تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۴۱۳۱۷
در شورای حفاظت آب کهگیلویه مطرح شد

گلایه فرماندار کهگیلویه از نبود انسجام بین ادارات / تاکید «خاضعی» بر فرهنگسازی ادارات برای مصرف بهینه آب

۱
کبنا ؛جلسه شورای حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی با حضور فرماندار کهگیلویه و اعضای شورا در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
به گزارش کبنا، دارا کریمی‌نژاد فرماندار کهگیلویه در این جلسه اظهار داشت: جلسه مربوط به یکی از بخش‌های توسعه شهرستان یعنی منابع آب است، متاسفانه مشکلاتی که در این حوزه است باز هم به علت توسعه نیافتگی انسان‌ها در  برداشت بی رویه آب، نداشتن الگوی کشت و همچنین بی توجهی دولت‌ها  رخ داده است.
 کریمی نژاد گفت؛ انسان متناسب با شرایط مدرنیته توسعه نیافت و آموزش نیافت لذا نتیجه همین برداشت‌های بی رویه است.
وی با اشاره به دوگانگی احداث شدن یا نشدن سدها در استان بیان کرد: اگر در احداث سد نگاه همه جانبه داشته باشیم، می‌تواند کشاورزی و اشتغال و گردشگری را توسعه دهد.
این مسوول مطرح کرد: این تقابل‌ها که چه کسی مخالف احداث سد یا موافق است نفعی برای استان ندارد و به نفع کسانی است که به فکر تشنگی گاو میش‌های خود هستند و بحران آب استان ما را در نظر ندارند.
وی ادامه داد: میلیون‌ها مترمکعب حق آبه ما که از مارون هیچ برداشتی نداریم را مطالبه نمی‌کنیم و بعد به کشاورزی که چاه آب غیر مجازی حفر کرده بارها شکایت و جریمه می‌کنیم.
فرماندار کهگیلویه از ادارات منابع آب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، صنعت و معدن و تجارت خواست تا واحدهای حقوقی خود را فعال کنند و با یکدیگر در اجرای مصوبات منسجم‌تر باشند.
کریمی نژاد از مدیران دولت گلایه کرد و افزود: در استان ما از ظرفیت‌های بنیاد علوی، بنیاد برکت و... در بخش کشاورزی هیچ استفاده‌ای نشده است و بعضاً بنیادها را رقیب خود می‌دانند.!
رییس منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده هدف از تشکیل جلسه شورای حفاظت آب را افزایش بهره وری و مدیریت مطلوب منابع آب و هماهنگی میان اعضا برای حفاظت از این منابع دانست.
سید هادی خاضعی با اشاره به کاهش نزولات جوی در شهرستان در طول سال آبی نسبت به سنوات گذشته گفت: تشکیل شورای حفاظت از منابع آب مقدمه‌ای برای مدیریت صحیح آب‌های سطحی و زیر زمینی می‌باشد که کم توجهی  مدیران به این موضوع علاوه بر تهدید امنیت غذایی، محیط زیست را هم تخریب می‌کند.
 خاضعی بیان کرد؛ به دلیل خشکسالی اخیر بر اثر عدم بازندگی و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی شهرستان می‌طلبد برای پیشگیری از بحران بی آبی ضمن صرفه جویی در مصرف بهینه، باید مسولان مرتبط  فرهنگسازی لازم را صورت دهند.
وی راهکارهای صرفه جویی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را سوق دادن کشاورزان به روش آبیاری به روش مدرن، نصب کنتر حجمی هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه کشاورزی، رعایت الگوی کشت (جلوگیری از کشت محصولات با مصرف آبی بالا و کشت محصولات با نیاز ابی کم) دانست  که باید با تشویق و ترغیب کشاورزان برای اجرای این طرح‌ها با توجه به تسهیلات دولت در این زمینه همت کرد.
این مسوول مدیریت صحیح منابع آب  را ضروری دانست و افزود: برای صیانت از این منابع ارزشمند باید با نگاه منطقی مشکلات را حل کنیم، نحوه صحیح مصرف آب را به شهروندان یاد دهیم و خصوصاً در کشاورزی که از اولویت‌ها است باید مسوولین ذیربط در مدیریت بهینه آب، فواید نصب کنتر هوشمند را برای کشاورزان و مردم را اطلاع رسانی کنند.
رییس اداره منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده ادامه داد: تشکیل شورای حفاظت منابع آب زیر زمینی برای مقابله با بحران کم ابی، آشنا نمودن دستگاه‌های مرتبط با مسائل مربوط به چالش‌های پیش رو آب‌های زیر زمینی و ایجاد هماهنگی در این راستا  مهم می‌باشد.
 خاضعی برخورد با مالکین چاه‌های غیر مجاز، پر و مسدود نمودن آنها، برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب و چاه‌های اضافه برداشت داری پروانه، تجاوز به حریم و بستر رودخانه، و پیاده کردن الگوی کشت در شهرستان را از اولویت شورای حفاظت از منابع آب برشمرد.
 وی در پایان ضمن قدردانی از فرماندار و اعضای شورا گفت: از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی انتظار می‌رود پرونده تخلفات آب را در اولویت قراردهند و بدون نوبت رسیدگی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مسکن ملی دهدشت
باورکن بین بانک مسکن وبنیاد مسکن دهدشت هیچ رابطه ای جهت پرداخت تسهیلات به مسکن ملی دهدشت نیست
درود
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1