تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۲۹۰۶۹
نشست بررسی واحدهای تولیدی و رفع موانع تولید شهرستان گچساران برگزار شد

گچساران به مرزهای خشکی و آبی نزدیک شد ( + تصاویر )

۳
کبنا ؛حجت اله میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز (دوشنبه 8 دی ماه ) به شهرستان گچساران سفر و در نشست بررسی واحدهای تولیدی و رفع موانع تولید این شهرستان شرکت کرد.
به گزارش کبنا، عصر روز (دوشنبه 8 دی ماه 99) با حضور معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید حشمت الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار گچساران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.
بهره‌برداری از پلی کلینیک تأمین اجتماعی گچساران تا اردیبهشت 1400
  در این نشست حجت اله میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مزیت بزرگ شهرستان گچساران وجود ذخایر نفت و گاز است و اگر این ذخایر تا 20 سال آینده به اتمام برسد تکلیف چه می‌شود و آیا نگاه به شهرستان همان نگاه به مسجد سلیمان می‌شود.
 وی ادامه داد: پروژه پتروشیمی گچساران با ۱۶۰۰ میلیارد از منابع ریالی و ۵۳۰ میلیون یور از منابع ارزی برای اشتغال ۳۰۰ نفر هزینه شده است که با این هجمه اعتبار می‌توان در زمینه گردشگری و اقتصادی زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرد.
معاون اقتصادی وزیر کار ادامه داد: به ازای هر فرصت شغلی در پتروشیمی گچساران 500 میلیارد ریال هزینه خواهد شد که سود اصلی در این گونه پروژه‌ها به سرمایه گذاران و سهامداران خواهد رسید.
 میرزایی با اشاره به اینکه در بخش بزرگی از صنایع پایین دستی از جمله اتلین که در کشور تولید می‌شود و وابسته به وزارت کار است، گفت: با نگاه توسعه‌ای هم ملی و منطقه‌ای به ناچار منابع نفت و گاز روزی به پایان می‌رسد و به منابع زیر دستی و پایین دستی پتروشیمی روی خواهیم برد.
 وی ابراز کرد: با وجود صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع فرصتی بزرگی است برای ایجاد اشتغال است.
 معاون اقتصادی وزیر کار عنوان کرد: در بخشی از مناطق با وجود صنایع بزرگ هزاران نفر از جوانان تحصیل کرده بدون مهارت در انتظار اشتغال هستند که از این نیروها حتی در مشاغل کوچک استفاده نمی‌شود.
 میرزایی تصریح کرد: اشتغال نیازمند آموزش و توانمندسازی نیروها و جوانان جویای کار دارد.
 وی ادامه داد: در این زمینه طرح تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در نظر گرفته شده است که در این راستا با بکارگیری کشت‌های نوین اعم از کشت گلخانه‌ای و جایگزین کردن آن به جای کشت‌های سنتی می‌توان در زمینه اشتغال گام موثری برداشت.
  این مسئول ادامه داد: استفاده از منابع آب و خاک این شهرستان و استان می‌توان به کشت‌های نوین روی آورد و در کنار کشاورزی استفاده از صنایع تبدیلی و فرآوری می‌توان تمرکز کرد.
 میرزایی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۰۰ هزار تن گوجه در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، می‌توان این محصول را به صنایع تبدیلی از جمله گوجه خشک روی آورد و این محصول را به خارج کشور صادر کرد. 
وی ادامه داد: با این زمینه می‌توان کشاورزی مدرن را در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران ترویج داد.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: بنگاه‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال نیاز به تسهیلات و اعتبار دارند که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.  
میرزایی خاطرنشان کرد: در زمینه خدمات درمانی تا پایان سال ۹۹ و یا تا اردیبهشت سال آینده پلی کلینیک تأمین اجتماعی گچساران که تا کنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به بهره برداری می‌رسد.
 
نرخ بیکاری گچساران بالاتر از میانگین کشوری است
فرماندار گچساران گفت: متاسفانه در سالهای اخیر به جذب نیرو از طریق اداره کار توجه نشده است و این امر موجب شده که نرخ بیکاری در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری و استانی بشود.
 علی خوان پایه با تسلیت فرا رسیدن دهه فاطمیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی گچساران گفت: گچساران از دیرباز از یک شرایط ویژه برخوردار بوده است. 
وی ادامه داد: این شهرستان با ۱۲۴ هزار نفر جمعیت که ۸۰ درصد از جمعیت آن در شهر سکونت دارد.
 فرماندار گچساران با اشاره به اینکه این شهرستان دارای یک بخش، یک شهر، چهار دهستان و ۱۱۳ روستا است، افزود: وجود صنایعی از جمله صنعت نفت و پتروشیمی این شهرستان را حائز اهمیت کرده است.
 وی عنوان کرد: گچساران به عنوان تولید کننده نفت و گاز شناخته شده است اما این شهرستان با داشتن 2 رودخانه و وجود سد کوثر و سد چم شیر که سد کوثر آب دو و نیم میلیون نفر جمعیت استان‌های جنوبی را تأمین می‌کند.
 خوانپایه با اشاره به سد چمشیر گچساران که در مراحل پایانی قرار گرفته است، ابراز کرد: سد چم شیر هم قریب بر 2 میلیارد و نیم ذخیره آب دارد که در حوزه کشاورزی و صنعتی در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
 وی ادامه داد: از 2 سد کوثر و چم شیر گچساران ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی از تصویب شده است و همچنین ۶۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه صنعت از سد چم شیر تخصیص داده شده است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین و تبدیل زمین‌های دیم به آبی از دیگر اقداماتی بود که در سالهای اخیر انجام گرفته است.
 وی افزود: قریب بر 35 هزار هکتار اراضی کشاورزی در گچساران وجود دارد که قریب بر ۱۱ هزار هکتار در چند سال اخیربه سیستم آبیاری نوین مجهز شده است. 
خوانپایه بیان کرد: با افتتاح سدچم شیر و شرایط آب و هوایی در حوزه گردشگری می‌توان گام‌های موثری برداشت.
 بالاترین مقام اجرایی گچساران ادامه داد: این شهرستان در بعد تجارت و بازرگانی به مرزهای خشکی و آبی نزدیک است.
 وی افزود: علی رقم تمامی ظرفیت‌ها لیکن شهرستان از یک سری مشکلات از جمله اشتغال و بیکاری رنج می‌برد.
 خوانپایه با بیان اینکه بر اساس آمار سال 1397 نرخ بیکاری در کشور ۱۰ درصد بوده اما در شهرستان ۱۶ درصد بوده است، افزود: قریب بر هفت هزار و 300 نفر کارگر تابع قانون کار در شهرستان فعالیت دارند که در حوزه صنعت نفت، پتروشیمی، مرکز لرزه نگاری و سدچم شیر فعالیت دارند که عمدتاً غیربومی هستند و در این سالها به نیروهای بومی توجه ای نشده است.
  فرماندار گچساران ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر به جذب نیرو از طریق اداره کار توجه نشده است و این امر موجب شده که نرخ بیکاری در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری و استانی بشود.
  وی در ادامه به واحه‌های تولیدی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت 84 واحد تولید است که قریب بر ۳۴ واحد فعال، ۲۷ نیمه فعال و راکد و ۱۹ واحد طرح است.
 خوانپایه خاطرنشان کرد: این واحدهای تولید نیمه فعال و راکد برای بازگردانده شدن به چرخه تولید به به تسهیلات و سرمایه در گردش دارند.
 
ایجاد سالانه 600 هزار فرصت شغلی در کشور
معاون اقتصادی وزیر کار با بیان اینکه در سه سال گذشته از مهمترین موضوعات شورای اشتغال کشور ایجاد اشتغال پایدار در روستاها است، گفت: سالانه 600 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود.
میرزایی اظهار کرد: طرح‌های فعال بازار کار که مهمترین آن طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی است که برای اجرای این طرح یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه‌هایی که در حوزه روستایی اجرا می‌شود هم در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: این میزان اعتبار برای صنایع تبدیلی و در حوزه خدمات در زمینه گردشگری و خدمات حمل و نقل و بسته بندی تسهیلات با سودکم بهره به متقاضیان ایجاد اشتغال تخصیص داده می‌شود.
معاون اقتصادی وزیر کار با اشاره به اینکه با پرداخت این تسهیلات به شکل گیری اشتغال روستایی کمک کرده است، عنوان کرد: این یک سیاست کارورزی است که با تأمین بخشی از دستمزد نیروی کار دانش آموخته در مدت معینی بین 6 ماه الی یک سال مشغول به کار می‌شوند و بخشی از دستمزد این نیروها پرداخت می‌شود.
  میرزایی ابراز کرد: معمولاً این افراد توانمندی پیدا کرده و در همان بنگاه‌ها مشغول به کار و جذب می‌شوند.
  وی با بیان اینکه در سه سال گذشته از مهمترین موضوعات شورای اشتغال کشور ایجاد اشتغال پایدار در روستاها بوده است، خاطرنشان کرد: سالانه 600 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود.

ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای ضرورت ایجاد اشتغال پایدار در کشور
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای ضرورت ایجاد اشتغال پایدار است، گفت: باتوجه به وجود صنایع پایین دستی در گچساران مهارت آموزی در گچساران ضروری است.
حسین فیروزی اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای امروز نقشی مهم در اقتصاد کشور دارد.
وی با بیان اینکه ما مسوول اجرای آموزش‌های غیررسمی برای اشتغال هستیم، افزود:  آموزش در این سازمان مادام العمر است و محدودیت سنی، جنسی و منطقه‌ای ندارد.
فیروزی افزود: اقتصاد کشور، امروز برای رشد و شکوفایی بیش از هر زمان دیگری به انسان توانمند نیاز دارد، باید ارزش افزوده بیشتری در بخش‌های صنعت ایجاد شود و انجام این کار تنها از انسان ماهر ساخته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: پنج هزار و ۷۰۰ کارگاه دولتی در ۶۰۰ مرکز آموزش دولتی و ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد که  ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر کارکنان آموزشگاه‌های دولتی هستند و از مجموع آنها ۶ هزار و ۷۰۰ نفر مربیان رسمی و پیمانی و مابقی قراردادی هستند.
وی گفت:  در استان کهگیلویه و بویراحمد 11 مرکز آموزش دولتی و ۷۷ مرکز بخش خصوصی دایر است.
فیروزی ابراز کرد:  ظرفیت آموزشی در بخش دولتی 55 هزار نفر دوره در سال  در قالب یک میلیون ۱۰۰ هزار دوره در ساعت است و در بخش خصوصی یک دوم بخش دولتی آموزش   به مهارت‌جویان ارائه می‌شود.
این مسئول با اشاره به سازمان فنی و حرفه‌ای  گچساران در بخش برادران تصریح کرد: آموزشگاه شماره ۳ برداران  در گچساران با 700 هزار ساعت آموزش  و در بخش خواهران ۴۵۰ نفر دوره با هشتاد هزار نفر ساعت ظرفیت آموزشی را دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نفر بیان کرد:  در این 2 مرکز 34 مربی  و کارشناسان آموزش در حال ارائه آموزش به مهارت‌جویان  فعالیت دارند.
 فیروزی با اشاره به نرخ بیکاری 16 درصدی در گچساران اذعان کرد:  واقعیت این است که پیمانکاران به دنبال بکارگیری  نیروهای بومی  هستند چرا که هزینه آنها کمتر می‌شود به شرایط اینکه این نیروها مهارت داشته باشند.
وی ادامه داد: برای کاهش نرخ بیکاری در شهرستان مستلزم ارائه مهارت به نیروهای بومی است و سازمان فنی و حرفه‌ای این تعهد را می‌دهد که در سال ۱۰۰۰ نفر دوره برای  افراد جویای مهارت آموزش ارائه دهد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای ضرورت  ایجاد اشتغال پایدار اسـف گفت: باتوجه به وجود  صنایع پایین دستی در گچساران مهارت آموزی در گچساران ضروری است.
فیروزی با بیان اینکه  سازمان این آمادگی را دارد که برای ارتقا مهارت جویندگان کار  آموزش‌های متناسب به نیاز بازار ارائه داده شود، خاطرنشان کرد: مشکل ما نبود کار نیست بلکه نبود مهارت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهمن
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت جناب آقای خان پایه.،
آقای میرزایی و مدیران و مسئولان محترم شهرستان گچساران.
جا داره از زحمات همه عزیزان تشکر کنم، روستای ما چسپیده به شهر هست (روستای اسلام آباد باغ انار)
که حدوداً 200 هکتار زمین کشاورزی دیم داره ولی متأسفانه
هنوز هیچ برنامه‌ای برای آبیاری این زمینه‌ها صورت نگرفته ودر دست اقدام نیست، روستا جوانان زیادی دارد که همه بیکار هستند، اگر بر روی زمینها سیستم آبرسانی اجرا شود هم رونق تولید بهتر میشود وهم جوانان روستا از این معضل بیکاری رها میشوند. از شما مسؤلین محترم خواهشمندم مشکل آب این زمینه‌ها را در اولویت قرار دهند، سپاسگزارم بهمن امیری
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
1