تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : ۴۲۸۷۱۷
کبنا گزارش می‌دهد؛

جلاله؛ زیر تیغ بی‌توجهی درد می‌کشد / ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر روستای جلاله مارگون (+ تصاویر )

۴
کبنا ؛ زندگی در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد مصائب و مشکلات خاص خودش را دارد، علی‌رغم بازدیدهای متعدد مسوولان از مناطق دور افتاده و روستایی استان، اما به دلیل اینکه این سفرها متناوب و هدفمند نیست، خروجی مثبتی عاید نمی‌شود. خدمات نظام اسلامی به مناطق محروم کم نظیر است، به گفته مسوولان، مردم زیلایی به زودی صاحب نعمت گاز می‌شوند.  همچنین در این بخش و سایر بخش‌ها زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی رونق گرفته و اگر مسوولان از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند، صد البته این خدمات بیشتر هم خواهد شد.
به گزارش کبنا، در روستاها گاهاً اتفاقات تلخی می‌افتد که اگر علت اصلی این اتفاقات ناگوار را عدم آگاهی کافی و آموزش‌های لازم عنوان کنیم، بد نگفته‌ایم، برخی از دختران روستای جلاله مارگون ترک تحصیل کرده‌اند و بعد از گذشت 3 ماه از سال تحصیلی تازه مسوولان مربوطه متوجه شده‌اند که این دانش آموزان ترک تحصیل کرده‌اند و حتی مدیر مدرسه دخترانه‌ی این منطقه حاضر نشد  گزارشی ساده به مسوولان بالا دستی خود بدهد، تا چاره‌اندیشی کنند. اسماعیل رضایی رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سفری که روزهای گذشته به روستای جلاله داشته، می‌فهمد که برخی دختران ترک تحصیل کرده‌اند و مجبور هستند که گوسفندان را به چرا ببرند. او مدیر مدرسه را مجبور کرد تا با والدین آنها برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان وارد مذاکره شود. در اینجا نمی‌خواهیم که تمام حرف‌ها را بزنیم و سودی هم نداشته باشد. اما کاش یکی بود و از حوزه اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد سووال می‌کرد، در این روزها که کرونا بر همه چیزمان سایه شومش را انداخته و رکورد فلاکت‌باری را به زندگی‌ها آورده، چه برنامه‌ای داشته است؟ و چه برنامه‌های را متناسب با این روزها طراحی  و در جامعه و مناطق محروم پیاده کرده است. اگر چه به خوبی دیده می‌شود که سستی و تنبلی بر حوزه اجتماعی استانداری چنبره انداخته است؟ آیا فرصت مناسبی نبود، وقتی که شیوع بیماری کرونا اجازه نمی‌داد در شهرهای پرجمعیتی همانند یاسوج برنامه‌های آموزشی و اجتماعی اجرا شود، دل از صندلی و فضای پر زرق و برق شهر می‌کًندند و برنامه‌ها را در روستاهایی همانند جلاله برگزار می‌کردند که هیچ خبری از کرونا هم نیست. حرف زیاد است، مرد کار به‌نظر می‌آید که نیست.
مشکلات روستاهایی همانند جلاله فقط به ترک تحصیل دختران ختم نمی‌شود، بلکه جاده‌های نامناسب، کار را برای مردم چنین روستاهایی سخت کرده که مسوولان باید چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشند. در حوزه بهداشت زنان جلاله حرف‌های نگران کننده به زبان می‌آورند.

خبرنگار ایرنا گزارشی از سفر مسئولان آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد و خیّران  برای توزیع بسته‌های مواد غذایی، بهداشتی و آموزشی میان دانش آموزان عشایر بخش زیلایی از توابع شهرستان مارگون تهیه کرده که در ادامه می‌آید.
 قرار بود در مرحله نخست بسته‌های آموزشی و بهداشتی متعلق به دانش آموزان روستای جلاله توزیع شود و مقصد اول کاروان اعزامی از یاسوج مسیری سخت گذر و برفگیر به نام شبلیز، و کوه شورم و روستای جلاله بود.
 جلاله یکی از دهستان‌های محروم شهرستان تازه تأسیس شده مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با تلاش دولت، امکان تحصیل و آموزش برای تمامی دانش آموزان عشایری آن فراهم شده است اگرچه بیماری کووید ۱۹ در امر تحصیل دانش آموزان اختلال ایجاد کرده است.
 براساس آمار مسئولان آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعیت دانش آموزی دهستان جلاله افزون بر ۱۵۰ نفر در مقاطع مختلف تحصیلی است.
 دهستان محروم جلاله زیلایی با جمعیتی حدود یک هزار نفر در حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
 به گفته ساکنان این منطقه، جمعیت روستاهای جلاله در ۱۰ سال گذشته از حدود سه هزار نفر به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم به ویژه جاده دسترسی مناسب به کمتر از یک هزار نفر کاهش یافته است.
 سال‌ها محرومیت تنها واژه‌ای بود که از نام زیلایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسید اما با اهتمام دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های زیادی در این منطقه احداث شد اگر هنوز هم نیاز به توجه بیشتری دارد.
 کاروان پس از پیمودن حدود ۲۰۰ کیلومتر جاده در دره‌های عمیق، پیچ‌های تند و خطرناک به روستای جلاله در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری رسید.
 جاده آنقدر پیچ در پیچ و خسته کننده بود که حتی داد خودروی شاسی بلند هم درآمد و ترمز برید و با کمک اهالی منطقه از میان تخته سنگ‌ها بیرون کشیده شد و برای گروه اتفاقی پیش نیامد.
  دانش آموزان دبستان و راهنمایی در این روستا به روش حضوری درس می‌خوانند اما دانش اموزان دبیرستانی به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد آن‌ها باید برای ادامه تحصیل به یاسوج بروند و در خوابگاه شبانه روزی ادامه تحصیل دهند.
  به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا بنا به تصمیم ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد خوابگاه‌های دانش اموزان عشایری تعطیل شده‌اند و به درخواست هادی زارع پور  مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد جیره غذایی چند ماه دانش اموزان دبیرستانی جلاله در خانه به آن‌ها تحویل داده شد.
 
شیوع کرونا تا تعطیلی خوابگاه‌های شبانه روزی دانش اموزان عشایر
 
رییس خوابگاه پسرانه شبانه روزی عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: شیوع کرونا ضربه سنگینی به بحث آموزش دانش آموزان دبیرستانی مناطق عشایری و به ویژه جلاله وارد کرده است.
 سید محمود سادات افزود: دانش آموزان منطقه زیلایی بالاخص جلاله باهوش و مستعداند اما در این شرایط کرونایی مجبورند در خانه‌هایشان بمانند و کم کم از درس و تحصیل فاصله می‌گیرند.
 وی ابراز داشت: پیش از کرونا این دانش آموزان حدود چهار ماه یک بار به خانواده‌هایشان سر می‌زدند اما هم اینک تنها در خانه مشغول ادامه تحصیلند و بدون حضور معلم تحصیل برای آنان دشوار است. ‌
 دانش آموزان روستای جلاله پیش از رسیدن کاروان آموزش عشایر در حیاط خانه یکی از معلمان منطقه گرد هم آمده بودند. حال و هوایشان وصف نشدنی بود و به گرمی از کاروان استقبال کردند.
 رییس اداره آموزش و پرورش عشایر به همراه خیران هدایای گوناگونی برای دانش آموزان آورده بودند و قبل از دادن هدیه‌ها از آن‌ها قول گرفت که درس و مدرسه را ادامه دهند و بدانند علم و آموختن یکی از بهترین نعمت‌هاست.
 پس از تحویل بسته‌های آموزشی، بهداشتی و غذایی خیران به دانش اموزان جلاله، کاروان راهی روستای چاهن شد که حدود ۵ ساعت با جلاله فاصله داشت. 
ساعت یازده شب را نشان می‌داد که کاروان وارد روستای چاهن زیلایی شد، روستایی که جاده مناسبی نداشت و سرمای استخوان سوزش بدون شعله‌های گاز، زندگی را برای ساکنان روستا سخت کرده است. اعضای کاروان شب را در خانه با صفای عشایر روستا سپری کردند و صبح زود برای ادامه مأموریت راهی مدرسه دبیرستان این روستا شدند.
 در مسیر ورود به دبیرستان ۲ دختر سرگرم هدایت گوسفندان به پایین دست روستا بودند. وقتی درباره تحصیل از آنان پرسیدیم ناباورانه از ترک تحصیل خود گفتند.
 اسماعیل رضایی نیک رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از ترک تحصیل دختران عشایر خجل زده شد و با ناراحتی دلیل را جویا شد و از آن‌ها خواست از فردا به سر کلاس‌های خود برگردند. او بلافاصله با مدیر مدرسه منطقه تماس گرفت و گفت هر چه سریع‌تر به والدین این دانش اموزان مراجعه کند و آن‌ها را به کلاس درس بازگرداند.
 وقتی گروه وارد حیاط مدرسه شد کلاس‌های درس در حیاط مدرسه دایر بود و در فضای باز به صورت حضوری کار آموزش دانش آموزان برقرار بود.
 
 کلاس‌های درس مدارس عشایری به صورت حضوری است
 رییس اداره آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها ۱۳ درصد دانش اموزان عشایری استان از برنامه اینترنتی شاد در این استان استفاده می‌کنند زیرا که زیرساخت‌ها فراهم نیست.
 وی تاکید کرد: بیشتر کلاس‌های دانش اموزان عشایری به صورت حضوری و یا ارائه دست نوشته معلمان به دانش اموزان برگزار می‌شود.
 رضایی عنوان کرد: در حوزه روش تدریس در این شرایط کرونایی مشکل وجود دارد زیرا که زیرساخت‌هایی همچون اینترنت فراهم نیست.
 رییس اداره آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در روستاهای زیلایی خبری از کلاس‌های آنلاین نیست و دانش اموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری مشغول تحصیل‌اند.
 رضایی تصریح کرد: مدارس شلوغ و پر جمعیت عشایری در منطقه زیلایی از جمله موشمی سفلی و برد پهن به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شیفت بندی شده‌اند.
 بخاری‌های نفتی (اترا) در گوشه‌ای از کلاس درس دیده می‌شد. دولت با رویکرد استاندارد سازی وسایل گرمایشی در مدارس استان پیش می‌رود و تاکنون در استان گام‌های مطلوبی برداشته شده است.
 
۷۰ درصد مدارس عشایری وسایل گرمایشی استاندارد دارند
 رئیس آموزش و پرورش عشایر سیار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ درصد مدارس مناطق عشایری این استان تاکنون به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده است.
 اسماعیل رضایی نیک افزود: ۲۲۶ باب مدرسه در ۱۵۰ منطقه عشایری این استان وجود دارد که تاکنون ۷۰ درصد آن معادل ۱۴۶ باب استانداردسازی شده است.
 وی بیان کرد: این تعداد مدارس عشایری در قالب ۳۶۰ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد به بخاری‌های ایمن و استاندارد مجهز شده‌اند.
 رضایی نیک تعداد مدارس چادری مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را ۸۰ مدرسه عنوان کرد و گفت: برای این مدارس که دسترسی به گاز طبیعی ندارند، سوخت فسیلی مورد نیاز (نفت سفید) تأمین و در مخازن ایمن ذخیره سازی شده است. به ازای هر یک از مدارس روزانه به میزان ۲۰۰ الی ۴۰۰ لیتر بر حسب تعداد دانش آموزان اختصاص یافته است.
 رئیس آموزش و پرورش عشایر سیار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ریزی‌های لازم در زمینه تأمین و ذخیره‌سازی سوخت در این استان انجام شده و تا پایان زمستان امسال مدارس عشایری این استان در زمینه تأمین سوخت هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.
 رضایی نیک گفت: ۴۷ مدرسه کانکسی هم از سوی خیرین برای مناطق عشایری این استان تاکنون خریداری و نصب شده است.
 وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۴۸۰ معلم کار تدریس بیش از سه هزار و ۶۲۸ دانش آموز عشایری را بر عهده دارند. این دانش آموزان به‌صورت ثابت، نیمه ثابت و سیار زیر پوشش آموزش‌های تحصیلی در مقطع ابتدایی این اداره کل قرار می‌گیرند.
 مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و بخشی از عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.
 چهار درصد از جمعیت ۱۶۸ هزار نفری دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد یعنی سه هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز را دانش آموزان عشایری تشکیل می‌دهند.
بنا به این گزارش، در پایان سفر دانش اموزان بسته‌های آموزشی و غذایی خود را تحویل گرفتند و به کلاس‌های درس برگشتند و اینجا کار زیبای خیّران در لبخند معصومانه بچه‌های عشایری معنا می‌شد. 
دستان سخاوتمند خیران سال‌هاست آموزش و پرورش را در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد یاری می‌کند و زمینه ساز آرامش برای ادامه تحصیل دانش آموزان این مناطق شده‌اند.
 باز هم خیران دست مهربان خود را به سوی کودکان معصوم مناطق عشایری استان بویژه در زیلایی دراز می‌کنند و نمی‌گذارند دانش آموزانی همانند علی با دمپایی به مدرسه بروند و در سرمای جانسوز دامنه‌های شوروم سربفلک کشیده به خود بپیچند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از این عکسا، میباره، شوآف و تبلیغ صرفاً....
کاظم
Iran, Islamic Republic of
این استانی هستش که بیست درصد نفت کل کشور را تولید می کند تا کی بی عدالتی
فقر
Iran, Islamic Republic of
زیلایی و زیلایی‌ها نباشند پوپولیست‌هایی که واژگان را به بردگی گرفته اند و چهل سال است پرچم مبارزه با محرومیت بلند کرده اند چگونه بر مسند قدرت تکیه بزنند....و فلاکت و بدبختی همچنان ادمه دارد.....
Iran, Islamic Republic of
فقر و فلاکت و تنگدستی و خودکشی و سو تغذیه شدید نبود امکانات حداقلی سوغات این نواحی و مناطق محروم و مظلوم و مستمند استان کهگیلویه و بویراحمد هست.در طی دهه ها این نواحی به هیچ وجه حتی نامشان هم در فهرست ها و لیست های حکومت و حاکمیت و دولت نبوده است.فقر بسیار بسیار بسیار شدید؛امان نیمه جان آنها را هم بریده است.در قرن ۲۱ چرا این همه تبعیض و بی توجهی و بی مهری و بی عدالتی و بی انصافی در حق حقه این مردم باید روا داده شود.
Iran, Islamic Republic of
وزارتخانه های مختلف کشور در تهران نهادهای عمومی کشوری سازمان های ملی و فرا ملی سازمان های بین المللی مثل صلیب سرخ انجمن های کمک ادارات منطقه ای دفاتر مناطق محروم ریاست جمهوری بانک های کشوری هلدینگ های کشوری صنایع پر در آمد کشوری و...‌استانداری استان های های بوشهر فارس چهارمحال بختیاری اصفهان باید باید به کمک این مناطق بیایند.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1