تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب : ۴۳۴۲۳۹
در مراسم آئین انحراف آب سد تنگ سرخ یاسوج مطرح شد

حقیقت سد تنگ سرخ از زبان مسئولان کهگیلویه و بویراحمد / آب شرب یاسوج، روستاهای اطراف و زمین‌های کشاورزی بویراحمد تأمین می‌شود /نماینده رهبر انقلاب: :مردم منطقه باید از «سد» به طور مطلوب سود ببرند /حاجی زاده: کسانی که تخصص ندارند در باره سد تنگ سرخ اظهار نظر نکنند

۰
کبنا ؛مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که در سال جدید سد تنگ سرخ 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر در این ده سال، هر سال ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم این طرح تاکنون تمام شده بود. از استاندار کهگیلویه و بویراحمد تشکر می‌کنیم که باعث شدند بای این پروژه ماده ۵۶ فعال شود و در همین راستا اعتبار خوبی به این طرح اختصاص پیدا کرد. سها انگاری در ادامه کار به معنای خستگی، فرسودگی و عقب نشینی است و این برای اجرای طرح قابل قبول نیست.
به گزارش کبنا، بعد از ظهر روز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) آیین انحراف آب سد مخزنی تنگ سرخ در محل این سد با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استانداری و چند تن دیگر از مسئولین استانی در محل این سد برگزار شد.
رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ، اظهار داشت: سد تنگ سرخ را می‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر  به شمار آورد. یکی از بهترین پروژه‌ها برای اشتغال زایی پایدار، تأمین ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شرب و ... است. ساخت سد از سال ۹۶ شروع شده که تاکنون ۳۵ دردصد رشد فیزیکی داشته است.
وی در این خصوص اضافه کرد: این سد  ۹۱۷ متر طول تاج، ۱۰ متر عرض تاج و ۱۲۵ میلیون متر مکعب حجم دارد.
فرهادی در خصوص کمک‌های استاندار به این پروژه، گفت: از مجموعه مدیران استان در رأس استاندار محترم آقای کلانتری تقدیر و تشکر می‌کنیم. با تلاش‌های استاندار ما توانستیم برای این پروژه مجوز ماده ۵۶ را اخذ کنیم، مشکلاتی در تملکات و ساخت و ساز بود که با کمک ایشان رفع شدندوایشان هم چنین برای جابه جایی پایه‌های برق و اخذ مجوز ریست محیطی کمک‌های بسیاری به ما کردند.
حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: سالیان سال است که برای تأمین آب برای شهر یاسوج و روستاهای اطراف مشکل داریم. سد تنگ سرخ سدی است که آب شرب یاسوج و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند. از جهت تأمین آب برای کشاورزی و صنعت نیز مفید است و در کنار فواید سد برای استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر شیراز نیز از این برکت و رحمت الهی بهره مند خواهد شد.
وی افزود: طرح این سد از سال ۹۰ کلید خورد و این انحراف آب باید در سال ۹۲ یا ۹۳ انجام می‌شد و امروز بعد از ۱۰ سال با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی انحراف آب انجام شد و این موضوع جای تأمل دارد. اینجا ما، هم اعتراض و هم مطالبه می‌کنیم. این پروژه یک پروژه‌ی ملی است و تأمین اعتبارش عم ملی است و مسئولان باید پیگیر این موضوع باشند. این طرح می‌تواند به اشتغال زایی، تأمین آب شری، تأمین آب کشاورزی و تأمین آب صنعت کمک کند و این طرح شاید باید تا الان تمام می‌شد.
نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به پیشرفت فیزیکی سد اشاره کرد و گفت: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای می‌گوید که در سال جدید ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و اگر در این ده سال، هر سال ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم این طرح تاکنون تمام شده بود. از استاندار تشکر می‌کنیم که باعث شدند برای این پروژه ماده ۵۶ فعال شود و در همین راستا اعتبار خوبی به این طرح اختصاص پیدا کرد. سهل انگاری در ادامه کار به معنای خستگی، فرسودگی و عقب نشینی است و این برای اجرای طرح قابل قبول نیست.
حسینی در آخر به حقوق مردم منطقه اشاره کرده و گفت: ان شاء الله منافع افرادی که زمین و باغ‌هایشان زیر آب می‌رود مورد توجه قرار گیرد. قرار است شهرهای و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر شیراز از این آب بهره ببرند و مردم منطقه نیز  باید به صورت مطلوب و شایسته از منافع سد سود ببرند و ضرر نکنند.
کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد درخصوص پیگیری‌های استاندار، گفت: از استاندار بابت وحدتی که بوجود آورد تشکر می‌کنم. اکثر پروژه‌هایی که در گذشته شروع شده بودند، در این دو سالی که آقای کلانتری آمدند با  پیگیری مجدانه ایشان و همراهی، همدلی و وحدتی که ایشان در استان بوجود آوردند اکثر پروژه‌ها فعال شدند. پروژه سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلید خورد اما بخش عمده کار در دو سال اخیر انجام شده است.
معاون عمرانی استاندار در خصوص ماده ۵۶ گفت: این پروژه اولین پروژه‌ای بود که ما در  توانستیم مجوز ماده ۵۶ را اخذ کنیم. در این ۴ ـ ۵ سال اخیر  کشور درگیر مشکلات و معضلات بسیاری مانند: محدودیت اعبتارات، وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کرونا و هزاران بحران دیگر باعث شده است که دولت یک جاهایی نتواند اعتبارات پروژه‌های سنگین را تأمین کند. یک روشی به نام روش سرمایگه گذاری بانک‌ها در ماده ۵۶ آمده است. مجوز ماده ۵۶ اخذ شده است و از نظر تأمین اعتبار دیگر مشکلی نیست و بانک عامل هم مشخص شده است و قرارداد بسته می‌شود  و باقی اعتبار پروژه از  محل ماده ۵۶ تأمین می‌شود.
وی در ادامه پیرامون نقش قرارگاه خاتم در این پروژه اشاره کرد و گفت: امور آب منطقه‌ای و قرارگاه خاتم پای کار آمدند. قرارگاه خاتم ذیل نهاد مقدس سپاه است و سپاه حافظ و حامی نظام جمهوری اسلامی است. اگر یک روز رزمندگان سبز پوش در دفاع مقدس می‌جنگیدند امروز در جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه کشور راه افتاده است، قرارگاه خاتم نقش همان سربازان سبز پوش را دارد.
حاجی زاده در خصوص دو سد سقاوه و آبریز عنوان کرد: هفته‌ی گذشته جلسه‌ای در خصوص سد آبریز در تهران برگزار شده است و قرار است مجوز محیط زیست و ماده ۲۳ را اخذ کنیم و برای سد سقاوه هم دو هفنه پیش مجوز ماده ۲۳ را گرفتیم و این به معنای تأمین و پایداری آب شرب در استان است.
یکی از معضلات ما در کشور این است، کسانی که تخصص ندارند، اظهار نظر می‌کنند و خیلی‌ها در کشور سد سازی را زیر سؤال بردند. من قبول دارم وقتی پروژه‌ای اجرا می‌شود باید پیوست‌های زیست محیطی‌اش اجرا شوند و پروژه‌ای که پیوست زیست محیطی‌اش اجرا نشود، ابتر است و ممکن است به محیط زیست لطمه وارد کند. اما پروژه‌ای که مطالعات زیست محیطی و پیوست زیست محیطی‌اش اجرا شود، این پروژه عام المنفعه است. سدهای ما در سیل‌های بهمن ۹۷ و  فروردین ۹۸ نشان دادند که این سدها در بحث کنترل سیلاب بیشترین نقش را دارند. در بحث خشکسالی ۹۷ که در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است این سدها توانستند توزیع خوب آب را داشته باشند و مردم، کشاورزی و صنعت را نجات دهند.
وی در ادامه اضافه کرد: سد سقاوه، تنگ سرخ، آبریز و کوثر یک مرکز مطمئن برای عبور استان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و  استان‌های هم جوار، همانند: استان خوزستان به خصوص بخش زهره و هندیجات از خشکسالی است. اگر سد کوثر نباشد، برخی از شهرها برای تأمین آب شرب مشکل پیدا می‌کنند. سد تنگ سرخ هم آب شرب بخشی از استان فارس و هم آب شرب، آب کشاورزی و صنعتی شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن را تأمین خواهد کرد.
حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در آخر گفت: در بحث ساماندهی رودخانه بشار در شهر یاسوج و شهر و روستاهای دیگر چقد باید از بیت المال هزینه شود؟ وقتی سد تنگ سرخ زده شود این بحث کنترل می‌شود. در خوزستان اگر سد کرخه را نداشتیم، کلی تلفات انسانی داشتیم و شهرها زیر آب می‌رفتند، پس همه‌ی کسانی که در عرصه محیط زیست، منابع طبیعی و در عرصه قلم، قدم بر می‌دارند در فضای رسانه‌ای این را متوجه باشند که برای پروژه‌های ملی و عام المنفعه باید یک خط قرمزهایی رعایت شوند و نباید با زدن حرف‌های غیر کارشناسی، باعث تشویش اذهان عمومی شوند و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در این استان که هرچه دارد در چهل ساله انقلاب است زیر سؤال برد. سوالی اگر دارید بپرسید و اگر اقناع نشدید بعد قلم بزنید. بگذارید استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه پیدا کند و همدلی بین مسئولین باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آفتاب
Iran, Islamic Republic of
درود بر گلانتری و روشنفکر و مهندس فرهادی و مهندس صداقت برای عملیاتی نمودن ماده 56 و سرمایه گزاری بانک تعاون و رفاه جهت پروژه های استان
پسرشجاع
Iran, Islamic Republic of
به اسم یاسوج به کام شیراز اخ و بخت عسکر
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
این سد که منافعش متعلق به استان فارس است برای استان محروم ما چه سودی دارد؟
هیچ تبیضی بیشتر از تبیضی نیست که در حق مردم دهدشت سوق لنده سد مارون رود خانه مارون اما آباین سد برا خوزستانه شما که این قدر پایند به عدال و عدالت هستید در حد گرفتار نباید و حق خواهی میتوان انجام بدید همگانی باشه انگار این استان فقط یه شهر داره و یه مرکز

نظیر این کم کارهای پتروشمی دهدشت آبیاری اراضی سوق دهدشت این ها چی شدن خیلی از عمرشون کلنگ زنی این طرح ها گذشته اندکی انصاف باشه خیلی خوبه
Iran, Islamic Republic of

مهندس فرهادی گفت تو سال جدید ۱۰ درصد پیشرفت داشتیم و کل پیشرفت پروژه ۳۵ درصد. سال قبل توی تمام سایت ها ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی سد تنگ سرخ رو رسانه ای کردن
حالا چطور تو این دوماه که ۱۵ روز اول سال تعطیل بود و الانم سپاه کار رو نیمه تعطیل کرده ۱۰ درصد پیشرفت داشته/ که مردم رو نسبت به همه چیز بدبین کردن
Iran, Islamic Republic of
آخی چقدر برا جایگاه مدیریتی خودشون مجبورن بگن این آمار کذب محضه
کلی ۳۵ درصد پیشرفت داشته که ۳۳ درصدش مال زمان مدیریت مهندس داودی و تنها دو درصد در زمان مدیریت مهندس فرهادی انجام شده
کلیه پروژه ها ی آب منطقه ای دارن تعطیل میشن .
Iran, Islamic Republic of
گزارش درست بدهید چرا امار غلط میدهید کجا در این یک ماه ۱۰ درصد کارکردید ؟؟؟؟؟؟ امار درست نماینده ولی فقیه بدهید ...پیشرفت فیزیکی مناسب سد مربوط به سال ۹۸ و اوایل ۹۹ بوده...
Iran, Islamic Republic of
چه مجبوری دارید بزرگنمایی میکنید
چطور در این تعطیلات نوروزی و محدودیت کرونایی ۱۰ درصد پیشرفت داسته اید کارگاه که نیمه فعال بوده
معاون عمرانی و نماینده فقیه استان زیاد خبر ندارند
اقای فرهادی امار غلط نده .
با وفا
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس داودی که صادقانه سد را تا اینجا رسوند ولی دیگران به خودشان نسبت میدهند
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1