تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۴۲۸۰۴۰
مجلس به دنبال توقف اجرای پروتکل الحاقی؛

تصویب دو فوریت طرحی جنجالی در رابطه با برنامه هسته‌ای ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند. طرحی که میزان غنی سازی ایران را افزایش می‌دهد و همچنین در نهایت موجب توقف اجرای پروتکل الحاقی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی می‌شود. برخی معتقدند تصویب این طرح می‌تواند تغییری مهم در سیاست هسته‌ای ایران تلقی شود. پیش از جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان در جلسه‌ای غیر علنی این موضوع را بررسی کرده بودند.
به گزارش کبنا، احمد امیرآبادی فراهانی - عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی - در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) در این رابطه گفت: "پیش از این یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده بود که نمایندگان با حدود ۲۰۰ امضاء درخواستی را مطرح کردند که به موجب آن این طرح به صورت دو فوریتی مورد بررسی قرار گیرد این درخواست طبق ماده ۱۵۵ آیین‌نامه مطرح شده است."
مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان متقاضی بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت دو فوریت گفت: «برجام با دو طرف یکی ۱+۵ و دیگری جمهوری اسلامی است که ایران تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا ۱۰۰ انجام داده، این موضوع در گزارش‌های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که ایران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است.»
وی افزود: «در این شرایط آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های مقابل روی کاغذ تحریم‌های بانکی را لغو کرد اما سایه سنگین تهدید و تحریم بر روی نظام بانکداری ماند و در عمل هیچ تحریمی برداشته نشد، در نهایت هم امریکا از برجام خارج شد.»
ذوالنوری یادآور شد: «آن زمان آقای رئیس جمهور گفتند ۱+۵ از این به بعد ۱+۴ است، از کرامات شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است! هر دانش آموز دبستانی هم می‌داند ۱+۵ منهای ۱ می‌شود ۱+۴ ولی آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که موقع بهره برداری ما بود از برجام خارج شد تا به تعهدات عمل نکند و ایجاد مزاحمت کند تا تعهدات بقیه شرکا نیز اجرا نشود. در واقع سهم ما در برجام قفل شد و ما به سهم و حق خود نرسیدیم. طرف‌های دیگر به وظیفه‌شان عمل نکرده و اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد پس طبق عرف، شرع و قوانین و تکلیف، جمهوری اسلامی نیز باید از مسیر رفته باز گردد.»

    

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با این نگاه طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد و ۸ طرح مدنظر سایر نمایندگان مربوط به خروج از NPT و اصلاحات در برجام تجمیع شد. برای بررسی این طرح جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف تشکیل و طرح ۹ ماده‌ای تدوین شد. در این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده‌ایم، پیش بینی شده و در ماده ۹ آن هم جرم انگاری شده تا این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.
ذوالنور با اشاره به گام‌های ۵ گانه کاهش تحریمات برجامی مصوب دولت گفت: "برخی از گام‌ها بی خاصیت است و برخی دیگر هم اجرا نشد، در این شرایط مجلس هم نمی‌تواند ورود و مطالبه گری کند اما با مصوبه مجلس می‌توان اجرای تکالیف را از دولت مطالبه گری کرد، لذا در این طرح جرم انگاری شده که ضمانتی برای اجرای قانون نسبت به افرادی است که از اجرای آن امتناع یا استنکاف یا ممانعت می‌کنند."
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس با اشاره به شهادت فخری زاده و مطالبه و درخواست مردم از مجلس برای دفاع از حقوق و عزت مردم گفت: «از رییس و هیات رییسه مجلس تشکر می‌کنم که انقلابی همراهی کردند که جلسه سه شنبه مجلس تشکیل شود تا پیشنهادات نمایندگان در این طرح مورد بررسی قرار گیرد. این طرح منافع ملی و خواسته عمومی مردم را تأمین می‌کند که ان شاءالله منجر به رفع تحریم‌ها شود.»
او تاکید کرد که جلسه فوق العاده کمیسیون برای بررسی این طرح امروز تشکیل می‌شود و نمایندگان تا ۴۸ ساعت آینده برای ارائه پیشنهادات فرصت دارند.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان با دوفوریت طرح، از ۲۴۶ نماینده حاضر، دو فوریت این طرح با ۲۳۲ رأی به تصویب رسید و نمایندگان بعد از آن شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «الله اکبر» سر دادند.

در جلسه غیر علنی مجلس چه گذشت؟
صبح امروز مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی به بحث و بررسی پیرامون ابعاد حادثه ترور شهید فخری‌زاده و حادثه نطنز پرداخت. قرار بود وزیر اطلاعات در این جلسه حاضر شود که به دلایل نامعلومی حضور نیافت.
محمد باقر قالیباف در آغاز جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: "جلسه امروز مجلس از ساعت ۸ صبح به صورت غیرعلنی تشکیل شد و ابعاد حادثه تلخ و جانسوز شهید فخری‌زاده و حوادث تلخی که در گذشته در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان افتاده بود و همچنین حادثه نطنز در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به طور مفصل بررسی شد."
ییس مجلس در ادامه تاکید کرد: "ان شاءالله مصوبات و توافقاتی که در این جلسه انجام شد در جلسات علنی هفته جاری به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید."
قالیباف همچنین در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 9 آذر 99) با اشاره به ترور شهید فخری‌زاده تاکید کرد: "دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد."
او افزود: «در همین راستا علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه اسفناک را به فرصتی برای قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته‌ای تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند.»
او افزود: «پیش از این گفته شده بود که تغییر برآورد دشمن از محاسبات و اقدامات ایران ضرورتی انکارناپذیر برای کاهش فشارها بر مردم ایران است. این مهم میسر نخواهد شد جز با برداشتن گام‌های بلند و معنی‌دار در حوزه‌هایی که دشمن به آنها توجه می‌کند و درباره آنها نگرانی دارد.»
رییس مجلس بحث گفت‌وگو و مذاکره را "حاکی از درک نکردن این نکته بدیهی است که از نظر دشمن بالا بردن دست نیاز به مذاکره حاوی این پیام اشتباه است که ایران عزیز خدای ناکرده ضعیف است و تصور دشمن از ایران ضعیف نتیجه‌ای جز فشار اقتصادی بیشتر و امنیت کمتر نخواهد بود."
رئیس مجلس همچنین با اشاره به واکنشی که مجلس به این ترور خواهد داشت، گفت: "مجلس در حدود وظایف و اختیار خود، فوریت طرحی را در 13 آبان تصویب کرد و در همین جلسه غیرعلنی امروز صبح به مجلس همان طرح مورد بحث قرار گرفت و ان‌شاءالله در همین هفته این طرح نهایی خواهد شد."

    

او افزود: «این طرح باعث تقویت صنعت و دستاوردهای عملی دانشمندان هسته‌ای می‌شود و زمینه عبور از تحریم‌ها را برای ایران ایجاد می‌کند. این قانون در کنار واکنش‌های دیگر دستگاه‌های مرتبط علاوه بر احیای صنعت هسته‌ای ایران، باعث بازدارندگی در مقابل دشمن و امنیت خاطر مردم می‌شود. همچنین به دشمن نشان می‌دهد که محاسباتش کاملاً غلط بوده است و تا به تعهداتی که یکطرفه در رفع تحریم‌ها زیرپا گذاشته عمل نکند، ایران نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد.»
همچنین محمدحسین فرهنگی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آذرماه) مجلس شورای اسلامی درباره جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: "قرار بود در جلسه غیرعلنی امروز وزیر اطلاعات حضور یابد اما با توجه به مذاکره‌ای که در آستانه این جلسه از سوی رئیس مجلس انجام شد، مقرر شد مجلس رأساً جلسه را اداره کند از این رو وزیر اطلاعات حضور نیافت."
او افزود: "در این جلسه غیرعلنی برخی نمایندگان، رؤسای کمیسیون‌ها، رئیس مرکز پژوهش و رئیس مجلس بحث‌هایی را مطرح کردند و جزئیات شهادت دانشمند بزرگ فخری زاده تشریح و در این راستا برخی از ابهامات روشن شد."
فرهنگی افزود: «مقرر شد طرحی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است هرچه سریع‌تر نهایی شده و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه شود. البته با درخواستی که مطابق ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس جلسه فوق العاده تشکیل شود و نهایتاً تا روز چهارشنبه هفته جاری نهایی شود.»
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "اقدام مذکور گامی است که مجلس شورای اسلامی برمی دارد از این رو دستگاه‌های امنیتی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تدابیر و تمهیدات لازم را براساس وظایف خود در راستای برخورد با این جنایت بزرگ در نظر خواهند گرفت؛ این جنایت بزرگ در آستانه جنایت دی ماه و شهادت سردار سلیمانی انجام شده که باید پاسخ متناسب به آن داده شود."
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «اقدامات باید طوری طراحی شود که نقشه دشمنان خنثی شود و در راستای تأمین منافع ملی گام مؤثر برداریم. فوریت طرح یاد شده در 13 آبان ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و اکنون در کمیسیون در حال بررسی است که به ابعاد مختلف از جمله امنیت ملی، حوزه اقتصادی و تحریم و ... می‌پردازد.»
در همین حال حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه موضوع ترور شهید فخری‌زاده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان نقطه نظر خود را پیرامون این حادثه تلخ مطرح کردند.
او افزود: جمع‌بندی جلسه این بود که مجلس به روند بازرسی‌های آژانس خوشبین نیست و به بازرسان این سازمان مشکوک است چرا که منشأ بسیاری از اتفاقات تلخ و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را همین رژیم بازرسی‌های آژانس می‌داند.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد طرحی تهیه و به تصویب برسد که طبق آن اجرای پروتکل الحاقی در مورد بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای کشورمان لغو شود.
او خاطرنشان کرد: اجرای پروتکل الحاقی از ابتدا هم داوطلبانه بوده که براساس این طرح باید لغو شود.
جزییات طرح مجلس چیست؟
اشاره رئیس مجلس به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» بود که فوریت آن با ۱۹۶ رأی پیش از این به تصویب رسیده بود.
بر اساس این طرح سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.
در همین حال سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲ m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.
در صورت تصویب نهایی همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه دهد.
سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می‌باشد، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.
دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.
چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف‌های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.
 
     

بازگشت ظرفیت غنی‌سازی ایران به میزان قبل از برجام

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی با رعایت مفاد برجام و در چارچوب موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ظرفیت غنی سازی به قبل از برجام برمی‌گردد.
 
شهریار حیدری با اشاره به تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در صحن مجلس، گفت: 6 ماه روی این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کار شده و همه موضوعات برجام از جمله پروتکل الحاقی در آن لحاظ شده است.
 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تا زمانی که 4+1 به برجام پایند باشد ماهم پایبند خواهیم بود و تا زمانی که معتقد به این معاهده باشند ماهم معتقد خواهیم بود.
 وی افزود: با توجه به این که برخورداری از انرژی صلح آمیز حق مسلم کشورمان است برای همین طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها را طراحی کردیم که دو فوریت آن صبح امروز در صحن مطرح شد و قرار است تا روز چهارشنبه تصویب شود.
 حیدری بیان کرد: عده‌ای از نمایندگان به دنبال تدوین طرحی سه فوریتی، هم راستا با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بودند، پس از جلسه‌ای که با آن‌ها برگزار شد، از ارائه طرح خود منصرف شدند و قرار شد همان طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در صحن بررسی شود.
وی ابراز کرد: وقتی طرحی پخته‌تر وجود دارد که افراد متخصص در مجلس بر روی آن کار کارشناسی کرده‌اند و در دستور کار است، ارائه طرح جدید دو یا سه فوریتی هم راستای آن توجیهی ندارد.
 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی با رعایت مفاد برجام و در چارچوب موازین آژانس بین المللی انرژی اتمی، ظرفیت غنی سازی به قبل از برجام برمی‌گردد.
 
اجرای پروتکل الحاقی باید متوقف شود / ضرورت جلوگیری از اعطای امتیازات بیشتر به غربی‌ها

نمایندگان موافق بررسی دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی و اعطای امتیازات بیشتر به غربی‌ها شدند.
 سید محمود نبویان در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با بررسی دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: نظارت آژانس انرژی اتمی نسبت به فعالیت کشورهای هسته‌ای به چند نوع تقسیم می‌شود که پادمان اولین مرحله آن است.
 نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع نوع نظارت پادمان نسبت به مواد و فعالیت‌های اعلام شده است. کشورهای هسته‌ای فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که اعلام نمی‌کنند، از این رو آژانس انرژی اتمی اقدام به در نظر گرفتن پروتکل الحاقی برای مواد و فعالیت‌های اعلام نشده کرده است.
 وی افزود: بر این اساس هر جایی که به آژانس اعلام شود در آن فعالیت هسته‌ای انجام می‌شود، باید در دسترس بازرسان قرار بگیرد؛ آقایان روحانی و ظریف دو بار مسئول پرونده هسته‌ای کشورمان شدند، از این رو در مرداد سال 82 به دستور افراد یاد شده و با امضای رئیس سازمان انرژی هسته‌ای وقت این دسترسی‌ها به آژانس داده شد.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: در آن زمان 1030 صفحه گزارش به بازرسان داده شد و دسترسی به اماکن نظامی نیز صورت گرفت. در واقع براساس پروتکل الحاقی نظارت‌ها هر موقع و هر کجا انجام می‌شود.
 نبویان تصریح کرد: طبق اظهارات آقای روحانی در صفحه 211 کتابش عنوان شده بازرسان آژانس جاسوس هستند، از این رو دسترسی‌هایی به مراکزی مانند پارچین، سایت شهید کلاهدوز، لویزان و شیان، شهید کاظمی، مرکز نوین، مرکز صنایع دفاع از جمله مرکز تولید موتور و... داده شد. همچنین دسترسی به متخصصان نیز صورت گرفت.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا قبل از سال 82 هیچ فردی موضوعات یاد شده را نپذیرفت و در سال 92 مجدداً این دسترسی‌ها پذیرفته شد که خطر جدی در ابعاد نظامی و هسته‌ای است، لذا اجرای پروتکل الحاقی باید متوقف شود.
 علی خضریان نیز در موافقت با بررسی دوفوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دانشمند بزرگ هسته‌ای و دفاعی کشور؛ شهید بزرگوار محسن فخری زاده، گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، نمایندگان نکاتی رد و بدل و بیان شد که نتیجه آن، این تغییر فوریت و اقداماتی است که در محتوا در کمیسیون رخ خواهد داد؛ همکاران عزیز مردم انتظار یک اقدام عملی از سوی مجلس انقلابی رو دارند که با شعار و نطق محقق نمی‌شود بلکه با ابزار قانونگذاری و نظارتی که در اختیار مجلس است، باید صورت بگیرد.
 نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در شرایطی قرار داریم که بر اساس آمار، بازرسی‌هایی که آژانس در سال 2018 در داخل ایران انجام داده در زمانی که آمریکای متخاصم هنوز در برجام حضور داشته و 450 مورد بود اما در سال 2019، در زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، دولت جمهوری اسلامی ایران امتیازات بیشتری به غربی‌ها داده و تعداد بازرسی‌های آژانس به 520 مورد افزایش پیدا کرده.
 وی افزود: به عبارتی در قبال کم کاری غربی‌ها، خروج آمریکا از برجام و عدم رفع تحریم‌ها از سوی اروپا، ما شاهد ارائه خدمات بیشتر توسط آقایان غربگرا در داخل هستیم؛ شهید محسن فخری زاده شهید روز چهارشنبه است نه شهید روز جمعه، زمانی که رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه بیان کردند که مسیر حل تحریم‌ها به عنوان یک واقعیت تلخ، نه از مسیر مذاکره که یکبار امتحان شده بلکه از مسیر غلبه بر تحریم‌ها عبور می‌کند، رئیس جمهور در روز چهارشنبه بیان می‌کند که آمریکا به بد و خوب تقسیم می‌شود و ژانویه 2017 را مبدأ آمریکای بد و خوب قرار می‌دهد لذا مشخص است که وقتی رئیس جمهور در روز چهارشنبه پیام ضعف مخابره می‌کند و روز پنجشنبه معاون وزیر خارجه ما یک جاسوسی رو با لبخند بدرقه بکند، دشمن هم در روز جمعه در عملش تردید نمی‌کند.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: معتقدیم مجلس باید به صراحت در محتوای این طرح، خروج از پروتکل الحاقی را در دستور قرار دهد و همانطور که در جلسه غیرعلنی تفاهم شد و نمایندگان تأکید کردند، ما خروج از پروتکل الحاقی را در این دو فوریت در کمیسیون قرار خواهیم داد و در صحن به تصویب خواهیم رساند.
 خضریان در ادامه با تأکید بر اینکه راهبرد منطقی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی این است که نباید وارد سناریوهای غربی شود، اظهار داشت: بلکه ما در جمهوری اسلامی ایران به جای ارسال پالس ضعف و قرار گرفتن در تله بزرگ صبر استراتژیک که جناب رئیس جمهور عملاً به دشمن پیغام می‌دهد که در دوران باقیمانده ترامپ، تو می‌توانی هر کاری در این کشور بکنی و می‌توانی ترورهای دیگری انجام دهی، این پیام ضعف از سوی مجلس اصلاح خواهد شد و خروج از پروتکل الحاقیان شاالله به غربی‌ها این پیام را به غربی‌ها خواهد داد که نه تنها دوران بزن در رو تمام شده بلکه دوران پادوهای شما در این کشور هم به انتها رسیده است.
 سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پادوهای شما ان شاءالله همانطور که شما مبدأ را ژانویه 2017 قرار می‌دهید، در خرداد ماه 1400 آن‌ها را از این کشور به سلول‌های زندان برای بازجویی درباره این جاسوسی‌ها و خون شهدایمان انداخته‌ایم.
 
 اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با محتوای فعلی مشکلی را حل نمی‌کند

 مخالفان بررسی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نشست علنی امروز (یکشنبه، 9 آذرماه) مجلس شورای اسلامی دلایل مخالفت خود را تشریح کردند.
 جواد کریمی قدوسی شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان را تسلیت و در مخالفت با بررسی دو فوریت این طرح، گفت: عنوان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است اما متاسفانه در آن محتوایی برای لغو تحریم‌ها دیده نشده در واقع عنوانی با پوسته خالی است.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس ادامه داد: تا ساعت 2 شب این طرح مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون امنیت نیز جلسات زیادی را برای بررسی آن برگزار کرد. مقام معظم رهبری دستور دادند 5 گام برای بازگشت به تعهداتی که خلاف قانون انجام شد برداشته شود و هم اکنون در حال اجراست و آژانس در این رابطه گزارش می‌دهد که ایران سانتریفیوژهای جدید نصب کرده، غنی سازی و ذخیره را افزایش داده و هدف توقف جرای پروتکل الحاقی بوده است.
 وی ادامه داد: در این طرح موضوع جدیدی مطرح نشده و اگر می‌خواهیم به این طرح محتوا بدهیم باید عبارت خروج از NPT در صورتی که اروپایی‌ها لغو تحریم‌ها را در دستورکار قرار ندهند را در آن پیش بینی کنیم و باید به اروپایی‌ها ظرف 6 ماه زمان بدهیم که تحریم‌ها را لغو کنند در غیر این صورت ایران از NPT خارج می‌شود و پروتکل الحاقی یکی از تعهدات برجام بوده که باقیمانده است.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: زمانی که آمانو به ایران آمد خواستار بازدید از پارچین و مصاحبه با یکی از دانشمندان هسته‌ای شد و این دو خواسته انجام شد و پس از بازگشتش آژانس پرونده PMD را بست و برجام امضا شد که این موارد زمینه نفوذ و دادن اطلاعات به دشمن را فراهم کرد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ضربه از ناحیه نفوذ است و از این جهت مخالف هستیم وگرنه ما دائم به لغو پروتکل اصرار داریم ولی این اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با محتوای فعلی مشکلی را حل نمی‌کند.
 همچنین محمدرضا صباغیان بافقی درمخالفت با دو فوریت این طرح، یادآور شد: آمریکا و کشورهای غربی نشان دادند پایبند به هیچ نوع تعهدی نیستند چرا هر روز باید انتظار بکشیم که تحریم‌ها افزایش یابد، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده حکایت از همین موضوع دارد چرا ما طرح سه فوریتی ارائه نمی‌دهیم و منفعلانه عمل می‌کنیم.
 وی ادامه داد: اظهار عجز پیش دشمن خطاست و اگر دشمن بفهمد که در دفاع از خودمان شک داریم جسورتر می‌شود، اگر قرار باشد طرحی تصویب و عملی نشود و پس از چندین روز یادمان برود چه فایده‌ای دارد مگر در برجام ذکر نشده بود که اگر طرف خارجی به تعهدات خود عمل نکند ما او را وادار به اجرای تعهدات می‌کنیم.
 صباغیان گفت: تقاضا داریم تمام مسئولان نظام و مجلس برای این قضیه تصمیم جدی بگیرند زیرا دشمن خواب‌های آشفته‌ای برای ما دیده و باید مشکلات را از درون حل کرد و به نظارت داخلی توجه کنیم تا دشمن بداند ایران یکصدا و همگام در مقابل فشارش ایستاده است.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یادآور شد: اختیاری که به آژانس اتمی داده‌ایم و تمامی مراکز ما را نظارت می‌کند درست نیست زیرا سرسپرده است؛ باید همه ابعاد دیده شده و تصمیم سنجیده بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس می‌خواد از روی کاغذ بخونه این همه اشتباه می کنند اگه کاغذ نبود چه می شد. مجلس
رضا
Iran, Islamic Republic of
مردم نان ندارند مجلس انقلابی
گچساران
Iran, Islamic Republic of
فقط حرف مفت
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1