تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۲۷۷۰۱
با حضور فرماندار و معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان گچساران/ شهر بدون نماینده/ از غیبت استاندار و مدیران کل تا دستان خالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پروژه‌های نیمه تمام گچساران / چه کسی باید به داد مردم گچساران برسد؟ ( + تصاویر)

۲
کبنا ؛نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان گچساران با حضور رئیس مدیریت و برنامه ریزی استان، معاونت توسعه و مدیریت منابع استانداری، فرماندار گچساران و جمعی مدیران استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
 به گزارش کبنا نیوز، در این نشست مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در هفت سال اخیر در مناطق روستایی این شهرستان مقاوم سازی شد.
حسین جنتی افزود: این در حالی است که تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده است.
جنتی عنوان کرد: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد که تاکنون ۴۰ درصد آن مقاوم سازی شده است.
وی تصریح کرد: همچنین ۳۲۰ واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید از محل حوادث تعمیر شد.
در این نشست مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۳۸ میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با سود چهار درصد و ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای تعمیر این تعداد واحد مسکونی اختصاص یافت.
جنتی ابراز داشت: همچنین ۲۰۰ واحد مسکونی از محل اعتبارات حوادث در هفت سال گذشته در این شهرستان بازسازی شد.
وی عنوان کرد: در این راستا برای بازسازی این واحدهای مسکونی روستایی ۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد در نظر گرفته شد.
جنتی بیان کرد: ۸۰۰ متقاضی روستایی هم اکنون پشت نوبت دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن هستند.
در این نشست مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: متقاضیان برای نوسازی و بهسازی مسکن خود در روستاهای شهرستان می‌توانند تسهیلات ساخت را دریافت کنند.
وی ابراز کرد: برای مقاوم سازی هر واحدهای مسکونی فرسوده روستایی  ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بازپرداخت پنج درصد و ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.
عباسپور تصریح کرد: برای احداث ۳۰۰ واحد مسکونی محرومان در این شهرستان ۱۹۵ میلیارد ریال امسال تسهیلات اختصاص یافت که ۷۵ میلیارد ریال آن بلا عوض است.
وی  افزود: این میزان تسهیلات برای طرح ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته گچساران در نظر گرفته شده است.
جنتی افزود: در این راستا برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود سه درصد در نظر گرفته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار بیان کرد: این طرح برای بازسازی خانه‌های روستایی که از دوام کمتری برخوردارند و صاحبان آنها با دریافت تسهیلات بانکی قادر به بازسازی منازل خود نیستند در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون این تعداد واحد مسکونی با پیشرفت ۶۵ درصد در مناطق مختلف شهرستان در دست اجراست.
 فرماندار گچساران در ابتدای این نشست گفت: ظرفیت‌های فراوانی در گچساران وجود دارد و این نشست‌ها به جهت رفع موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی نیمه تمام برگزار می‌شود  که اگر این طرح‌ها به بهره برداری برسد مردم نیز منتفع خواهند شد.
علی خوانپایه افزود: مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه آب و خاک، صنعت، زیرساخت‌های حمل و نقل، ورزش و جوانان و بنیاد مسکن خواهد بود، که امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌ها و اولویت پروژه‌هایی که وجود دارد مشکلات نیز هر چه زودتر مرتفع شوند.
خوانپایه  تصریح کرد: به عنوان مثل در حوزه آب پروژه‌هایی وجود دارند که در بحث اقتصاد و معیشت مردم هم وابسته به این طرح‌ها باشد با یک درصد بسیار پایینی از کار مانده است که متاسفانه تا حدودی هم رها شده‌اند، در حوزه راه و شهرسازی با زهم مشکلاتی وجود دارد و در جاده باباکلان و جاده کمربندی اینگونه است.
فرماندار گچساران بیان کرد: با توجه به شرایط کرونایی شهرستان گچساران جاده کمربندی به عنوان یک معضل اساسی مطرح می‌شود با توجه به اینکه هفته آینده باید محدودیت‌های کرونایی تردد برقرار کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد و حداقل این مشکل برطرف شود هر چند به صورت موقت.
وی ابراز کرد: در حوزه ورزش و جوانان پروژه‌هایی بسیاری داریم که باید به این مشکلات هم پرداخته شودو در حوزه بنیاد مسکن و رینگ بافت فرسوده نیز از پروپزه های اولویت دار است و در حوزه صنعت و معدن نیز بحث تسهیلات است که باید جهت دهی مطلوبی برای تولید و اشتغال تصمیم گیری شود.
خوانپایه عنوان کرد: به هرحال انتظار داریم پروژه‌هایی که بالاتر از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و الان طوری وانمود شود که مشکلات اعتباری دارد بنابراین این مشکلات هم به نوبه خود برطرف شوند و شاهد بهره برداری هر چه زودتر از این طرح‌ها باشیم.
مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: حدود 31 پروژه در سطح گچساران جزو مصوبات داریم و اعتبار این پروژه‌ها حدود 76 میلیارد ریال است، میزان اعتبار تخصیصی نیز حدود 300 میلیارد ریال کل شهرستان گچساران که اعتبار بسیار ناچیزی است.
 
عبدالعلی بهاء الدینی افزود: از این پروژه‌های بارز در سطح شهرستان تأمین آب اراضی لیشتر، تأمین آب اراضی (شبکه سه و چهار) تنگ انگشترک و آبرزی، پروژه امامزاده جعفر و تأمین آب اراضی باباکلان است، پروژه باباکلان بحث تأمین آب استارت خورد که متاسفانه بحث کمبود اعتبار نیز دارد.
بهاالدینی تصریح کرد: بنابراین کل اعتبار تخصیصی به این پروژه 47 میلیون تومان است، هرچند بحث معارضاتی هم در مسیر پروژه باباکلان وجود دارد که علی رغم نبود اعتبار همچنان پیمانکار پای کار است که باید این مشکل معارضات نیز برطرف شوند.
 مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در نشست‌های قبل نیز در زمان جناب تاجگردون قرار شد که مانور اعتبارات و تخصیصات بروی این پروژه‌های بارز داده شود همان پروژه‌هایی که زخمی هستند اما متاسفانه تاکنون آنچنان تخصیصی در این مسیر شاهد نبودیم.
وی افزود: از دیگر پروژه‌ها بحث شبکه سه و چهار است که تنگ انگشترک 300 هکتار است و آبرزی 700 هکتار که تأمین آب در دست اقدام است و شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است که در حدی نیست که ما شبکه سه و چهار را شروع کنیم در بحث تنگ انگشترک هم شبکه چهار کار شده است و اعتبارات ملی دارد که مشکلی نداریم اما در بحث اعتبارات استانی این پروژه مشکل وجود دارد.
 
مدیرآب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جناب آقای سلحشوری خواهش داریم این مشکلات تخصیص اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شود، چرا اعتبار تخصیص بسیار ناچیز است و نسبت به همان مصوبات بسیار ناچیز است و کل زخم‌های پروژه‌های ناتمام مانده است.
فرماندار گچساران در ادامه گفت: با توجه به این که بنباد مسکن طرح منظومه روستایی را در اجرا دارد بخشی از کار هم وابسته به همین حوزه آب و خاک است و اگر بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم قطعاً مشکلات مردم هم حل خواهند شد.
وی افزود: چهار ایستگاه پمپاژ آبرسانی در دشت لیشتر وجود دارد که دوتا تکمیل است و ایرادات جزیی مثل به سرقت رفتن کابل برق را دارند که امور آب باید چنین مشکلاتی را برطرف کند، ایستگاه شماره سه است که سال گذشته قرار بر بهره برداری بود که نشدکه تنها بحث اتصال خود ایستگاه به شبکه یک و دو است.
خوانپاییه گفت: به هرحال این موارد ایستگاه‌های پمپاز آب ایراداتی همچون سرقت کابل و یا تعمیرات جزیی دارد که بایستی انجام شود و مدار شود و استگاه شماره سه که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارد در اولویت کاری قرار بگیرد که زودتر به بهره برداری برسد.
وی تصریح کرد: پروژه آبرسانی آبرزی کار آنچنانی همچنان انجام نشده است و عزیزان در حوزه امور آب اولویت بروی تنگ انگشترک باشد که به بهره برداری برسد و این موارد مستلزم این است که جهاد کشاورزی همت کنند و همزمان پروژه‌ها را با پروژه‌های آب منطقه‌ای پیش ببرند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: با توجه به اهمیت شهرستان گچساران از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که برای استان دارد اولین جلسه بررسی مشکلات طرح‌های عمرانی را به این شهرستان اختصاص دادیم.
علی سلحشوری افزود: در قانون بودجه پیش بینی شده بود که از محل فروش نفت بخش عمده‌ای از بودجه کشور تأمین شود از سال 96 تاکنون سه سال است که در تحریم کامل اقتصادی هستیم و محاصره اقتصادی شده‌ایم و هر کشور بود باور کنید که 6 ماه بیشتر دوام نمی‌آورد، واقعاً دست خدا بالای سر این مملکت است که کشور در این شرایط نگه داشته شده و خوشبخانته هم مشکل حادی بوجود نیامده و دولت با تلاش شبانه روزی مملکت را چرخانده است و هم از محل اعتبارات ریالی و عمرانی به هر حال تأمین کرده است.
سلحشوری  اظهارکرد: به هرحال مشکلات وجود دارد و بالاخره مملکت از تنگناها گذشته و خواهد گذشت، در سال جاری فقط توانسته‌ایم حقوق پرداخت کنیم، امیدواریم در یکماه آینده بخشی از اعتبارات طرح‌ها را تزریق کنیم که بخشی از مشکلات هم حل کنیم.
وی بیان کرد: در بحث پروژه‌های عمرانی با توجه به اینکه فروش نفت تاکنون نداشته‌ایم هم سال گذشته و هم سال جاری تخصیص در حد 10 درصد بوده است و 33 پروژه جهش تولید تعهد استان است که باید 100 تخصیص بگیریند، 21 پروژه مورد تعهد استاندار است که باید هم تخصیص 100 درصدی بگیریند و یک سری پروژه‌هایی هم مربوط یبه سفرمقامات کشوری بوده‌اند که هم باید تخصیص 100 درصدی بگیرند.
سلحشوری عنوان کرد: بنابراین وقتی که تخصیص 10 درصدی به استان می‌دهند فرض بفرمایید چند پروژه را می‌توانیم 100 درصد داشته باشیم، وقتی تخصیص 20 درصدی به توازن ابلاغ می‌کنند باید چکار کنیم؟، تنها تخصیصی که خوب داده‌اند تخصیص استانی بوده حدود 50 درصد بوده و میانگین تخصیص استان حدود 28 درصد بوده است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به هرحال مشکلات وجود دارد و نباید انتظار داشته باشیم همه پروژه‌های نیمه تمام ما با همین اعتبارات و تخصیص‌ها تمام بشود، دولت هم سعی می‌کند که هرچه اعتبارات دارد به پروژه‌های بالای 80 درصد بدهعد که به بهره برداری برسند.
وی خاطر نشان کرد: گچساران در سال جاری حدود 226 پروژه فعال دارد که 114 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی دارد، اعتبارات ملی شهرستان هم 8 پروژه داشته با 245 میلیارد تومان اعتبار، اما پروژه‌هایی که تا پایان سال به پایان می‌رسند تخصیص بالایی می‌گیرند و دیگر پروژه‌ها را یا تخصیص نمی‌دهند و یا کم می‌دهند، بنابراین در این خصوص اولویت بندی می‌شود.
سلحشوری بیان کرد: بیشتر پروژه‌هایی که در بخش جهش تولید داشته‌ایم مربوط به گچساران بوده است و از 33 پروژه حدود 10 پروژه برای حوزه گچساران و باشت تعریف شده است، که تخصیص 100 درصد هم گرفته‌اند که 110 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و 35 میلیارد ریال از اعتبارات ملی گرفته و 828 میلیارد ریال تحصیلات سرمایه در گردش و 197 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی که برای اشتغال زایی حدود 547 نفر پروژه‌های جهش تولید فقط در گچساران تأمین شده است.
وی افزود: بنابراین مجبور هستیم به پروژه‌هایی  تخصیص 100 درصدی بدهیم که مورد تعهد استانی است؛ 33 پروژه جهش تولید،21 مورد تعهد استاندار و حدود 26 پروژه هم مربوط به سفر مقامات کشوری هستند، بنابراین ته این موضوع هم چیزی نمی ماندکه امیدواریم تا پایان سال گشایشی جهت اعتبارات بشود اما فعلاً شرایط اینگونه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطر نشان کرد: با این شرایط می‌توانیم حدود یک میلیارد تومان به حوزه آب و خاک بدهیم که اولویت بندی جهت رفع مشکلات طرح‌ها را داشته باشند.
رسول فرهادی در ادامه این نشست افزود: پروژه‌های آب با سایر پروژه‌ها نیز متفاوت است و در سالجاری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد ریال به پروژه‌های تأمین آب و ساماندهی رودخانه‌ها در حوزه گچساران و باشت اختصاص یافته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم‌ترین پروژه‌ها در این دو شهرستان اعم از پروژه تأمین آب اراضی امامزاده جعفر، خان احمد، ساماندهی رودخانه باشت و دیل، تأمین آب اراضی روستاهای پشه کان، نازمکان، دشت مور، تنگ انگشترک و آبرزی و تکمیل ایستگاه پمپاژ لیشتر است.
فرهادی با اشاره به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز تنگ انگشترک و پیشرفت 35 درصد در بخش آبرزی تصریح کرد: برای تأمین  آب تنگ انگشترک و آبرزی در سال ۹۷ بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال پرداخت شد.
وی گفت: برای این‌پروژه در سالجاری نیز ۶۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که ۲۲ میلیارد ریال تخصیص و از این‌میزان نیز تاکنون ۱۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: درخواستی توسط شورای روستای دیل جهت احداث یک سد در این‌منطقه ارائه شد که در این راستا مطالعات آغاز و تیم‌های فنی از محل بازدید کردند و گزینه‌هایی که مد نظر افراد بومی و کارشناسان شهرستان در مرحله اولیه کار بود نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: بنابراین گزینه‌ها تا کنون ضوابط و شرایط لازم را برای احداث سد نداشتند و همکاران ما به دنبال این هستند که سدهای خارج از بستر را یافته و یا سدهایی که بتوانند بخشی از سیلاب را در مناطق مناسب ذخیره کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: هرچند تلاش می‌شود تا مشکلات  پروژه‌های گچساران مرتفع و هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسند.
گفتنی است: در سنوات گذشته که غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران بود در چنین نشست‌های مهم استاندار و معانین استاندار حضور داشتند و جالبتر آنکه مدیران کل دو روز قبل جلسه به شهرستان گچساران آمده و پروژه را بازدید و بررسی و با اطلاعات کافی وارد جلسه می‌شدند. اما در حال حاضر که شهرستان گچساران از داشتن نماینده محروم می‌باشد نه استاندار و نه معاون عمرانی و همچنین اکثراً مدیران کلی که برای این نشست دعوت بودند در جلسه حضور پیدا نکردند.
 
آذر صفایی معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده استاندار در جلسه حضور داشت. علوی مدیرکل ورزش و جوانان استان، نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی، تاج الدینی مدیرکل جهاد کشاورزی، حسین پور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیران کلی بودند که در این نشست غایب بودند.
رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با تأخیر به جلسه آمد. حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن و شهرسازی تنها مدیرکلی بود به موقع در جلسه حضور پیدا کرد و معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار گچساران از عملکرد وی کاملاً راضی بوده و از حسین جنتی تشکر کردند.
علی سلحشوری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با دستان خالی به شهرستان آمد بود. به طوریکه اعتبارات در نظر گرفته برای پروژه عمرانی (ازمحل اعتبارات استانی) ناچیز بود.
------------------------------------------
گزارش از حبیب الله قلندری اصل
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چه كسي بايد پاسخ دهد؟

مديران باعرضه اقاي تاجگردون
همان ها كه برادرش گفت عرضه دارن
بویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
اگر اقای بهزاری در جلسه نبود که دفاع از این دهستان محروم کند خداوکیلی هیچگونه از مسولین شهرستان واستان از سه دهستان لیشتر وامام زاده جعفر ع وباباکلان صحبت کردند ولی در باره دهستان دیل صحبت نکردند خدایا شکر که اقای بهزادی خطاب به فز
ماندار و خانم صفایی ومدیکل اب وجهاد وراه وورزش وبنیاد وریس برنامه وبودجه مشکلات راه گفت حتی خانم صفایی متوجه شد که چرا مسولین از دهستان بویر احمد صحبت نکردند خدا بالای همه دستها است احسن بر ریس شورای دیل
بودجه
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سلحشوری، متاسفانه نگاه فعلی کاملا برعکس نگاه گذشته به شهرستان های باشت و گچساران هست
تقسیم تخصیص حوزه کهگیلویه و بویراحمد و تامین آن در اولویت قرار گرفته و این به دور از انصاف هست
استانداری
Iran, Islamic Republic of
وقتی قرار باشه یه خانم بدون تخصص بخواد برای گچساران پیشرفت بیاره همین هست
بودجه عملیاتی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سلحشور؛ اطلاع داشته باشید که فقط حوزه استانداری از محل تخصیص استانی تخصیص بیشتری از شهرستان گچساران دارد
گچساران
Iran, Islamic Republic of
آخه یه کم وجدان هم خوب هست این همه اعتبار دکتر تاجگردون گرفته حالا 11 میلیارد تومان استانی بهش میرسد
اگه تونستيد از بودجه 1400 اعتبار کلان بیارید
89
Iran, Islamic Republic of
جناب جنتی
شما هم فقط شعار میدی.
قرار بود در مورد زمین های مسکن گراب دیشموک بررسی کنید. اما ....‌
United Kingdom
حالا قدر اقای تاجگردون باید دونست ولی حیف این دکتر ک بهش ظلم شد ـ
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1