کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

خط قرمز دستگاه قضا اسلحه‌کشی و قمه‌کشی / علت وقوع خیلی از جرائم فقر، بیکاری و مسائل فرهنگی است

22 دی 1400 ساعت 1:55

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی اظهار نظرها که برخورد با عاملان نزاع و درگیری‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کم است، تأکید کرد: دقیقاً برخلاف این اظهارنظرها، از سوی مرکز قوه قضائیه طی مکاتباتی مبنی بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین زندانی و بازداشت موقت‌ها را دارد، تذکراتی جهت کاهش این حجم از بازداشتی‌ها اعلام شده ولی مجموعه ما ضمن ارائه پاسخ اقناع کننده به مرکز، اعلام می‌نماییم که محال است اجازه بدهیم متهمین جرائم خشن که با گستاخی دست به سلاح گرم و یا چاقو و قمه ببرند و با قرار تأمین کیفری بازداشت موقت، روانه زندان نشود.


رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خط قرمز دستگاه قضایی این استان اسلحه کشی، قمه کشی و برهم زدن نظم عمومی است.
به گزارش کبنا و به نقل روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری این استان در این مصاحبه اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد برخورد با جرائم خشن و سرقت و فسادهای اقتصادی است.
  دکتر نگین تاجی در خصوص ماهیت برخی جرائم خشن و سرقت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر خلاف بسیاری از استان‌های همجوار، اکثریت این جرائم در مقیاس جزئی و فارغ از هرگونه حاشیه امنیتی می‌باشند. کما اینکه طی دو سال اخیر حتی یک مورد سرقت مسلحانه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌ایم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای برخورد جدی و قاطع با نزاع‌های دسته جمعی و استفاده از سلاح و قمه در دستورالعمل‌های ۲۰ و ۳۰ بندی به دادستان‌های استان اعلام کردیم و قاطعانه‌ترین برخوردها با استفاده از ظرفیت قانون در همان مراحل تحقیقات مقدماتی انجام و پرونده با صدور کیفرخواست مستند و مستدل به محاکم کیفری ارسال و احکام صادره که حکایت از حبس‌های ها نیز در این رابطه صادر شده‌اند.
وی تصریح کرد: هر کس در عروسی و عزا اقدام به تیراندازی کند و سلاح در دست بگیرد، نیروی انتظامی مستندسازی کند و پس از مراسم با حکم قضایی دستگیر می‌شوند.



دکتر نگین تاجی با اشاره به یک فقره قتل در شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه طی روزهای اخیر ادامه داد: برای اولین بار در مراسم تشییع جنازه مربوط به این قتل با اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی و پلیس تیراندازی نشد، پس ما به صورت دقیق و کارشناسی در حال تلاش هستیم که استفاده از سلاح در استان به نحو ملموس کاسته خواهد شود.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی اظهار نظرها که برخورد با عاملان نزاع و درگیری‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کم است، تأکید کرد: دقیقاً برخلاف این اظهارنظرها، از سوی مرکز قوه قضائیه طی مکاتباتی مبنی بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین زندانی و بازداشت موقت‌ها را دارد، تذکراتی جهت کاهش این حجم از بازداشتی‌ها اعلام شده ولی مجموعه ما ضمن ارائه پاسخ اقناع کننده به مرکز، اعلام می‌نماییم که محال است اجازه بدهیم متهمین جرائم خشن که با گستاخی دست به سلاح گرم و یا چاقو و قمه ببرند و با قرار تأمین کیفری بازداشت موقت، روانه زندان نشود.
دکتر نگین تاجی عنوان کرد: آنچه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای اخیر در فضای مجازی مطرح شده چندین مورد از جمله پمپ بنزین میدان جهاد، خیابان شصت متری و... بوده است که دو نکته قابل توجه دارد اولاً: این اتفاقات تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ نمی‌دهند بلکه در سایر نقاط حتی بدتر از این موارد اتفاق می‌افتد اما در این استان ما، خودمان به خصوص در فضای مجازی با آنها دامن می‌زنیم، ثانیاً اقدامات دستگاه قضایی که با همکاری پلیس چنین متهمینی سریعاً شناسایی و دستگیر و پرونده آنان با دقت و قاطعیت رسیدگی می‌شود و در بیشتر این موارد حکم تبعید، شلاق و حبس‌های طولانی مدت قاطعانه صادر شده است، لذا ابتداء باید حکم حبس اجراء و گذرانده شود و با جدیت، حکم تبعید تمامی این محکومان اجرا می‌شود.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اجرای حکم اعدام محکوم پرونده تجاوز به عنف در ملاءعام صادر کردیم اما با محدودیت‌هایی مواجه بودیم فرد محکوم پس از قطعیت حکم در دیوان عالی کشور در چند روز اخیر در زندان مرکزی یاسوج اجرا شد و شخصاً به عنوان رئیس دستگاه قضایی استان در حال رایزنی با مرکز کشور هستیم تا برخی احکام در زمینه نزاع و درگیری‌های خشن و جرائم منافی عفت را، در ملأ عام اجراء کنیم.
قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه برخی افراد علت وقوع این جرائم خشن را به اشتباه یا در اثر شایعات موضوعات خلاف واقعی اعلام می‌نمایند، در ادامه بیان داشت: با بررسی صورت گرفته علت واقعی و هدف اصلی قریب به ۹۵ درصد درگیری و نزاع بحث امنیتی نیست بلکه مواردی همچون اختلافات قبلی از جمله ملکی، مالی و ناموسی بوده‌اند و بعضاً با برنامه ریزی قبلی انجام می‌گردد.
وی افزود: دستگاه قضایی شعب ویژه در دادسراها و محاکم کیفری و نیز در دادگاه‌های تجدید نظر تشکیل شده که با مواردی همچون نزاع دسته جمعی و تظاهر و قدرت نمایی با سلاح گرم و سرد به صورت ویژه، به موقع و قاطعانه برخورد کند و پس از صدور حکم قطعی مرخصی و تسهیلاتی که به برخی زندانیان ارائه می‌شود برای کسانی که امنیت مردم را مخدوش می‌کنند، لغو کرده‌ایم.
دکتر نگین تاجی گفت: طی نشستی با قضات استان تأکید مجدد شد که در برخورد با جرائم خشن با استفاده از ظرفیت قانونی در صدور قرار تأمین کیفری و صدور احکام قاطعیت و برخورد شدیدتری بکار گرفته شود، سختگیری‌ها را شدت داده و مجازات‌های تکمیلی را افزایش دهند که در طی همین مدت اندک بیش از ۲۰ مورد حکم تبعید برای عاملان نزاع و درگیری در استان صادر شده و همچنین یک تا ۱۰ سال نیز حبس صادر که پس از اتمام حبس، حکم تبعید اجرا می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در راستای وظیفه ذاتی و رسالت پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با جرائم خشن، اقدامات خوبی انجام داده است اما به جهات مختلف و حفظ امنیت روانی جامعه استان، بسیاری از این موارد اطلاع رسانی عمومی نگردیده است.
این مقام قضایی تصریح کرد: دادستان‌های شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، میدانی پای کار هستند و خط قرمز دستگاه قضایی این استان برهم زدن نظم عمومی و امنیت روانی جامعه است، که در این زمینه شدیدترین مجازات اعمال می‌شود، هیچ گونه اغماضی با عاملان آن‌ها نمی‌شود و سعی کردیم رسیدگی به این پرونده‌ها نیز در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه مسائل فرهنگی و بیکاری جوانان استان باید کار اساسی صورت گیرد و نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را پلیس و دستگاه قضایی حل کند، ضمن اینکه جدیت و قاطعیت دستگاه قضایی در برابر برخی ناهنجاری‌ها بسیار مؤثر بوده و تاکنون ۸ مرحله از طرح ارتقای امنیت اجتماعی اجراء شده که چند صد دستگاه خودروی متخلف نیز توفیف و به پارکینگ منتقل شدند که تنها بخش اندکی از آثار مطلوب این اقدامات است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی در سطح استان تصریح کرد: این دو پدیده باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و در واقع علت وقوع خیلی از جرائم در استان به علت فقر، بیکاری و مسائل فرهنگی است.
نگین تاجی با بیان اینکه چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد خودکشی می‌شود؟ ادامه داد: رسانه‌ها با توجه به تأثیر گذاری که در جامعه دارند در خصوص علل آسیب‌های اجتماعی از جمله؛ خشونت و خودکشی به صورت کارشناسی، تخصصی و علمی بپردازند و و این که چرا باید خودکشی داشته باشیم، در حالی که خودکشی حرام است.



وی با تأکید بر لزوم سیستم مانیتورینگ و پایش تصویری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص در شهرهای بزرگ گفت: باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود و دستگاه‌های متولی در این خصوص اقدامات جدی و سریع انجام دهند.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی نیروهای پرتلاش پلیس و سایر نهادهای نظامی و امنیتی در سطح استان جهت برخورد با جرائم و متخلفان، همچنین از تلاش شبانه روزی کلیه همکاران قضایی و اداری سخت کوش دستگاه قضایی استان، که خالصانه و جهادی در عرصه خدمت رسانی به مردم فعالیت می‌کنند تقدیر و تشکر ویژه نمود.


کد مطلب: 443409

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/443409/خط-قرمز-دستگاه-قضا-اسلحه-کشی-قمه-کشی-علت-وقوع-خیلی-جرائم-فقر-بیکاری-مسائل-فرهنگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1