تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۴۲۶۵۱۷
درنشست شورای عشایر گچساران چه گذشت؟

رنج عشایر / از عشایر فقط صدای زنگوله‌های دام مانده است / بند سیاه چادرهای عشایر به لوله های نفت بسته است / در عشایر کسی به کرونا مبتلا نشده است (+ تصاویر)

۳
کبنا ؛نشست شورای عشایر شهرستان گچساران با حضور علی خوانپایه فرماندار گچساران، مهرداد کدخدا پور سرپرست عشایر استان، صادق فاتحی رئیس امور عشایر گچساران، روسای ادارت، نمایندگان عشایر در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست  یکی از نمایندگان عشایر اظهار داشت: جامعه عشایری برای دولت هیچ گونه هزینه‌ای ندارد بلکه باعث تولید و رونق اقتصادی در کشور است.
نادر نادری افزود: عشایر شهرستان 7 ماه سال در قشلاق،4 ماه در ییلاق و یک ماه را در کوچ بسر می‌برد.
وی تصریح کرد: بند سیاه چادرهای عشایرگچساران به لوله‌های نفت بسته است.
نادری تاکید کرد: فرمانداری شهرستان، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیروی انتظامی و تمام ادارات باید به مشکلات عشایررسیدگی و از این جامعه مولد حمایت کنند.
نادری عنوان کرد: تسهیلات کم بهره با باز پرداخت بلند مدت، آبرسانی به عشایر، تأمین اعتبارات برای ساخت مخزن آب شرب عشایر، افزایش سرقت دام عشایر، برخورد شدیدتر با سارقین دام عشایر، گرانی داروهای دام، از بین رفتن ایل راه‌ها، گرانی علوفه و... از مشکلات عشایر منطقه می‌باشد.
نماینده عشایر گچساران تصریح کرد: از آنجایی که در شهرستان گچساران و مرکز استان میدان عرضه و فروش دام وجود ندارد متاسفانه چوب داران و دلالان دام شهرستان را به استان همجوار منتقل و با قیمت بالاتری بفروش می‌رسانند.
در ادامه یکی دیگر ازنمایندگان عشایر در این نشست با گرامی داشت یاد خاطره مدیرکل پرتلاش و دلسوز عشایر استان مرحوم مهندس بهمن آزادی اظهار داشت: هزینه‌های نگهداری دام (دارو، علوفه و...) بصورت سرسام آوری افزایش پیدا کرده این در حالی است که قیمت گوشت چندین سال است که تغییر نکرده است.
محسن طیبی افزود: از عشایر فقط صدای زنگوله‌های دام‌ها مانده است.
طیبی تصریح کرد: عشایر منطقه در دریافت تسهیلات با مشکل جدی روبرو هستند  بطوریکه با سخت گیری بانک شهرستان گچساران بسیاری از دامداران قید دریافت وام را می‌زنند که دولت باید  در خصوص این معضل چاره اندیشی کند و راهکارهای ساده‌تری همانند استان همجوار جهت دریافت تسهیلات دامداری پیش بینی کند.
طیبی با گلایه از دستگاه‌های ذیربط عنوان کرد: عشایر در احیاء مراتع خود هیچ نقشی ندارند. تردد افراد  در مراتع عشایر و قطع درختان و برداشت بی رویه گیاهان و میوه وحشی آسیب بسیار جدی به مراتع عشایر زده است بطوریکه ما هم بعنوان مرتعدار اجازه جلوگیری قانونی از این افراد سودجو را نداریم و هیچ دستگاهی هم بفکر ما و این سرمایه ملی نمی‌باشد.
افزایش سزقت دام عشایر یکی دیگر از مشکلات عشایر منطقه می‌باشد که امیدوارم در این خصوص اقدامات جدی صورت بگیرد.
 
رئیس اداره امور عشایر گچساران با اشاره به اینکه اولین نشست شورای عشایر در سالجاری برگزار شد، اظهار کرد: جامعه عشایری با جامعه روستایی و شهری متفاوت است و انتظار داریم که با این قشر نگاه ویژه‌ای شود.
صادق فاتحی  افزود: با توجه به فصل قشلاق  کوچ عشایر به استان و به خصوص شهرستان گچساران انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در ایجاد زیرساخت‌ها با امور عشایر همکاری لازم را داشته باشند.
 فاتحی عنوان کرد: امسال با توجه به شرایط جوی کوچ عشایر به مناطق قشقلاقی گچساران از اول آبانماه آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از وظایف امور عشایر ساماندهی عشایر، احداث و بهسازی تولیدات و جایگزینی سوخت فسیلی است.
رئیس امور عشایر گچساران با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از جمعیت عشایری در مناطق صعب العبور سکونت دارد، اذعان کرد: یکی از مشکلات حال حاضر جامعه عشایر تأمین آب پایدار است.
فاتحی تصریح کرد: متاسفانه تخصیص اعتبارات به شهرستان امسال خوب نبوده و  انتظار می‌رود به عشایر کمک ویژه‌ای شود.
وی با اشاره به اینکه عواملی از جمله کمبود اعتبارات و نقدینگی موجب شده که با یک سری مشکلات رو برو شویم، گفت: آب برخی از مناطق عشایر نشین از خطوط آبرسانی به تاسیسات نفت تأمین می‌شد  اما متاسفانه 80 درصد این خطوط قطع شده است.
فاتحی با اشاره به اینکه اکنون روستای باباکلان با مشکل کمبود آب برخوردار است و در این زمینه نمی‌توان آب عشایر آن منطقه را تأمین کرد، تصریح کرد: جامعه عشایری انتظار کمک دارد چرا که این جامعه مولد آسیب پذیر است.
رئیس امور عشایر گچساران با بیان اینکه  بیش از نیمی از ایل راه‌های این شهرستان  مشکل زیرساخت دارد و با اولین بارندگی بسیاری از راه‌ها مسدود می‌شود، اذعان کرد:  بیش از یکهزار کیلومتر راه عشایری  در شهرستان است که بسیاری از راه‌های نیاز به  مرمت  دارد.
فاتحی ابراز کرد: بر اساس سرشماری عشایر کوچ کننده در سال 1387 تعداد عشایر این شهرستان  یک هزار و 569 خانوار عشایری با جمعیتی معادل 9 هزار نفر که در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان  سکونت دارند.
وی به تولیدات دامی این قشر اشاره و عنوان کرد: سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، قریب به 7 هزار تن انواع مواد لبنی، 25 تن گوشت سفید و 150 تن پشم از محصولات عشایر این شهرستان است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گچساران اظهار داشت: 14 مهرماه روز دامپزشکی را به پرسنل خدوم دامپزشکی شهرستان گچساران تببریک می گویم هر چند اعتقاد دارم زحمات و تلاش‌های شبانه روزی مجموعه همکارانم در دامپزشکی شهرستان دیده نمی‌شود و از بابت گلایه مند هستم.
امید افشاری نژاد افزود: یاد و خاطره مدیرکل خدوم، صادق و دلسوز عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد را گرامی و همچنین درگذشت حاج شکرالله سیفی یکی از نمایندگان دلسوز عشایر منطقه تسلیت می گوییم.
افشاری نژاد عنوان کرد: جامعه عشایری با پرورش دام به اقتصاد کشور کمک چشمگیری می‌کنند و وظیفه دامپزشکی سلامت این سرمایه ملی (دام عشایر) رابر عهده دارد.
وی بیان کرد: قبلاً تهیه دارو و درمان دام عشایر بر عهده دامپزشکی بود اما طبق اصل 44 تهیه دارو و درمان دام عشایر به بخش خصوصی واگذار شد و دامپزشکی در بحث نظارت را انجام می‌دهد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گچساران تصریح کرد: افزایش سرسام آور قیمت داروهای دام عشایر موجب بالارفتن هزینه نگهداری دام شده است .
افشاری نژاد خاطر نشان کرد: دولت باید در بحث اعتبارات به دامپزشکی نگاه ویژه داشته باشد و جهت حمایت از جامعه عشایری بخشی از هزینه‌های تهیه دارو ودرمان دام عشایررا متقبل کند.
در این نشست سرپرست امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: براساس آمار موجود کهگیلویه وبویراحمد رتبه دهم جمعیت عشایر کشور را دارد.
مهرداد کدخداپور افزود: عشایر استان شامل ۶ ایل، بویراحمد، چرام، دشمن زیاری، باشت و بابویی، طیبی و بهمئی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و یک هزار و ۸۱۶ اولاد است.
کدخدا پور عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 11 هزارو 120 خانوار عشایری که معادل ۷۰ هزار و ۷۷۵ نفر از مردم کهگیلویه وبویراحمد در مناطق عشایری سکونت دارند.
وی  با اشاره به اینکه قریب بر 11 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند، افزود: قریب بر 6 درصد از جمعیت کشور در مناطق عشایری سکونت دارند.
کدخداپور به ایجاد زیرساخت‌های آب پایدار در مناطق عشایر نشین استان اشاره و عنوان کرد: سال گذشته 10 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های آب پایدار در مناطق عشایری این استان هزینه شده است.
سرپرست امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین سال گذشته  اعتباری به مبلغ 15 میلیارد تومان  از محل تبصره ۴ صندوق توسعه ملی برای اجرای ۶ طرح احداث آب آشامیدنی در مناطق عشایری در  شهرستان‌های گچساران، چرام، بهمئی و کهگیلویه اختصاص  داده شد.
وی بیان کرد: امسال 5 میلیارد تومان  اعتبار باقی مانده برای تکمیل طرح‌های انتقال آب به سیاه چادرهای مناطق عشایری  مانند پشت کوه ملأ طهماسب، شرق گچساران، آبریز کهگیلویه و طسوج چرام سرمایه گذاری خواهد شد.
سرپرست امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد  با اشاره به اینکه در حال حاضر آب آشامیدنی جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد از طریق آبرسانی سیار تأمین می‌شود، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا 3 سال آینده آب  پایدار  و لوله کشی به مناطق عشایرنشین استان تأمین می‌شود.
کدخداپور در ادامه  بیان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که اعتباری به مبلغ 8 میلیارد و 200 میلیون تومان   برای انجام اقدام‌های رفاهی وعمرانی عشایر استان تخصیص داده شود که این اعتبارات در زمینه   آبرسانی سیار، بازگشایی ایل راه‌ها و طرح‌های عمرانی هزینه شود.
وی با اشاره به کوچ قشلاقی عشایر به استان و نبود زیرساخت‌های لازم گفت:  متاسفانه نبود زیرساخت در ایل‌راه ها در اولین بارندگی موجب بسته شدن مسیر عشایر  و مشکلاتی را برای این قشر مولد به وجود می‌آورد.
کدخداپور بیان کرد: تاکنون موردی از بیماری کرونا در مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد گزارش نشده است.
سرپرست امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های جامعی از جمله ضدعفونی مخازن ذخیره آب و تانکرهای آبرسانی سیار در دستور کار قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: براساس مصوبات ستاد کوچ استان امنیت عشایر زمان کوچ با مشارکت نیروی انتظامی و سپاه عشایر انجام خواهد شد.
کدخداپور تصریح کرد: انجام واکسیناسیون با مشارکت دامپزشکی، کمک به پیشگیری از انتشار بیماری ویروس کرونا با مشارکت علوم پزشکی و هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مصوبات ستاد کوچ عشایر استان است.
این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان گچساران قطب اصلی عشایر  به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولیدات محصولات دامی دارد، اظهار کرد: سال گذشته  عملیات  تأمین آب پایدار به منطقه شرق عشایر نشین گچساران  آغاز شد که تا کنون 7 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.
کدخداپور ابراز کرد: هم اکنون این پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این پروژه نیاز به 5 میلیارد تومان اعتبار است.
وی خاطرنشان کرد: عشایر استان سالانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۰۰ تن پشم و ۱۵۰ تن کشک و روغن و همچنین  ۱۰ هزار متر مربع  صنایع دستی تولید می‌کنند.
در ادامه فرماندار گچساران با اشاره به آغاز کوچ قشلاقی عشایر به شهرستان گچساران اظهار کرد: مشکلات و معضلاتی عشایر بسیار زیاد است که قطع یقین توجه مسوولان را می‌طلبد.
علی خوانپایه با اشاره به اینکه  شهرستان گچساران با توجه به شرایط خاص بایستی حداقل امکانات را برای این قشر مولد را فراهم کرد، افزود: در حال حاضر بیشترین مشکل عشایر تأمین آب پایدار  برای عشایر و دام آنها است.
خوانپایه افزود:  با توجه به محدودیت‌های اعتبارات ملی و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، لیکن برای تأمین آب پایدار مناطق عشایرنشین شهرستان از اعتبارات استانی که درصد تخصیص آن نسبت به اعتبارات ملی بهتر است مبالغی تخصیص داد ه شده است.
 بالاترین مقام اجرایی گچساران با بیان اینکه برای تأمین نیازها و ایجاد زیرساخت‌ها   در مناطق عشایرنشین همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد، گفت: بخشی از حفاظت از لوله‌ها و تاسیسات نفتی به صورت غیر مستقیم بر عهده عشایر است و به تناسب این خدمات غیر مستقیم می‌طلبد که حوزه نفت با این قشر از جامعه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.
فرماندار گچساران با اشاره به آینه  تأمین آب عشایر به وسیله تانکرهای سیار انجام می‌شود، اذعان کرد: برای  تأمین آب پایدار در مناطق  عشایرنشین و بازگشایی راه عشایر اعتباراتی تخصیص داده شده است.
 وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا و کوچ عشایر از استان‌های سردسیری به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  با توجه به شیوع ویروس کرونا می‌طلبد که شبکه بهداشت پیش بینی و پیشگیری لازم را در جهت سلامت انسان و دام انجام دهد.
خوانپایه تصریح کرد: در حوزه دامپزشکی مشکل تخصیص اعتبار در زمینه تأمین داروی دام  وجود دارد که این مشکل کشوری است.
بالاترین مقام اجرایی گچساران خاطر نشان کرد: در زمینه تسهیلات عشایری  بایستی  با نگاه اولویت دار در حوزه عشایری و جهاد کشاورزی این تسهیلات تخصیص داده شود.
خوانپایه در ادامه به  حوزه آموزش و پرورش در منطقه عشایری و روستایی اشاره و عنوان کرد:  خوشبختانه کرونا در مناطق روستایی کمتر و وضعیت متفاوت‌تر است.
فرماندار  گچساران با اشاره به اینکه اواخر سال 97 نهادهای دامی افزایش  قیمت خوبی داشته است، ابراز کرد: در بحث امنیت عشایر در هنگام کوچ  از موضوعات مهم است که می‌طلبد در فصل کوچ عشایر نیروی انتظامی امنیت این قشر را تأمین کند.
 خوانپایه مطرح کرد: بیش از 70 درصد از اعتبارات ارزش افزوده به امور عشایر تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که مشکل عشایر به معنای واقعی حل شود و این موضوع با همکاری به وقوع می‌پیوندد، گفت:  طرح آبرسانی به شرق و غرب منطقه عشایری در گچساران در حال انجام است.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: در زمینه  اسکان عشایردر منطقه آبگندی  گچساران نیاز به پیگیری دارد.

گزارش: حبیب الله قلندری اصل
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1