تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۳۸۹۷۸
مشکلات عشایر گچساران در فرمانداری بررسی شد

گلایه‌های عشایر آب‌گندی گچساران؛ هر روز نامه‌ می‌دهیم و چیزی نمی‌شود

۱
کبنا ؛نشست شورای عشایر شهرستان گچساران با حضور معاون توسعه مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، امروز سه شنبه (23 شهریورماه 1400) در نشست شورای عشایر شهرستان گچساران محسن توحیدی معاون توسعه مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قریب به 11 درصد جمعیت استان را جمعیت عشایری تشکیل می‌دهند که در فصل ییلاق بیش از 11 هزار و 120 خانوار با جمعیت 70 هزار و 775 نفر عشایر داریم، در فصل قشلاق بیش از 10 هزار و 88 خانوار و با جمعیت 63 هزار و 200 نفر جمعیت در استان داریم. 
توحیدی گفت: این تعداد بیش از 50 درصد گله‌های دام سبک استان «بیش از 1 میلیون رأس دام» را تشکیل می‌دهد و 80 درصد مراتع استان در اختیار عشایر است.
معاون توسعه مدیرکل امور عشایر استان در خصوص تولیدات دام عشایر گفت: 49 درصد گوشت قرمز استان حدود 7 هزار و 910 تن، 25 درصد شیر و بیش از 18 درصد محصولات کشاورزی از جمله باغی و زراعی را تأمین می‌کنند.
1800 خانوار عشایری در گچساران داریم که حدود 12 هزار نفر جمعیت دارند، میانگین تعداد دام هر خانوار عشایری گچساران بیش از 200 رأس است که یک پتانسیل برای شهرستان گچساران محسوب می‌شود.
توحیدی بیان کرد: در خصوص تأمین نهاده‌های دامی نسبت به معرفی عشایر در سال 1400 برای اخذ تسهیلات تأمین علوفه اقدام کرده که این تسهیلات بصورت شناور است، و هیچ مانعی برای جذب آن وجود ندارد، هر کسی که شرایط داشته باشد نسبت به معرفی افراد اقدام می‌کنیم، سقف پرداختی برای این تسهیلات 100 میلیون تومان است.
وی افزود: تاکنون حدود 300 نفر با میانگین 50 میلیون تومان برای تسهیلات علوفه دام به بانک معرفی شده‌اند.
از تسهیلات ماده 10 و 12 خشکسالی حدود 4 میلیارد تومان به عشایر استان پرداخت شده که به تأمین علوفه برای دام عشایر کمک کننده است، در بخش تسهیلات در سال جدید 1400 نزدیک به 5 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی و نفت به عشایر شهرستان گچساران اختصاص داده شده است.
توحیدی اظهار کرد: در سال 99 تعداد 138 دستگاه پنل های خورشیدی در گچساران و 1000 دستگاه پنل خورشیدی در کل استان توزیع شده است. برای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۰۰ پنل خورشیدی تخصیص داده شده است.
فرماندار گچساران گفت: سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده سال 99، 570 میلیون تومان است که پرداخت شده است.
علیرضا اتابک اظهار کرد: چاه ویژه چهاربیشه سفلی از طرف آبفا حل و فصل می‌شود.
اتابک اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان عشایری مشهور است به دلیل غیرت و شجاعت و شهامت و وحدتی که مردم عشایر داشتند و از مناطق خود حفاظت می‌کردند. اما متأسفانه سنت‌های عشایری دارد تبدیل به نوستالژی می‌شود.
وی گفت: عشایر را نباید یکجانشین کرد، بلکه عشایر باید هر جایی که علوفه و آب بود اتراق می‌کند.

رئیس اداره امور عشایرگچساران در نشست شورای عشایرشهرستان اظهار داشت: عشایر قشر زحمتکش جامعه می باشد.
عباس سعادت افزود: عشایر با مشکلات عدیده ای روبرو می باشد اما همچنان در تولید ملی و خودکفایی کشور نقش عمده ای ایفا می کند.
سعادت عنوان کرد: جامعه عشایری همواره پشتیبان ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.
رئیس اداره امور عشایر گچساران ، راه اندازی پروژه آبرسانی شرق گچساران، علمک برای آبرسانی به عشایر حوزه باباکلان و مناطق دیگر عشایری ،زیر سازی و آسفالت جاده اسکان آبگندی، بازگشایی جاده های عشایری، اضافه کردن سهمیه آرد عشایر، همکاری و گشت زنی نیروی انتظامی برای امنیت بیشتر عشایر، تامین علوفه، تامین سوخت از اهم مشکلات عشایر شهرستان گچساران نام برد و از ادارات و همچنین شرکت بهره برداری نفت و گاز خواستار همکاری بیشتر جهت برطرف کردن مشکلات عشایر شد.

امین بهاری، عضو شورای عشایر آب گندی، نسبت به آبرسانی این عشایر انتقاد کرده و گفت: خط لوله از طریق اداره امور عشایر اجرا شده، ۵۰ نقطه آبرسانی ایراد دارد، هر روز به امور عشایر نامه می‌دهیم که چه شد.
این عضو شورای عشایری اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ قرار بوده اسفالت به بهره برداری برسد و الان بعد از ۱۰ سال، هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: جاده‌ها تخریب شده‌اند و این باعث می‌شود برای بردن یک بار علوفه دو برابر هزینه کنیم.
همچنین نمایندگان عشایر نسبت به مشکلات دیگری از جمله یارانه‌ای شدن داروهای دام، افزایش تسهیلات، مشکلات آبرسانی، سهمیه آرد عشایر پرداختند.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان گچساران در خصوص مشکلات عشایر اسکان آب گندی گفت: مشکل آبرسانی به منطقه اسکان آبگندی بر عهده اداره آب و فاضلاب گچساران می باشد.
اما جاده جاده در سال 99 قرار بوده که زیرسازی شود که نشده  است و امسال در حال پیگیری برای این موضوع هستیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1