تاریخ انتشار
جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۴۳۹۶۹۴
در جریان سفر هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد؛

وزیر نفت در گچساران؛ از اعتراض مردم تا انتقادات سید ناصر حسینی‌پور (+ فیلم و تصاویر )

۱
کبنا ؛وزیر نفت معین دولت همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران سفر کرد. جواد اوجی وزیر نفت علاوه بر بازدید از سد چم شیر، پتروشیمی گچساران و شهرک صنعتی سربیشه در شورای اداری شهرستان گچساران حضور پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:


حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

به گزارش کبنا، اعتراض برخی از کارکنان شرکت نفت و انتقاد تند سید ناصر حسینی‌پور نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت نیز از حواشی سفر جواد اوجی به شهرستان گچساران بود. در نشست شورای اداری شهرستان گچساران، سید امین‌الله حجازی، امام جمعه گچساران، علیرضا اتابک، فرماندار گچساران، سیدناصر حسینی‌پور، نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان و مردم این شهرستان حضور داشتند. وزیر نفت در حاشیه این نشست در ارتباطی چهره به چهره از نزدیک جویای مسائل و مشکلات مردم شد.
    
جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از سد و نیروگاه چم‌شیر اظهار کرد: این سد و نیروگاه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.
 وی بیان کرد: تأمین اعتبار مرحله آخر این سد افزون بر ۱۸۰ میلیارد تومان، تا پایان امسال انجام و آبگیری سد در سال آینده انجام خواهد شد. 
وزیر نفت تصریح کرد: سد مخزنی چم شیر گچساران افزون بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب را دارد و یکی از بزرگترین سدهای کشور می‌باشد.
 اوجی عنوان کرد: تأمین کالای این سد در بخش نیروگاه انجام شده و تأمین سیمان آن نیز در دولت و وزارت صمت مطرح خواهد شد.
 وی گفت: اگر تأمین اعتبار این سد انجام شود آبگیری آن نیز در اواخر امسال و اوایل سال آینده صورت خواهد گرفت.
  سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیون یورویی وزارت نفت در گچساران

جواد اوجی وزیر نفت همچنین در حاشیه بازدید از پتروشیمی گچساران اظهار داشت: پتروشیمی گچساران ۸۷ درصد پیشرفت دارد و یکی از امتیازات خوب این پروژه این بوده که ۷۸ درصد از کالاهای آن ساخت داخلی است در کنار آن، پروژه دوم پلی اتیلن استارت زده خواهد شد. 
وزیر نفت تصریح کرد: خوراک مجتمع پتروشیمی گچساران از خط اتان که از پالایشگاه بید بلند می‌آید تبدیل به اتیلن می‌شود و در نهایت در کنارش به زنجیره پلی اتیلن سنگین تبدیل خواهد شد و این زنجیره اینجا تکمیل می‌شود.
 اوجی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت در دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های سنوات گذشته است که برخی از آنها از سال ۹۰ آغاز و هنوز تکمیل نشده و شاید برخی از آنها صرفه اقتصادی و ضرورت نداشته باشند.
 وی گفت: ما یک غربالگری روی پروژه‌های نیمه تمام داشته و آنها که مورد نیاز کشور می‌باشند را در اولویت اصلی وزارت نفت قرار خواهیم داد ودر کنار آنها در این دولت پروژه‌های جدیدی را با مطالعات کارشناسی دقیق و تأمین منابع مالی شروع خواهیم کرد.
 وزیر نفت با اشاره به اینکه اولویت وزارت نفت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و نیمه کاره و غربالگری آن‌ها می‌باشد، خاطر نشان کرد: توسعه متوازن در بخش بالا دست و پایین دست یکی دیگر از اقدامات مورد نظر وزارت نفت است که تلاش می‌شود تا این اتفاق رقم بخورد. 
اوجی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد این امر کمتر وجود دارد ولی در برخی از حوزه‌های وزارت نفت پروژه‌های پایین دست نسبت به بالا دست از پیشرفت خوبی برخوردار دار نیستند تا جائیکه در برخی از آنها بالا دست‌ها پیشرفتی نداشتند.
 وی افزود: این قول را به تمام مردم و همکاران در نفت و گاز می‌دهیم که قطعاً شروع پروژه‌ها باید متوازن صورت گیرد و هم بخش بالا دست و پایین دست را با یک‌پیشرفت مساوی پیش برده شود.

 وزیر نفت ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد دارای ۸ میدان نفتی که ۱۳ درصد از ذخایر نفت کشور را در خود قرار داده است، به مردم این استان‌نوید آغاز ۳ پروژه توسعه و حفظ و نگه داشت میدان گچساران ا و ۲، گچساران ۳ و ۴ و میدان و بی بی حکیمه با افزایش تولید ۴۰ هزار بشکه در روز خواهیم داد.
 اوجی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در هفته‌های آتی آغاز و ظرف مدت دوسال و نیم آینده مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، اضافه کرد: افزون بر ۲۶۰ میلیون یورو حجم سرمایه گذاری این ۳ میدان خواهد بود.
 وی گفت: وزارت نفت مسئولیت دارد که هرجا در حوزه نفت کار می‌کند مردم آن منطقه باید از قبل این پروژه‌ها بهره مند شوند.
 وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت در کهگیلویه و بویراحمد ۶۲ پروژه در حوزه‌های آموزشی، رفاهی و بهداشتی را با اعتبار افزون بر ۱۰۴ میلیارد تومان تقبل کرده و تا پایان سالجاری نیز ۸۲ روستای این استان به شبکه گاز متصل خواهند شد.
 اوجی بیان کرد: در همین استان هزینه‌های لوله کشی گاز داخل منزل ۹۰۰ خانوار کمیته امداد و بهزیستی را وزارت نفت تقبل کرده است.
  اجرای بیش از ۶۲ پروژه مسئولیت اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد/ انتصاب ۱۳ مدیر فسادستیز در صنعت نفت

جواد اوجی وزیر نفت بعد از بازدیدهایش در شست شورای اداری شهرستان گچساران حضور یافت و در سخنانی اظهار داشت: خداوند به استان کهگیلویه و بویراحمد و گچساران ذخایر نفتی خوبی داده است؛ ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در این شهرستان است و ظرفیت تولید نفت از مجموع میدان‌های این استان ۶۲۰ هزار بشکه در روز است.
 وی با بیان اینکه پروژه‌هایی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت در این منطقه آغاز شده است، افزود: بعضی از آنها پروژه‌های سنواتی هستند که از اوایل ۱۳۹۰ آغاز شدند که متأسفانه در این فرصت زیاد تکمیل نشدند، اما من اینجا قول می‌دهم که طرح‌های پتروشیمی گچساران و واحد پلی‌اتیلن که زنجیره این مجموعه است اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسند تا این شهرستان در بحث اشتغال و درآمدزایی از آنها بهره ببرد. 
وزیر نفت تصریح کرد: طرح‌های توسعه و حفظ و نگهداشت تولید سه میدان در گچساران ۱ و ۲، گچساران ۳ و ۴ و میدان بی‌بی‌حکیمه نیز برای افزایش روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت کلید می‌خورد که اشتغال خوبی در بر خواهد داشت و از ظرفیت گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد در تکمیل آنها استفاده می‌شود و تجهیزات مورد نیاز از این استان و همین کارخانجات صنعتی تأمین خواهد شد.
 اوجی تأکید کرد: اعتقاد من این است که شهرک‌های صنعتی ظرفیت خوبی دارند و اگر قرار است صنعت نفت توسعه یابد باید از توان همین شهرستان‌ها استفاده شود.
 تلاش برای تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره
 وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم غربالگری، تعیین تکلیف و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه‌تمام است، گفت: در دولت سیزدهم همه توان را می‌گذاریم در همه بخش‌ها و نه‌تنها صنعت نفت تا پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل کنیم؛ در این استان هم سه پروژه در نخستین فرصت با توان وزارت نفت و شرکت‌های تابع تا پایان این دولت به بهره‌برداری می‌رسند.
 وزیر نفت همچنین اظهار کرد: اعتقاد من و دولت سیزدهم بر این است که هر جا صنعت نفت پروژه دارد مردم منطقه باید از قِبل آنها بهره‌مند شوند، به همین دلیل در همین مدت که من وزیر شدم این موضوع اولویت کاری‌ام بوده است.
 اوجی بیان کرد: امروز هم بیش از ۶۲ پروژه عام‌المنفعه (در حوزه‌های ورزشی، آموزشی، راهسازی، آب و...) در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بخشی از آنها امسال و بخشی دیگر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند؛ مردم باید احساس کنند اگر در شهرستانشان واحد پتروشیمی، پالایشگاهی یا توسعه نفت و گاز وجود دارد از آن بهره می‌برند.
 وی ادامه داد: در حوزه گازرسانی هم ۸۲ روستا که بخش زیادی هم در منطقه گچساران است به شبکه گاز متصل می‌شود.
 پتروشیمی گچساران شهریور ۱۴۰۱ می‌آید
 وزیر نفت به اجرای پروژه پتروشیمی گچساران هم اشاره کرد و افزود: با همت مجموعه نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و اعتبار تخصیص‌داده‌شده به شما مردم قول می‌دهم این پروژه تا شهریورماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.
 اوجی با بیان اینکه بهره‌برداری این پروژه اشتغال‌زایی و درآمد مطلوبی برای استان به همراه دارد، به توسعه زنجیره پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت: بخشی از اتیلن تولیدی مجتمع پتروشیمی گچساران صرف خوراک واحد پتروشیمی می‌شود که در کنار این مجموعه قرار دارد.
 وی ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی را سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اتیلن اعلام و تصریح کرد: پیشنهاد احداث یک واحد پتروشیمی در کنار این مجموعه داده شده است تا پس از مطالعات و بررسی اجرا و از محرومیت و کم‌برخوردار بودن این شهرستان کاسته شود.
 انتصاب مدیران فسادستیز در نفت
 وزیر نفت به توسعه سه پروژه نفتی در قالب طرح‌های نگهداشت و تولید در گچساران هم اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه مورد نیاز برای این سه پروژه بیش از ۲۶۰ میلیون یورو در طول سه سال خواهد بود که ۳ درصد از آن صرف مسئولیت اجتماعی می‌شود.
 اوجی با بیان اینکه از زمان به‌عهده گرفتن مسئولیت وزارت نفت تاکنون بیش از ۱۳ مدیر توانمند، متخصص، جهادی و فسادستیز را در نفت منصوب کردم، افزود: همه تلاش مدیران و وزیران دولت رفع دغدغه و حل مشکلات و چالش‌های مردم است.
 وی تاکید کرد: وضع معیشت مردم بسیار سخت است و همه تلاش ما این است با حرکت جهادی این مشکلات را حل کنیم. وعده خدا حق است و مشکلات حل خواهد شد.
 ضرورت ساماندهی نیروهای انسانی در نفت
 وزیر نفت به دغدغه برخی مدیران در جذب نیروهای خارج از استان هم اشاره کرد و ادامه داد: وظیفه ما مدیران و وزیران این است که اجازه ندهیم از نیروهای خارج از ظرفیت استان استفاده شود. بی‌شک این موضوع و مقدار استفاده از نیروهای بومی را بررسی می‌کنیم.
 اوجی گفت: وزارت نفت برای تربیت و سپس استفاده از نیروهای ماهر از راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان منطقه حمایت می‌کند.
 وی به جذب نیروهای انسانی در صنعت نفت هم اشاره کرد و با یادآوری اینکه متأسفانه در دولت گذشته ۱۰ هزار سمت در صنعت نفت حذف شده و هیچ نیرویی جذب نشده که خود یک چالش است، گفت: در نخستین روزهای کاری‌ام چند دستورعمل را در زمینه سرمایه انسانی ابلاغ کردم؛ هم‌اکنون ۱۰۳ هزار نیروی ارکان ثالث و ۳۷ هزار نیروی قرارداد مدت معین و موقت در نفت فعال هستند که باید ساماندهی شوند.
 وزیر نفت با بیان اینکه ۱۰ هزار سمت حذف‌شده در صنعت نفت احیا شده است، بیان کرد: تبدیل وضع کارکنان مدت موقت در مقابل سمت به مدت‌معین و تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر تا پایان سال در دستور کار است. تلاشمان این است با گرفتن مجوز از دولت و سازمان برنامه و بودجه برای سمت‌های جدید و تأمین اعتبار مشکلات نیروی انسانی را حل کنیم.
 اوجی به نشست عصر امروز هیئت دولت در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این نشست تخصیص ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای پروژه بالادستی صنعت نفت برای مسئولیت اجتماعی را بیان خواهم کرد.
جواد اوجی همچنین در جمع خبرنگاران بر برخی از موضوعات تاکید کرد و اظهار داشت: مراحل ساخت سد چمشیر پیشرفتی مطلوب داشته است و مرحله نهایی آن با حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تا پایان امسال تأمین اعتبار می‌شود و به ما قول دادند اوایل سال ۱۴۰۱ آبگیری سد انجام شود.
 وی افزود: سد مخزنی چمشیر بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارد و از بزرگ‌ترین سدهای کشور است؛ تأمین کالای آن به‌ویژه در بخش نیروگاهی انجام شده است و موضوع تأمین سیمان آن را هم با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) و دولت مطرح می‌کنیم. 
وزیر نفت همچنین با ارزیابی مثبت از روند تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، اظهار کرد: ساخت این پروژه حدود ۸۷ درصد پیشرفت داشته و یکی از امتیازهای آن این است که ۷۸ درصد کالاها ساخت داخل است، خوراک این مجتمع نیز از خط اتان که از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آید تأمین می‌شود.
 اوجی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و سنواتی است که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ممکن است بعضی از آنها اکنون صرفه اقتصادی یا ضرورت نداشته باشند از این رو باید غربالگری شوند و اولویت و نیاز را بررسی می‌کنیم و در کنار آن پروژه‌های جدیدی را هم با مطالعات کارشناسی دقیق و تأمین منابع مالی آنها آغاز می‌کنیم.
 سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیون یورویی در میدان‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد
 وی با تأکید بر توسعه متوازن در بخش بالادست و پایین‌دست، تصریح کرد: این قول را به همه مردم و همکاران صنعت نفت می‌دهیم که آغاز پروژه‌ها متوازن خواهد بود.
 وزیر نفت در ادامه گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هشت میدان نفتی دارد و ۱۳ درصد ذخایر نفتی کشور در این استان است؛ طرح‌های توسعه و حفظ و نگهداشت میدان نفتی گچساران ۱ و ۲ و گچساران ۳ و ۴ و میدان بی‌بی‌حکیمه با افزایش تولید ۴۰ هزار بشکه در روز را آغاز می‌کنیم و حدود ۲۶۰ میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری این سه میدان برای حفظ و نگهداشت و افزایش تولید است.
 اوجی اعلام کرد که این پروژه‌ها در هفته‌های آینده آغاز می‌شوند و تا دو سال و نیم دیگر هم به بهره‌برداری می‌رسند.
 تخصیص ۱۱۴ میلیارد تومان به پروژهای مسئولیت اجتماعی استان
 وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، بیان کرد: بنای ما این است که هر جا صنعت نفت فعالیت دارد مردم منطقه از قِبل این پروژه‌ها بهره‌مند شوند، بنابراین وزارت نفت ۶۲ پروژه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و رفاهی با حدود ۱۱۴ میلیارد تومان در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌دهد؛ نزدیک به ۸۲ روستا تا پایان امسال به شبکه گاز متصل می‌شود، همچنین ۹۰۰ خانوار از کمیته امداد و سازمان بهزیستی که بنیه مالی ضعیفی دارند معرفی شدند که هزینه‌های لوله‌کشی گاز آنها را وزارت نفت پذیرفته است.
 وزیر نفت اعلام کرد که همه این پروژه‌های مسئولیت اجتماعی این استان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.
 اوجی همچنین پس از بازدید از شهرک صنعتی سربیشه گچساران بر جلوگیری از خرید کالاهای خارجی و استفاده از ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد و گفت: با توجه به اجرای طرح ساخت پتروشیمی گچساران، ساخت واحد پلی‌اتیلن، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفتی مدنظر در گچساران و بی‌بی حکمیه، گچساران در حال تبدیل شدن به یک قطب صنعتی است و اعتقاد ما این است که واحدهای صنعتی باید نیازهای صنعتی طرح‌های همجوار خود را تأمین کنند.
پتروشیمی گچساران سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد

 جواد اوجی وزیر نفت نیز در جریان سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، در نشست شورای اداری شهرستان باشت حضور یافت و با بیان اینکه پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری انجام‌شده، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و بی‌شک در رشد و پیشرفت منطقه تاثیری بسزا دارد، اعلام این خبر، ادامه داد: واحد تبدیل اتیلن به پلی‌اتیلن گچساران نیز پیشرفت ۲۵ درصدی دارد و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
 وی با تأکید بر استفاده از نیروهای بومی استان و منطقه باشت، اظهار کرد: برای بهره‌مندی حداکثری از توان جوانان این منطقه درخواست کردیم با سازمان فنی و حرفه‌ای استان و منطقه باشت ارتباط برقرار شود که وزارت نفت دوره‌های آموزشی برگزار کند تا پتروشیمی‌ها به دست جوانان منطقه راهبری شوند.
 وزیر نفت همچنین گفت: ایجاد پارک پلی‌اتیلن در مناطق محروم جزو برنامه‌های ماست که وزارت نفت اجازه سرمایه‌گذاری ۲۰ درصدی دارد اما سرمایه‌گذاران باید تشویق شوند و امتیازهای خوبی هم به آنها داده می‌شود.
 اوجی با اشاره به توجه وزارت نفت به مسئولیت اجتماعی، بیان کرد: تا سه درصد از پروژه‌های توسعه‌ای برای این پروژه‌ها هزینه می‌شود؛ پروژه‌های کنونی هم ۲۶۰ میلیون یوروست که سه درصد آن برای هزینه‌کرد برای پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه می‌شود.
 وی با بیان اینکه ۱۱۴ میلیارد تومان برای ۶۲ پروژه استان را تقبل کردیم، ادامه داد: ۵ میلیارد تومان هم در اختیار استانداری قرار می‌گیرد که ایشان به عدالت بین شهرستان‌ها تقسیم کنند.
 وزیر نفت تأکید کرد: مشکلات آبرسانی هم در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد و هیئت دولت مطرح و پیگیری می‌شود؛ همه توان وزیران، هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهوری برای حل مشکلات مردم است، ما هم هر یک بشکه نفت، میعانات گازی و غیره که با وجود تحریم و موانع می‌فروشیم، با زحمت فراوان است.
بر اساس این گزارش، وزیر نفت و جمعی از اعضای هیئت دولت به همراه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح امروز (جمعه، نهم مهرماه) در سفری یک‌روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند؛ اوجی پس از بازدید از سد چمشیر، مجتمع پتروشیمی و شهرک صنعتی سربیشه شهرستان گچساران، در نشست شورای اداری شهرستان گچساران و باشت حضور یافت.
 رئیس‌جمهوری و دیگر اعضای دولت در پایان سفر یک‌روزه به کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج حضور می‌یابند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
فایل های مرتبط
1