تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۲۳
کد مطلب : ۴۳۶۸۵۱
می‌گویند؛ آتش مراتع و جنگل‌های گچساران بعد از یک هفته مهار شده است

بنازم آتش را که درجه مدیریت مدیران را برملا کرد / حجم آتش بالا، تجهیزات کم و ضعیف / ضجه‌های دردناک یک فعال زیست محیطی ( + فیلم و تصاویر )

۲
کبنا ؛(پنجشنبه 17 تیرماه 1400) آتش به جان جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات کوه «نارک» و  «خامی» شهرستان گچساران افتاد و بعد از هفت روز هنوز آتش خاموش نشده، به گفته مسئولان در روز (چهارشنبه 23 تیرماه 1400) آتش کنترل و مهار شده، یعنی آتش پیش روی ندارد، اما خاموش نیست. مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: 150 نفر در حال پایش مناطق آتش سوزی هستند.
به گزارش کبنا، همزمان با آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» و کوه خامی در شهرستان گچساران که روز  پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد، تلاش‌های زیادی از سوی فعالان زیست محیط، نیروها، بالگرد‌ها برای خاموش شدن آتش صورت گرفت که بعد از هفت شبانه‌روز هنوز آتش کاملاً خاموش نشده است. وزش شدید باد، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند کار را برای مهار آتش توسط نیروها و فعالان زیست محیط سخت کرد.

بیشتر بخوانید:

مویه برای «وُل»


( فیلم ) فواره شعله‌های آتش در کوه نارک گچساران

اکوسیستم کوه خامی نباشد چه می شود؟ / آموزش جوامع محلی فراموش شده است! / مدیریت بحران فقط به اسم وجود دارد

رقیه رحمانی یکی از فعال زیست محیطی که با وجود مخالفت‌های شدید به دل آتش زد و برای نجات بلوط‌های ایستاده در فواره‌های آتش از جانش مایه گذاشت. خانم کماندویی که به گفته کمک خلبان از بالگرد در محل آتش سوزی جنگل‌های نارک گچساران و در نقطه صعب العبور پرید تا به کمک نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست برای اطفای آتش بشتابد؛ زن کوهنوردی که در میان تعجب همگان و با وجود مخالفت نیروهای داوطلب از همراهی کردن او، شجاعت به خرج داده و پا به پای مردان برای خاموش کردن آتش کمک کرده است.

   
حجم بالای آتش در ارتفاعات کوه‌های خامی و نارک

رقیه رحمانی بانوی 44 ساله گچسارانی در گفت‌وگو با ایسنا پرده از واقعیت‌های تلخ آتش سوزی  بر می‌دارد و می‌گوید:
رقیه رحمانی، بانوی ۴۴ ساله گچسارانی به ایسنا گفته، وسعت آتش سوزی، مهار آن را سخت کرده و درد آنست که جلوی چشمانمان درختان جنگلی بلوط با نارک و خامی با پوشش غنی و پر پشت سوخت و کاری از دستمان ساخته نبود.
 آنچه حاصل تلاششان بعد از یک روز کاری سخت است پاهای تاول زده و کوه غمی است که بر دوششان سنگینی می‌کند؛ وقتی دید بیش از ۱۰۰ هزار درخت بلوط کهنسال و کوچک سوخت و او تنها توانست برایشان گریه کند.
 جنگل‌های زاگرس با خاک یکسان شده فقط به خاطر آتش زدی عمدی یک عده بیمار و دارای مشکلات خانوادگی؛ الله اعلم اما آنچه مشخص است طبیعت انتقام خود را می‌گیرد و خداوند پاسخ آتش زنندگان طبیعت را می‌دهد.
 رقیه با وجود مخالفت خانواده اما نمی‌تواند در خانه بنشیند و نظاره گر سوختن جنگلهای نارک و خامی شهرستان گچساران از جنگلهای زاگرس باشد.
 او با طرح این سؤال که مگر پیشینیان برای تفریح و چوپانی به طبیعت نمی‌رفتند، پس چرا آتش سوزی نبود و حالا این همه زیاد شده است؟
وی افزود: منم هم مثل هزاران نفری که هر روز برای کمک مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک و خامی تلاش می‌کردند، بودم و فقط چون خانم هستم باور نکرده‌اند که یک خانم را در شرایط ببینند.
 وی اظهار کرد: از سال ۹۵ شروع به فعالیت در عرصه محیط زیست کردند اما حفاظت از محیط‌زیست همیشه در ذاتم بود، از روزی که معلم شدم همیشه تنها ریاضی پردیس نمی‌کردم بلکه سعی داشتم به دانش‌آموزان در خصوص حفاظت از محیط زیست و نریختن آشغال در طبیعت آموزش دهم. طبیعت دوستی از قدیم در ذات نبود و خانوادگی طبیعت دوست هستیم.

  
آتش در جنگلی گچساران (کوه‌های خامی و نارک) جولان می‌دهد

 این بانوی فعال محیط زیست و کوهنورد مهمترین مشکل و چالش مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک (عرصه منابع طبیعی) و خامی (منطقه حفاظت شده) گچساران را گستردگی آتش دانست و خاطرنشان کرد: آتش در دو جبهه بود، صبح که بر با همنوردان برای اعزام به منطقه نارک که طعمه آتش شده بود به فرودگاه گچساران می‌رفتیم نیروهای محیط زیست می‌گفتند برای کمک با ما بیایید نیروهای منابع طبیعی به ما کمک کنید.
 رحمانی گرمای هوا، وزش باد شدید، شیب تند، کوهستانی و سخت گذر و صخره‌ای بودن را از دیگر چالش‌های مهار آتش سوزی جنگل‌های نارک گچساران عنوان و تصریح کرد: منطقه نارک دارای پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و غنی بوده که این مسأله نیز در گسترش و سرعت آتش تأثیر گذار بود.
وی ادامه داد: آتش سوزی نباید رخ دهد اما اگر رخ داد مهار آتش سخت است، هنگام شب که از ارتفاعات برمی‌گردیم همه نیروها ناراحت هستند چرا که آتش جلوی چشمانمان درختان زیادی را طعمه کرد و به علت شدت آتش چیزی از دستم بر نمی‌آمد.



 این فعال محیط زیست شهرستان گچساران عنوان کرد: امکانات و نیرو برای مهار آتش جنگل‌های نارک و خامی نبود اما بالگرد دیر به منطقه اعزام شد.
 رحمانی تاکید کرد: ای کاش بخشی از این همه هزینه میلیاردی که برای مهار آتش‌سوزی شده را در زمینه آموزش و فرهنگسازی خرج می‌کردیم تا الان با چنین وضع و شرایطی مواجه نبوده‌ایم.
 وی اظهارکرد: این چند روز اخیر باطری‌های آب معدنی زیادی توسط نیروها و داوطلبان مهار آتش در جنگل‌ها رها شده که در آینده می‌توانند همچون کبریت و ذره بین عمل کنند و منجر به آتش‌سوزی شوند.
 این بانوی کوهنورد گفت: دردها و مشکلات خاموش کردن آتش سوزی در جنگل‌ها از نداشتن بالگرد مخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد، مشکلات مالی و فرهنگی گرفته تا سایر مشکلات، خیلی زیاد هستند.
 رقیه هدفش را از کمک به مهار آتش سوزی‌ها، ادای دینش به طبیعت دانسته و درباره نحوه شروع فعالیتش در عرصه محیط زیست می‌گوید: روز یکم شهریور ماه سال ۹۶ اولین تجربه حضور خود برای کمک به مهار آتش سوزی جنگل‌ها را داشتند و هر بار که می‌روم برخی‌ها به من می‌خندند و می‌گویند خانم شما می‌خواهید کجا بروید و چکار کنید، حتی دیروز وقتی که در حال سوار شدن برای انتقال به ارتفاعات جهت کمک به مهار آتش سوزی بودم خلبان بالگرد گفته «این خانم می‌خواهد بیاید چه کار کند»، بعد از پرواز امکان نشستن بالگرد در ارتفاعات نبود اعلام شد برای پیاده شدن بپرید و اولین نفر بودم که برای پیاده شدن از بالگرد پریدم بعد کمک خلبان گفت؛ «این خانم کماندو بود»



 وی خاطرنشان کرد: برای مهار آتش سوزی ترسی ندارم اما توصیه نمی‌کنم که هیچ خانمی برای مهار آتش برود، هر وقت که برای مهار آتش سوزی اعزام می‌شوند خواهران البرز زارعی از من می‌خواهم که همراهم بیایند اما نمی‌پذیرم.
  این بانوی فعال محیط زیست ادامه داد: لحظه‌ای که البرز زارعی در آتش سوخت در صحنه بودم، دیدم که لباس‌هایش سوخت و هر وقت برای خاموش کردن آتش می‌روم لباس اضافی همراه خودم می‌برم.
 رحمانی تصریح کرد: هم‌گروهی‌هایم به من می‌گویند برای آوردن آب کمک کن و نمی‌خواهد آتش خاموش کنید اما من قبول نمی‌کنم. مادرم می‌گوید خانمی و آخرش در آتش‌سوزی جنگل‌ها گرفتار بلا می‌شوی اما من نمی‌توانم در خانه بمانم و نظاره گر سوختن جنگل‌ها باشم.
 وی تاکید کرد: به علت گستردگی خط آتش، آتش‌سوزی جنگل‌های نارک و خامی به طول انجامید چراکه در چند جبهه شاهد آتش سوزی بوده‌ایم.
 وی ادامه داد: البته طبیعت انتقام خود را می‌گیرد و خداوند کسانی را که طبیعت را آتش می‌زنند جوابش را در همین دنیا به آن‌ها می‌دهد.
 این فعال محیط زیست عنوان کرد: یک درخت چندین ساله بلوط جلوی چشمم در آتش سوخت که چیزی از دستم بر نمی‌آمد و تنها برایش گریه کرده‌ام.
وی بیان کرد: در یک هفته اخیر چند هزار هکتار جنگل پرپشت و انبوه در منطقه نارک و خامی گچساران سوخته شده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار درخت بلوط کهنسال و کوچک این آتش سوزی سوخت و از بین رفته است.  مادر رقیه رحمانی می‌گوید؛ آخر رقیه در آتش سوزی جنگل‌ها گرفتار بلا می‌شود.
 محمد محمدی مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد بعد از هفت روز که از آتش سوزی مراتع و جنگل‌های گچساران (کوه‌های نارک و خامی) می‌گذرد به ایرنا می‌گوید: «آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی کوه نارک و خامی شهرستان گچساران پس از ۶ روز کوشش سخت و طاقت فرسا مهار شد.»
 محمد محمدی افزود: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران ساعت ۲۳ روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد که با تلاش امدادگران، دستگاه‌های اجرایی، نیروهای محلی و طبیعت دوستان کنترل و مهار شد. [هفت روز آقای مدیرکل!]
وی بیان کرد: هم اکنون کار پایش منطقه برای پیشگیری از فوران دوباره آتش با بیش از ۱۵۰ نفر در حال انجام است.
 محمدی با بیان اینکه بیش از یکهزار نفر در مهار این آتش سوزی فعالیت داشتند گفت: این آتش سوزی با همکاری نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، تیپ ۴۸ فتح سپاه، مردمی و دستگاه‌های خدمات رسان گچساران و شهرستانهای مختلف استان مهار شد.
 وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ سورتی پرواز در ۶ روز گذشته برای انتقال نیرو و تجهیزات به محل آتش سوزی در کوه‌های نارک و منطقه حفاظت شده خامی گچساران انجام شد.



 محمدی ابراز کرد: بیش از ۵۰۰ نفر با سه فروند بالگرد به مناطق خامی و نارک اعزام شده‌اند.
 وی بیان کرد: به دلیل شرایط خاص منطقه بالگردهای آب پاش اثرگذاری چندانی بر اطفای حریق نداشته‌اند اما اعزام نیرو با بالگرد کمک زیادی به اطفای حریق کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخت گذر بودن، وزش باد، گرمی هوا و شیب تند مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود و بنابراین کنترل و مهار آتش ۶ روز بطول انجامید.
 محمدی ابراز کرد: این آتش سوزی در ۱۰ مرحله کنترل شده بود که به دلیل ارتفاع بالا، شیب تند، سخت گذر بودن و وزش باد دوباره شعله ور شد.
 وی بیان کرد: علت و وسعت آتش سوزی ارتفاعات گچساران پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.
 آتش سوزی در ارتفاعات کوه نارک و منطقه حفاظت شده خامی در شهرستان گچساران روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در محل عملیات مهار آتش سوزی مراتع و جنگل‌های گچساران، اظهار داشت: جای نگرانی است که آتش سوزی در دامنه‌های مناطق جنگلی و مرتعی کوه نارک این شهرستان از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و با تلاش و روز کوشش سخت و طاقت فرسا تنها قسمتی از آن کنترل شده و این آتش سوزی همچنان ادامه دارد.
 وی بیان کرد: از دستگاه قضا انتظار می‌رود در اسرع وقت نسبت به شناسایی مسببان آتش سوزی منطقه کوه نارک و حفاظت شده خامی شهرستان گچساران اقدام و با آنان برخورد قاطع شود.



 حسینی اظهار داشت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی و کوه نارک خسارت زیادی به بیت المال وارده کرده است.
 امام جمعه یاسوج اظهار داشت: هم اکنون مدیریت ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد، دستگاه‌های اجرایی، نیروهای محلی و طبیعت دوستان در حال کنترل آتش در این مناطق هستند.
 وی از حضور و اقدام به موقع استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ستاد بحران و گروه‌های مختلف مردمی، نظامی و انتظامی و اجرایی برای مهار آتش سوزی قدردانی کرد.
 حسینی اظهار داشت: از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود عوامل دست‌اندرکار که این حریق را به جامعه تحمیل کردند، شناسایی و اگر آتش‌سوزی عمدی بوده با نگاه عمدی و اگر سهوی بوده با نگاه سهوی برخورد شود.
 وی تصریح کرد: متاسفانه همه ساله شاهد آتش‌سوزی گسترده‌ای در عرصه‌های ملی این استان هستیم و می‌بایست در فصل گرما مناطق جنگلی این استان تقسیم‌بندی و برای مهار آتش سوزی در اسرع وقت افرادی برای حفاظت و حراست از جنگل‌ها مشخص شوند.
یکی از کاربران می‌نویسد: جهنم خامی، چند ثانیه از یک فاجعه محیط زیستی در گچساران؛ جنگل‌های زاگرس بی‌صدا و مظلومانه خاکستر می‌شوند.
حجم و سرعت آتش بالا است، عملاً امکان نزدیک شدن وجود ندارد، هفت روز است جنگل‌های زاگرس طعمه حریق شده است، طبق آمار سازمان سنجش فضایی آمار آتش سوزی گچساران تا تاریخ ۲۰ تیر نزدیک به هزار هکتار سوخته است، البته این آمار مربوط به دو روز پیش است و بدون دره‌ها و توپوگرافی طبیعی و قطعاً الان خیلی بیشتر است. حقیقتاً حرفی برای گفتن ندارم. هیچ حرفی ندارم.
چند سال از آتش سوزی حرف زدیم، مطالبه کردیم. آتش سوزی یک برنامه جامع مدیریتی نیاز دارد، اما باز شاهد آتش سوزی‌های چند روزه هستیم، نا هماهنگی، بی برنامگی، کمبود تجهیزات مصدومیت پاهایم در آتش سوزی سال پیش اجازه حضور در مناطق صعب العبور بهم نمی‌ده و به شدت کلافم که نمی تونم که در کنار دوستان باشم.
 امید هادی‌زاده فعال زیست محیطی می‌نویسد: آتش بی‌امان بر مازه‌های نارک زیبا جولان داد و سوخت و با خود برد و این لباس سیاه بر تن حالای نارک، دردناک‌ترین اتفاق سال شد.

  
 ضجه فعال زیست محیطی در غم جنگل‌های زاگرس ( نارک و خامی)

گوشمان کَر شد از آمدن یا نیامدن بالگرد و یکی نیست بگوید حجم آتش تجهیزات قوی‌تری می‌خواهد. هواپیمای آبپاش، بالگرد بزرگ آبپاش و موضوع تعداد تجهیزات در زمان مناسب مقوله‌ی اصلی است که رعایت نمی‌شود. مردم با دست خالی هر روز در ایستگاه‌های فراخوان حاضرند اما تاخیرها و نبودن‌ها برای سوختن زاگرس خود کافی است. نیروهای مردمی خسته و تشنه، آتش چند برابر، تجهیزات کم و ضعیف، عده‌ای هم در قول و قرار پیگیری‌ها غرق شده‌اند، اصلاً ریشه‌ی ما را همین قول‌ها درآورده است.
کوه‌های مشرف به فتح و کوهسرک و مارین در خامی وضعیت بحرانی دارند نارک نفس‌های آخر خود را می‌کشد و زاگرس در عزاداری خود غریبانه و تنها اشک می‌ریزد.
استقرار تجهیزات برای شهرستان‌های مستعد در آتش سوزی، چه مطالبه‌ی ناحقی است که هیچ کس آن را پیگیری نمی‌کند؟
 آیا جواب این سؤال و حسرت بزرگ حمایت از زاگرس را به گور خواهیم برد؟
تازیانه آتش بر پیکر جنگل‌های گچساران
ایرنا در این زمینه نوشت: داستان تازیانه‌های آتش بر خرمن سرمایه‌های طبیعی شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قصه تکراری شده است که پیشگیری از این حوادث تلخ نیاز به برنامه ریزی بیشتر و فرهنگسازی دارد.
 بی‌توجهی و اشتباه، شاید هم قصد سودجویی باعث می‌شود تا رویشگاه‌هایی که افزون بر زیبایی و نشاط بخشی به انسان، در ادامه اکوسیستم حیات موجودات زنده، گرمایش، سرمایش، فرسایش و پاکی هوای کره زمین نقش ارزنده و غیر قابل چشم پوشی دارند، در شعله‌های آتش غفلت انسان‌ها به تلی از خاکستر تبدیل شود.
 کافی است چرخی کوتاه در جنگل‌های اطراف گچساران بزنیم آنجا که لکه‌های وسیع سیاهی از بقایای گیاهان و درختان سوخته بر دامن طبیعت همچون داغی خودنمایی می‌کند.

  
 درختانی که ایستاده در آتش می‌سوزند

سرمایه‌هایی که می‌توانست غذای دام‌ها و گونه‌های حیات وحش شود، درختانی که زمانی سایه سار رهگذران خسته بود حالا محل حسرتی عمیق شده است.
 آتش سوزی یکی از رخدادهای رایج در عرصه‌های طبیعی است که تأثیر بسیار عمیقی بر خاک دارد و باعث تغییرات فیزیکی شامل تخریب ساختار، افزایش روان آب و فرسایش، شیمیایی از جمله کاهش مواد آلی، تبخیر کاتیون‌ها، ذخایر عناصر غذایی و چرخه آنان و بیولوژیکی مانند کاهش در گونه‌های میکرو و ماکروفون‌ها و تغییر جمعیت میکروبی می‌شود اما گویا گوش شنوایی برای عده‌ای نیست و هربار با بی احتیاطی باعث تکرار این سریال نامیمون می‌شوند.
 حریق در طبیعت خطر اکولوژیک به حساب می‌آید که پیامدهای زیادی در پوشش‌های گیاهی، زمین‌های کشاورزی، جمعیت جانوری، تولید محصولات محلی و سلامت بشر بر جای می‌گذارد.
 امسال پیش از ۹ فقره آتش سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه‌های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داده که شعله‌های سرکش آخرین آتش در کوه‌های نارک پس از پنج روز کوشش طبیعت دوستان و مسوولان هنوز فروکش نکرده است وهمچنین در زمان حاضر منطقه حفاظت شده خامی گچساران آتش می‌سوزد.
 پارسال ۶۰۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در ۲۹ فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شد ولی هنوز آماری از آتش سوزی‌های امسال گچساران منتشر نشده که با توجه به طولانی شدن زمان مهار آتش سوزی‌های سال جاری با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد وسعت عرصه‌های طبیعی خسارت دیده بر اثر این پدیده شوم در گچساران بیشتر از پارسال دانست.
 این روزها سرنوشت غم انگیز گونه‌های جنگلی ارزشمند بادام، بلوط و بنه این شهرستان که در گستره‌ای بیش از ۱۱۵ هزار هکتار مساحت دارد سیاهی است امری که سخت گذر بودن منطقه به مدد وزش باد خسارت‌های آن را صد چندان کرده است.

   
نبرد نابرابر آتش و انسان در جنگل‌های کوه‌های خومی و نارک

 اینک که صدها نفر از دوستداران طبیعت در شرایط اقلیمی سخت و گرمای شدید هوا برای فرونشست آتش در ارتفاعات نارک گچساران تلاش می‌کنند فرصتی است تا اگر از دستمان نمی‌آید که آبی بر این آتش بریزیم دستکم کبریت بر خرمن آن نگذاریم.
 حالا در کوه نارک دستان تاول زده مردانی که با شاخه‌های درختان مشغول مهار آتش هستند امدادگرانی که از شدت گرما در این جنگ نابرابر کم آورده‌اند و به بیمارستان‌ها اعزام می‌شود حکایت از عمق فاجعه دارد.
 فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: این حوادث تلخ به دلایل مختلفی از وقوع حریق در هنگام تغییر کاربری زمین‌های ملی از سوی افراد سودجو یا قاچاق چوب تا انداختن ته سیگار و خاموش نکردن بقایای آتش گردشگران رخ می‌دهد اما هر چه هست سریال دنباله دار آتش سوزی‌های جنگل‌ها مربوط به امسال و پارسال نیست وسال هاست این سرمایه‌های خدادادی به دست انسان‌های بی رحم در حال نابودی است.
 آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با کنار هم جمع شدن سه عامل هوا، مواد سوختنی و جرقه رخ می‌دهد که ۲ عامل هوا و مواد سوختنی (پوشش گیاهی) در طبیعت وجود دارد و به خودی خود خطرزا نیست، اما زمانی که انسان با بی احتیاطی خود جرقه‌ای را رها می‌کنند، آتش به دامان طبیعت می‌زند و مراتع و جنگل‌ها را سیاه پوش می‌کند.



 ۹۰ درصد از عوامل آتش سوزی‌های جنگل‌ها ومراتع کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان گچساران انسانی است این بدان معناست که بهترین سرمایه‌های طبیعی این خطه از زاگرس با آتش سهل انگاری‌های شهروندان در حال نابودی است.
 به نظر می‌رسد آتشی که افزون بر خسارت‌های جبران ناشدنی به عرصه‌های طبیعی، صرف هزینه‌های هنگفت دولت، آسیب دیدن گونه‌های حیات وحش باعث گرفتاری صدها انسان در جدال با این پدیده شوم شده است را باید چاره‌ای فرهنگی برای پیشگیری اندیشید.
 حالا عرصه‌های گچساران که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز آن همیشه محلی برای استراحت گردشگران و کوهنوردان بوده و کاهش آلودگی هوا، توسعه باغداری و صنعت بوم گردی نیز تأثیر زیادی دارند اما به دلیل خودخواهی و کوتاهی تعداد انگشت شماری از شهروندان در حال نابودی است.
 همگان می دانیم که این سرمایه‌های طبیعی متعلق به شخص یا گروه خاصی نیست بلکه یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و صیانت از آن زمینه ساز توسعه پایدار است و این مهم مشارکت همگانی بویژه نهادها و سازمان‌های مرتبط را بیشتر کرده است.
پایان آتش‌سوزی در کوه خامی/تلاش طاقت‌فرسای 3 روزه نیروهای دولتی و مردمی
پس از تلاش بی وقفه در گرمای طاقت فرسای گچساران آتش سوزی‌ها مهار شد
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: پس از تلاش بی وقفه در گرمای طاقت فرسای گچساران آتش سوزی‌ها مهار شد.
وی بیان کرد: پس از شعله ور شدن آتش در کوه خامی و تلاش بیش از ۳ روزه نیروهای اطفا حریق آتش کوه خامی امروز دقایقی پیش به طور کامل مهار گردید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این عملیات مهار بیش از ۱۳۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی در کنار دیگر افراد حضور داشتند.
حکمتیان بیان کرد: امروز در ساعت ۱۱ ظهر یک بار آتش کوه خامی مهار و بار دیگر بر اثر وزش باد شعله ور شد که در حال حاضر به طور کامل آتش خاموش شده است.
وی افزود: در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی برای پایش کامل تا فردا صبح در کوه خامی خواهند ماند.
حکمتیان اضافه کرد: جا دارد از تمام کسانی که ما را در این عملیات بزرگ یاری کردند تقدیر و تشکر کرد.
جزئیاتی از آتش سوزی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد
فرمانده یگان سازمان محیط زیست از مهار آتش سوزی در دو منطقه حفاظت شده دیل و کوه خامی خبر داد و گفت: مدافع طبیعت بودن فردی که در آتش سوزی منطقه حفاظت شده هلن جان باخته، تأیید نشده است.
جمشید محبت خانی فرمانده یگان سازمان محیط زیست از مهار آتش سوزی دو منطقه حفاظت شده دیل و کوه خامی در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و به مهر گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده دیل از بروز آتش سوزی مزارع اطراف آغاز شده بود که به نظر می‌رسد به دلیل سهل انگاری کشاورزان بوده است.
وی با اشاره به اینکه هر دوی این آتش سوزی‌ها از ۶ روز پیش شروع شده و آتش سوزی در منطقه کوه خامی نیز از منطقه آزاد جنگلی نارک به این منطقه حفاظت شده محیط زیست سرایت کرده است، ابراز داشت: آتش در حال حاضر به کف دره و یک منطقه صخره‌ای رسیده که دیگر امکان سرایت نداشته و تحت کنترل نیروهای اعزامی است.
فرمانده یگان محیط زیست خاطرنشان کرد: از میزان خسارات ناشی از این آتش سوزی و وسعت آن اطلاعات دقیقی هنوز ثبت نشده اما پوشش مرتعی و جنگل‌های بلوط در این آتش سوزی آسیب دیده‌اند.
وی درباره جان باختن یک دامدار به نام حسین حاج حسنی در جریان مهار آتش سوزی در یکی دیگر از مناطق حفاظت شده محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد به نام منطقه حفاظت شده هلن نیز توضیح داد: اینکه این فرد از دوستداران محیط زیست بوده و در جریان مهار آتش جان باخته است به تأیید نرسیده و حتی به گفته یکی از نزدیکانش خود از مقصرین بروز این حادثه بوده است.
محبت خانی افزود: این دامدار که در جریان چرای دام‌ها آتش افروخته بود به دلیل سرایت آتش به دیگر مناطق در حلقه آتش گیر می‌کند و در اثر دود غلیظ و کمبود اکسیژن از حال می‌رود و چند ساعت بعد پیکرش از سوی برادرزاده‌اش در محل آتش گرفته پیدا می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جای بسی تعجب هست گه آمار سال گذشته ۶۰۶ هکتار در صورتی که بیش از ۲۰ هزار هگنار فقط در شهریتان گچساران طی چندین مدحله سوخت چرا دستگاههای منولی....
Iran, Islamic Republic of
باعث تاسف هست، مدیران راحت طلب. وقتی اینطوری هست باید هم مرکز نشین ها براشون مهم نباشه وقتی برای خودمون مهم نیست
ترنم
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز تا کی این همه دوگانگی بوجود میاری لعنت خدا بر تو باد
Iran, Islamic Republic of
...... وقت ندارن ک یا دارن تودیع معارفه میشن، یا در راه تهران هستن، یا دارن بیانیه میدن، حساب کار دستشون میاد
Iran, Islamic Republic of
نبود ی برنامه سلزمان یافته توسط دستگاههای متولی باعث می شه که این فاجعه اتفاق بیفته .
چرا با مسئول کم کار و ناکارامد برخورد نشه؟
Iran, Islamic Republic of
رسانه بی سواد اون زجه کلیپ استان فارسه نه نارک و خامی بیسواد فقط بلدی کپی کنی
Iran, Islamic Republic of
الهی آتش به جان خانواده ات بیفتد و خودت نظاره گر باشی تا بدانی درختان بلوط و سایر درختان از انسان با ارزش تر است خدا ازتون نگذره که این درختان را به آتش کشید خیر نبینید خیانت کاران
Iran, Islamic Republic of
بر ملا شدن درجه مدیریت چه فایده ؟
بدون آتش هم درجه مدیریت بحران و منابع طبیعی معلوم بود اما وقتی گوش شنوایی نباشد چه فایده !!!
در طی چند ساله اخیر در اثر مدیریت های ضعیف منابع طبیعی دچار فاجعه شده
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم با اینکه کوه خامی حفاظت شده است و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست می باشد این افرادی در تصاویر با رنگ لباس قرمز می بینید همه نیروهای منابع طبیعی هستند که از مدیرکل و معاونین و حتی نیروهای خدماتی هم حضور فعال دارند چرا بی انصافی می کنید و تبعات اعمال افرادی بیمار را به گردن منابع طبیعی میی اندازید چرا سختی کار و فداکاری کارکنان منابع طبیعی را با بی انصافی اینگونه پایمال می کنید؟!!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خدا ذلیلش کنه
بسوزه، زجر بکشه اون عده بیماری که عمدا اقدام به آتش سوزی کردند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
الهی آتش به جان خودت وخانواده ات بیفته تا بفهمی
مریضی، عقده‌ای باسوختن درختان فقط زندگیت رو نابود میکنی
ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
مسولین بی لیاقت این همه کشور ما ثروت داره عرضه ندارید حداقل 20تا هلیکوپتر آب پاش بخرید .
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1