیلات بودند. در دستور کار ما هست تمام این افرادی که شرایط را داشته باشند مورد حمایت صندوق قرار بگیرند.
 
کبنا نیوز: تزریق پول موجب ایجاد تورم در جامعه می‌شود. آیا شما برای پیامدهای این نوع وام دادن‌ها نیز برنامه‌ای داشته‌اید؟
حاجی‌پور: چیزی هم که برای ما خیلی مهم بوده این است که بحث نظارت بر پرداخت تسهیلاتی است که توسط صندوق اتفاق می‌افتد. ما نظارت‌های قبل از پرداخت، حین پرداخت و بعد از پرداخت را داریم. در واقع، این افراد نه تنها وام‌گیرنده، بلکه دوست و شریک ما نیز هستند. ما هم مشاوره‌های شغلی به وام‌گیرندگان می‌دهیم. ما فقط به پرداخت تسهیلات اکتفا نمی‌کنیم. هر جا نتوانستیم آموزش دهیم، از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌کنیم. ما کار کارشناسی اجام می‌دهیم و در کنار تسهیلات آموزش هم انجام می‌دهیم.
 
کبنا نیوز: یکی از موارد مهم در کارآفرینی، توانمندسازی مردم است. صندوق در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟
حاجی‌پور: صندوق کارآفرینی سه سیاست و استراتژی دارد تحت عنوان: روستای بدون بیکار، روستای محصول محور و صندوق‌های خرد محلی. توانمندسازی و مشارکت در تمام سیاست‌های ما نقش پررنگی دارد. مثلا صندوق‌های خرد محلی ما به این صورت است که زنان روستایی در کنار هم قرار می‌گیرند، آموزش داده می‌شوند، پس‌اندازهایی با خود می‌آورند و ما 15 تا 20 برابر این پس‌اندازها، تسهیلات در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهیم. این صندوق‌ها جلسات متعدد دارند و بحث‌های مالی و اقتصادی دارند. این موضوع باعث می‌شود زنان روستایی که تا پیش از این کمتر به آنها توجه می‌شده، با این استراتژی وارد فرایندهای اجتماعی شوند.
قبل از اینکه تسهیلات پرداخت شود، افراد در پروسه‌ای شش ماه آموزش داده می‌شوند و سپس تسهیلات را دریافت می‌کنند. ما در چهار ماه گذشته قریب به 132 صندوق خرد محلی را در 132 روستای استان راه‌اندازی کردیم.  
ما در مارگون شعاری را مطرح کردیم، مارگون شهر بدون بیکار در افق چشم‌انداز 5 ساله. بر اساس همین شعار باید هدف‌گذاری کنیم تا بتوانیم حرکت کنیم. مدیران را دعوت کردیم. از آن تاریخ تا الأن قریب به 50 نفر شناسایی شدند و پرداخت تسهیلات داشته‌ایم. در مارگون بانویی با تسهیلات ما برای 12 زن بی‌سرپرست و بدسرپرست شغل ایجاد کرده است.

 
کبنا نیوز: معیارهای شما برای شناسایی این افراد چه چیزهایی هستند؟
حاجی‌پور: ما تلاشمان بر این بوده برای فعالیت‌هایی که در روستاها داریم یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل دهیم. این شورای سیاستگذاری از معتمدین و بزرگان آن روستا، دستگاه‌های و اجرایی و اعضای صندوق تشکیل میشود. با این روش سعی می‌کنیم افراد را شناسایی کنیم. در واقع نحوه شناسایی ما با استفاده از ظرفیت خود اهالی و معتمدین مناطق روستایی است.
 
کبنا نیوز: مبلغ تسهیلات و شرایط بازپرداخت آن چطور است؟
حاجی‌پور: تمام تسهیلات ما قرض‌الحسنه هست. صندوق کارآفرینی عملیات بانک‌داری اجتماعی انجام می‌دهد و دنبال سود و منفعت نیست. جامعه هدف صندوق کسانی هستند که بانک‌ها آنها را نپذیرفته‌اند. تسهیلات ما 4 درصد است. ما یک مؤسسه عمومی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرتجاری هستیم. به خاطر همین سعی کرده‌ایم تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم در چارچوب قرض‌الحسنه باشد.
ما در حال حاضر سیاست‌هایی داریم که ما شخصا در روستا حضور پیدا می‌کنیم. ما طی 6 ماه گذشته 72 مأموریت به 72 منطقه روستایی داشته‌ایم. ما در همین روستاها افراد را شناسایی می‌کنیم. در حال حاضر صندوق یک رویکرد جدید دارد و قرار شد از محل اعتبارات تبصره 18 یک کار مشترک با بعضی از دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. افراد متقاضی هم می‌توانند از طریق این دستگاه‌ها اقدام کنند. کمیته مشترکی وجود دارد بین دستگاه اجرایی و بانک عامل که در این کمیته‌ها طرح مصوب می‌شود و سپس پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد.
 

کبنا نیوز: به طور کلی چشم‌انداز صندوق برای سال جدید چیست و چه برنامه‌هایی برای این سال دارد؟
حاجی‌پور: ما در سال جاری افزایش 40 درصد تسهیلات را داشته‌ایم. خدا را شکر این آمار بسیار خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد است. در این سال منابع خیلی خوبی به استان تزریق می‌شود و از طریق همین کمیته‌ها، طرح‌های خیلی خوبی تصویب می‌شوند. در کنار آن سیاست‌های اصلی که ما داریم، حمایت از طرح‌های زودبازده، حمایت از طرح‌های نیمه‌فعال و تبصره 18 کارهای بزرگی را می‌شود انجام داد. ما برنامه‌ریزی‌ها را شروع کرده‌ایم. انشاالله سعی می‌کنیم در این سال برنامه عملیاتی‌مان را ادامه دهیم.  
نام شما

آدرس ايميل شما

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

به عصر «دیکتاتورهای چرخشی» خوش آمدید!

دیکتاتورها همیشه دروغ گفته‌اند، براین اساس، ادعاهای اخیر کرملین محلی از اعراب ندارند....
نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

نسخه «معمار تحریم‌های ایران» برای محاصره روسیه

ریچارد نفیو، نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» در مقاله‌ای برای نشریه فارن‌افرز، نسخه خود برای ...
فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
1