تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۴۴۱۱۱۸
کبنا گزارش می‌دهد

رفع مشکلات کارخانه قند یاسوج تنها با اقدامات انقلابی امکان‌پذیر است / چرا بانک تجارت زیر بار مسئولت نمی‌رود؟

۰
کبنا ؛
کارخانه قند یاسوج سال‌هاست که حال و روز خوبی ندارد. بعد از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مشکلات این کارخانه شروع و کارگران آن اخراج شدند. بارها مشکلات این کارخانه رسانه‌ای شد اما مالک فعلی آن یعنی بانک تجارت اقدامی برای حل مشکلات آن نکرده است. گفتنی است ستاد اجرایی فرمان امام مالک 51 درصد سهام این کارخانه شده است اما بانک تجارت در روند واگذاری کارخانه به ستاد اجرایی تعلل می‌کند.
متأسفانه بسیاری از ابزارآلات کارخانه تخریب شده و برخی از آن نیز به سرقت رفته است. یکی از جدیدترین سرقت‌ها در روز دوشنبه 17 آبان 1400 رخ داده است. در همین خصوص و سایر مشکلات آن با برخی از کارگران کارخانه قند یاسوج گفت‌وگو کردیم.
یکی از کارگران گفت: متأسفانه بانک تجارت هیچگونه تعهد و مسئولیتی در مقابل کارخانه نداشته و الأن هم ندارد. ما با بانک صحبت کردیم ولی حتی برای روشنایی هم هیچ احساس مسئولیتی نشان نداده‌اند.
وی افزود: سرقت‌ها به صورت مختلف ادامه دارد؛ از سال 95 تاکنون حدود 30 میلیارد تومان از اموال کارخانه به صورت خواسته و ناخواسته از بین رفته است.
فاضلاب منازل کارخانه قند نیز مسدود شده‌اند که هم بوی نامطبوعی ایجاد کرده و هم ممکن است باعث انتشار انواع بیماری‌ها برای ساکنین شوند. بارها پیگیری کردیم. متأسفانه هم بهداشت و هم اداره آب و فاضلاب شهرستان و استان توجهی به این قضیه نمی‌کنند.
این کارگر در ادامه گفت: متأسفانه پلیس 110 هم کم‌کاری می‌کند. وقتی تماس می‌گیریم متأسفانه یک تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا در محل حاضر شوند. بعلاوه متأسفانه پلیس در اینجا گشتی ندارد.
یکی دیگر از کارگران کارخانه قند یاسوج گفت: در این کارخانه تنها سه نگهبان وجود دارد که اصلا پاسخگو نیست. حداقل هر هشت ساعت 3 نگهبان لازم است. یعنی به طور کلی 9 نگهبان نیاز است.
وی افزود: ستاد اجرایی 51 درصد از سهام کارخانه را خریداری کرده است اما انتقال سهام از بانک تجارت به ستاد اجرایی به درازا کشیده است. در این فاصله نیز به دلیل کملبود نیروی حفاظت، سرقت اموال کارخانه زیاد شده است. هر سرقت هم یک ماه راه‎‌اندازی کارخانه را به عقب می‌اندازد. همین دیروز هم سیستم برق‌رسانی دستگاه تحلیه چغندر توسط یک فرد معلوم الحال خارج از کارخانه به سرقت رفت. او تمام کابل‌های فشار قوی را قطع کرده و راه اندازی همین دستگاه را یک ماه به تعویق انداخته است. چرا که یک سیستم برقی آن پیچیده است و تعمیر آن نیاز به یک تیم تخصصی دارد. انتظار داریم بانک تجارت در واگذاری به ستاد زمینه را فرهم کند تا از اتفاقات نواگواری که در کارخانه وجود دارد جلوگیری کند.
یکی دیگر از کارگران کارخانه قند یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: معامله کارخانه انجام شده اما متاسفانه بانک تجارت در واگذاری کارخانه به این نهاد اقدام نمی‌کند. خواسته ما از مسئولین این است که پیگیری کنند ببینند مشکل از کجاست و چرا این اقدام صورت نمی‌گیرد؟ چرا که ما در حال از دست دادن هستیم. در فصل سرما کمتر می‌شود کار کرد. در این موقعیتی که در استان نیاز به کار وجود دارد، با راه‌اندازی کارخانه می‌توان بیکاری را کاهش داد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم ده هزار نفر را مشغول به کار کرد. دیگر کارگر کارخانه با بیان اینکه آنقدر در مورد کارخانه صحبت کردیم گفت: دیگر خجالت می‌کشیم، اما با این وجود باز هم مسئولین توجهی نمی‌کنند. این کارخانه قند 38 هکتار است. سه نگهبان بانک تجارت اورده و سه شیفت نگهبانی. اما وسعت کارخانه زیاد است و سرقت‌ها با این تعداد نگهبان قابل کنترل نیستند.
یکی دیگر از همین کارگران گفت: جای بسی تعجب است؛ یک معامله غیرقانونی در کمترین زمان اتفاق افتاده و همین معامله اگر بخواهد ابطال شود ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد و بعد از ابطال هم متأسفانه  هیچ نتیجه‌ی مثبتی هم دیده نمی‌شود. متأسفانه بعد از ابطال هم حامیان فساد اجازه راه‌اندازی، تولید و اشتغال به آن مجموعه نمی‌دهند.
و اما اسفندیار طلایی نماینده‌ی کارگران کارخانه قند و قائم مقام جنبش عدالت طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور گفت: با کمال تأسف در زمان دولت لیبرالی حسن روحانی کارخانه قند یاسوج که نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد است با زد و بند و تبانی و تدلیس به بخش خصوصی واگذار شد و عمده مدیران بانک تجارت کشور در این زد و بند نقش کلیدی داشتند. متأسفانه به جای برخورد قضایی با مدیران متخلف، با رابطه و رانت، مهره‌ها را عوض می‌کنند و در پست‌های مدیریتی ابقا می‌شوند و این جای سؤال است.
وی اظهار داشت: متأسفانه تاکنون به دلیل فساد و بوروکراسی اداری در بانک تجارت کشور هنوز زمینه واگذاری کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام فراهم نشده که این تأخیر موجب سردرگمی کارکنان و معضلات عدیده‌ای گشته است. بانک تجارت کشور فقط تعدادی نگهبان جهت حراست از اموال کارخانه به کارگمارده است و در معضلاتی مثل عدم نصب سیستم روشنایی در کارخانه، عدم رسیدگی به سیستم فاضلاب کارخانه و منازل مسکونی، عدم نصب سیستم گرمایشی در ساختمان اداری و ده ها مورد و معضل دیگر که از وظایف مالک فعلی کارخانه قند می‌باشد، کم‌کاری کرده است.
طلایی افزود: البته ناگفته نماند ما از عملکرد آقای اروانه مدیریت امور شعب بانک تجارت استان به علت عملکرد انقلابی و پاکدستی ایشان و همچنین همکاری و همراهی مشارالیه با دستگاه‌های نظارتی و قضایی و دلسوزی نسبت به کارگران کارخانه رضایت داریم. ولی به دلیل عملکرد ناصواب مدیران ارشد بانک تجارت مرکزی و شرکت سرمایه گذاری بانک تجارت ناراضی هستیم. انشاالله امید بر آن است هر چه سریع‌تر نسبت به تحویل کارخانه قند یاسوج که طی صورت های مالی 31/4/1395 در واگذاری به بخش خصوصی اقدام نموده بود، طی همین صورت های مالی نسبت به تحویل کارخانه به ستاد اجرایی اقدام کند.
وی در پایان گفت: انشاالله با پیگیری انقلابی و برخورد انقلابی دستگاه‌ مقتدر قضایی و سازمان اطلاعات سپاه فتح استان با مفسدین اقتصادی و کسانی که در روند پرونده کارخانه مسامحه‌کاری می‌نمایند این مسأله حل خواهد شد. اگر کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شود، زمینه اشتغال ده هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌گردد.
حال باید دید با تلاشی که کارگران کارخانه قند در مسیر راه‌اندازی دوباره‌ی کارخانه می‌کنند، چه سرنوشتی در انتظار این کارخانه است. گفتنی است اگر مسئولین کشوری و استانی با این کارگران همراه شوند و بانک تجارت نیز مسئولیت‌پذیر شود حتماً شاهد راه‌اندای مجدد کارخانه قند یاسوج خواهیم بود.‌
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
فایل های مرتبط
1