تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۳۶۰۶۲
رحمان وفانژاد رئیس کمیته بازرسی انتخابات شهرستان بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز:

فایل PDF دردسرساز / روایتی از آخرین صندوق انتخابات شورای شهر یاسوج / چه کسی عامل تنش و اختلاف در انتخابات شورای یاسوج شد / در فرایند انتخابات الکترونیکی خطای انسانی هیچ جایگاهی ندارد / ارکان ستاد انتخابات بویراحمد در برخی جاها کوتاهی کردند

۱۸
۵
فایل PDF دردسرساز / روایتی از آخرین صندوق انتخابات شورای شهر یاسوج / چه کسی عامل تنش و اختلاف در انتخابات شورای یاسوج شد / در فرایند انتخابات الکترونیکی خطای انسانی هیچ جایگاهی ندارد / ارکان ستاد انتخابات بویراحمد در برخی جاها کوتاهی کردند
کبنا ؛او معتقد است که «رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای شورای شهر در صلاحیت هیأت اجرایی و نظارت انتخابات شوراها هست و رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای شورای روستا در صلاحیت هیأت اجرایی و نظارت انتخابات شوراهای بخش هست. اما ما با یک روند تعاملی حتماً پاسخگو خواهیم بود. اعتراضاتی که صورت گرفته 24 مورد بوده که تا امروز من مشاهده کرده‌ام. این امیدواری را می‌دهم که فرایند بازشماری به اندازه‌ای که قانون گفته صورت می‌گیرد که ما بتوانیم تمام معترضان را توجیه کنیم که ساز و کار همین بوده که با یک لیست ناقص این اتفاقات افتاده است.» رحمان وفانژاد رئیس کمیته بازرسی انتخابات 1400 ( سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا) شهرستان بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز به مشکلات و حواشی پیش آمده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر یاسوج پرداخته که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
کبنا نیوز: با توجه به این‌که چند روز از انتخابات گذشته است، شما انتخابات را چطور دیدید؟
انتخابات بخشی از زندگی مردم است. در این دوره انتخابات بیشترین علاقه‌ی مردم معطوف شده بود به انتخابات شوراهای شهر. این انتخابات انگیزه ایجاد کرده بود که مردم در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت داشته باشند.
 کبنا نیوز: به نظر شما چه عواملی باعث شده بود در این دوره مشارکت پایین باشد؟
در بویراحمد نسبت به مراکز سایر استان‌ها مشارکت خوبی داشتیم اما اینکه به نسبت انتخابات مشابه در سال 1396 پایین بود. این هم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری بود. بحث تأیید صلاحیت‌ها، عملکرد دولت، معیشت مردم و مسائلی از این دست در این زمینه تأثیرگذار بودند.
 کبنا نیوز: در انتخابات شورای شهر یاسوج ما شاهد برخی تنش‌ها، اعتراضات و نارضایتی‌هایی بودیم. این اتفاقات را چطور تحلیل می‌کنید؟
 این مسائل در همه ادوار پیش آمده. مردم سال به سال آگاهی و مطالبه‌شان بیشتر می‌شود. انتخابات شورای شهر که تمام مکانیزه محسوب می‌شود؛ هم فرایند احراز هویت و هم رأی‌گیری و شمارش آرا کاملاً به صورت الکترونیکی هست. در سال 1396 هم به همین صورت بود. همان سال هم ما چنین مشکلاتی داشتیم. اما چرا انتخابات به این نقطه رسید که تعدادی جوان با مطالبه حقوقی که از دید خودشان ضایع شده بود، اعتراض کردند و اتفاقاتی هم در ادامه‌ی آن ایجاد شد، بخشی از آن ناشی از عملکرد ما به عنوان ارکانِ ستاد انتخابات بوده که کوتاهی کردیم.

 

کبنا نیوز: لطفاً درباره‌ی فایل PDF و علت تأخیر در اعلامِ آرا نیز توضیحی بفرمائید.
این فایل یک فایل اکسل بوده و یک فردی که آماری در اختیار داشته، نشسته، فرایند تجمیع را در نرم‌افزار اکسل وارد کرده، گفته آقای یوسفی که بنده هم به او رأی دادم و عدم حضورش را یک خلأ در شورا می‌بینم پنجم است. مستحضرید که آقای یوسفی از انسان‌های متدین، مدیران کاربلد است که در چند دوره عضو هیأت اجراییِ انتخابات بوده است.
مقصر اصلی تمام اتفاقاتی که تا امروز افتاده آن شخصی است که این فایل را منتشر کرده است. این فرد اطلاعاتی را وارد اکسل کرده و از آن‌ها عکس می‌گیرد و به فضای مجازی انتقال می‌دهد.
ما یک ماه قبل با پایگاه‌های خبری مصاحبه دادیم. گفتیم که اطلاعات مربوط به انتخابات را از پایگاه‌های معتبر دنبال کنید.
بدتر از همه اینکه در این فایل نوشته شده بود که یک صندوق مانده‌ی انتخابات است. وقتی که این موضوع منتشر شد ما با دبیر اجرایی ستاد انتخابات رفتیم جایی که سه صندوق تجمیع نشده وجود داشت. تا اینکه فهمیدیم قریب به 12 صندوق دیگر وجود دارد نه یک صندوق. یعنی زمانی که در جامعه منتشر شد که یک صندوق دیگر، انتخابات را نهایی می‌کند، آن زمان ما حداقل 12 صندوق دیگر داشتیم که سه صندوقِ آن را من خودم و دبیر اجرایی ستاد انتخابات، مأموریت داشتیم که کارهای آن را انجام دهیم. یعنی تفسیر مردم از اینکه یک صندوق باقی مانده است و آقای یوسفی پنجم هست و آقای آشنا و جاودانه معترض بودند که یکی از ما هفتم هستیم و هردو ساعت 9 یا 9:30 در فرمانداری حضور داشتند. این باعث شد مردم این خیال را داشته باشند که یک صندوق مانده و ماندگاری نفر هفتم بین آقایان آشنا و جاودانه هست. اما فرایند تجمیع را که انجام دادیم رسید به ساعت 11 یا 12. کارها انجام شده بود، ضمن اینکه ما به مردم اطلاع‌رسانی نکرده بودیم. فرماندار در زمانی که لیست منتشر شد، لیست را جعلی اعلام کرد.
ما از روز اول کاملاً برنامه‌ریزی کرده بودیم که جلوی این اتفاقات گرفته شود. توجهی نشد.
نهایتاً بعد از تجمیع نتیجه این شد که بر اساس آن 12 صندوق، آقای یوسفی نفر هشتم هست.
این مواردی را که گفتیم، این‌ها چیزهایی هستند که دیدیم. اینکه ساز و کار صندوق و  دستگاه‌ها و خیلی از مسائلی که در انتخابات در برگیرنده هستند، چقدر سلامت داشته باشد، خیلی مهم هستند. ما به سلامت دستگاه‌هایمان بر اساس تأییدیه‌های واحد فناوری اطلاعات، اعتقاد داریم ولی این دلیل نمی‌شود که ما اعتراض مردم را نشنویم. اعتراضی از این بابت که یک شخص یک شهرستان را به هم ریخت و بر پایه‌ی آماری که ناقص بود. این آمار مربوط به 84 صندوق بود. نه آمار 96 صندوق. همین فایلی که این شخص منتشر کرده، اگر یک جمله دیگر ادامه می‌داشت که این آمار کامل نیست، مشکلات حل می‌شد.
این شخص تقریباً شناسایی شده؛ ما الأن به دو سه نفر نهایی رسیده‌ایم. بعد از رسیدگی قضایی، در کمترین زمان ممکن به صورت عمومی معرفی می‌شود. این فرد هر کسی باشد، به نظر من کج‌سلیقگی کرده است.
من مثالی می‌زنم رأی آقای مهندس بهنام عباس‌نژاد در 84 صندوق، 9500 رأی بود. اما بعد از تجمیع صندوق‌های باقیمانده 1000 رأی به آرا او اضافه شد. آیا در یک صندوق نهایی ایشان 1000 رأی آورده؟ نه. ایشان در 12 صندوق نهایی این رأی را آورده است. فکر می‌کنم مثالی واضح‌تر از این نباشد.
 کبنا نیوز: شما نقش فرماندار را در مدیریت این فضا چطور می‌بینید؟ چون بعضی معتقدند که فرماندار تجربه‌ی مدیریت در چنین فضایی را ندارد و به دلیل غیربومی بودن نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند.
من یک مثال می‌زنم؛ نفر اول شورای امسال، نفر هشتم شورای شهر گذشته بود. ایشان با گرایش فکری اصلاح‌طلب و حامی دولت بودند. همسو با نماینده‌ی وقت جناب آقای زارعی و مورد حمایت خیلی از جوانان این شهر بودند. در آن زمان آقای نظری فرماندار بودند که به تمام مسائل سیاسی و قومی مسلط بودند. در آن زمان آرا را که شمارش کردیم، دو صندوق به مشکل بر می‌خورد و فرایند تجمیع این دو صندوق به صورت الکترونیک انجام نمی‌گرفت. من و همین دبیر اجرایی ستاد انتخابات، آمار این دو صندوق را بر اساس پرینتی که دستگاه احراز به ما داده بود، به صورت دستی انجام دادیم. هیأت اجرایی اعلام نظر کرد. در نهایت مورد اعتراض شخص آقای عباس‌نژاد قرار گرفت.

اگر ما دنبال سیاسی‌کاری بودیم، دولت اعتدالی، فرماندار اصلاح‌طلب، نماینده هم همراه، کار سختی در انتخابات‌های سنتی نبود ولی تضییع کردن حقوق آقای آشنا با حذف 50 رأی ایشان در انتخابات الکترونیک کار سختی می‌باشد.
پس من این موضوع را عرض می‌کنم که در فرایند انتخابات شورا خطای انسانی هیچ جایگاهی ندارد. اگر هم خطای دستگاهی هم داشته باشد در سلیقه و بضاعتِ من به عنوان شخصی که متخصص نیستم، نیست. 
 کبنا نیوز: آیا فرماندار نمی‌توانست شرایط را طوری مدیریت کند که این اتفاقات نیفتد؟
آقای فرماندار دیگر چطور مدیریت می‌کرد؟ بعد از اینکه لیست بیرون آمد، گفت که این لیست از اساس کذب است.
 کبنا نیوز: اما لیست که اساس کذب نبود! همان‌طور که خودتان گفتید لیست ناقص بود.
 لیست از اساس کذب بوده چرا که مطالبه‌ی 95 صندوق را با این آمار مشخص کرده است.
مصاحبه‌ی فرماندار این بود که لیست از اساس کذب است. فرماندار خواست که جو روانی را مدیریت کند. ولی واقعیتش این است که لیست از اساس ناقص بود.
 کبنا نیوز: ولی با این وجود، آیا توانست جو روانی را مدیریت کند؟
ما در زمانی که سیاسی‌ترین فرماندار بومی را هم داشتیم، این مشکلات وجود داشت. ولی خب ساز و کار مدیریتی آقای دکتر احمدی در انتخابات با آقای دکتر نظری و آقای کناری از نظر سلیقه‌ای متفاوت است. به هر حال ایشان سعی کرد با این ساز و کار مردم را نگه دارد و آرامشی در فضا ایجاد کند که در نهایت کار، رضایت مردم ایجاد شود.
 کبنا نیوز: در این وضعیتی که ایجاد شد، آیا واقعاً مردم مستحقِ چنین برخوردی بودند؟
مردم ولی نعمت مسئولین هستند. ما باید تحملمان را نسبت به اعتراضات مردم افزایش دهیم. عرض کردم حقی برای مردم ایجاد شد. ما باید مدیریت بهتری انجام می‌دادیم. شاید آقای دادستان هم جزِ افرادی بودند که اقتدار دستگاه قضا را در جلسه متذکر شدند اما مدیریت در نحوه‌ی برخورد، همیشه مورد تأکیدش بود. آقای فرماندار هم به عنوان رئیس شورای تأمین، مدیریت در نحوه‌ی برخورد با مردم به عنوان ولی نعمتان، همیشه مورد تأییدش بود.
متأسفانه مسائل قومیتی در بویراحمد سال به سال دارد بیشتر می‌شود. این‌ها تأثیرگذار بود که مردم جلوی فرمانداری حضور داشته باشند و شعار دهند.
یک جای کار، سلیقه و نحوه‌ی برخورد از هر دو طرف طوری بود که متأسفانه منجر به یک درگیری شد. به عقیده‌ی من، ما باید نسبت به مردم مدارای بیشتری داشته باشیم.
 
کبنا نیوز: وعده‌ای که فرماندار درباره‌ی بازشماری آرا دادند، قابل تحقق است؟
یقیناً. ما ان شاء الله فرایند بازشماری آرا را با حضور نماینده‌ی کاندیداهای معترض خواهیم داشت.
رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای شورای شهر در صلاحیت هیأت اجرایی و نظارت انتخابات شوراها هست و رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای شورای روستا در صلاحیت هیأت اجرایی و نظارت انتخابات شوراهای بخش هست. اما ما با یک روند تعاملی حتماً پاسخگو خواهیم بود. اعتراضاتی که صورت گرفته 24 مورد بوده که تا امروز من مشاهده کرده‌ام. این امیدواری را می‌دهم که فرایند بازشماری به اندازه‌ای که قانون گفته صورت می‌گیرد که ما بتوانیم تمام معترضان را توجیه کنیم که ساز و کار همین بوده که با یک لیست ناقص این اتفاقات افتاده است.
اگر هیچ لیستی منتشر نمی‌شد، هیچ تکذیبیه‌ای هم روی لیست نمی‌بود، و ما همین الأن اسامی برندگان شوراها را اعلام می‌کردیم باور کنید هیچ شخصی اعتراض نمی‌کرد.
یعنی یک نفر باعث این همه اتفاقات در فضای انتخابات و پساانتخابات شد. امیدوارم با آسیب‌شناسی، دیگر این مسائل تکرار نشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر سید رحمان که واقعیتو گفت گرچه خیلی دیر و کاش همان ساعتهای ابتدایی اینو به جامعه اطلاع رسانی میکرد
Iran, Islamic Republic of
خودوفانژادیه سازمان رونابود کرده بامدیریت ضعیفش وتمام اموال اون سازمان روبه بادداده این استان چقدربدبخته که ایشون روگذاشته برابرگذاری انتخابات
Iran, Islamic Republic of
اینم میخواد خودشو مطرح کنه، از زارع کج میشه به سمت روشنفکر یا منتظریان
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
به امید روزی که با تلاش سربازان گمنام امام زمان عج از همین سایت خبر دستگیری عامل انتشار اون لیست جعلی که عامل اغتشاش در شهر یاسوج شد منتشر بشه
Iran, Islamic Republic of
حتی خبرنگار کبنا هم متوجه ضدونقیص شما شده
ali
Iran, Islamic Republic of
رحمان وفا نژاد
Iran, Islamic Republic of
مردم فهیم اند همه چیز را میدانند سعی کن به کسای دیگری توهین کنید و با شعور مردم بازی نکنید
امیر۶۵
Iran, Islamic Republic of
/
استخدام سازمانی که مدیرشون هستن کردن
که بازرس انتخابات بشن و طوری برنامه ریزی کردن که بشن شهردار آینده
به کسایی که بهش قول دادن تا شهردارش کنن کمک ویژه کرده تا رای بیارن


سایت کبنا میدونم که نمیزنید این نظرو
ولی.....
mansoor
Iran, Islamic Republic of
حال آدم بهم می خوره.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
خودتون هم نمیدونید چی میگید
فرماندار میگه یه صندوق
شما میگید چند صندوق
یه بار درست و صادقانه بیاین معذرت خواهی کنید اینقد به مردم کم و زیاد نگید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
انتخاباتی که وفانژاد شده رئیس کمیته انتخابات اون .
Nadya
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگه درست متنو خونده باشید نه که به مردم توهین نکردند بلکه دفاع هم کردند .اگه انتقادی دارید درست بگید خواهشا توهین نکنید الان علاوه بر شما دو نفر دیگه هم توهین کردن یعنی چه میخواد خودشو مطرح کنه یا چه معنی میده بگید خبر نگار کبنا هم متوجه ضد و نقیض بودنه سخنانتون شده
ما که ضد و نقیضی ندیدیم
Iran, Islamic Republic of
رحمان وفا نزاد تو را کم داشتیم هم امدی چی نبلدی خودت خسته نکن عامو
امیر۶۵
Iran, Islamic Republic of
مدافع محترم
جنابعالی یه سری به سازمان همیاری بزن تا متوجه بشی
جوان
Iran, Islamic Republic of
آدم حالش بهم میخوره
کارمتدهمیاری
Iran, Islamic Republic of
مدیربجای مانده ازنسل روحانی عمری نداری مردم تورو میشناسن
کارمند
United States
با سلام .همین وفا نژاد روزی که آقای کاظمی رفاقتی به سازمان همیاری تحویلش کرد گفت که سازمان تا الان هر چه داشته فروخته و حقوق پرداخت کرده در مالی که چنین نبود فرهادی اگر کاری نکرد چیزی هم نفروخت ولی خودش لودر و زمین های بلکو را نابود و به ۱۰ نفر از فامیل های خودش داره حقوق سر موقع .میده ولی به کسی که عمل قلب انجام داده پشت کرده و پول نداره بده
محضر
United States
واقعا باید به کسی که سازمان همیاری استان را به سازمان استان بدل کرده افرین گفت واقعا بهش حسودیم میشه حیف شد ب.
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1