تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۴۳۴۱۶۰
سیزدهمین دوره ریاست جمهوری 1400؛

گزارش چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان / نامزدی که هم قد تریبون ریاست‌جمهوری نبود/ داوطلبی با پلاک مخدوش! / حاشیه‌‌های چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات / شعارهای که همزمان با خروج تاج‌زاده داده شد ( + فیلم )

۰
کبنا ؛چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی به اتمام رسید که ستاد انتخابات کم‌تعدادترین چهره‌های مطرح را تجربه کرد اما در عین حال شاهد پدیده‌ای بود که باید در تاریخ سیاسی کشور ثبت شود.
 به گزارش کبنا، سردار افشار از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران نخستین چهره شناخته‌شده‌ای است که در ساعات اولیه چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد وثبت نام کرد.
 سردار افشار پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با برنامه آمده‌ام و ده‌ها برنامه علمی و تخصصی دارم که برخی از آنها تجربه اجرای آزمایشی را هم داشته‌ام.
 همچنین فریدون عباسی رییس سازمان انرژی هسته‌ای دولت دهم و نماینده فعلی مجلس و رییس کمیسیون انرژی حدود ساعت ۱۰ صبح امروز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
 رییس سازمان انرژی اتمی دولت دهم پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت: اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده است و همه ملزم هستیم برجام را ۲۸ شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.
 سیدمصطفی تاج‌زاده نیز که پیش از این اعلام کرده بود ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات می‌رود، رأس ساعت مذکور به همراه همسرش (فخرالسادات محتشمی پور) در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و ثبت نام کرد.
 این چهره اصلاح طلب پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: من نامزد ریاست جمهوری شده‌ام، اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم و برای آشوب و به خیابان‌کشیدن مردم ثبت‌نام نکرده‌ام.
 همچون روزهای گذشته خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران حاضر در ستاد انتخابات کشور ساعات اولیه صبح را در حالی پشت سر گذاشتند که نه خبری از حواشی هرروزه حضور چهره‌های گمنام و مشتاق دوربین بود، نه پای سیاسیون متکی به نفس و شناسنامه به دست به مرکز همایش‌های وزارت کشور باز شده بود.
 در چهارمین روز ثبت نام‌ها و یک روز مانده به پایان این مهلت دو ساعت بعد از آغاز روند ثبت‌نام‌ها، تنها دو چهره کمابیش شناخته‌شده پا در ستاد انتخابات گذاشتند و نیت خود برای نام‌نویسی در انتخابات عملی کردند؛ اول سردار علیرضا افشار که پیش از این در نشستی خبری و ضمن انتشار بیانیه‌ای کوتاه با هدف «انسجام‌بخشی به نامزدهای جبهه انقلاب» اعلام کاندیداتوری کرده بود و بعد از او، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مجلس یازدهم که حضورش در جمع خبرنگاران تحت تأثیر ورود مصطفی تاج‌زاده قرار گرفت و کمتر کسی توجهی به سخنان وی نشان داد.
 ورود معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات که رأس ساعت ۱۱ با همراهی همسرش فخرالسادات محتشمی‌پور انجام شد، خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران را از سالن ۶۰۰ نفره که محل اصلی استقرار آنان است به طبقه فوقانی، یعنی محل نام‌نویسی داوطلبان کشاند و سالن سخنرانی را برای فریدون عباسی تقریباً خالی کرد.
همزمان با نام‌نویسی تاج‌زاده، بخشی از سالن اصلی ستاد انتخابات کشور شاهد درگیری لفظی داوطلبی با ظاهر، پوشش محلی و لهجه کُردی با حراست و نیروهای انتظامی مستقر در آن بود که بر استفاده از فرصت گفت‌وگو با خبرنگاران برای بیان سخنانش تأکید و اصرار می‌کرد و صدای بگومگویش با مسئولان ستاد انتخابات توجه نمایندگان برخی رسانه‌ها و حتی مصطفی تاج‌زاده را هم به خود جلب کرد.

 او پس از این بحث و جدل چند دقیقه‌ای در همان سالن اصلی ستاد انتخابات مقابل دوربین جمعی از اصحاب رسانه قرار گرفت و تاکید کرد: «من هم شیعه‌ام و هم سنی. من همان‌قدر به ولایت فقیه اعتقاد دارم که شورای نگهبان به آن معتقد است. کسی نمی‌تواند من را به خاطر مذهبم از ورود به انتخابات منع کند.»
 در روز چهارم ثبت نام‌ها از ساعت ۸ صبح تا ظهر تنها این سه چهره کم و بیش آشنا برای مردم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.
 کاهش تعداد داوطلبانی که هیچ سابقه سیاسی در چهل سال گذشته نداشته‌اند، یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از انتخابات است. اگرچه هنوز شاهد حضور برخی افراد شکل و شمایل عجیب در وزارت کشور هستیم اما تعداد این افراد به صورت چشمگیری کاهش یافته است. بیماری کرونا، مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط ثبت نام کنندگان می‌تواند عاملی برای کاهش ثبت نام افراد غیرسیاسی باشد.
چهل کاربر در دو طبقه برای ثبت نام از داوطلبان در وزارت کشور مستقر شده‌اند اما نیمی از این کاربران در بیشتر ساعات ثبت نام مراجعه کننده‌ای ندارند. تا پایان روز گذشته ۲۱۱ نفربرای حضوردر انتخابات ثبت نام کرد بودند. البته احتمال افزایش حضور داوطلبان در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت یعنی روز پایانی ثبت نام وجود دارد.
 عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ظهر جمعه در جریان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت نام از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی تهران از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری این انتخابات قرار گرفت.
 سخنگوی شورای نگهبان در جریان این بازدید اعلام کرد: صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان بررسی می‌شود.
 ثبت‌نام از داوطلبان از ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۵ این ماه ادامه خواهد داشت.
 عصر امروز شاهین محمد صادقی، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بعداز ظهر جمعه در جریان چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کرد.
 مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران اظهارکرد: با تاکید بر اینکه به یک تغییر نگرش و رفتار نسبت به مردم نیاز داریم، گفت: باید باور کنیم که مردم ولی نعمت ما هستند و فلسفه وجودی مسئولین خدمت به مردم است و ارزش همه مناصب به خدمت و نوکری به مردم است.
 سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مجموع ۴ روز گذشته ۳۰۴ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند
 در سه روز نخست ثبت نام چهره‌هایی همچون محمدحسن نامی، سعید محمد، حسین دهقان، رستم قاسمی، صادق خلیلیان، محمود احمدی نژاد، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست، محمد عباسی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن سبحانی، زارع فومنی و قدرتعلی حشمتیان در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
 موضوع اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور از مسائل مهم روز اول ثبت نام‌ها بود که به شرایط ثبت نام داوطلبان انتخابات باز می‌گردد و از دوشنبه هفته جاری که رئیس جمهور، وزارت کشور را موظف کرد که مصوبه شورای نگهبان را اجرا نکند، شدت گرفت؛ چرا که ساعتی بعد هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد این مصوبه لازم الاجرا است.
 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اولین روز ثبت نام‌ها در گفت وگو با خبرنگاران مستقر در وزارت کشور اعلام کرد که «ثبت نام‌هایی که فاقد مدارکی باشند که از سوی شورای نگهبان اعلام شده، اعتبار ندارند و به نماینده‌مان در ستاد انتخابات کشور گفته‌ایم که مدارک ناقص را تحویل نگیرد. ثبت نام کسانی نهایی می‌شود که مدارکشان بر اساس مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و به تائید نماینده شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برسد.»
 
 
حاشیه‌‌های چهارمین روز ثبت‌نام انتخابات؛

 صبح ۲۴ اردیبهشت، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری وارد ایستگاه چهارم شد. ستاد انتخابات کشور اول صبح خلوتی را داشت و تا ساعت ۹ که «علیرضا افشار» فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج برای ثبت‌نام در انتخابات آمد، هیچ چهره سیاسی و سرشناسی پا به خیابان فاطمی تهران نگذاشت.
 
سردار! خجالت نکشید

 علیرضا افشار هنگامی که پشت میز ارائه مدارک اولیه نشست، حاضر نشد بایستد و شناسنامه خود را رو به دوربین عکاسان بگیرد؛ خبرنگاران فریاد می‌زدند «سردار! خجالت نکشید، شناسنامه خود را نشان دهید!» اما او در نهایت چند ثانیه شناسنامه را بالا گرفت و دستی برای عکاسان تکان داد و رفت.
  اما در بیرون از ساختمان ستاد انتخابات کشور، باز هم افرادی آمده بودند که گویی هدفشان از ثبت‌نام در انتخابات، دیده شدن در قاب دوربین عکاسان و جلب توجه خبرنگاران بود.
داوطلب ریاست‌جمهوری که دیپلم هم نداشت!
 یکی از این داوطلبان مردی ۶۰ ساله بود که با مدرک تحصیلی «دیپلم» عزم ورود به انتخابات کرده بود. شعار دولت خود را «دولت الکترونیک» عنوان می‌کرد و می‌گفت: «در اولین اقدام، ایران‌خودرو و سایپا را تعطیل می‌کنم» او همچنین قصد داشت کابینه خود را با افرادی زیر ۱۵ سال پر کند.
 نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 در دیگر سو، خانمی به ستاد انتخابات کشور مراجعه کرد که به گفته همراهش «عضو شورای عالی مالیات» بود.
 
کاندیدایی که با پلاک مخدوش آمد!
 یکی از داوطلبانی که به قصد ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمده بود، پس از توقف خودرویش در مقابل ستاد، ماموران نیروی انتظامی مستقر در خیابان متوجه شدند که پلاک خودروی این داوطلب مخدوش شده است. نکته جالب در این ماجرا، آنجایی بود که فرد داوطلب از بازنشستگان نیروی انتظامی بود.
 
نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 او در واکنش به این اتفاق به خبرنگاران گفت «این خودرو متعلق به من نیست!»
  
«سید مصطفی تاجزاده»؛ پدیده چهارمین روز ستاد انتخابات
 اما پدیده امروز ستاد انتخابات کشور «سید مصطفی تاجزاده» بود. او که از فعالان تندروی اصلاح‌طلب است و چندی پیش کاندیداتوری خود را با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، امروز به همراه همسرش، فخرالسادات محتشمی‌پور، به خیابان فاطمی آمد تا برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کند.
 
نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 
وقتی تاجزاده وارد ستاد انتخابات شد و پس از ارائه مدارکش در اولین میز بررسی مدارک، برخی خبرنگاران از او پرسیدند «آیا گواهی عدم سوءپیشینه هم ارائه کرده‌اید؟» که او این سؤال را بی‌پاسخ رها کرد.
 اما اصلی‌ترین حاشیه تاجزاده زمانی بود که به سالن ۶۰۰ نفره وزارت کشور رفت و پشت تریبون نشست خبری کاندیداها قرار گرفت. در این میان، نکته جالب توجه آنجا بود که قد تاجزاده به تریبون نرسید و مجبور شد میکروفونی را دست بگیرد و بیانیه‌اش را بخواند.
 
نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 
تاجزاده در بیانیه‌اش تمامی سیاست‌های نظام را به چالش کشید و علیرغم اینکه مدام از قانون سخن می‌گفت، اما سخنانش نشان می‌داد که قانون اساسی را سلیقه‌ای قبول دارد.
 او در بیانیه‌اش بارها با استفاده از عبارت «من مخالفم»، مواضع خود را نسبت به سیاست‌های نظام اعلام می‌کرد؛ اما گویی آمده بود که فقط یک بیانیه بخواند و برود. در آخر نیز سؤالات خبرنگاران را بی‌پاسخ گذاشت و وعده برگزاری یک نشست خبری را داد.
 اما پس از خروج سید مصطفی تاجزاده از ستاد انتخابات کشور، جمعی محدود از هوادارانش در خیابان فاطمی و در مقابل ستاد او را با شعارهایی با مضمون حمایت از میرحسین موسوی بدرقه کردند.
   
بادیگاردهای آقای کاندیدا!
 داوطلب دیگری که حضورش برای همه جلب توجه کردی، فردی بود به نام «حسین دیانتی»؛ او در شرایطی می‌خواست وارد ستاد انتخابات کشور شود و در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند که دو بادیگارد او را همراهی می‌کردند.
 
نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 
نوجوانی که پیام حاج قاسم را به کاندیداها می‌داد
 در دیگر سو، نوجوان ۱۲ ساله‌ای به نام «محمدجواد» با لباس سپاه پاسداران که اتیکت شهید قاسم سلیمانی هم داشت، مقابل درب ستاد انتخابات ایستاده بود و می‌گفت «هدفم این است که پیام حاج قاسم را به نامزدهای انتخاباتی برسانم»
 
نامزدی که قدش به تریبون ریاست‌جمهوری نرسید/داوطلبی با پلاک مخدوش!
 
«محمدجواد بخشی» وصیت نامه شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان پیام، به نامزدهای انتخاباتی که وارد ستاد انتخابات می‌شدند می‌داد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1