تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۳۳۰۷۸
اولین جلسه ستاد بحران شهرستان بویراحمد در سال ۱۴۰۰ برگزار شد

فرماندار بویراحمد: عدم آمادگی مشخصه آشفتگی در کنترل بحران / کمبودهای بویراحمد برای مهار آتش‌سوزی‌ها

۰
کبنا ؛صبح امروز (پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰) ستاد بحران شهرستان بویراحمد به ریاست مجید احمدی فرماندار این شهرستان و با حضور اعضای ستاد بحران شهرستان برگزار شد. 
 به گزارش کبنا؛ علی علی پور معاون عمرانی فرماندار شهرستان بویراحمد در ابتدای این نشست، با بیان اینکه این جلسه، اولین جلسه ستاد بحران شهرستان در سال ۱۴۰۰ است، اظهار داشت: اولویت امروز جامعه کرونا است و امیدواریم همه مدیران در مجموعه کاری و خانوادگی خود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را دستور کار داشته باشند. با توجه به وضعیت شهرستان بویراحمد، شرایطی بحرانی داریم و بحران فقط سیل و آتش سوزی نیست و با این شرایط ما در یک بحران هستیم. از اعضای ستاد بحران که در سال گذشته در آتش سوزی و زلزله همگی پای کار بودند، تشکر می‌کنم و باتوجه به آتش‌سوزی سال گذشته ما تجربه‌ای بدست آوردیم و با پیگیری‌های استاندار، نیز تجهیزات ایمنی خود را تکمیل کردیم.
عباس حسن زاده رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز در این جلسه، گفت: در بحث زلزله، استقرار دیدبان‌ها متشکل از مأموران منابع طبیعی و مردم محلی را برای واکنش و اطلاع رسانی سریع‌تر باید در دستور کار باشد. در خصوص تجهیزات شخصی و ایمنی برای آتش‌سوزی، ما نیاز افراد خود را (کفش و لباس و کوله) بررسی کردیم‌ و قرار است خرید صورت بگیرد.
وی افزود: نقاط مستعد آتش‌گرفتن را شناسایی کردیم تا کمترین خسارت وارد شود. یک گلایه‌ای از اعضای ستاد بحران داریم و آن این است که در بحث آتش‌سوزی ضعیف عمل می‌کنند و گاهی مدیران حتی تلفن ما را جواب نمی‌دهند یا می‌گویند نیرو نداریم و منابع طبیعی به تنهایی اطفای حریق می‌کرد.
حسن زاده توضیح داد: منابع طبیعی به عنوان متولی مقابله با آتش سوزی‌ها و حفاظت از اراضی ملی شناخته می‌شود اما محدودیت امکانات و نیرو داریم. در کشور برای هر ۵ هزار هکتار باید یک جنگلبان یا دیده‌بان باشد اما ما برای ما هر ۲۰ هزار هکتار یک دیده‌بان داریم.
جمشید قائدی رئیس اداره امور عشایر شهرستان بویراحمد در این جلسه بیان کرد: امور عشایر در آتش‌سوزی و سایر مشکلات، پیش قدم است و علی‌رغم اینکه تعداد نیروهای ما به اندازه یک دست است و ماشین آلات ما محدود است اما هر زمان که فرمانداری اعلام بحران کرد ما با تمام توان پای کار آمدیم. انتظاری که از منابع طبیعی داریم این است که دیده‌بان‌ها از خود عشایر باشند و هم در کنترل آتش از خود عشایر کمک گرفته شود.
وی به موضوع راه عشایر گریزی زد و گفت: اداره راه در بازگشایی مسیر عشایر همکاری کنند که این بازگشایی مسیرها در زمان آتش‌سوزی به ما کمک می‌کنند.
 عبدالحسین دهش رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بویراحمد نیز گفت: زمانی که بحران پیش می‌آید باید وظایف ادارات مشخص باشد و در تمامی بحران‌ها هلال احمر باید ورود کند. برخی عملیات‌ها هستند که ما نیرو را داریم اما تجهیزات لازم را نداریم و از فرماندار می‌خواهیم که در کمیته و نیاز  اعتبار خاصی برای برنامه‌ریزی یک اعتباری در این خصوص برای هلال احمر در نظر گرفته شود.
هاشم یوسفی سرپرست سازمان آتش نشانی شهرستان بویراحمد نیز در این جلسه گفت: وظیفه سازمان ما خدمات شهری است و آتش‌سوزی‌هایی که در منابع طبیعی رخ می‌دهد ابتدا با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر، ماشین‌های ما نمی‌توانند از این جاده‌ها عبور کنند و ما نیاز به تجهیزایی مانند؛ دونده‌ها، کوله‌ها و... داریم.
وی گفت: هرگاه حادثه‌ی آتش سوزی در منابع طبیعی رخ داده از صفر تا صد پای کار بودیم. ما تیم واکنش سریع را داریم و آمادگی این را داریم که همگام با منابع طبیعی در صورتی که امکان ورود داشته باشیم، همکاری کنیم. در بحث آموزش برای کارکنان ادارات هم ما آمادگی لازم داریم.
گرجیان از نیروی انتطامی شهرستان بویراحمد نیز گفت: در بحث آتش‌سوزی اولین تماس با ۱۱۰ است. در بحث حضور، نیروی انتظامی، اولین گروهی است که به محل حادثه می‌رسد. در بحث پیشگیری، آموزش عشایر می‌تواند خیلی مفید واقع شود و امور عشایر در این راستا باید اقدامات لازم را انجام دهد.
جلیل بادام‌فیروز سرپرست رئیس اداره محیط زیست نیز در این جلسه گفت: انتظار داریم که دستگاه‌های عضو ستاد بحران با توجه به تجربه‌ی سال گذشته در صورت بروز حادثه، امسال پای کار بیایند. منابع طبیعی سالانه با افراد محلی قراردادهایی برای اطفای حریق می‌بندد و گاهی این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و برای جلوگیری از این تعمد کار بهتر است قراردادها ۹ ماهه بسته شوند.
عسگرپور معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد گفت: باید راهکارهای مناسب در جلسات ارائه شود. آموزش و برنامه‌ای در صدا و سیما مبنی بر اهمیت جنگل‌ها و درخت ندیده‌ام و صدا سیما باید در این موارد مردم را آگاه کند. قریب به چندسال است که کوه‌های ما در آتش می‌سوزد اما دلیل آن مشخص نیست، چه نهادی مسئول نظارت است؟ آیا این آتش گرفتن‌ها تعمدی است؟ آیا این کار افراد معتاد است؟ باید یک علت یابی در مورد قلع و قمع و آتش سوزی درختان و جنگل‌ها صورت گیرد.
علیداد حسین زاده بخشدار سپیدار نیز، گفت: در بحران‌ها معمولاً یکی از دغدغه‌ها، پشتیبانی و تأمین تجیهزات است و برای نیروی اطفای حریق، می‌شود از افراد بومی استفاده کرد و افراد بومی را به البسه و تجهیزات ایمنی تجهیز کرد. در چند سال اخیر که برخی از آتش‌سوزی‌ها به عمد است باید انگیزه‌ی افراد مشخص شود. بحث دیگر کارخانه‌ی زغال سازی را داشتیم که از منبعش چوب درختان بلوط بود و توقع داریم اگر مجوزی داده می‌شود، مدیریت هم شود تا از منابع طبیعی سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد.
 علی‌پور معاون عمرانی فرماندار در ادامه اضافه کرد: در قانون مدیریت بحران، شرح وظایف افراد و نهادها کاملاً مشخص است و حتی پیش‌بینی مأموریت اداری برای اداره‌ها شده است و بنابراین با تشخیص استاندار و فرماندار همه افراد چه حقیقی چه حقوقی و چه خصوصی باید پای کار بیایند. در شهرستان بویراحمد ما جنگل‌های وسیع و آب فراوان داریم و این‌ها هم‌نعمت است و این هم پیش‌بینی بحران است. ادارات به جز ادارات تخصصی حداقل ۵ نفر نیرو برای آموزش تعلیم داده شوند.
وی گفت: بخشی از این آتش‌سوزی‌ها تعمدی است و بخشداران و دهیاران باید با هماهنگی با نیروی انتظامی به شناسایی عوامل آتش‌سوزی بپردازند و این افراد را شناسایی کنند. صدا و سیما باید برنامه ریزی کند و یکی از اعضای ستاد بحران صدا و سیما است و مسئولیت سنگینی در مورد فرهنگ‌سازی دارد.
بسیج و سازمان‌های مردم نهاد اهمیت بالایی دارند و سازمان‌های مردم نهاد با هماهنگی فرمانداری و منابع طبیعی نسبت به آگاهی و حضورشان در مناطق بحرانی اطلاع رسانی کنند.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بحث بحران داریم و یکی از مشخصه‌های آشفتگی ما در کنترل بحران، عدم آمادگی از پیش است. مهم‌ترین اصل برای ما پیش بینی از قبل و آمادگی برای بحران است و نکته‌ای که وجود دارد این است که ما مدیران باید در هر لحظه آماده بحران باشیم و فلسفه این جلسات این است که آمادگی لازم برای بحران بدست آید و مدیران با یکدیگر هماهنگ شوند. در زلزله سی سخت با توجه به تجارب و سوابق استاندار عملکرد خوبی داشتیم.
من در شغل سابق خود که مدیرکل سیاسی و امنیتی استان بودم، متوجه شدم که بهترین کار و بهترین راه، استفاده از ظرفیت محلی است و ما در سالهای گذشته هرجا که گروه‌های مردمی فعال بودند و رصد می‌کردند کمترین آمار آتش سوزی را داشتیم. هرجا که مردم مشارکت داشته باشند کارها به نحو احسن انجام می‌شود.
احمدی اضافه کرد: برخی از آتش‌سوزی به صورت عمدی صورت می‌گیرد و افرادی که قرار است در اطفای حریق کمک کنند باید تجهیزات حفاظتی را داشته باشند و در سال گذشته با پیگیری‌های دکتر کلانتری، تجهیزاتی خوبی از کشور به استان داده شد.
در بحران‌های مختلف مانند ویروس کرونا، مدیران همکاری دارند و اگر جایی احساس شد مدیران همکاری نمی‌کنند، گزارش دهید. همه‌ی ما مسئولیم و باید با هم همکاری کنیم.
بحث استفاده از ظرفیت عشایر که گفته شد، بسیار مهم است و حتماً باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود. همه انتظار دارند که هلال احمر در همه‌ی حوادث حضور داشته باشد و برای این حضور مؤثر نیازهای خود را اعلام کنید تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: در همه‌ی موارد آموزش یکی از ارکان مهم است و اگر فرد آموزش دیده باشد کارها بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. آموزش ندادن و به کار گیری افراد مانند این است که به کسی گواهینامه بدهیم اما  آن شخص رانندگی بلد نباشد و نه تنها به خود بلکه به بقیه هم صدمه میزند. 
امسال با توجه با کرونا و انتخابات ان‌شاءالله آتش سوزی نداشته باشیم.
افرادی که دعوت شدند و به حلسه نیامدند باید دلیل عدم حضور خود را اعلام کنند و اگر به حضور در جلسه بی تفاوت بودند، حتماً نسبت به انجام وظایف خود هم بی توجه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1